افیلیت مارکتینگ | یک روش کسب درآمد از تولید محتوا بدون داشتن محصول

امروز قرار است درباره‌ی یکی از جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی محتوایی حرف بزنم؛ یک روش کسب درآمد از تولید محتوا بدون داشتن محصول. اما قبلش می‌خواهم با هم یک صحنه را مجسم کنیم. آماده‌اید؟
چشم‌های‌تان را ببندید. حالا تصور کنید کارمند یک اداره هستید. صبح زود با خستگی و کوفتگی از خواب بیدار می‌شوید و به سمت محل کارتان راه می‌افتید. توی راه آدم‌هایی را می‌بینید که درست مانند خودتان خستگی از سر و روی‌شان می‌بارد. به محل کار می‌رسید، پشت میزتان می‌نشینید، مجبورید با ارباب رجوع شاکی و مدیر ناراضی سروکله بزنید و ... بعد ساعت کاری تمام می‌شود و با خستگی مضاعف برمی‌گردید خانه.
چه صحنه‌ی وحشتناکی؛ نه؟
چه می‌شود اگر به‌جای داشتن روزی تا این حد طاقت‌فرسا و فرساینده برای چندرغاز حقوق سر ماه بتوانید آن‌طور که دوست دارید و از هرجایی که هستید درآمد کسب کنید؟ این همان روش هیجان‌انگیزی است که قرار است درباره‌ی آن حرف بزنیم: افیلیت مارکتینگ.
خوب بهتر است وقت را طلف نکنیم و یکراست برویم سراغ اصل موضوع.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ از ترکیب دو کلمه‌ی انگلیسی به‌وجود آمده: افیلیت + مارکتینگ. مارکتینگ که همان بازاریابی است. اما کلمه‌ی اول به چه معناست؟ افیلیت یا affiliate در لغت به معنای متحد یا هم‌پیمان است.
پس افیلیت مارکتینگ به صورت لغوی به بازاریابی متحد یا بازاریابی وابسته یا چنین چیزی ترجمه می‌شود. بیایید ببینیم افیلیت مارکتینگ یعنی چه.
افیلیت مارکتینگ فرایندی است که در آن یک فرد یا شرکت با برندی خاص متحد می‌شود تا برای آن بازاریابی کند و برای این کار از برند یا شرکت مربوطه کمسیون بگیرد.
ساده است. بازاریابْ محصول یک برند یا شرکت خاص را به طرق مختلف برای آن تبلیغ می‌کند و طبق توافق از سود فروش آن بهره می‌برد.

 افیلیت مارکتینگ چیست؟

سازوکار افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

برای این‌که بدانیم افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند، اول لازم است ببینیم در یک فرایند بازاریابی افیلیت چه کسانی درگیر هستند.

  1. فروشندگان یا سازندگان محصول
  2. شرکت یا فرد تبلیغ‌کننده (افیلیت)
  3. مصرف‌کنندگان محصول (خریداران)

بیایید ببینیم رابطه‌ی این سه گروه به چه صورت است و افیلیت مارکتینگ چگونه بر پایه‌ی این رابطه بنا می‌شود.

1. فروشندگان یا سازندگان محصول

فروسنده یا سازنده‌ی محصول عبارتی است که به همه‌ی ارائه دهندگان محصولات یا خدمات خاص اطلاق می‌کنیم. یعنی فرقی نمی‌کند چیزی که قرار است تبلیغ شود یک کالای فیزیکی باشد یا یک خدمت آموزشی. کسی که آن را تولید، خلق، ابداع یا ارائه می‌کند در این رده قرار می‌گیرد.
این گروه نیازی به فعالیت بازاریابی فعال ندارد چرا که تمام وظایف مربوط به بازاریابی در افیلیت مارکتینگ به فرد یا شرکت تبلیغ‌کننده واگذار شده.

2. شرکت یا فرد تبلیغ‌کننده (افیلیت)

چه کسانی در این گروه قرار می‌گیرند؟ همه‌ی کسانی که قرار است محصول یا خدمات گروه اول را به روشی جذاب و مؤثر تبلیغ کنند و در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهند. کاری که این گروه می‌کند این است که مشتریان بالقوه را شناسایی و به آن‌ها تلقین می‌کند که به این محصول یا خدمت نیاز دارند. یا این‌که این محصول یا خدمت می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی‌شان کمک کند.
گروه افیلیت در نهایت کاری می‌کند که مشتری نسبت به خرید ترغیب شود و برای آن اقدام کند.

3. مصرف‌کنندگان محصول (خریداران)

این دسته گروهی هستند که فرایند بازاریابی روی آن‌ها اعمال می‌شود. این‌ها افرادی هستند که مخاطبان وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی دو گروه قبل هستند و قرار است از محصولات و خدمات گروه اول، به‌واسطه‌ی بازاریابی گروه دوم استفاده کنند.
وقتی گروه سوم برای استفاده از خدمات و محصولات گروه اول هزینه‌ای را پرداخت کرد، سود حاصل از فروش بر اساس توافقی که از پیش شکل گرفته میان دو گروه اول و دوم تقسیم می‌شود.

 سازوکار افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

چگونه افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا رسیدیم. حالا شما می‌دانید که چگونه بدون داشتن محصول می‌شود آسان و بی‌دردسر کار کرد و از شر شغل‌های کسل‌کننده خلاص شد. حالا وقت آن رسیده تا راه و روش افیلیت مارکتینگ را هم یاد بگیرید و دست به کار شوید.

  • قدم اول: برای کار خود یک پلتفرم اینترنتی را در نظر بگیرید.

