آموزش سئو مطالب و مقالات سایت

برای سئو کردن مطالب وب سایت ها مسلما باید با مراحل انجام و نکات مهم سئو مطالب و مقالات سایت آشنایی داشته باشید که برای محتوای خود از آن ها استفاده کنید. تولید محتوای سئو شده تنها از عهده فردی بر می آید که علاوه بر تبحر در نویسندگی، به تکنیک های سئو نیز مسلط باشد. ما در این مقاله از یک محتوا سعی کرده ایم که شما را با نحوه سئو مقالات سایت آشنا سازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

 

سئو کردن مقاله یا محتوای سئو شده چیست؟

برای اینکه شناخت بهتری از محتوای سئو شده داشته باشید، ابتدا باید درباره سئو و انواع محتوای بهینه سازی شده بیشتر بدانید. سئو به مجموعه ای از اقدامات گفته می شود که با هدف بهینه سازی سایت برای حضور بیشتر در نتایج موتورهای جستجو صورت می گیرند.

در کل فرآیند سئو را می توان به سه دسته سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی تقسیم بندی کرد. سئو مطالب و مقالات سایت نیز زیر مجموعه ای از سئو داخلی به شمار می رود.

در سئو داخلی باید در ابتدا عنوان صفحه و هدینگ H1 را بهینه سازی کنید و سپس سئو کردن باقی متن را انجام دهید. در واقع هدف از تولید متن سئو شده ایجاد محتوایی است که مطابق با قواعد سئو باشد و جایگاه بالایی را در موتورهای جستجو بدست آورد. البته مطلب تولید شده باید با پاسخ به سوالات کاربران موفق به جلب رضایت آن ها شود.

به طور کلی محتوا اشکال مختلفی شامل متن، تصویر، ویدیو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد دارد. انواع محتوای سئو شده در قسمت های مختلف سایت استفاده می شوند:

  • پست های وبلاگ سایت: نوشته های وبلاگ رایج ترین فرمت محتوا در سایت هستند. یک پست حاوی متن سئو شده، تصاویر و ویدیو است.
  • صفحات ثابت: مطالبی که در برگه های ثابت سایت مانند درباره ما نوشه می شوند.
  • صفحات محصولات: مقالاتی که برای معرفی محصولات یا خدمات سایت تولید می گردند.
  • صفحات فرود: مطالب سئو شده ای که به صورت ویژه برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این مطالب در اولین صفحه ای که کاربر در ورود به سایت با آن مواجه می شود نیز نوشته می شوند.

به یاد داشته باشید که محتوای موجود در هریک از این صفحات باید برای موتورهای جست و جو بهینه باشد.

سئو کردن مقاله یا محتوای سئو شده چیست؟

چگونه می توانیم مقاله سئو شده بنویسیم؟

هنگامی که کاربری کلمه ای را جستجو می کند، باید نتایجی را که به طور دقیق به آن واژه مربوط است، مشاهده نماید. بنابراین گوگل تمام تلاش خود را می کند که بهترین نتایج را در صفحه اول نتایج در اختیار کاربران بگذارد. برای سئو مطالب و مقالات سایت که مورد علاقه گوگل نیز باشد، باید قواعد و اصولی را رعایت کنید. در ادامه این بخش مراحل ایجاد محتوای سئو شده به طور دقیق شرح داده شده است.

