تولید محتوا چگونه در کسب‌وکار و استارتاپ شما تأثیر می‌گذارد؟

از صاحبان برندها گرفته تا علاقه‌مندان به حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و حتی افرادی که به‌طور اتفاقی شغل ما را می‌فهمند، همیشه یک سوال مشترک را از ما می‌پرسند: تولید محتوا چه‌طور بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد؟ اصلاً مگر یک مطلب چه قدرتی دارد که این همه مقاله درباره‌ی آن نوشته شده؟
حتماً این نقل قول معروف بیل گیتس را شنیده‌اید: «محتوا پادشاه است.» البته که حق با جناب بیل گیتس است و محتوا پادشاه است. اما پادشاه کدام سرزمین؟
محتوا فرمانروای بی‌چون‌ و ‌چرای قلمرو تجارت نوین است. همان‌طور که یک پادشاه مقتدر و قدرتمند می‌تواند مرزهای سرزمینش را تا دورترین نقاط جهان گسترش دهد، تولید یک محتوای خوب هم می‌تواند کسب‌وکار شما را به تمام دنیا معرفی کند.
امروز می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه تکلیف‌مان را با این پادشاه قدرتمند روشن کنیم و به جواب واضح و قانع‌کننده‌ای برای این سوال تکراری برسیم.

نقش تولید محتوا در رشد و رونق کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها چیست؟

مدت‌هاست بازاریابی محتوایی در قلب استراتژی بازاریابی موفق‌ترین برندها قرار گرفته. پشت هر نام تجاری بزرگ، محتواهایی باکیفیت و مرتبط با اهداف تجاری آن برند است که مخاطب را هدف گرفته. اگر هنوز جواب سوال‌تان را نگرفته‌اید نگران نباشید. لیست زیر به شما کمک می‌کند تا اهمیت نقش تولید محتوا را در موفقیت کسب‌وکارها کاملاً درک کنید.

1. تولید محتوا باعث جلب اعتماد مخاطب و افزایش اعتبار برند شما می‌شود

بزرگ‌ترین گنجینه‌ی شما به‌عنوان صاحبان مشاغل، اعتماد مشتری‌های‌تان است. اعتماد مانند ساختمانی است که روی پایه‌های ارتباط ساخته می‌شود. در دنیای پرازدحام بازاریابی مدرن باید بتوانید با مخاطب‌های‌تان ارتباط برقرار کنید تا اعتمادشان را به‌دست بیاورید.
هنگامی که محتوا تولید می‌کنید درواقع به مخاطب می‌گویید که چیزی برای ارائه دارید؛ این شروع یک تعامل حیاتی است. اگر مخاطب محتوای شما را جذاب، آموزنده و کارآمد تشخیص بدهد، تعامل را ادامه می‌دهد. وقتی این ارتباط به اندازه‌ی کافی ادامه پیدا کرد، اعتماد شکل می‌گیرد. این‌جاست که مخاطب شروع به بازنشر مطالب شما می‌کند و تجربه‌ی شخصی‌اش با شما را با دیگران هم به اشتراک می‌گذارد.

2. تولید محتوا در افزایش نرخ تبدیل تأثیر به‌سزایی دارد

چه چیز مستندتر و منطقی‌تر از ارائه‌ی آمار برای اثبات یک ادعا؟ در ادامه بخشی از آمارهایی که اهمیت تولید محتوا را به ما ثابت می‌کنند می‌پردازیم:

  • تولید محتوا ۶ برابر بیشتر از سایر روش‌های بازاریابی در افزایش نرخ تبدیل مؤثر است. (منبع: ABG Essentials)
  • ۶۱٪ از مخاطبان در ایالات متحده پس از خواندن مطلبی در یک وبلاگ که استفاده از محصولی را توصیه‌ می‌کرد، تصمیم به خرید آن گرفتند. (منبع: Content Marketing Institute)
  • بنا به گزارشِ ۷۴٪ از شرکت‌های مورد بررسی، تولید محتوا منجر به افزایش کیفیت بازاریابی و افزایش فروش آن‌ها شده. (منبع: Curata)
  • بازاریابی محتوایی با تولید محتوای مؤثر، نرخ تبدیل متوسط سایت را از ۶ به ۱۲ درصد می‌رساند. (منبع: HubSpot)

