تکنیک های خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا

آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در حوزه‌ی تولید محتوا از رقبای خود متمایز شوید؟ آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه از تولید محتوای خسته‌کننده و کسالت‌بار دوری کنید؟ متخصصان دیجیتال مارکتینگ معتقدند تنها راه فرار از دام محتوای تکراری و خسته‌کننده، ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرایند تولید محتواست. این متخصصان راه‌ها و تکنیک‌های زیادی را برای خلاق و نوآور بودن به ما پیشنهاد می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توانیم در این بازار رقابتی پر ازدحام، خود را نسبت به دیگران متمایز کنیم.

چه چیز محتوای ما را از دیگران متمایز می‌کند؟

برای درک اهمیت تمایز کافی است به تعداد محتواهایی که روزانه در سطح وب آپلود می‌شوند فکر کنید. این آمار آن‌قدر بالاست که گاهی این سوال پیش می‌آید که اصلاً چقدر احتمال دارد در بین انبوه محتوا، کاربر مطلب من را بخواند؟
بله این سوال بسیار به جاست و همان‌طور که می‌شود حدس زد، پاسخ آن چندان برای همه خوشایند نیست. روزانه میلیون‌ها محتوا در سطح اینترنت بارگذاری می‌شود و از بین تمام این‌ها، تنها عده‌ی اندکی این بخت و اقبال را می‌یابند که به جمع نتایج برتر گوگل راه پیدا کنند.
چه چیز باعث می‌شود محتوای شما از بین تمام محتواهای موجود برجسته شود و به چشم مخاطب بیاید؟ پاسخ ساده است: تفاوت!
موفق‌ترین و تأثیرگذارترین بازاریاب‌ها آن‌هایی هستند که همواره به دنبال پیدا کردن راه‌های تازه برای ارائه‌ی ایده‌های خود می‌گردند. این تنوع باعث می‌شود محتوا به دام تکرار و کسالت نیفتد و همیشه تازه و خواندنی باشد.
متخصصان تولید محتوا بر این باورند که خلاقیت و نوآوری دو رکن اساسی در تولید محتوای باکیفیت هستند؛ به طوری که اگر متنی حاوی بهترین و به‌روزترین اطلاعات هم باشد اما خلاقانه و نوآورانه نوشته نشده باشد، نمی‌توان آن را محتوای باکیفیت نامید.

 محتوای خلاقانه بنویسید

تکنیک‌هایی برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محتوا

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، راه چاره‌ی ما برای جلب نظر مخاطب و دیده شدن، خلاقیت و نوآوری است. این لیست به شما کمک می‌کند تا بهترین تکنیک‌های نوشتن خلاق و نوآورانه را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را در استراتژی تولید محتوای خود به کار بگیرید.

  1. در نوشتن محتوا تنوع به خرج دهید.

یکی از بدیهی‌ترین نکات درمورد نوآوری و خلاقیت این است که از تکرار پرهیز کنید. هنگام تولید محتوا سعی کنید به تمام جنبه‌های کار خود تنوع بدهید. محتوای یکنواخت سم مهلک بازاریابی شماست. به این فکر کنید که وقتی همه‌چیز در وب‌سایت یا صفحه‌های اجتماعی شما یکسان و یکنواخت است، مخاطب قرار است به چه چیزی جلب شود؟
مخاطبان دوست دارند تنوع ببینند و این وظیفه‌ی ما تولیدکنندگان محتواست که چیزی را که مخاطب می‌خواهد به او بدهیم.

  1. باهوش‌ها ساده می‌نویسند.

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که ساده‌نویسی چه ارتباطی با نوآوری دارد؟ حقیقت این است که ساده‌نویسی یکی از دشوارترین قسمت‌های کار تولید محتواست. محتوانویسان حرفه‌ای و خلاق خوب می‌دانند که چطور مطالب را به ساده‌ترین شکل ممکن و در عین حال طوری بنویسند که به هوش مخاطب احترام گذاشته باشند.
تمایز قائل شدن بین ساده‌نویسی و نوشتن برای ساده‌لوح‌ها هنری است که یک محتوانویس خوب باید خود را به آن مجهز کند تا بتواند محتواهایی خلاقانه و نوآورانه بنویسد.

  1. مخاطب را بخندانید.

شوخ‌طبعی یکی از مهم‌ترین نکات محتوای خوب و خلاقانه است. وقتی صحبت از شوخ‌طبعی و خنداندن مخاطب می‌شود، بیشتر افراد به یاد مطالب طنز یا محتواهای سرگرم‌کننده و کمدی می‌افتند؛ درحالی که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های محتوای نوآورانه، حتی اگر مضمون محتوا جدی باشد، شوخ‌طبعی و طنازی آن است.
شاید فکر کنید که محتوای جدی شما جایی برای طنز و شوخ‌طبعی ندارد. اما مطمئن باشید که هر محتوایی جا برای کمی چاشنی طنز دارد. چنین محتوایی کاری می‌کند تا مخاطب با کمال میل و اشتیاق مطلب را دنبال کند و به انتها ببرد.

  1. با قلب‌تان بنویسید.

محتوای نوآورانه از قلب و جان نویسنده‌اش بیرون می‌آید. این را بدانید که ذهن شما گنجینه‌ی عظیم ایده‌های خلاقانه است. پس اگر با تمام وجود بنویسید و سعی کنید به این گنجینه‌ی درونی دست پیدا کنید، می‌توانید محتواهایی نوآورانه، خلاقانه و باکیفیت بنویسید.
نویسنده‌ای که با قلبش می‌نویسد می‌تواند احساسات مخاطب را برانگیزد و او را در هر موضوعی با کلمات خود همراه کند. با صداقت و تمرکز بر برانگیختن احساسات مخاطبان خود بنویسید و مطمئن باشید گنجینه‌ی ذهن شما به کمک‌تان خواهد آمد.

  1. همیشه مخاطب را در نظر داشته باشید.

مقالات شما برای چه کسانی نوشته می‌شوند؟ پادکست شما را چه کسانی گوش می‌دهند؟ چه کسانی ویدئوهای شما را تماشا می‌کنند؟ مخاطب محور اصلی تولید محتواست و تولید محتوای نوآورانه و خلاقانه در گرو این است که نیازهای مخاطب را بشناسید و مطابق با فراز و فرودهای ذهنی او پیش بروید.
کنجکاوی مخاطب را برانگیزید و کاری کنید تا نتواند لحظه‌ای محتوای شما را کنار بگذارد.

  1. از تولید محتواهای نحیف و کم‌جان اجتناب کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که محتواهای بزرگ‌تر و طولانی‌تر جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. محتواهای بسیار کوتاه به ناخودآگاه مخاطب تلقین می‌کنند که حرف چندان مهمی برای گفتن ندارند. این را هم در نظر بگیرید که وقتی محتوای بلندی تولید می‌کنید، احتمال نوآوری را بالاتر می‌برید و ذهن‌تان برای بروز خلاقیت مجال بیشتری خواهد داشت.

  1. کاری کنید تا مخاطب خودش را در محتوای شما پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین نکات در نوآوری و خلاقیت محتوا این است که کاری کنید تا مخاطب خود و معنای زندگی‌اش را با شما پیدا کند. شاید این کار کمی پیچیده به نظر بیاید اما حقیقت این است که کار چندان دشواری نیست.
کافی است خود را هرچه بیشتر به زاویه دید مخاطب نزدیک کنید و جهان را از منظر او ببینید. در این صورت می‌توانید دغدغه‌های او را پیدا کنید و ببینید چه چیزهایی بیشترین اهمیت را برای او دارند.
شما می‌توانید با دست گذاشتن روی نقاط درد مخاطب یا همان مسائل و دغدغه‌های او، کاری کنید تا مخاطب بتواند معنای زندگی‌اش را با شما و محتوای‌تان پیدا کند و مسیر درست را بیابد. فراموش نکنید که محتوای شما می‌تواند زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

  1. در محتوای خود اظهار نظر کنید.

صاحب نظر باشید و این را به مخاطبان‌تان هم نشان دهید. ما آدم‌ها دوست داریم با افراد کاربلد سروکار داشته باشیم. مردم شنیدن عقاید مختلف به ویژه شنیدن عقاید همسو با خودشان را دوست دارند. بنابراین هنگام تولید محتوا به این نکته دقت کنید که اظهار نظر کردن باعث می‌شود مردم از شما خوش‌شان بیاید و بخواهند شما را دنبال کنند.

  1. لحن عنصری کلیدی در تولید محتوای خلاقانه است.

وقتی محتوای شما لحن به خصوص شما را داشته باشد، مخاطب می‌فهمد که پشت این کلمات یک انسان قرار دارد نه یک ماشین بی‌روح. داشتن لحنی دوستانه و صمیمانه باعث می‌شود تا مخاطب احساس کند مشغول تعامل با یک دوست است. محتوای خلاقانه و نوآورانه لحنی انسانی، جذاب و دوستانه دارد و می‌تواند بر مخاطب تأثیرهای عاطفی مثبت بگذارد.

 محتوای خلاقانه

کلام آخر:

نوآوری و خلاقیت بال‌های پرواز محتوا در دنیای پر ازدحام ارتباطات دیجیتالی امروز است. این لیست تنها بخشی از نکات کلیدی در رابطه با نوشتن خلاقانه و نوآورانه‌ی محتوا بود که امیدواریم بتواند شما را در مسیر پرفرازونشیب تولید محتوا یاری کند. شما هم می‌توانید تجربیات و نظرات خود را در رابطه با تکنیک‌های تولید محتوای خلاقانه و نوآورانه با ما درمیان بگذارید و به کامل‌تر کردن این لیست کمک کنید. شما همچنین می‌توانید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی خود را به کارخانه تولید محتوا یک محتوا بسپارید و با اطمینان از کیفیت محتواها، در مسیر بازاریابی محتوایی قدم بردارید.

منابع: