بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت در گوگل؛ ابزارها و نرم افزارها   

این روزها بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو مانند گذشته ساده نیست. با همه تغییرات اخیر الگوریتم گوگل که مشاهده کرده ایم، روش‌های سنتی مانند تحقیق و هدف گذاری کلمات کلیدی، بهینه سازی نشان‌گذاری صفحه و به روزرسانی محتوای صفحه دیگر تاثیر گذشته را ندارند. از همه مهم‌تر، هر وب سایتی منحصر به فرد است. این به این معنی است که استفاده از یک تاکتیک خاص، لزما نتیجه مشابهی را برای وب سایت های دیگر به همراه ندارد.
همین تغییر می تواند بر روی وب سایت ها تأثیرهای متفاوتی بگذارد. به همین دلیل انجام مداوم روش های بهبوددهنده، آزمایش استراتژی های جدید، نظارت بر عملکرد و بدر صورت لزوم بازنگری در کلیه‌ی روش‌ها به نظر ضروری می‌رسد.
در دنیای دیجیتالی پیچیده‌ی امروزی باید به چیزهایی فراتر از شیوه‌های سنتی رتبه بندی کلمات کلیدی بیندیشیم و دقیق تر عمل کنیم. این یعنی ما به تمرکز بر تجربه کلی وب سایت، بهینه سازی محتوا برای کاربران و موتورهای جستجو، ایجاد پیوندهای ورودی به روش صحیح و موارد دیگر نیاز داریم.

در این مطلب به چندین روش برای بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی شما در گوگل اشاره می کنیم تا با نگاه کلی تری به سایت خود بپردازید.
اگر درست یاد بگیرید که چگونه در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و چگونه سایت خود را مورد بررسی قرار دهید، به یک منبع بزرگ از بازدیدکنندگان بسیار هدفمند دسترسی پیدا خواهید کرد.

چگونه موقعیت وب سایت خود را در گوگل پیدا کنم

این کلید اصلی بحث امروز ماست: فهمیدن چگونگی بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی در گوگول.

راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال می توانیم به صورت دستی اقدام کنیم یا این که از نرم افزارها ابزارهای مربوطه استفاده کنیم. توجه داشته باشید که خیلی از سایت‌هایی که این ابزارهای جستجو را در اختیار ما فرار می‌دهند در ازای این امکانات، هزینه‌ای را از ما دریافت می‌کنند.

