رشته دانشگاهی سئو

سئو یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای توسعه کسب و کارهای مدرن است که سال‌های اخیر توسط تعدادی از دانشگاه‌ها در برنامه‌های درسی قرار گرفته است. متخصصان سئو معتقدند با توجه به اینکه رشته سئو، رشته‌ای پر درآمد است، اگر به عنوان یک رشته مجزا یا بخشی از رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها تعریف شود می‌تواند بازار کار خود را بدست آورد. سئو یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است که اکثر متخصصان آن در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت شرکت کرده‌اند. این موضوع حاکی از آن است که رشته دانشگاهی سئو پتانسیل تبدیل شدن به یکی از برترین رشته‌های دانشگاهی را دارد. مهارت‌های مورد نیاز سئو به قدری متنوع هستند که می‌توانند سئو را به یک رشته دانشگاهی تبدیل کنند. همچنین تجربه نشان می‌دهد کارفرمایان بیشتر به دنبال افرادی هستند که دارای مدرک معتبر مرتبط با تخصصشان هستند.

آیا سئو باید به صورت دانشگاهی آموزش داده شود؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، اکثر متخصصان سئو از طریق خواندن کتاب‌های آموزشی سئو و مطالعه مقاله‌های مرتبط، در اینترت به صورت خودآموز سئو را فرا گرفته‌اند. همچنین تعداد کمی از مؤسسات رسمی سئو را به عنوان یک تکنیک بازاریابی معتبر می‌شناسند و به آموزش آن می‌پردازند. دانش‌آموزانی که سئو را به‌طور رسمی یاد می‌گیرند، درک وسیع‌تری از مزایای سئو خواهند داشت و بنابراین، می‌توانند آن را به طور مؤثرتری به مشتریان ارائه دهند. ایجاد استاندارد آموزشی برای سئو باعث افزایش اعتبار این رشته پردرآمد می‌شود. در صورتیکه با این رشته همانند دیگر رشته‌های دانشگاهی رفتار شود، سئو به رشته‌ای با آینده شغلی تضمین شده تبدیل خواهد شد؛ در غیر این صورت هر فردی با هر میزانش دانش از سئو می‌تواند ادعا کند متخصص سئو است و با عدم مهارت لازم دیگر متخصصان این رشته را زیر سوال ببرد. دانشگاه‌ ها به دنبال ایجاد افراد حرفه‌ای و برآوردن نیازهای نیروی کار هستند. مؤسسات آموزش عالی اغلب به دلیل نداشتن دوره‌های آموزشی مرتبط مورد انتقاد قرار می‌گیرند که دانشجویان را با مهارت‌هایی برای برآوردن نیازهای صنعت خاص مجهز نمی‌کنند. باید به این موضوع توجه داشت که ادغام رشته سئو با رشته‌های تحصیلی مانند دیجیتال مارکتینگ، طراحی وب، روابط عمومی و MBA می‌تواند آینده سئو را تضمین کند.

رشته دانشگاهی سئو

رشته سئو در ایران

با وجود محبوبیت سئو به عنوان یک تخصص پر درآمد، رشته سئو در ایران در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. به طور کلی رشته سئو زیر مجموعه رشته دیجیتال مارکتینگ است و با توجه به این موضوع که رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران تدریس نمی‌شود، رشته سئو نیز در ایران وجود ندارد. با تغییر رفتار خریدار در دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری کروناویروس، کسب و کارها برای ادامه حیات خود فعالیتشان را در بستر اینترنت از سر گرفته‌اند. این موضوع بیانگر این است که رشته سئو بیش از پیش مورد نیاز قرار خواهد گرفت. با وجود اینکه شرکت‌های زیادی توانسته‌اند متخصصان سئو را گردهم آورند و تا حدود زیادی نیازهای مشتریان خود را در خصوص استراتژی‌های کاربردی و نتیجه‌بخش سئو بر طرف کنند، اما باید توجه داشت که این متخصصان تعداد کمی دارند و همگی خودآموز به این تخصص دست یافته‌اند. با توجه به اینکه سئو بازار کار بسیار پر درآمدی دارد و فارغ ‌التحصیالان این رشته به سرعت وارد بازار کار می‌شود، بسیار منطقی است که این رشته آینده دار در دانشگاه‌های ایران تدریس شود.

رشته سئو در کدام دانشگاه ها تدریس می شود؟

رشته سئو به طور تخصصی در دانشگاه‌های دنیا تدریس نمی‌شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، این تخصص زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد و رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌های بسیار معتبر دنیا تدریس می‌شود. از میان این دانشگاه‌های معتبر می‌توان به دانشگاه پورتسموث در انگلستان، دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا، دانشگاه آردن در آلمان، دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه شفیلد در انگلستان اشاره کرد. با وجود اینکه سئو در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما موسسات غیردولتی بسیار زیادی به آموزش این تخصص می‌پردازند که در نهایت با برگزاری آزمون‌های استاندارد به شرکت کنندگان گواهی‌نامه معتبر اهدا می‌کنند.

رشته دانشگاهی سئو

مزیت یادگیری سئو

در عصر حاضر، یادگیری هر تخصصی که با تکنولوژی رابطه داشته باشد به شدت توصیه می‌شود. از مزایای یادگیری سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• با توجه به اینکه امروزه همه چیز به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار گرفته است، از خریدهای روزانه و دریافت نوبت پزشک و ثبت نام مدارس، سئو می‌تواند به کسب و کارها کمک کند که با قرارگیری در صدر نتایج موتورهای جستجو و در پی آن در معرض دید قرار گرفتن، به سادگی بتواند مشتریان خود را بدست آورند.
• در حال حاضر، هر سوالی که برای ما پیش بیاید اولین جایی که آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، هستند و این شیوه از دستیابی به پاسخ‌های مورد نیاز به سبک زندگی ما تبدیل شده است. این سبک از جستجو نیاز به سئو را برای کسب‌ و کارهای مختلف فراهم می‌سازد. در صورتی که کسب و کار فردی در این نتایج دیده نشود، فرصت فروش و جذب مشتری را از دست داده است.
• سئو یکی از ابزارهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ است و همانطور که پیش از این اشاره شد، متخصصان بامهارت این رشته بسیار کم هستند. شما در صورتی که بتوانید در یکی از دوره‌های سئو شرکت کنید و مهارت‌های لازم را بدست آورید، بسیار سریع می‌توانید وارد بازار کار شوید و‌ آینده شغلی شما تضمین شده است.