استراتژیست محتوا کیست و چه مهارت هایی دارد؟

این روزها تدوین استراتژی محتوا یکی از چالش ‌برانگیزترین کارهایی است که مدیران برندها با آن مواجه می‌شوند. برای تدوین یک استراتژی خوب لازم است نیرویی متخصص و حرفه‌ای به‌کار گرفته شود تا بهترین نتیجه‌ی مورد انتظار از تولید محتوا به‌ دست بیاید. به این نیرو استراتژیست محتوا می‌گویند.
حالا بیایید ببینیم استراتژیست محتوا کیست و چه مهارت‌هایی دارد.

استراتژیست محتوا کیست؟

استراتژیست محتوا کسی است که در میدان رقابت کسب‌وکارها، بهترین تصمیم‌ها را برای پیشی گرفتن از رقبا اتخاذ کند. وظیفه‌ی استراتژیست محتوا ، تدوین راهبرد (استراتژی) دقیق و هوشمندانه برای تولید محتواست. این استراتژی باید براساس اهداف تجاری شرکت و تقاضای مشتری تدوین شود.
متخصص استراتژی محتوا الزامات یک محتوای مناسب را تعیین، مسیر رسیدن به آن را ترسیم و بر اجرای درست آن نظارت می‌کند. استراتژیست خلاق از داده‌ها، تحقیقات، و درک خود از روان‌شناسی مخاطب، روایتی خواندنی برای خوانندگانش خلق می‌کند.
برنامه‌ریزی، نوشتن و ویرایش محتوا از بایدهای شغلی یک استراتژیست محتواست. او تضمین می‌کند آن‌چه به‌عنوان محصول نهایی از این فرایند به‌وجود می‌آید دقیق، شفاف و قانع‌کننده بوده و به‌درستی در پلتفرم‌های مربوطه منتشر شده باشد.
هر محتوا داستان یک برند است. این استراتژیست محتواست که تعیین می‌کند این داستان چگونه تعریف شود و چه‌طور به گوش مخاطبان برسد. او سعی می‌کند تا با به‌کار بستن تاکتیک‌های بیشتر و دقیق‌تر، داستان‌گوی بهتری باشد و برندش را به بهترین نحو به دنیای تجارت معرفی کند.

مسئولیت‌های روزمره‌ی استراتژیست محتوا چیست؟

  • تعیین نیازهای محتوایی سازمان

یکی از اصلی‌ترین وظایف استراتژیست، تحقیق و بررسی همه‌جانبه برای پیدا کردن حفره‌هاست. استراتژیست باید بداند جای چه چیزی در مارکت فعلی برندش خالی است تا براساس آن استراتژی تولید محتوای مناسب را تنظیم کند. او باید بتواند نیازهای مخاطبانش را پیدا کند و در کمترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهد.

  • شناسایی مخاطب و مطالعه درباره‌ی او

استراتژیست محتوا نباید لحظه‌ای از بررسی و تحقیق درباره‌ی مخاطبانش غافل شود. از آن‌جایی که در دنیای امروز نیازهای انسان روزبه‌روز تغییر می‌کنند، لازم است استراتژیست محتوا دائماً درباره‌ی مخاطبانش به تحقیقات علمی و میدانی بپردازد.

  • ترسیم نقشه‌ی راه فرایند تولید محتوا

این استراتژیست محتواست که تعیین می‌کند فرایند تولید محتوا باید از چه مسیری انجام شود. او با بررسی‌های دقیق، بهترین و بهینه‌ترین راه و امکانات را در اختیار تیم تولید محتوا قرار می‌دهد تا مراحل فرایند تولید محتوا تسهیل شوند.

  • درست کردن تقویم محتوا

از آن‌جایی که صفر تا صد استراتژی محتوایی یک سازمان از زیر دست استراتژیست محتوا بیرون می‌آید، کسی بهتر از او نمی‌تواند زمان مورد نیاز برای هر مرحله از فرایند و موعد تحویل محتوا در هر مرحله را تشخیص دهد. استراتژیست با تدوین یک جدول زمان‌بندی باعث افزایش نظم، دقت و نهایتاً سرعت در کار می‌شود.

  • تنظیم دستورالعمل محتوایی سازمان

استراتژیست محتوا علاوه بر تبیین راهبرد برای تولید هر محتوای مجزا، باید استراتژی کلی سازمانش را هم تنظیم کند. او با شناخت کاملی که از نیازهای مارکت، تقاضای مشتری و خط فکری کلی سازمانش دارد، باید یک چهارچوب استراتژیک کلی طراحی کند.
این چهارچوب مانند یک شابلون عمل می‌کند. هر محتوایی که قرار است برای این سازمان تولید شود، ابتدا باید در قالب این شابلون یا ساختار کلی بگنجد و با اهداف تجاری و رویکرد برند هم‌سو باشد.

تنظیم استراتژی تولید محتوا

استراتژیست به‌جز تنظیم دستورالعمل کلی، باید برای تک‌تک محتواهایی که قرار است تولید شود استراتژی خاص و مجزا، اما منطبق بر چهارچوب اصلی تنظیم کند. این استراتژی از اولین مراحل تولید محتوا یعنی تعیین هدف، مطالعه‌ی مخاطب و گردآوری منابع و اطلاعات شروع شده و تا آخرین مرحله‌ی آن را دربر می‌گیرد.

