چگونه فریلنسر تولید محتوا شویم؟

اگر کمی در دنیای امروز دقیق شوید، می‌بینید که با گسترش تکنولوژی و تثبیت جایگاه اینترنت بین مردم، سبک زندگی و به تبع آن موقعیت‌های شغلی و وضعیت کسب‌وکارها هم تغییر کرده‌اند. این روزها تقاضا برای فرصت‌های شغلی مستقل یا همان فریلنسی آن‌قدر زیاد شده که مدیران شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری به جذب چنین نیروهایی فکر می‌کند.
فریلنسر تولید محتوا هم یکی از همین شغل‌هاست که به لطف اینترنت و فضاهای مجازی به یکی از پرطرفدارترین و البته حیاتی‌ترین آن‌ها تبدیل شده. در این مطلب می‌خواهیم فرصت‌ها، مزایا و اهمیت این شغل را به‌طور کامل بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم فریلنسر تولید محتوا شویم.

به چه کسی فریلنسر تولید محتوا می‌گویند؟

چه سوال مهمی! قبل از این‌که یاد بگیریم که چگونه به یک فریلنسر موفق در زمینه تولید محتوا تبدیل شویم، خوب است با آن آشنا شویم.
فریلنسر تولید محتوا کسی است که کارش تولید محتواست اما به استخدام ارگان یا شرکت خاصی درنمی‌آید. فریلنسرها افرادی هستند که به صورت مستقل کار می‌کنند. منظور از مستقل این است که یا به طور مستقیم با مشتری‌ها در ارتباطند یا این‌که از طریق واسطه‌هایی مانند آژانس‌های محتوایی پروژه‌های تولید محتوا را انجام می‌دهند.
بسته به حوزه‌ی تخصصی و علاقه‌مندی فریلنسرها، این نویسنده‌ها می‌توانند مشتریان خود را انتخاب کنند تا برای‌شان محتوا بنویسند. هدف اصلی از نوشتن محتوا هم که معلوم است؛ بازاریابی برای نام تجاری مشخصی که پروژه‌ی او در دست کار است.

چند راهکار عملی برای تبدیل شدن به فریلنسر تولید محتوا

خوب حالا که با این شغل جذاب آشنا شدید وقت آن می‌رسد تا دست به کار شوید و با عمل کردن به این راهکارهای عملی در مسیر درست قرار بگیرید و قدم بردارید.

  1. مهارت‌های نویسندگی خود را تقویت کنید.

این جمله را بارها گفته‌ایم که کلمات ابزار نویسنده هستند. نویسنده‌ای که طرز کار کردن با ابزارش را نداند چگونه می‌تواند بنویسد؟ اصلاً گیریم که نوشت؛ چگونه می‌تواند بر مخاطبش تأثیر بگذارد و مشتری‌ها را از خود راضی نگه دارد؟
اولین قدم برای برای تبدیل شدن به یک فریلنسر تولید محتوا این است که مهارت‌های نویسندگی را در خودتان تقویت کنید و تلاش کنید تا بهتر بنویسید.
شما باید به قواعد نگارشی و دستوری زبانی که به آن زبان می‌نویسید مسلط باشید. باید لحن و بیان خوب و جذابی داشته باشید و باید بتوانید کلمه‌ها را طوری به خدمت بگیرید که مخاطب مسحور محتوای شما شود.

  1. خود را در معرض دید مخاطبان و مشتریان قرار دهید.

از آن‌جایی که فریلنسرها اکثراً مستقل از شرکت‌ها کار می‌کنند، خودشان باید مشتریان‌شان را پیدا کنند. یا بهتر است بگوییم باید کاری کنند تا مشتریان آن‌ها را پیدا کنند.
برای این‌که مشتری‌ها بتوانند شما را پیدا کنند باید خودتان را در معرض دید آن‌ها قرار دهید. در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید و مدام برای خودتان محتوا تولید کنید تا دیده و شناخته شوید.

  1. محتوای باکیفیت و اصیل بنویسید.

اگر می‌خواهید مخاطبان به شما اعتماد کنند و پروژه‌های خود را به شما بسپارند باید از تولید محتوای کپی پرهیز کنید. کپی‌کاری و تقلب سم کار شماست. در عوض یک محتوای باکیفیت، خلاقانه و اصیل می‌تواند توانایی شما را به همه ثابت و شما را در چشم مخاطب از دیگران متمایز کند.

  1. محتوای خود را بهینه کنید.

با وجود این همه محتوا که در طول روز در سراسر سطح وب منتشر می‌شود، به چشم آمدن و دیده شدن کار هرکسی نیست. برای این‌که به خوبی دیده شوید و بازخورد مناسب بگیرید باید محتوای خود را از لحاظ اصول سئو بهینه کنید.
این مسئله هم درمورد محتواهای شخصی خودتان صادق است و هم درمورد محتواهایی که برای مشتریان‌تان تولید می‌کنید.

  1. پست مهمان بنویسید.

یکی از راه‌های خوب برای این‌که خودتان را به جامعه‌ی حرفه‌ای‌تان معرفی کنید این است که در وب‌سایت‌های دیگر به عنوان نویسنده‌ی مهمان فعالیت کنید. این کار باعث می‌شود تا نام شما در معرض دید مخاطبان این سایت‌ها قرار بگیرد، اعتبار شما بیشتر شود و افراد بیشتری شما را به رسمیت بشناسند.