  1. کیفیت مقاله: اصلی ترین نکته برای نوشتن محتوای بهینه یا سئو شده
    به غیر از نکات فنی مربوط به سئو سایت سطح کیفیت محتوا نیز یکی از مهمترین فاکتورهایی است که مورد توجه موتورهای جستجوگر قرار دارد. به طور کلی تولید محتوای با کیفیت ارزش سایت و مخاطبان را افزایش می دهد. بنابراین شما در حین نوشتن محتوای متنی باید مخاطبان جامعه هدف و اهداف تجاری کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
    در صورتی که مقاله ای خوب و با استاندارد بالا را تولید کنید، با اطلاع رسانی، ایجاد سرگرمی یا تغییر نگرش خوانندگان با مخاطبان خود ارتباط برقرار می سازید. در واقع حل مشکلات کاربران و پاسخگویی به سوالات آن ها در متن قلب و همچنین مغز مخاطب را درگیر می نماید. گوگل این نوع از مقالات مفید و مورد علاقه کاربران را بیشتر در معرض دید قرار می دهد.
    در حقیقت می توان گفت که محتوایی با کیفیت است که توانایی تبدیل مخاطبان را به مشتری داشته باشد. همچنین این نوع با پشتیبانی از مشتری در دوره پس از فروش او را در سایت شما نگه می دارد. بنابراین سئو مطالب و مقالات سایت که با کیفیت نیز باشند، به نفع کسب و کار شما است. نوشتن محتوای خوب، مفید و جذاب باعث ارتقاء برند شما می شود که عاملی در جذب مشتریان جدید محسوب می شود.

 

  1. انتخاب کلمه کلیدی مناسب و مرتبط
    یکی از کارهایی که در ابتدای شروع تولید محتوا باید انجام دهید، انتخاب کلمه کلیدی هدفمند است. برای رسیدن به این مقصود باید در حوزه کسب و کار مربوطه دانش و تخصص کافی داشته باشید. در این صورت به خوبی می دانید که کاربر در این زمینه بیشتر چه کلماتی را سرچ می کند.
    البته برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط ابزارها و تکنیک های خاصی نیز وجود دارند. سایت هایی مانند MOZ وجود دارند که در مورد هر موضوعی به شما کلمات کلیدی پیشنهاد می دهند. یکی دیگر از این ابزارها سایت Keywordtool.io است که برای تحقیق درباره کلمات کلیدی استفاده می شود.
    جستجوگر گوگل و عبارات پیشنهادی آن و همینطور Lsi ارائه شده در نتایج جستجوی گوگل نیز یکی دیگر از راه های انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. همچنین از گوگل ترندز برای مقایسه چندین کلیدواژه و میزان جستجوی هر یک از آن ها توسط بازدیدکنندگان استفاده می شود. بنابراین با کمک این ابزار می توانید بهترین کلمه کلیدی را از بین چندین نمونه انتخاب کنید.
  2. بهینه سازی عنوان یا  Title Tag
    یکی از مهمترین تگ ها در سئو مطالب و مقالات سایت تگ عنوان یا Title Tag نام دارد. دقت کنید که عنوان محتوا باید چکیده ای از کل متن باشد، یعنی باید بین عنوان و متن ارتباط معنایی وجود داشته باشد. برای مثال نمی توان عنوان مقاله مزایای استفاده از جارو رباتیک شیائومی نوشته شود، اما در محتوا به معایب آن بپردازید. البته یادآوری معایب محصول در حد چند سطر مشکلی ندارد، اما اصل محتوا باید درباره مزایای آن مطالبی را عنوان کند.
    همچنین توصیه می شود که عنوان مقاله بیشتر از 60 کاراکتر نداشته باشد، زیرا تنها همین تعداد کاراکتر در نتایج جستجوی گوگل قابل نمایش است. یکی دیگر از نکات مهم در عنوان این است که حتما باید کلمه کلیدی اصلی نیز در آن قرار گیرد. بهتر است که این کلیدواژه در ابتدای عنوان ذکر گردد.
    جذابیت عنوان نیز یکی دیگر از مسائلی است که در هنگام تولید محتوای سئو شده باید به آن دقت کنید. چرا که عنوان جذاب حجم بازدید از محتوای منتشر شده روی سایت را افزایش می دهد.

