محتوای با کیفیت چگونه توسط گوگل شناسایی می‌شود؟

بسیاری از تولیدکنندگان و بازاریابان محتوایی هنگام آنالیز محتوای خود با یک مشکل جدی و اساسی مواجه می‌شوند: رتبه‌ی پایین در گوگل. شاید بگویید حتماً لینک‌سازی خوبی نداشته‌اند یا از کلمات کلیدی به خوبی استفاده نکرده‌اند.
اما بسیاری از اوقات پیش می‌آید که یک تولیدکننده‌ی محتوا تمام تلاشش را برای تولید محتوای باکیفیت به کار بسته اما رتبه‌ی خوبی از گوگل نگرفته. مشکل از کجاست؟ چه چیزی نادید گرفته شده؟
ما در این مطلب به شما می‌گوییم که محتوای باکیفیت چگونه توسط گوگل شناسایی می‌شود.

محتوای باکیفیت چیست؟

پیش از آن که به سراغ شیوه‌ی گوگل برای تشخیص محتوای باکیفیت برویم، لازم است بدانیم به چه محتوایی محتوای باکیفیت می‌گویند. تعریف محتوای باکیفیت ساده است.

  1. محتوای باکیفیت خوب نوشته شده است.
  2. محتوای باکیفیت گمراه‌کننده نیست.
  3. محتوای باکیفیت دقیقاً درباره‌ی چیزی صحبت می‌کند که عنوانش می‌گوید.
  4. محتوای باکیفیت نرخ تبدیل سایت شما را بهتر می‌کند.

فرقی نمی‌کند که نوع محتوای شما چیست. خواه محتوای متنی تولید کنید خواه محتوای تصویری، ویدئویی یا صوتی آن‌چه اهمیت دارد این است که محتوای باکیفیتی ایجاد کنید که برای مخاطب باارزش باشد.

چرا گوگل این‌قدر برای ما مهم است؟

اگرچه چندین موتور جست‌وجو در جهان وجود دارد، گوگل بیشترین بازدید را برای وب‌سایت شما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل مهم است که بدانید گوگل چگونه محتوای باکیفیت را تشخیص می‌دهد. داده‌های آماری نشان می‌دهند که چیزی حدود ۹۰٪ از بازار جست‌وجو تحت سلطه‌ی گوگل است. در حالی که سایر موتورهای جست‌وجوی مهم و مطرح مانند Yahoo!، Bing و Baidu کم‌وبیش و با اختلاف زیادی در پایین مانده‌اند.
بنابراین گوگل به دو دلیل اصلی برای ما اهمیت ویژه دارد:

  • بیشترین ترافیک وب‌سایت‌های ما از طریق گوگل ایجاد می‌شوند.
  • گوگل سرسختانه تلاش می‌کند تا با ادامه‌ی ارائه‌ی محتوای باکیفیت به مخاطبانش، سلطه‌ی خود را بر بازار جست‌وجوی آنلاین حفظ کند.

دقیقا به همین دلیل است که اگر محتوای بی‌کیفیتی توسط گوگل رصد شود، به سرعت آن را از جلوی چشم مخاطب دور می‌کند. زیرا اگر گوگل قادر به پیدا کردن محتوای باکیفیت نباشد کاربران به سراغ سایر موتورهای جست‌وجو می‌روند.

 چرا گوگل برای ما مهم است؟

چرا باید محتوای باکیفیت تولید کنیم؟

متخصصان تولید و بازاریابی محتوا ده‌ها دلیل برای اهمیت تولید محتوای باکیفیت برشمرده‌اند. اما ما می‌خواهیم به یک دلیل ساده و مهم آن اشاره کنیم. تولید محتوای باکیفیت مهم است چون گوگل فکر می‌کند تولید محتوای باکیفیت مهم است. بازاریابان محتوایی در عین این که عاشق گوگل‌اند از آن بیزار هم هستند. آن‌ها عاشق گوگل‌اند چون بیشترین میزان ترافیک را برای‌شان به ارمغان می‌آورد و از طرفی از آن متنفرند چون گوگل به‌طور گسترده آن‌ها را کنترل می‌کند تا محتواهای بی‌کیفیت‌شان را شناسایی و از دید مخاطب دور کند.