تولید محتوا فریلنس

چرا فریلنسر تولید محتوا شویم؟

اگر تا این‌جای این پست را خوانده‌اید یعنی یا احتمالاً دوست دارید فریلنسر تولید محتوا شوید، یا این‌که درباره‌ی آن شنیده و کنجکاو شده‌اید. خوب در هر صورت جای درستی هستید. بیایید ببینیم این شغل چه مزایایی دارد که این همه طرفدار پیدا کرده. این میزان تقاضا برای یک شغل حتماً دلیل محکمی دارد؛ نه؟

  • امکانات

برای شروع این کار یک سیستم کامپیوتری و یک گوشی موبایل هوشمند لازم است. این‌ها را دارید؟ خوب می‌توانید کار را شروع کنید.
یکی از مهم‌ترین مزایای فریلنسری تولید محتوا این است که برای شروع کار خود به امکانات عجیب و غریب و پیچیده‌ای نیاز ندارند. حالا این شغل را با شغل‌های دیگری مقایسه کنید که برای انجام دادن‌شان به انواع و اقسام امکانات گران قیمت و پیشرفته و حضور در محل‌های خاص نیاز است. خوب... جای تعجب نیست که فریلنسر تولید محتوا این همه متقاضی دارد.

  • انعطاف‌پذیری

اگر بدانید فریلنسرها چقدر در انتخاب پروژه‌ها، تنظیم ساعت‌های کار، مدیریت اوقات فراغت و مواردی از این دست آزادند و با فراغ بال عمل می‌کنند، یک لحظه را هم هدر نمی‌دهید و فوراً دست به کار می‌شوید. انعطاف‌پذیری (در هر زمینه‌ای) یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کار نویسنده‌های فریلنسر است.
بیایید فرض کنیم شما مدیر یک آژانس محتوایی هستید؛ یک کارفرما که همه‌چیز را تحت کنترل دارد. اما باز هم مقابل یک فریلنسر کار شما چندان انعطافی ندارد. باید رأس ساعت‌هایی خاص در محلی خاص حضور داشته باشید، باید کار مشتری را هرچه باشد به همان صورت انجام دهید، باید با کارمندهای‌تان سروکله بزنید و هزارجور باید و شاید دیگر که پایبندی به آن‌ها لازم است و دست و پای شما را می‌بندد.
اما نویسنده‌های مستقل یا فریلنسرها این‌طور نیستند. یک فریلنسر تولید محتوا می‌تواند مشتری‌هایش را انتخاب کند، می‌تواند هر پروژه‌ای را نپذیرد، می‌تواند ساعات کاری‌اش را براساس زندگی شخصی‌اش تنظیم کند، می‌تواند با پیژامه پشت لپ‌تاپش بنشیند و کار کند (نمی‌دانید این یکی چه کیفی دارد!) و می‌تواند به راحتی اوقات فراغتش را مدیریت کند.

  • آزادی عمل و تنوع

شما به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا می‌توانید با هرکسی که بخواهید و صلاح بدانید کار کنید. می‌توانید هر صنعتی را که بیشتر به آن علاقه دارید انتخاب کنید بدون این‌که مجبور باشید درباره‌ی هرچیزی که از طرف شرکت برای‌تان تعریف می‌شود پایبند بمانید. حتی می‌توانید با هرکسی در هرکجای این دنیا کار کنید.
ممکن است شما به دو یا چند زبان زنده مسلط باشید و بتوانید برای‌شان محتوا بنویسید؛ هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما یک نویسنده‌ی مستقل هستید که اختیار کار خودتان را دارید و می‌توانید هرکاری دل‌تان می‌خواهد انجام دهید.

  • خلاقیت

این را از ما بشنوید. وقتی به صورت مستقل کار می‌کنید خلاقیت‌تان به طرز چشمگیری بیشتر از وقتی است که مجبورید تحت چهارچوب‌های شرکت‌ها کار کنید. شما به عنوان یک نویسنده‌ی مستقل می‌توانید با لحن و سبک دلخواه‌تان بنویسید و پیام محتوا را آن‌طور منتقل کنید که صلاح می‌دانید. همین باعث می‌شود تا خلاقیت‌تان بیش از پیش بروز کند و نوآورانه‌تر عمل کنید. این یکی از بهترین ویژگی‌های این شغل است که آدم‌های مستقل و خلاق را عاشق خودش می‌کند.

ما در یک محتوا به دنبال استخدام کارآموز تولید محتوا و همکاری با تولیدکنندگان محتوای حرفه ای هستیم. اگر فکر می کنید که در این کار توانایی و تبحر لازم را دارید، می توانید به عنوان نویسنده فریلنسر با ما همراه شوید و به خانواده بزرگ یک محتوا بپیوندید.

 

منابع:

  1. چگونه می توان به یک نویسنده فریلنسر مستقل تبدیل شد
  2. چگونه می توان به یک نویسنده تولید محتوا فریلنس تبدیل شد
  3. چگونه یک نویسنده فریلنسر شویم: راهنمای گام به گام شروع کار