بهینه سازی عنوان یا  Title Tag 

برخی دیگر از قوانینی که تاثیر مثبت بر عنوان مقاله دارند، به شرح زیر است:

  • استفاده از اعداد مانند 10 سایت برتر در زمینه سئو سایت.
  • استفاده از کمیت ها مانند بهترین سایت در زمینه سئو سایت.
  • استفاده از کلمات با بار مثبت مانند سریع ترین روش برای سئو سایت چیست؟
  • استفاده از کلمات و صفات با بار منفی مانند اشتباهات رایج در زمینه سئو سایت چیست؟
  • و ...
  1. بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description
    هنگامی که عبارتی را در گوگل سرچ می کنید، 10 سایت برتر در آن زمینه برای شما نمایش داده می شود. این سایت ها با یک عبارت درشت و آبی رنگ به همراه حدود یک خط توضیحات در صفحه نتایج گوگل به نمایش در می آیند. به آن یک خط توضیح اصطلاحا خلاصه محتوا یا توضیحات متا می گویند. در صورت عدم نوشتن توضیحات محتوا ممکن است که گوگل در هر بار نمایش بخشی از متن را برای این امر در نظر بگیرد. این امر باعث کاهش بازدیدکنندگان سایت می شود.
    برای خلاصه محتوا به منظور سئو مطالب و مقالات سایت حداکثر 160 کاراکتر را در نظر بگیرید، چرا که بیش از این تعداد در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود. حتما کلمه کلیدی را نیز در توضیحات متا بنویسید، بهتر است که این کلیدواژه در ابتدای آن قرار گیرد.
  1. بهینه سازی تیتر اول محتوا یا H1
    تیتر اول یا H1 اولین عنوانی است که در متن نوشته می شود که بعد از آن مقدمه قرار می گیرد. بنابراین سر تیتر اول باید دربرگیرنده کلمه کلیدی اصلی باشد. البته می توان تگ H1 را همان عبارت تگ عنوان قرار داد.

بهینه سازی تیتر اول محتوا یا H1 

  1. قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول
    پاراگراف اول یکی از مهمترین بخش ها در سئو مطالب و مقالات سایت است. توصیه می شود که در صورت امکان کلمه کلیدی اصلی در ابتدای این پاراگراف قرار گیرد. در صورت عدم امکان انجام این کار کلیدواژه اصلی باید حتما در بین 100 کلمه ابتدایی محتوا باشد.
  2. بهینه سازی زیر عنوان ها ( تگ های H2 تا H6)
    در این قسمت از چگونگی نوشتن محتوای سئو شده به مبحث سرتیتر یا زیر عنوان ها می رسیم. سرتیترها از تگ های H2 تا H6 تشکیل شده اند. به یاد داشته باشید که حداقل یکی از زیر عنوان ها باید حاوی کلیدواژه اصلی باشد. در باقی سرتیترها نیز باید از Lsi یا کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود.
    همچنین پس از هر 200 الی 300 کلمه از یک سرتیتر در متن خود استفاده کنید. در ضمن بهتر است که کلیدواژه اصلی یا کلمات کلیدی مرتبط در ابتدای عنوان های فرعی قرار گیرند. البته در صورت قرارگیری این کلمات در وسط یا انتهای زیر عنوان ها نیز از نظر سئو مشکلی به وجود نمی آید.
  3. استفاده از تصاویر، ویدیو و صدا برای سئو مطالب و مقالات سایت
    هر چقدر محتوای تولید شده تعاملی تر باشد، موفقیت در حجم بازدید و سئو سایت بیشتر است. برای افزایش تعامل کاربر با مقاله سایت می توان از تصاویر، ویدیوها و صداهای مختلف درون محتوا استفاده کرد. تصاویر بکار رفته در متن باید کیفیت و سایز مناسبی داشته باشند. همچنین استفاده از توضیحات ALT نیز یکی از اقدامات مهم در سئو کردن مطالب سایت و تشخیص راحت تر تصاویر توسط ربات های گوگل است. می توان نام تصاویر را با توضیحات ALT یکی انتخاب کرد.
    حجم فایل ها نیز بسیار مهم است، زیرا فایل هایی با حجم زیاد تاثیر منفی روی سرعت بارگذاری سایت می گذارند. این در حالی است که کاهش سرعت لود صفحات یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سئو سایت محسوب می شود.

