گزینش محتوا (Content Curation) چیست؟   

تولید روزانه‌ی محتوای باکیفیت کاری است که بازاریابان باید آن را به طور منظم انجام دهند. اما گاهی آن‌قدر بودجه و زمان کافی نداریم که بتوانیم به اندازه‌ی کافی محتوای عالی تولید و منتشر کنیم. این‌جا همان جایی است که گزینش محتوا به داد ما می‌رسد.
گزینش محتوا یکی از اقدامات مبتکرانه‌ای است که در کنار تولید محتوا باید به منظور ارتقاء استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌ها و برندها انجام شود.
اما گزینش محتوا چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟ اجازه بدهید بدون اتلاف وقت به سراغ اصل مطلب برویم و همه‌چیز را از ابتدا تعریف کنیم.

گزینش محتوا یا content curation یعنی چه؟

گزینش محتوا فرایند جمع‌آوری اطلاعات مربوط به یک موضوع یا حوزه‌ی خاص است. برای این که معنای این عبارت را به خوبی متوجه شویم کافی است آن را با تولید محتوا مقایسه کنیم. تولید محتوا یعنی خلق کردن چیزی نو که مشابه آن وجود ندارد. وقتی تولید محتوا می‌کنیم، درواقع داریم چیزی را به وجود می‌آوریم که محصول ذهن و عمل ماست. اما گزینش محتوا این‌طور نیست. ما در گزینش محتوا دست به خلق نمی‌زنیم بلکه به جمع‌آوری محتوا از منابع دیگر و ارائه‌ی آن به صورت سازمان یافته می‌پردازیم.
البته نباید این نکته را فراموش کنیم که رعایت حقوق مؤلف در گزینش محتوا بسیار ضروری است در غیر این صورت کار ما نه گزینش محتوا، که سرقت ادبی است.
گزینش محتوا کاری چالش برانگیز است. زیرا وقتی تصمیم می‌گیرید محتوا را از منابع دیگر گزینش کنید و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید، باید بدانید که چه محتوایی برای مخاطبان شما مناسب‌تر است، باید بتوانید این محتوا را سازمان‌دهی کنید، باید بتوانید به این محتوا ارزش افزوده بدهید و کاری کنید تا برای مخاطبان جذاب شود.

گزینش محتوا چه تفاوتی با جمع‌آوری محتوا دارد؟

وقتی به تعریف گزینش محتوا نگاه می‌کنیم به نظر می‌آید که با فرایندی شبیه به جمع‌آوری محتوا روبه‌رو هستیم. اما در حقیقت این‌طور نیست؛ گزینش و جمع‌آوری محتوا تفاوت‌هایی دارند.
جمع‌آوری محتوا فرایندی است که در آن محتواهای مرتبط به صورت اتوماتیک و بر اساس کلیدواژه‌ها گردآوری می‌شوند. این در حالی است که در گزینش محتوا، کار گردآوری را خود ما انجام می‌دهیم.
طبیعی است که وقتی کاری توسط یک ذهن انسانی انجام می‌گیرد، از لحاظ ارزشی بسیار دقیق‌تر است و با وسواس بیشتری انجام می‌شود.
خلاقیت ذهن انسان توسط هیچ ماشین یا الگوریتمی قابل تقلید نیست. این است که اگر نظر ما را بخواهید، گزینش محتوا به مراتب ارزشمندتر و دقیق‌تر است.
گزینش محتوا چه تفاوتی با جمع‌آوری محتوا دارد؟

گزینش محتوا چه مزایایی برای ما دارد؟

گزینش محتوا روشی است که به شما کمک می‌کند تا فشار کاری تیم بازاریابی محتوایی خود را کم کنید. وقتی تیم تولید محتوای شما مجبور باشد روزانه تعداد زیادی محتوا تولید کند، این احتمال وجود دارد که کیفیت فدای کمیت شود و کیفیت مطالب پایین بیاید. گزینش محتوا به شما کمک می‌کند تا بار تولید محتوا را کم کنید و به روش دیگری اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
متخصصان بازاریابی دیجیتال معتقدند که گزینش محتوا مزایای زیادی را برای کسب‌وکارها به همراه دارد. بیایید نگاهی به این لیست بیندازیم.

  1. گزینش محتوا روشی کارآمد و در عین حال مقرون به صرفه است.

متخصصان معتقدند که هزینه‌ی تولید محتوا از هر نظر بیشتر از گزینش محتواست. تولید محتوا پروسه‌ای طولانی مدت و بسیار چالش‌برانگیز است. در حالی که برای گزینش محتوا در واقع نیمی از مسیر طی شده و لازم نیست چیزی را از نو تولید کنید.

  1. گزینش محتوا می‌تواند شما را به رهبر فکری تبدیل کند.

انتشار محتوای مناسب و باکیفیت به مخاطبان نشان می‌دهد که شما برندی صاحب فکر و با دانش و سواد هستید. این محتوا چه تولید شما باشد و چه محتوایی گزینش شده، درک شما را از صنعت‌تان نشان می‌دهد و می‌تواند شما را به عنوان رهبر فکری به حوزه‌ی تجارت‌تان معرفی کند.