یک افیلیت مارکتر می‌تواند کار خود را روی هر پلتفرمی انجام دهد. از یک سایت حرفه‌ای بگیرید تا یک صفحه‌ی اینستاگرامی ساده.
با این حال بازاریاب‌های بزرگ و موفق کار خود را بیشتر از طریق دو پلتفرم مهم و معتبر انجام می‌دهند:

• بلاگ شخصی
• یوتیوب

خوب طبیعی است که راه‌اندازی یک بلاگ آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از راه‌اندازی یک کانال یوتیوب است؛ مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها که با مشکل فیلترینگ و تحریم و مسائل انتقال ارزی مواجهیم.
پس اولین قدم برای شروع کار این است که یک بلاگ شخصی برای خودتان ایجاد کنید تا بتوانید فعالیت‌تان را از طریق آن پیش ببرید. البته که نباید از نفوذ و محبوبیت اینستاگرام هم غافل شوید.

  • قدم دوم: یک حوزه‌ی تخصصی را برای کارتان انتخاب کنید.

صادقانه بگویم. این کار بازار پررقابتی دارد که اگر بخواهید در آن دست به همه کاری بزنید به هیچ‌جا نمی‌رسید. پس لازم است یک حوزه را که در آن تبحر و تخصص بیشتری دارید انتخاب کنید و در آن حوزه‌ی به خصوص فعالیت کنید.
مثلاً اگر در زمینه‌ی غذا دستی بر آتش دارید و چیزهایی درباره‌ی آن می‌دانید بهتر است روی همین مقوله تمرکز کنید و به حوزه‌های دیگری مثل پوشاک و لوازم آرایشی و ... کاری نداشته باشید. اگر نظر من را بخواهید، پیشنهاد می‌کنم همین حوزه‌ی غذا را هم محدود کنید و از بین تمام کتگوری‌های موجود یکی را برای فعالیت خود انتخاب کنید. مثلاً غذای سنتی.

  • قدم سوم: ارتباطات خود را به منظور پیدا کردن شریک تجاری بالا ببرید.

خوب در این مرحله شما باید سفارش بگیرید. برای همین لازم است شرکت یا برندی را پیدا کنید که بخواهد بازاریابی خود را به شما بسپارد. داشتن ارتباطات تجاری زیاد و مؤثر این‌جا به کارتان می‌آید. پس اگر تازه در ابتدای مسیر هستید ممکن است لازم باشد بخش زیادی از زمان خود را به پرسونال برندینگ، شناساندن خودتان به دیگران و ایجاد ارتباطات کاری اختصاص دهید.
باید کاری کنید تا افراد فعال در حوزه‌ای که انتخاب کرده‌اید، شما را به عنوان یک متخصص بشناسند. توصیه می‌کنم زمان قابل توجهی را به تولید محتوای مرتبط با این حوزه اختصاص دهید تا جای خود را بین افیلیت مارکترهای موجود باز کنید.

  • قدم چهارم: محتوای عالی و باکیفیت تولید کنید.

حالا که مشتری یا مشتریانی پیدا کرده‌اید که بازاریاب خود را به شما سپرده‌اند، وقت آن است تا کارتان را به‌صورت جدی شروع کنید. جمله‌ی معروف بیل گیتس را یادتان هست؟ «محتوا پادشاه است.»
در این مرحله باید اعتماد شریک تجاری خود را به دست آورید و کاری کنید که به بیشترین میزان فروش برسد. هرچه فروش شریک شما بالاتر برود درآمد شما بیشتر خواهد شد. پس چاره‌ای ندارید جز تولید محتوای عالی و باکیفیت که توجه‌ها را به سمت نام تجاری شما جلب کند.

  • قدم پنجم: سعی کنید ترافیک بیشتری را به سمت پلتفرم‌های خود هدایت کنید.

محتوای شما باید توسط مخاطبان خوانده شود. پس لازم است کاری کنید تا ترافیک سایت‌تان زیاد شود. در این مرحله می‌توانید از روش‌های جذب ترافیک پولی و رایگان استفاده کنید تا ترافیک بیشتری به دست آورید.
این بستگی به شما و میزان بودجه‌ای دارد که برای این کار در نظر می‌گیرید. اما ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش این است که محتوای خود را بهینه کنید تا گوگل به شما کمک کند که افراد بیشتری شما را ببینند، بشناسند و بخوانند.

  • قدم ششم: مخاطب را از طریق لینک‌هایی که در محتوای خود تعبیه می‌کنید به سمت سایت شریک تجاری‌تان هدایت کنید.

حالا که مخاطب وارد سایت شما شده باید کاری کنید تا روی لینک شریک شما کلیک کند و برای خرید کردن به سایت او برود. این شمایید که باید مخاطب را به این کار تشویق و ترغیب کنید. بخشی از این کار توسط محتوای شما انجام می‌شود اما این تمام ماجرا نیست.
باید به موقعیت لینک‌هایی که در متن قرار می‌دهید توجه کنید. لینک‌های شما باید در قسمت‌هایی از متن قرار بگیرند که بیشترین توجه را به لینک شما جلب کنند. از طرفی متن لینک شما باید آن‌قدر جذاب باشد که مخاطب دلش بخواهد روی آن کلیک کند و سایت مقصد برود.

یکی از بهترین روش‌های افیلیت‌مارکتینگ می‌تواند تولید محتوای تعاملی باشد.

 چگونه افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

تمام شد. از این‌جا به بعد دیگر کاری ندارید. مشتری به صفحه‌ی شریک تجاری شما رفته و قرار است محصولات او را خریداری کند. بعد از این تنها چیزی که می‌ماند این است که به پشتی صندلی‌تان تکیه بدهید و منتظر دریافت پیامک واریز وجه سود مشارکت از طرف شریک‌تان باشید.

منابع: