CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

در گذشته ایجاد وب‌سایت کاری سخت بود که به دانش و مهارت تخصصی کدنویسی نیاز داشت. از این رو هر کسی توان ایجاد وب‌سایت را نداشت و این کار در انحصار عده‌ای خاص از متخصصان بود. در دنیای امروز اما ایجاد یک صفحه‌ی وب دیگر کار چندان دشواری نیست. امروزه تقریباً هرکسی می‌تواند یک صفحه‌ی وب را با دانش فنی محدودی ایجاد کند. این کار به واسطه‌ی ابزاری به نام CMS امکان‌پذیر است.
• CMS چیست؟
• سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟
• بهترین پلتفرم‌های CMS کدام‌اند؟
• چرا به سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم؟
برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها این مطلب را دنبال کنید.

CMS به چه معناست؟

CMS مخفف عبارت content management system و به معنای سیستم مدیریت محتوا است. CMS نرم‌افزاری است که به کاربران کمک می‌کند تا بدون دانش فنی و تخصصی بتوانند محتوای وب‌سایت خود را ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.
به زبان ساده‌تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون این که نیازی به کدنویسی داشته باشید وب‌سایتی را ایجاد کنید.
با استفاده از CMS می توانید محتوا را در یک رابط کاربر پسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. CMS به شما کمک می‌کند تا طراحی و عملکرد سایت خود را هم شخصی‌سازی کنید.
شاید از خود بپرسید که یک نرم افزار چگونه همه‌ی این کارها را انجام می‌دهد. برای پاسخ به این سوال بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه‌ی عملکرد CMS بیندازیم.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

CMS به کاربران این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را از طریق یک رابط کاربری داخلی مدیریت کنند. تعداد زیادی از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که با تنها یک کلیک نصب می‌شوند. این امر کار ایجاد و مدیریت محتوای وب را برای افرادی که دانش تخصصی کدنویسی ندارند راحت می‌کند.
این به این معنا است که شما بدون نیاز به داشتن مهارت‌های جاوا اسکریپت، HTML، PHP و MySQL می‌توانید کار ایجاد وب و مدیریت آن را به آسانی انجام دهید.
ساخت وب‌سایت با CMS مثل بازی کردن با قطعات پلاستیکی لگو است. اشتباه نکنید. منظور این نیست که این وب‌سایت‌ها خوب نیستند یا آن‌طور که باید و شاید عمل نمی‌کنند. منظور از بازی با قطعات لگو این است که هنگام کار با CMS درست مانند وقتی که بهترین قطعه‌ی لگو را برای ساخت ساختمان خود انتخاب می‌کنیم، می‌توانیم بهترین عناصر را برای ساخت وب‌سایت‌مان انتخاب کنیم؛ به همین سادگی.

بهترین پلتفرم‌های CMS کدام‌اند؟

در این بخش می‌خواهیم محبوب‌ترین پلتفرم‌های CMS را بررسی کنیم تا ببینیم کدام یک برای کار ما مناسب‌ترند.

  1.  CMS Hub

با CMS Hub می‌توانید وب‌سایت‌های امن، قدرتمند و بهینه شده برای موتورهای جستجو ایجاد کنید.
این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا محتوای شخصی‌سازی شده بر اساس نیاز بازدیدکنندگان ایجاد کنید. از ویژگی‌های برجسته‌ای این پلتفرم انعطاف‌پذیری و سهولت استفاه از آن است.

  1. WordPress - وردپرس

وردپرس یک پلتفرم خود میزبان است که میلیون‌ها سایت از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از یک ویرایشگر Gutenberg می‌توانید به راحتی و با سرعت هرچه تمام‌تر یک سایت وردپرسی بسازید و سپس به کمک هریک از تم‌ها و افزونه‌های موجود در فهرست رسمی وردپرس، سایت خود را شخصی‌سازی کنید.

  1. Joomla - جوملا

جوملا گزینه‌ی جایگزین وردپرس برای کسانی است که به دنبال امکانات بیشتری می‌گردند که به طور مستقیم در پلتفرم تعبیه شده باشد. جوملا هم مانند وردپرس یک پلتفرم منبع‌باز است. اما آن چه جوملا را متمایز می‌کند وجود امکانات و افزونه‌های بیشتر برای مدیریت کاربر و محتوا نسبت به وردپرس است.

  1. Drupal – دروپال

این یک CMS بسیار منعطف است که شرکت‌های دولتی بزرگی مانند ناسا از آن استفاده می‌کنند.
استفاده از دروپال نیازمند آگاهی نسبت به برخی مبانی توسعه‌ی وب است. بنابر این این پلتفرم برای کسانی که هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه ندارند توصیه نمی‌شود.
این CMS برای سایت‌هایی با حجم زیاد اطلاعاتی و ترافیک سنگین مناسب است.