  1. گزینش محتوا به حفظ ارتباط مؤثر شما با مخاطبان‌تان کمک می‌کند.

هرچه بتوانید محتوای بیشتری را به اشتراک بگذارید، جلب نظر مخاطب برای‌تان راحت‌تر خواهد بود. همان‌طور که کمی قبل‌تر به آن اشاره کردیم، تولید محتوا کاری زمان‌بر و البته حساس است. به همین دلیل اگر بخواهید تمام انرژی خود را روی تولید محتوا بگذارید، به زودی خسته می‌شوید و در این صورت در ادامه‌ی مسیر یا محتواهای بی‌کیفیتی تولید می‌کنید یا این که خسته می‌شوید و همه‌چیز را رها می‌کنید.
گزینش محتوا به شما کمک می‌کند تا در عین صرفه‌جویی در زمان و انرژی خود، به صورت مستمر محتوا منتشر کرده و ارتباط خود را با خوانندگان‌تان حفظ کنید.

  1. گزینش محتوا فرصتی بی‌نظیر برای شبکه‌سازی است.

وقتی مطالب دیگران را با ذکر منبع به اشتراک می‌گذارید، امکان ارتباط حرفه‌ای با این افراد را برای خود فراهم می‌کنید. به این صورت با متخصصان بیشتری آشنا می‌شوید و شبکه‌ی ارتباطات‌تان گسترده‌تر می‌شود. این ارتباطات حرفه‌ای در آینده به رونق و گسترش کسب‌وکار شما کمک به‌سزایی می‌کند.

  1. گزینش محتوا تواضع و ازخودگذشتگی شما را نشان می‌دهد.

شاید فکر کنید وقتی محتوای دیگران را با ذکر منبع در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، به نوعی به رشد و دیده شدن آن‌ها کمک می‌کنید. بله همین‌طور است اما اشکال آن چیست؟ این از خود گذشتگی به دیگران نشان می‌دهد که شما تنها دغدغه‌ی دیده شدن خودتان را ندارید و آگاهی بخشی به مخاطب برای‌تان اولویت دارد.
همین امر باعث می‌شود تا اعتماد مخاطبان، همکاران و شرکای تجاری خود را به دست بیاورید.

  1. گزینش محتوا به بهبود سئوی سایت شما کمک می‌کند.

گزینش محتوا فرصتی خوب برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو و هدایت کاربران به وب‌سایت شماست. وقتی دست به گزیش محتوا می‌زنید، درواقع شبکه‌ی گسترده‌تری را هدف قرار می‌دهید و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنید.
بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنیم اتفاقی هیجان‌انگیز در حوزه‌ی صنعت شما خبرساز شده. وقتی شما این خبر را بر روی وب‌سایت خود منتشر می‌کنید به نوعی از الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنید و به عنوان صفحه‌ای پویا و به‌روز شناخته می‌شوید. همین امر باعث می‌شود تا ترافیک بالایی برای سایت شما ایجاد شود و رتبه‌ی شما در گوگل بالاتر برود.
اگر گزینش محتوا را به عنوان روشی ثابت در استراتژی محتوایی خود قرار دهید، صفحات وب شما دائماً در صدر نتایج برتر خواهند بود و سئوی سایت شما را ارتقا خواهند داد.
گزینش محتوا چه مزایایی برای ما دارد؟

چگونه از گزینش محتوا در بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

حقیقت این است که بازاریابی محتوا هنری است که نمی‌توان آن را فرموله کرد. کسب‌وکارهای مختلف با توجه به اهداف و برنامه‌ریزی‌های مشخص خود روش‌ها و ترفندهای مختلفی را به کار می‌گیرند و استراتژی محتوایی خود را سامان‌دهی می‌کنند.
با این حال برخی از این راهکارها پیش از این بارها آزموده شده‌اند و ثابت کرده‌اند که راهگشا هستند. ما در این بخش بهترین راهکارهای گزینش محتوا را که توسط بزرگان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ توصیه شده، به شما معرفی می‌کنیم.

  1. انواع مختلفی از محتوا اعم از محتوای صوتی، تصویری، ویدئویی و متنی را برای گزینش محتوا در نظر بگیرید.
  2. از منابع متعدد و معتبر برای گزینش محتوا استفاده کنید.
  3. از صحت اطلاعاتی که به مخاطب می‌دهید اطمینان حاصل کنید.
  4. لحن و صدای خود را چاشنی کارتان کنید.
  5. درمورد آن‌چه به اشتراک می‌گذارید صحبت کنید و نظر بدهید.
  6. عملکرد خود را ارزیابی کنید.
  7. کارمندان خود را برای پیدا کردن و گزینش بهترین محتواها توانمند کنید.

رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید گزینش محتوا را به عنوان روشی کارآمد در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید، پویایی و اعتبار نام تجاری خود را حفظ کنید و به عنوان برندی متخصص و صاحب اندیشه به بازار داخلی و خارجی معرفی شوید.

منابع: