آینده‌‌ی بازاریابی‌ محتوا‌ چیست و چه محتوایی در آینده پیشگام خواهد بود؟

در ابتدای هر سال، رهبران فکری دنیای تجارت، پیش‌بینی خود را نسبت به آینده‌ی آن تجارت بیان می‌کنند. این کار به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با دید بازتری سال جدید را آغاز کنند و به سمت اهداف خود پیش بروند.
اما آینده‌ی بازاریابی محتوا چیست؟ رهبران فکری این حوزه درباره‌ی این صنعت پول‌ساز چه پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند؟
پاسخ به این سوال‌ها از آن جهت مهم است که بازاریابان محتوایی باید هر روز خود را با جدیدترین تغییرات تطبیق دهند و راه‌های بهتر و تازه‌تری را در پیش بگیرند.
اگر شما هم دستی بر آتش بازاریابی محتوایی دارید و فکر می‌کنید آینده‌ی شما به آینده‌ی این شغل وابسته است، این مطلب را دنبال کنید.

آینده‌ی بازاریابی محتوا

بگذارید به سوال مهمی که در ابتدا طرح کردیم برگردیم. آینده‌ی بازاریابی محتوا چیست؟ چه انتظاراتی باید از بازاریابان محتوایی داشت؟ چطور می‌توانیم خودمان را با تغییرات جدید سازگار کنیم تا در میان رقیبان به چشم بیاییم؟

بزرگ‌ترین رهبران فکری در حوزه‌ی بازاریابی محتوایی معتقدند آینده‌ی بازاریابی محتوا در گرو تولید محتوای باکیفیت است.

فرقی نمی‌کند که بازاریابی محتوا در آینده به چه سمتی پیش برود. مهم نیست که کدام یک از انواع محتوا محبوب‌تر شود. حتی ممکن است ده سال بعد دیگر خبری از اینستاگرام نباشد و شبکه‌های اجتماعی جدیدتری جای آن را گرفته باشند. چیزی که اهمیت دارد این است که محتوای خوب و باکیفیت هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود. چه ده سال پیش، چه امروز و چه بیست سال بعد... محتوای باکیفیت بنا به نیاز مخاطب و ذائقه‌ی او در هر زمان تولید می‌شود و کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.
محتوای باکیفیت فراتر از زمان و مکان عمل می‌کند و در بند گذشته و حال و آینده نیست. پس کلید موفقیت در آینده‌ی بازاریابی محتوا، تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند است.

ویژگی‌های بهترین محتوا برای آینده‌ی بازاریابی محتوا

با پیشرفت صنعت و به‌روز شدن تکنولوژی‌های جدید، لازم است ما بازاریابان محتوا هم خود را با تغییرات تطبیق دهیم. بهترین محتوا در هر زمان، محتوایی است که علاوه و بر کیفیت مطلوب، با اقتضای زمانه‌ی خود هم همسو باشد.
موارد بسیار زیادی هست که یک بازاریاب محتوای خوب باید درنظر بگیرد تا بتواند همیشه محتوای مخاطب‌پسند تولید کند. ما در این قسمت به شما می‌گوییم که بهترین محتوا در آینده‌ی بازاریابی محتوا چه ویژگی‌هایی دارد.

  1. امکان جست‌وجوی صوتی

با افزایش مشغله‌ی آدم‌ها و لزوم سرعت بخشیدن به کارها، متخصصان بازاریابی محتوا پیش‌بینی می‌کنند در آینده اساس جست‌وجوهای مخاطبان، جست‌وجوی صوتی باشد. بنابراین احتمالاً در آینده افراد به جای این که حرف‌های خود را تایپ کنند، آن را برای دستگاه‌های هوشمند خود می‌گویند تا دستگاه منظورشان را بفهمد و به آن‌ها پاسخ دهد.
بنابراین لازم است محتوای خود را برای جست‌وجوهای صوتی بهینه کنید زیرا هنگام جست‌وجوی صوتی، گوگل تنها نتایجی را نشان می‌دهد که برای این نوع سرچ بهینه شده باشند.

  1. محتوای صوتی و ویدئویی

امروز محتوای صوتی و ویدئویی بیش از هر زمان دیگری در حال محبوب شدن است. رهبران فکری بازاریابی محتوایی پیش‌بینی می‌کنند که در آینده مخاطبان بیشتری نسبت به این نوع محتواها علاقه‌مند شوند.
از آن‌جایی که مطالعه‌ی متن وقت، انرژی و تمرکز زیادی می‌طلبد، متخصصان معتقدند انسان پرمشغله‌ی آینده توجه و تمایل کمتری به آن نشان خواهد داد. در عوض محتوای صوتی مثل پادکست، محتوایی است که به راحتی در مسیر حرکت قابل شنیدن است. همین‌طور محتوای ویدئویی برای انسان عصر تکنولوژی محتوای جذاب‌تری به‌نظر می‌رسد.
بنابراین هنگام طراحی استراتژی محتوایی خود حتماً به این مسئله توجه کنید و تولید محتوای صوتی و ویدئویی را در دستور کار خود قرار دهید.

  1. قابلیت اجرا و نمایش در تلفن همراه

بگذارید یک مسئله‌ی حیاتی را با شما در میان بگذاریم. آینده‌ی بازاریابی محتوا در دستان تلفن‌های همراه هوشمند است. بر اساس تحقیقات انجام شده، اکنون بیشتر انسان‌ها برای جست‌وجو از گوشی‌های هوشمندشان استفاده می‌کنند. محققان پیش‌بینی می‌کنند که میزان تمایل مخاطبان برای استفاده از تلفن‌های همراه، در آینده از این هم بیشتر شود.
بنابراین از همین حالا این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای شما، از هر نوعی که باشد، باید در گوشی‌های هوشمند قابل اجرا باشد. پس ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، مقاله و وب‌سایت خود را برای نمایش در گوشی‌های تلفن همراه بهینه کنید.

مهم‌ترین چالش‌های بازاریابی محتوا

حالا که متوجه شدیم بزرگان صنعت بازاریابی محتوا برای این حوزه‌ی پرکاربرد چه آینده‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند، خوب است با مهم‌ترین چالش‌های این شغل هم آشنا شویم. در این قسمت به سه نمونه از متداول‌ترین چالش‌های بازاریابان محتوا اشاره می‌کنیم.

  • اندازه‌گیری موفقیت

بعد از تولید هر محتوا یا ایجاد هر کمپین بازاریابی محتوایی باید بتوانید میزان موفقیت آن را اندازه بگیرید. سنجش موفقیت از آن جهت مهم است که به به‌طور دقیق مشخص می‌کند استراتژی محتوایی شما تا چه اندازه اثربخش بوده.
اگر نتوانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید، از نقاط ضعف و قوت خود بی‌خبر می‌مانید. بنابراین ممکن است بارها و بارها به دام یک اشتباه مهلک بیفتید و آن را تکرار کنید.
امروزه با پیشرفت دانش بازاریابی و ابزارهای جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها، سنجش میزان موفقیت کار چندان دشواری نیست. ابزارهایی مانند Google Analytics به شما کمک می‌کنند تا معیارهای تجاری و الگوهای رفتاری مشتریان خود را پیگیری و اندازه‌گیری کنید.
از این طریق می‌توانید معیارای موفقیت خود را با استراتژی‌های بازاریابی محتوایی‌تان در آینده همسو کنید و نتایج بهتری را به دست آورید.

  • رقابت برای جلب توجه

باید این را بدانید که در دنیای بازاریابی محتوایی رقابت برای جلب توجه مخاطب بسیار زیاد است.روزانه بیش از ۵/۳ میلیارد جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود. این میزان، سالانه حدودا ۱۰٪ هم افزایش دارد. بنابراین می‌توانید ببینید که اهمیت جلب توجه مخاطب تا چه اندازه زیاد است.
در چنین شرایطی به دست آوردن رتبه‌ی خوب در گوگل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازاریابان محتواست.
راه غلبه بر این چالش چیست؟ چطور می‌توان بهترین رتبه را در گوگل به دست آورد و از رقبا متمایز شد؟ پاسخ ساده است: تفاوت. باید سعی کنید متفاوت باشید. این متفاوت بودن جنبه‌های مختلفی دارد. شاید بخواهید محتوایی را تولید کنید که پیش از شما کسی دست به تولید آن نزده. یا شاید تصمیم بگیرید از لحن و صدای متفاوتی استفاده کنید که نظر مخاطبان را به خودتان جلب کنید.
نکته‌ی اصلی تولید محتوایی است که برای مخاطب جذاب باشد و به هدف جلب نظر او تولید شده باشد نه جلب نظر گوگل!

  • بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (SEO)

سئو و بازاریابی محتوا دو مفهوم در هم آمیخته و جدایی ناپذیرند. بازاریابی محتوا رشته‌ای مبتنی بر تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت است و سئو چهارچوبی است که موفقیت این محتوای ارزشمند را تضمین می‌کند.
درست است که سئو بر بهبود محتوا برای موتورهای جست‌وجو تأکید دارد، اما این به این معنی نیست که محتوا را برای موتورهای جست‌وجو بنویسید. طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها، الگوریتم‌های جدید گوگل برای پشتیبانی از محتوای مناسب انسان طراحی شده‌اند. یعنی حتی اگر هدف شما بهبود سئوی محتوا باشد باید به این توجه کنید که این محتوا برای انسان تولید می‌شود پس در وهله‌ی اول باید به مذاق مخاطب خوش بیاید.

در آخر با دانستن این چالش‌ها و تسلط بر راه‌های غلبه به آن‌ها می‌توانید در آینده با اطمینان گام بردارید و جای خود را در این صنعت پررقابت تثبیت کنید.

منابع:

  1. آینده بازاریابی محتوا
  2. آینده بازاریابی محتوا چه چیزی را در بر دارد؟
  3. آینده بازاریابی محتوا موبایل است