  1. رتبه بندی خود را اندازه بگیرید.
    اولین و احتمالاً مهم ترین قدم برای شروع ، سنجش رتبه شماست.
    بدون داشتن درک درستی از عملکرد کلمه کلیدی و پایه خود، نمی دانید که چقدر پیشرفت کرده اید و چقدر دیگر باید پیشرفت کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که همه این داده های ارزشمند کلمات کلیدی را پیدا کرده و برای ارجاع در آینده در یک فایل نگه دارید.
    ممکن است بعضی از ما راه دشواری را یاد گرفته باشیم، اما شما هرگز نمی دانید چه زمانی در هر ابزار مشخصی تغییر خواهد کرد.
    شما از طریق ابزارهای رایگان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و کنسول سرچ گوگل (Google Search Console ) می توانید کلمه های کلیدی موجود در کسب و کار خود را با درصد اهمیت آن پیدا کنید و همینطور به بررسی کلی و جزئی وب سایت خود بپردازید.
    تجزیه و تحلیل این داده ها ایده خوبی را در مواردی مانند موارد زیر به شما می دهد:
  • ارزشمندترین کلمات کلیدی و صفحات فرود شما چیست؟
  • بهترین فرصت برای پیشرفت شما کجاست؟
  • کدام کلمات کلیدی و لندینگ پیج ها عملکرد کمتری دارند؟
  1. تا وقتی که به رتبه‌های برتر نزدیک شوید، روی کلمات کلیدی که در موقعیت صفحه های 5 تا 15 قرار دارند تمرکز کنید.
    برای این اصطلاحات، رتبه بندی در بالای صفحه اول در گوگل بسیار محتمل است و شما می توانید از طریق آن به سرعت رتبه خود را بهبود ببخشید.
  2. کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید
    برای اطمینان از اینکه اهداف کلمه کلیدی شما با اهداف کلان کسب و کار همان حوزه مطابقت دارند و ارزش واقعی ارائه می دهند، مهم این است که شما هم هدف جستجوی پشت سر آن‌ها و هم دشواری رتبه بندی را درک کنید.
    در حالی که برخی از اصطلاحات برای شما معنی خاصی دارند، آن‌ها می توانند معنای کاملاً متفاوتی در گوگل و بالعکس داشته باشند. این مسئله کاملا عادی است، زیرا از دید خودتان که از این کار سردر میاورید و تخصص دارید به این اصطلاحات نگاه می کنید. اما شما باید از دید مشتری و کاربر به کلمات نگاه کنید.
    دانستن نوع قصد مخاطب اعم از اطلاعاتی، آموزشی، معاملاتی یا ناوبری، به شما کمک می کند تا درک کنید کاربران در چه مرحله ای قرار دارند و با چه لحنی جستجو می کنند.
    انجام یک تجزیه و تحلیل دقیق ضروری است. با این کار می توانید ببینید چه چیزی در حال حاضر در نتایج جستجوی برتر برای اهداف اصلی کلمه کلیدی شما رتبه بندی می شود از جمله: جستجوهای مرتبط، اینکه مردم چه چیزی می پرسند، پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل و سایر ویژگی های جستجوی پیشرفته.
    دانستن اینکه برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی خاص چه چیزی لازم است، به شما کمک می کند درمورد اینکه چه مواردی برای توسعه محتوا مورد نیاز است ، نتیجه بگیرید و طرحی برای ایجاد آن ارائه دهید.
    الگوی محتوای SEO SEMrush برای این نوع تجزیه و تحلیل واقعاً عالی است. شما می توانید از این ابزار برای جستجوهای خود استفاده کنید. شما به سادگی یک کلمه کلیدی را وارد می کنید، و این ابزار آنچه را که در نتایج برتر گوگل نشان داده شده است تجزیه و تحلیل می کند تا توصیه هایی برای محتوای دوستانه سئو به شما ارائه دهد.
  3. رفع مشکلات فنی
    ایجاد یک پایه محکم برای وب سایت شامل حل و فصل هر گونه مشکل فنی است که ممکن است از دید کلمه کلیدی شما بکاهد.
    صفحات سایت باید توسط موتورهای جستجو و کاربران به راحتی پیدا و مرور شوند.
    اگر هدایت به وب سایت شما و جستجوی خزنده در موتورهای جستجو برای کاربران مشکل باشد، احتمالاً بر رتبه بندی کلمات کلیدی شما تأثیر منفی می گذارد.
  4. بر روی تجربه کاربر تمرکز کنید
    هنگام جستجو برای کلمات کلیدی، از تجربه کاربر غافل نشوید.
    گرچه در نگاه اول ممکن است به نظر برسد تجربه کاربر ربط مستقیمی با جستجوی کلمات کلیدی نداشته باشد، اما باید بدانید که در این مسئله مهم این است که تجربه کاربر و سئو با هم کار کنند.
    در اینجا برخی از عناصر اصلی وجود دارد که فرصتی برای بهبود UX و SEO فراهم می کند
  5. بهینه سازی برای کاربران و موتورهای جستجو
    بسیاری از ما چنان در مورد بهینه سازی محتوا برای گوگل تصمیم می گیریم که فراموش می کنیم بازی آخر چیست.(دستیابی به مجموعه ای کاملاً هدفمند از انسان ها)
    در حالی که موتورهای جستجو و انسان روش متفاوتی برای خواندن و فهمیدن محتوا دارند، مطمئناً نقاط مشترکی وجود دارد که به ما اطمینان می دهد که با در نظر گرفتن هر دو محتوا تولید می کنیم .
    چه روبات ها مشغول بررسی محتوای ما باشند و چه انسان‌ها، هر دو می‌خواهند که این ویژگی‌ها را در محتوا ببینند:

 

  • واضح و مختصر باشد.
  • اطلاعات دقیق ارائه دهد.
  • از اصطلاحات خاص و ناملموس پرهیز کند.
  • زیرمجموعه های مرتبط را پوشش دهد.

 چگونه موقعیت وب سایت خود را در گوگل پیدا کنم

ابزارهای موجود برای بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت در گوگل

ابزار مختلفی برای بررسی رتبه کلمات کلیدی وجود دارد که برخی از آن ها رایگان هستند و برخی دیگر مسلتزم پرداخت هزینه. بیایید نگاهی به مهم‌ترین این ابزارها بیندازیم:

  • SEO PROFILER
  • SEMRUSH
  • GOOGLE KEYWORD PLANNER
  • WOORANK
  • AHREFS
  • ADVANCED WEB RANKING
  • MOZ RANK TRACKER
  • ...

سخن آخر

بارها شنیده ایم که پیروزی اتفاقی نیست و برای‌مان یک جمله کلیشه‌ای حساب می شود، اما اگر از تولید محتوا و کار بروی سایت آگاه باشید، قطعا موافق جمله «رتبه اول گوگل اتفاقی نیست!» خواهید بود. در این راه برای پیدا کردن تاکتیک هایی که بیشترین تأثیر را در سایت شما دارند، باید آزمایش‌های مختلفی انجام دهید، شکست بخورید و آزمایش دیگری را شروع کنید.
سئو رایگان نیست! وقت و حوصله لازم است.
شما باید دقیقاً مانند پولی که در این راه خرج می کنید، آن را به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید.
اگر هم شما برای کلمات کلیدی رتبه بندی می کنید و سئو را انجام می دهید، به دنبال اصطلاحات صحیح بروید. کمی وقت خود را برای انجام تحقیقات کلیدی کلیدی و تجزیه و تحلیل رقابتی اختصاص دهید زیرا فقط صعود به بالای گوگل هدف سایت نیست، رسیدن به فروش است که اهمیت دارد.
منابع:
https://www.searchenginecoach.com/seo-blog/how-to-check-keyword-ranking-google-website/
https://www.searchenginejournal.com/how-to-improve-your-keyword-rankings-in-google/317623/