تنظیم استراتژی نشر محتوا

یکی دیگر از وظایف استراتژیست محتوا بررسی بهترین پلتفرم‌ها و انتخاب یک یا چند کانال مناسب برای انتشار محتواهای مختلف است.

  • ایجاد لحن منحصربه‌فرد برای برند

لحن هر برند امضای کار آن است. وقتی لحن خاص برند در بین مخاطب‌ها جا بیفتد، از آن به بعد هربار که هر محتوایی از این شرکت منتشر شود، به‌سرعت شناسایی خواهد شد.

  • تجزیه و تحلیل رقبا

یکی از مراحل تولید محتوا، بررسی و تجزیه‌وتحلیل استراتژی رقبا برای تولید محتوای تازه است. استراتژیست با بررسی همه‌جانبه‌ی رقبا، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کرده و در جهت بهبود کار خود از آن استفاده می‌کند. آنالیز رقبا به استراتژیست این امکان را می‌دهد تا از برتری‌های رقیب الهام بگیرد و از افتادن به دام ضعف‌های مشابه در امان بماند.

  • تجزیه و تحلیل شکاف (Gap Analysis)

از دیگر وظایف یک استراتژیست محتوا بررسی وضعیت کنونی شرکت و مقایسه‌ی آن با چشم‌اندازی است که برای آن درنظر گرفته شده. به این بررسی و تنظیم استراتژی‌های لازم برای پر کردن فاصله‌ی میان وضعیت کنونی و وضعیت ایده‌آل، تحلیل و تجزیه‌ی شکاف می‌گویند.

راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های مرتبط با اهداف شرکت در فضای مجازی

کمپین‌ها روش مؤثری برای جلب نظر مخاطب و افزایش مشارکت اوست. یکی از وظایف استراتژیست‌های محتوا، هدف‌گذاری، ایده‌پردازی، راه‌اندازی و نظارت بر این کمپین‌هاست.

  • بررسی و آنالیز بازخورد محتوا پس از نشر

یکی از کارهایی که در پایان هر فرایند تولید محتوا حتماً باید انجام شود، تحلیل بازخورد و نتیجه‌ی محتوایی است که تولید شده. تلاش برای رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت از مسئولیت‌های مهم یک استراتژیست محتواست.

استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

اگر می‌خواهید یک استراتژیست محتوا را تصور کنید به آدمی با چند دست، چند چشم و چند ذهن فکر کنید. استراتژیست محتوا باید بتواند در آن واحد کارهای مختلفی را انجام دهد. در این قسمت بعضی از مهارت‌های یک استراتژیست محتوا را به اختصار نام می‌بریم.

● مدیریت و سرپرستی

استراتژیست محتوا در اکثر شرکت‌ها سرپرست یک تیم تولید محتواست. مهارت‌های مدیریتی و توان سرپرستی کردن یک گروه برای حرکت هماهنگ در مسیر تولید محتوا لازمه‌ی تبدیل شدن به یک استراتژیست محتواست.

● مدیریت بحران

احتمال مواجه شدن با مشکلات پیش‌بینی نشده در مسیر هر پروسه‌ای وجود دارد. استراتژیست محتوا باید بتواند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کرده و در مواقع لزوم شرایط بحرانی را مدیریت کند. برگرداندن شرایط بحران به وضعیت عادی و استفاده از آن به‌نفع گروه، ازجمله مهارت‌های لازم برای این شغل است.

● روابط عمومی، برش و اثرگذاری زیاد

یک سرپرست خوب باید بین اعضای گروهش محبوب باشد و بتواند آن‌ها را قانع کند. استراتژیست موفق تأثیرگذار است و ارتباط مؤثر با افراد را خوب بلد است.

● تحلیل دقیق

مگر می‌شود بدون داشتن یک ذهن تحلیل‌گر استراتژیست شد؟ توان تحلیل‌گری نه یک استعداد ذاتی، بلکه یک ویژگی اکتسابی است که با تمرین و ممارست تقویت می‌شود. برای این‌‌که استراتژیست خوبی باشید باید ذهن‌تان را تمرین بدهید و توان تحلیلی‌تان را بالا ببرید.

● ویرایش و کپی‌رایتینگ

نیازی به توضیح اضافه نیست که تمام مهارت‌های مورد نیاز برای شغل تولید محتوا، برای استراتژیست هم لازم است. استراتژیستی که به اصول تولید محتوا مسلط نباشد مانند رهبر ارکستری است که سازهای تحت رهبری‌اش را نشناسد.

● آشنایی با سئو

سئو از اصلی‌ترین ابزارهای کار یک استراتژیست است. تجزیه‌وتحلیل، تنظیم استراتژی و به‌طور کلی کار در حوزه‌ی دیجیتال بدون سئو بی‌معناست.

● آشنایی با تکنیک‌های مارکتینگ

تمامی اهداف ما از تولید محتوا درنهایت به یک هدف مشخص ختم می‌شوند: سودآوری. آشنایی با اصول بازاریابی و تبلیغات به استراتژیست محتوا کمک می‌کند تا در مسیر رساندن یک برند به سودآوری مطمئن‌تر قدم بردارد.

منابع :

  1. چه مهارتهایی لازم دارم که یک استراتژیست محتوا باشم؟
  2. یک استراتژیست محتوا چه کاری انجام می دهد؟
  3. استراتژیست محتوا 
  4. تعریف استراتژیست محتوا