تولید محتوای صوتی | تولید پادکست

قرن بیست‌ویکم، قرن انسان‌های پرمشغله و بی‌حوصله است. سرعت تحولات و اتفاقات بالاتر از حد تصور است و انگار زندگی فیلمی است که آن را روی دور تند گذاشته باشند. در چنین دنیای درهم و برهمی که چشم‌ها فرصت پردازش سریع همه‌ی اطلاعاتی که می‌گیرند را ندارند، محتوای صوتی روشی کارآمد برای انتقال اطلاعات به مخاطبان است. با تولید محتوای صوتی مخاطب ما همان‌طور که پشت ترافیک سنگین گیر کرده، یا وقتی در باشگاه مشغول تمرین‌های ورزشی است می‌تواند پیام ما را بشنود.
محتوای صوتی به هر نوع اطلاعات منتشر شده‌ای اطلاق می‌شود که از طریق امواج صوتی منتقل شود و بتوان آن را شنید. بنابراین تمام اشکال سرگرمی‌های شنیداری (مثل موزیک)، کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها، دستیارهای صوتی تلفن‌های هوشمند و ... در این گروه جا می‌گیرند.
این بار تمرکز ما بر شکل خاصی از محتوای صوتی یعنی پادکست‌هاست. در این مطلب طرز تهیه‌ی یک محتوای صوتی باکیفیت در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

پادکست چیست؟

به زبان ساده پادکست یک برنامه‌ی صوتی مانند رادیو است که از طریق تلفن هوشمند شما قابل پخش است. اگر بخواهیم کمی بیشتر وارد جزئیات شویم می‌توانیم بگوییم پادکست‌ها مجموعه‌ای از اپیزودهای صوتی هستند که هرکدام به موضوعی مشخص می‌پردازند.
این برنامه‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص انتشار پادکست (مانند Castbox یا SoundCloud) منتشر می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. اپیزودهای یک پادکست مانند کتاب‌خانه‌ای صوتی در صفحه‌ی مخصوصی در همان اپلیکیشن حفظ می‌شوند تا مخاطب هروقت خواست بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.
محتوای پادکست‌ها می‌تواند سرگرم‌کننده، علمی، آموزشی یا ترکیبی از همه‌ی این‌ها باشد.

تولید محتوای صوتی

همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم سرعت بالای زندگی در جوامع مدرن باعث شده تا محتوای صوتی به بخشی جداناپذیر از زندگی مردم تبدیل شود. امروزه تولید محتوای صوتی به روشی همه‌گیر و پرطرفدار در استراتژی بازاریابی محتوایی شرکت‌ها تبدیل شده است.
به‌عنوان یک بازاریاب محتوایی یا صاحب کسب‌وکاری که می‌خواهد تولید محتوای صوتی را در برنامه‌های کاری‌اش بگنجاند، لازم است موارد زیر را بررسی کنید.

  • هدف شما از تولید محتوای صوتی چیست؟
  • آیا تولید محتوای صوتی به بهبود کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟
  • منابع لازم برای تولید محتوای صوتی را دارید؟
  • با فرایند تولیدمحتوای صوتی چه‌قدر آشنایی دارید؟

وقتی تمام این موارد را بررسی کردید و مطمئن شدید که می‌خواهید محتوای صوتی بسازید وقت آن می‌رسد که دست به کار شوید و پادکست خود را با کمترین هزینه و امکانات در خانه تهیه کنید.

تولید محتوای صوتی

تولید محتوای صوتی باکیفیت در خانه

به تاریخ نگاه کنید. ادبیات شفاهی و قصه‌گویی یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های ارتباطی انسان‌هاست. آدم‌ها ارتباط از طریق صدا را دوست دارند و برای آن وقت می‌گذارند. پس فکرهای منفی و حرف‌های کسانی که می‌گویند این کار سخت است و ارزشش را ندارد کنار بگذارید. یک اسم مناسب برای پادکست‌تان انتخاب کنید، یک لوگوی ساده طراحی کرده و کار را شروع کنید.

قدم اول: یک موضوع انتخاب کنید.