3. تولید محتوای بهینه باعث بهتر دیده شدن شما در نتایج برتر گوگل می‌شود

طبق گزارش Tech Client، تولید محتوا موثرترین روش برای افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجو است. سایت‌هایی که به‌طور منسجم دست به انتشار محتوا می‌زنند، به‌طور متوسط 434٪ بیشتر از سایت‌های دیگر توسط موتورهای جست‌وجو نشان داده می‌شوند. هرچه محتوای باکیفیت بیشتری در سایت خود داشته باشید، موتور جست‌وجو صفحات بیشتری از شما را برای نمایش در نتایج برتر خود خواهد داشت.
اگرچه وجود صفحات بیشتر لزوماً به بازدید بیشتر منجر نمی‌شود، اما محتوای منسجم به برند شما این امکان را می‌دهد تا به‌واسطه‌ی کلمات کلیدی بیشتری رتبه بندی شوید. به عنوان مثال اگر ده مقاله‌ی بهینه‌شده با سئو در سایت‌تان داشته باشید، متناسب با ده‌سری کلیدواژه در بین رتبه‌های برتر گوگل قرار می‌گیرید. حالا اگر تعداد محتواهای بهینه‌شده‌ی شما به‌جای ده‌تا صدتا باشد چه؟ طبیعتاً نتیجه ده‌ برابر بهتر است.

4. تولید محتوای باکیفیت روشی مقرون به ‌صرفه برای افزایش درآمد است

افزایش درآمد از طریق تبلیغات کم‌هزینه برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها بسیار ضروری است. با اینکه بازاریابی محتوایی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی هزینه‌ی به مراتب کمتری دارد اما بازدهی و سودآوری آن بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است. البته این روش یک راه میان‌بر و روشی بی‌دردسر نیست. تولید محتوا فرایندی زمان‌بر است و برای نتیجه گرفتن از آن باید پیگیرانه و با پشتکار تلاش کرد.

5. تولید محتوا شما را به‌عنوان متخصص و رهبر به دیگران معرفی می‌کند

مصرف‌کنندگان دوست دارند احساس کنند با متخصصی سروکار دارند که زیر و بم همه‌چیز را می‌داند. تولید محتوا باعث می‌شود تا با ارائه‌ی معلومات و سوادتان به مخاطب، به او کمک کنید تا با خیال راحت‌تری دست به انتخاب بزند. این مسئله باعث می‌شود تا مخاطب شما را به‌عنوان یک منبع قابل استناد و یک متخصص بشناسد و به شما رجوع کند.
هربار که یک پست وبلاگ جدید، مقاله یا محتواهای دیگری منتشر می‌کنید، به مشتریان نشان می‌دهید که چه اطلاعات مفید و گسترده‌ای دارید و چه‌قدر درمورد صنعت خود و چالش‌های پیش روی مشتریان‌تان می‌دانید. بنابراین وقتی نوبت به خرید می‌رسد، مصرف‌کنندگان مارکی را به یاد می‌آورند که پیش از این به یاد آن‌ها بوده و راه حل مقابله با مشکلات را یادشان داده.

6. تولید محتوای خوب باعث قوی شدن پیوند میان شما و مشتری‌تان می‌شود

اگر هنوز دنبال دلیلی می‌گردید که چرا تولید محتوا برای شما لازم است به این فکر کنید که تولید محتوای خوب چگونه باعث نزدیک شدن مشتری به شما می‌شود. قبلاً گفتیم که تولید محتوا باعث اعتمادسازی و معرفی شما به‌عنوان رهبر فکری بین مخاطب‌های‌تان می‌شود. اما مشتری‌ها چه؟ آن‌هایی که پیش از این از شما خدمات و محصولات گرفته‌اند.
تولید محتوا راهی برای نزدیک کردن مشتری‌ها به شماست؛ برای این‌که آن‌ها راحفظ کنید و کاری کنید تا مشتری وفادار شما بمانند.

7. محتوای خوب مطالبه‌ی مشتری‌های شماست

کاربران چیزی حدود ۲۰٪ از وقت‌شان را صرف خواندن محتواهای آنلاین می‌کنند. مخاطبان شما نه‌تنها محتوا را دوست دارند بلکه از شما توقع دارند محتوای مناسب آن‌ها را تولید کنید و در اختیارشان بگذارید.
چرا چیزی که مخاطب دوست دارد را از او دریغ کنیم و به خواسته‌هایش بی‌توجه باشیم؟
با تولید محتوایی که با علایق، مشکلات، چالش‌ها و نیازهای او مرتبط است می‌توانید هرچه بیشتر او را از خودتان راضی نگه دارید.

8. تولید محتوا شما را از رقبا متمایز می‌کند

برای این‌که بتوانید در رقابت دنیای شلوغ بازاریابی دوام بیاورید و رشد کنید باید نشان بدهید که چه امتیازات ویژه‌ای نسبت رقیب‌های‌تان دارید.
با انتخاب موضوع‌های مناسب و تولید محتوای حرفه‌ای معیاری برای انتخاب در بین برندهای مختلف به مخاطب می‌دهید. مسئله‌ی مهم این است که شما خودتان را به‌عنوان معیار به مخاطب عرضه کنید. وقتی مشتری شما بداند که با برندی حرفه‌ای و دغدغه‌مند مواجه است که علاوه بر ارائه‌ی خدمات و محصولات باکیفیت، برای شعور مخاطب هم ارزش قائل است، دیگر انتخاب بین شما و رقبا‌ی‌تان برایش کار چندان سختی نخواهد بود.

9. محتوا مخاطب شما را در طول قیف بازاریابی حرکت می‌دهد

قیف بازاریابی محتوا شکلی کلی است که نشان می‌دهد مخاطب شما چه‌طور به مشتری وفادارتان تبدیل می‌شود. این قیف سه سطح دارد که هریک از آن‌ها نیاز به محتوای ویژه‌ای دارند.

  1. بالای قیف: در بالای قیف مخاطب‌های شما مشغول دست و پنجه نرم کردن با نیازها و مشکلات خود و البته مشغول شناختن شما هستند. در این مرحله باید محتواهایی تولید کنید که مخاطب را کنجکاو و به شناختن شما ترغیب کند.
  2. میانه‌ی قیف: مخاطب که حالا کمی با شما همراه شده به وسط قیف رسیده، مشغول ارزیابی شما برای انتخاب است. در این مرحله تولید محتوا به او کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که بین انتخاب‌های موجود از شما خرید کند.
  3. انتهای قیف: وقتی مخاطب به پایین قیف رسید یعنی آماده است که به مشتری شما تبدیل شود. باید بتوانید محتوای ترغیب‌کننده‌ای تولید کنید که تلنگر نهایی را به او بزند.

10. تولید محتوای خوب رمز موفقیت تمام استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی شماست

اکثر کسب‌وکارها در جعبه ابزار بازاریابی خود بیش از یک ابزار دارند: ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق محتوای سایت و ... فکر می‌کنید وجه مشترک تمام این شکل‌های بازاریابی دیجیتالی چه باشد؟
محتوای خوب.
متن یک ایمیل، محتوای یک کمپین، مقاله‌ای که روی سایت منتشر می‌کنید یا پستی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید همه نیازمند محتوای باکیفیت هستند. پس اگر بتوانید محتوای خوبی تولید کنید، در هیچ‌کدام از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی خود با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید.

کلام آخر

فکر می‌کنیم دیگر نقطه‌ی ابهامی درباره‌ی اهمیت تولید محتوا باقی نمانده باشد. بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا نه‌تنها باعث بیشتر دیده شدن و مطرح شدن نام تجاری شما می‌شود، بلکه روابط صمیمانه‌ی شما با مشتریان‌تان را بیشتر می‌کند و در نهایت منجر به افزایش سودآوری مالی و رونق تجارت شما می‌شود.
اگر هنوز در لزوم استفاده از تولید محتوا شک دارید دو راه پیش روی شماست. راه آسان‌تر این است که تولید محتوا را فراموش کنید و به راه قبلی ادامه دهید. اما راه دوم که کمی پرزحمت‌تر است این است که از بزرگ‌ترین اشخاص و برندها در دنیای تجارت الگو بگیرید. آن‌ها چه‌کار کرده‌اند؟ اگر بازاریابی محتوایی برای آن‌ها جواب داده چرا برای شما جواب ندهد؟
پس بهتر است همین حالا دست به کار شوید. بازاریابی محتوایی را به بخشی مهم از استراتژی بازاریابی خود تبدیل کنید و منتظر نتایج فوق‌العاده‌ی آن در رشد کسب‌وکارتان بمانید.

 

منابع:

  1. چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ اهمیت بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود بیاموزید
  2. چرا بازاریابی محتوا، بازاریابی روز است؟ 10 آمار برای اثبات این موضوع 
  3. محتوای بد چگونه بر موفقیت استراتژی بازاریابی شما تأثیر می گذارد؟