  1. Ghost

اگر به دنبال یک CMS ساده می‌گرید که برای وبلاگ‌نویسی طراحی شده باشد، Ghost گزینه‌ی مناسبی است. این پلتفرم مجهز به ویرایشگر و ابزارهای داخلی بهبود سئو است که برای مبتدیانی که می‌خواهند یک سایت ساده داشته باشند بسیار مفید است.

 بهترین سیستم های CMS

چرا به سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم؟

استفاده از CMS مزایای بسیار زیادی دارد. بیایید ببینیم مهم‌ترین دلایل لزوم استفاده از سیستم مدیریت محتوا چیست.

  1. استفاده از سیستم مدیریت محتوا به هیچ دانش برنامه‌نویسی نیاز ندارد.

سیستم‌های CMS با فراهم کردن امکان طراحی وب برای کسانی که دانش برنامه‌نویسی ندارند، انقلابی عظیم در طراحی وب ایجاد کردند.
دوران انحصار طراحان و توسعه‌دهندگان وب به سر آمده. امروزه شما می‌توانید به راحتی محتوای خود را ایجاد و مدیریت کنید. همچنین می‌توانید طراحی سایت خود را آن‌طور که باب سلیقه‌ی خودتان است انجام دهید. سیستم‌های مدیریت محتوا همچین به شما امکان می‌دهند تا بدون دانش برنامه‌نویسی افزونه‌هایی را هم به وب‌سایت خود اضافه کنید.

  1. سیستم مدیریت محتوا همکاری را آسان می‌کند.

یکی از امکانات ویژه‌ی CMS این است که اجازه می‌دهد تا دو یا چند کاربر همزمان در بک‌اند کار کنند و به آن دسترسی داشته باشند.
این به این معناست که هریک از متخصصان حوزه‌های مختلف در شرکت شما می‌توانند کار خود را به طور همزمان انجام دهند. برای مثال تولیدکنندگان محتوا با یک دسترسی مجزا کار خود را می‌کنند، متخصصان IT بدون تداخل با کار دیگران پروتکل‌های امنیتی وب‌سایت شما را اجرا می‌کنند وتوسعه‌دهندگان شما هم کدهای سفارشی را به تم سایت شما اضافه می‌کنند.
درواقع همه‌ی این افراد می‌توانند به طور همزمان در یک لندینگ پیج کار کنند. بنابراین استفاده از CMS با افزایش امکان همکاری بین اعضای تیم شما، بهره‌وری کارتان را بالا می‌برد.

  1. سیستم مدیریت محتوا به بهینه‌سازی مطالب شما از نظر سئو کمک می‌کند.

سیستم‌های CMS ویژگی‌های داخلی و همچنین افزونه‌هایی را برای کمک به شما در بهینه سازی سایت‌تان برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهند.
این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتوای ساختارمند و بهینه شده با اصول سئو تولید کنید و درنتیجه رتبه‌ی وب‌سایت خود را در گوگل بالاتر ببرید.

  1. سیستم‌های مدیریت محتوا مجهز به الگوهای از پیش طراحی شده هستند.

اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا دارای مجموعه‌ای از الگوهای از پیش طراحی شده هستند که می‌توانید از آن‌ها برای شخصی‌سازی سریع ظاهر وب‌سایت خود استفاده کنید.
استفاده از این الگوها باعث می‌شود بدون نیاز به کدنویسی، ظاهر سایت شما در هر دستگاهی خوب و حرفه‌ای به نظر بیاید. این الگوها کار طراحی وب‌سایت را بسیار سریع و آسان می‌کنند و باعث می‌شوند در زمان صرفه‌جویی کنید.

  1. سیستم‌های مدیریت محتوا کار به‌روزرسانی را برای شما ساده می‌کند.

همان طور که در پیش‌تر بحث شد، CMS شما را قادر می‌سازد تا تغییرات را در سایت خود سریع‌تر و آسان‌تر از حد تصور انجام دهید. از به‌روزرسانی‌های مهم مانند طراحی مجدد وب‌سایت گرفته تا به‌روزرسانی‌های جزئی مانند تغییر تصویر در صفحه‌ی اصلی، CMS تمامی این کارها را برای شما آسان می‌کند.
به جای استخدام یک توسعه‌دهنده‌ی مستقل یا تلاش برای ویرایش کد، می‌توانید به داشبورد CMS خود بروید و محتوای وب سایت خود را به‌روز و ویرایش کنید. با این کار می توانید محتوای خود را پویا و مرتبط نگه دارید.

منابع:

  1. سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست | راهنمای کامل
  2. سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟
  3. CMS چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