اولین کاری که در مسیر تولید یک پادکست باید بکنید این است که برای محتوای صوتی خود موضوعی درنظر بگیرید. زمانی را به فکر کردن در این باره اختصاص دهید. موضوع پادکست چیزی است که اولین جرقه بین شما و مخاطب را می‌زند و باعث می‌شود او تصمیم بگیرد که به حرف‌های شما گوش کند یا خیر.
راستش را بخواهید چندان تفاوتی نمی‌کند که پادکست‌تان را با میکروفون تلفن همراه‌تان ضبط کنید یا حرفه‌ای‌ترین و گران‌ترین میکروفون‌های موجود در بازار؛ اگر موضوع جذاب باشد پادکست مخاطبش را پیدا می‌کند و برعکس، اگر موضوع خوبی را انتخاب نکرده باشید، گران‌ترین تجهیزات هم کمکی به شنیده شدن شما نمی‌کنند.

قدم دوم: سناریو بنویسید.

هر محتوایی، چه نوشتاری باشد، چه ویدئویی و چه صوتی، نیاز به متنی دارد که پیام شما را صورت‌بندی کرده باشد. محتوای صوتی هم به همین صورت نیاز به متنی دارد که همه‌چیز در آن نوشته شده باشد. سناریو مانند فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه است. همان‌طور که در یک فیلم‌نامه تمام دیالوگ‌ها، وسایل صحنه، جای دوربین و ... نوشته شده، در سناریوی پادکست هم عناوین، موضوعات مورد بحث، ترتیب موزیک‌ها و مطالب و ... مشخص می‌شوند.
سناریوی پادکست شما همه‌ی آن چیزی است که قرار است به گوش مخاطب برسد. پس باید همان‌طور که برای نوشتن یک پست وب‌سایت دقیق عمل می‌کنید و وسواس به خرج می‌دهید، در نوشتن سناریوی پادکست‌تان هم دقیق باشید.
وقتی سناریو نوشته شد باید مورد بازبینی و ویرایش قرار بگیرد تا متن نهایی، به‌عنوان متنی بی‌اشکال برای تمرین به دست گوینده برسد.

قدم سوم: یک گوینده انتخاب کنید.

لازم نیست گوینده‌ای حرفه‌ای و خوش‌صدا باشید. یک فایل صوتی ضبط کرده و برای دوستان و نزدیکان‌تان پخش کنید. از آن‌ها بخواهید به شما بگویند صدای‌تان برای ضبط یک پادکست مناسب است یا خیر. اگر صدای بدی نداشته باشید، اگر تن صدای شما زیاد زیر نباشد یا زیاد خش نداشته باشد، همان‌طور که بیشتر آدم‌ها این‌گونه‌اند، می‌توانید خودتان نقش گوینده در پادکست‌تان را به عهده بگیرید.

قدم چهارم: استودیوی خانگی خود را بسازید.

ضبط صدا شاید سخت‌ترین کار تولید پادکست باشد. دلیل آن هم واضح است: ما استودیوی ضبط صدا نداریم. استودیوهای ضبط صدا بسیار گران‌قیمت هستند و مگر در موارد خاص و برای افراد خاص صرفه‌ی اقتصادی ندارند. ما می‌خواهیم صفر تا صد کارمان را در خانه انجام دهیم. پس مشکل کجاست؟
مشکل این است که صداها در خانه منعکس می‌شوند؛ درست مثل اینکه وسط یک تونل فریاد بزنید. کوچک‌ترین انعکاس صوتی در ضبط صدا آزاردهنده خواهد بود. بنابراین باید کاری کنیم که فضای خانه (فضایی که در آن مشغول ضبط هستیم) صدا را منعکس نکند.
اول باید این نکته را بدانیم که صدای ما از سطح‌های صاف منعکس می‌شود. پس اگر اتاقی که در آن مشغول ضبط صدا هستید کف سرامیکی یا دیوارهای خالی دارد، یا اگر فضای بزرگی است که حجم زیادی از آن خالی مانده، بدانید که ضبط صدا در آن اشتباه است.
هرچه سطوح صاف کمتری داشته باشید، انعکاس صدا کمتر می‌شود. برای این منظور می‌توانید یک اتاق کوچک را انتخاب کنید و کف آن را با فرش، موکت، یا هر پوشاننده‌ای که انعکاس را کم می‌کند بپوشانید. همین‌طور بهتر است دیوارهای اتاق را هم با آویزان کرده پارچه یا وصل کردن چیزی مثل شانه‌ی تخم مرغ ضد انعکاس کنید. در کل اتاق پر وسیله و شلوغ، اتاقی است که برای ضبط صدا مناسب‌تر است.
اگر هیچ‌کدام از این کارها را نتوانستید انجام دهید باز هم نگران نباشید. ما معجزه‌ی پتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
شوخی نمی‌کنیم. پتو را دست کم نگیرید. کافی است صداهای زائد محیط مثل صدای کولر، تلوزیون، رادیو و ... را حذف کنید و بروید زیر پتو. فضای زیر پتو هم کوچک است، هم به‌شدت ناصاف و هم مقداری از صداهای مزاحم محیط را بلوکه می‌کند. خوب چه بهتر از این؟

 از پتو برای ضبط صدا استفاده کنید

قدم پنجم: ضبط را شروع کنید.

برای ضبط صدا به دو ابزار مهم نیاز دارید:

  • یک اپلیکیشن ضبط صدای خوب، که می‌توانید آن را رایگان دانلود کنید

از قابلیت ضبط تلفن هوشمندتان استفاده نکنید چون ضبط صوت‌های پیشفرض گوشی‌ها برای کاربردهای عمومی طراحی شده‌اند و کیفیت قابل توجهی ندارند. در عوض اپلیکیشن‌هایی که مخصوصاً برای این کار طراحی شده‌اند بسیار تخصصی‌تر و قدرتمندتر صدا را ضبط می‌کنند.

  • یک میکروفون

این میکروفون می‌تواند یک میکروفون حرفه‌ای باشد یا چیزی به سادگی هندزفری خودتان. ما چون می‌خواهیم هزینه‌ها را به کمترین مقدار ممکن برسانیم، همان هندزفری ساده را استفاده می‌کنیم.

قدم ششم: پادکست را تدوین کنید.

طبق سناریویی که نوشته بودید ممکن است بخواهید به قسمت‌هایی از محتوای‌صوتی‌تان موسیقی اضافه کنید. شاید لازم باشد بعضی از قسمت‌های پادکست را از هم جدا و جابه‌جا کنید. شاید در پایان لازم ببینید که قسمتی را به‌طور کل حذف کنید.
همه‌ی این کارها با ابزار تدوین صدا قابل انجام است. لازم نیست از ابزار تدوین پیشرفته و تخصصی استفاده کنید. این کار حتی در گوشی تلفن همراه‌تان هم امکان‌پذیر است. یکی از اپلیکیشن‌های رایگان را دانلود کنید و کار تدوین را شروع کنید.
در پایان یک‌بار دیگر محتوای صوتی را در مکانی خلوت از ابتدا تا انتها بشنوید و از کیفیت ضبط صدا، عدم وجود نویز، وضوح کلام، ترتیب درست مطالب و کیفیت کلی کارتان مطمئن شوید.

قدم هفتم: پادکست را در پلتفرم‌های موجود منتشر کنید.

به مرحله‌ی آخر رسیدیم؛ به جایی که همه‌چیز آماده است تا پادکست ما از طریق پلتفرم‌های صوتی منتشر شود. خب این قسمت کمی جای بحث دارد.
پادکست امکانی است که اولین بار توسط کمپانی اپل ارائه شد. این مسئله باعث شده تا انتشار پادکست هنوز هم در انحصار اپل باشد. پس برای انتشار محتوا روی پلتفرم‌های مطرح پادکست ابتدا لازم است پادکست شما از فیلتر iTunes بگذرد.
شما در ابتدا یک سایت میزبان برای انتشار پادکست خود انتخاب و اولین اپیزود آن را روی سرور این میزبان منتشر می‌کنید. این میزبان یک فید RSS منحصربه‌فرد در اختیارتان می‌گذارد. شما این فید را برای iTunes می‌فرستید و iTunes بعد از بررسی و تأیید به شما اجازه می‌دهد که پادکست‌تان را از طریق هر اپلیکیشن پادگیری که خواستید (مثلاً Castbox یا SoundCloud و ...) به اشتراک بگذارید.
نمودار زیر مراحل انتشار پادکست را به شما نشان می‌دهد.

 نمودار انتشار پادکست

برای این که بتوانید هزینه‌ها را در ابتدای کار کم کنید می‌توانید از سرورهای میزبان رایگان مانند Anchor استفاده کنید.
خوب تبریک می‌گوییم. حالا شما یک پادکستر هستید. دیگر کاری نمانده. شما توانستید با کمترین امکانات ممکن، پادکست خوب و قابل قبولی را در خانه تولید کنید و آن را به گوش شنوندگان‌تان برسانید.

 

منابع:

  1. رشد محتوای صوتی و معنی آن برای تجارت شما
  2. نحوه تولید پادکست از خانه
  3. محتوای صوتی
  4. پادکست چیست؟ توضیحی به زبان انگلیسی ساده
  5. نحوه شروع پادکست: آموزش کامل و گام به گام
  6. ساده ترین راه برای تولید پادکست