 استفاده از تصاویر، ویدیو و صدا برای سئو مطالب و مقالات سایت

  1. بهره مندی از ارتباط معنایی کلمات کلیدی و توجه به چگالی آن ها
    برای جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی اصلی از کلیدواژه های مرتبط استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که چگالی کلمه کلیدی مجاز از نظر سئو مطالب و مقالات سایت بین 0.5 الی یک درصد از کل متن است. بکار بردن کم یا بیش از حد کلیدواژه اصلی به سئوی محتوای متنی آسیب می رساند. بنابراین با استفاده از Lsi می توان چگالی کلمه کلیدی را در محتوا حفظ کرد. تعداد کلمات کلیدی مرتبط در متن محدودیتی ندارد، به شرط اینکه روان بودن متن را دچار مشکل نسازند.
  2. لینک خارجی
    گاهی اوقات مطلبی را عینا از سایت دیگر روی سایت خود قرار می دهید یا ترجمه مقاله ای را منتشر می کنید. در این صورت برای جلوگیری از کپی شناخته شدن محتوا بهتر است که لینک منبع را نیز بنویسید. به یاد داشته باشید که هر گونه کپی از نظر سئو غیرمجاز است و آسیب جدی به سئو سایت می زند. برای رفع این مشکل لینک منبع مورد استفاده را در پایان مطلب بیان کنید. البته نباید در لینک سازی نیز زیاده روی نمود.
  3. لینک داخلی
    یکی از قوانین مهم در لینک دهی داخلی قاون هاب اسپوک است. بنابراین قانون باید صفحه ای از سایت را که از نظر سئو رتبه بالاتری دارد را به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفت و سایر صفحات سایت را به آن صفحه لینک داد.
    اگر به طور همزمان چند سایت را مدیریت می کنید، از این روش بهره ببرید. شما می توانید سایر سایت ها را به سایتی با سئو قوی تر لینک دهید. این ویژگی باعث می شود که سایر صفحات یک سایت یا سایر سایت های یک کسب و کار اعتبار بیشتری بدست آورند.
  4. سرعت بارگذاری سایت
    همانطور که بیان شد، یکی از عوامل مهم در مبحث سئو مطالب و مقالات سایت سرعت بارگذاری سایت است. هر چقدر یک سایت سریع تر بارگذاری شود، علاوه بر افزایش رضایت کاربران رتبه بهتری نیز از نظر موتورهای جستجو کسب می کنید.  سرعت بارگذاری سایت ها در دستگاه های موبایلی با استفاده از ابزارهای مختلفی سنجیده می شود. زیرا در چند سال اخیر جستجو از طریق موبایل نسبت به دستگاه های دسکتاپی افزایش یافته است.

سرعت بارگذاری سایت 

کلام آخر

سئو کردن محتوای صفحات سایت و به ویژه محتواهای بلاگ برای رسیدن شما به رتبه 1 گوگل و افزایش ترافیک ارگانیک ضروری است. یادتان باشد که این صفحات پل ارتباطی شما و مشتریان‌تان هستند پس باید زمان و انرژی قابل توجهی را برای بهینه کردن آن ها برای مخاطب و موتورهای جستجو صرف کنید. فراموش نکنید که اولین گام در سئو مطالب، تولید محتوای سئو شده است.
تیم بزرگ نویسندگان و ویراستاران یک محتوا در کنار شما هستند تا با تولید محتوای باکیفیت، اصیل و جذاب اولین و مهم ترین قدم را برای سئو کردن مطالب سایت خود محکم و قوی بردارید.