محتوای بی کیفیت از نظر گوگل 

بیایید در ابتدا ببینیم تعریف گوگل از محتوای بی‌کیفیت چیست. گوگل محتوای بی‌کیفیت را اینگونه معرفی می‌کند:

  • بریده‌ی محتواهای دیگر
  • محتوایی که به‌لحاظ مضمون و اطلاعات غنی نباشد
  • صفحات و پست‌های بی‌معنی که فقط با کلیدواژه‌ها پر شده‌اند
  • صفحاتی که فقط به منظور افزایش ترافیک و بدون ارائه‌ی محتوای ارزشمند کار می‌کنند
  • محتواهایی حاوی لینک‌های مخفی
  • محتواهایی که به طور ماشینی و اتوماتیک ایجاد می‌شوند
  • محتواهای کپی که از منابع دیگر برداشته شده‌اند

کاربران گوگل آن‌قدر از محتوای بی‌کیفیت بیزارند که وب‌سایت شما را با پایین آوردن رتبه یا حتی بدتر از آن حذف پیوندهای شما از فهرست گوگل مجازات می‌کنند.

معیارهای گوگل برای شناسایی محتوای باکیفیت چیست؟

اما گوگل محتوای باکیفیت را چگونه شناسایی می‌کند؟ ما در ادامه چند فاکتور مهم را توضیح داده‌ایم که گوگل از آن برای تعریف محتوای باکیفیت استفاده می‌کند.

  1. به جای موتورهای جست‌وجو برای کاربران‌تان محتوا تولید کنید.
  2. با عناوین فریبنده مخاطب را گمراه نکنید: گوگل می‌گوید برای داشتن محتوای باکیفیت اطلاعاتی را به مخاطب بدهید که واقعاً به دنبال پیدا کردن آن‌ها هستند.
  3. در صورت امکان محتواهایی در سطح تخصصی هم تولید کنید: طبق گزارش وبلاگ Search Engine Journal رأی دهندگان انسانی گوگل و همچنین الگوریتم‌ها می‌توانند بین محتوای نوشته شده توسط یک آماتور و محتوای نوشته شده توسط یک حرفه‌ای تفاوت قائل شوند.
  4. خود را به یک منبع قابل استناد تبدیل کنید: طبق تعریف گوگل سایتی می‌تواند رتبه‌ی خوبی بگیرد که به منابع مهم و معتبر لینک بدهد. برای این منظور به سایت‌های معتبر حوزه‌ی تخصصی خود لینک بدهید و سایت‌تان را به یک منبع مفید از لینک‌های سایت‌های قابل اعتماد تبدیل کنید.
  5. تا جایی که ممکن است مطالب تازه منتشر کنید: گوگل روی این مورد بسیار وسواسی و حساس است؛ به طوری که روزانه چندین بار وب‌سایت شما را بررسی می‌کند که ببیند آیا محتوای تازه‌ای منتشر کرده‌اید یا خیر.
  6. کیفیت را نسبت به کمیت در اولویت قرار دهید: طبق تعریف‌های گوگل، بهتر است محتوای کمتری تولید کنید و همه‌ی آن‌ها باکیفیت باشند تا این که تعداد زیادی محتوای بی‌کیفیت داشته باشید.
  7. از تصاویر و ویدئوها به وفور استفاده کنید: این کار باعث می‌شود محتوای شما در دید افراد بیشتری قرار بگیرد. تحقیقات اخیر نشان داده که سایت‌هایی که در جمع رتبه‌های برتر گوگل قرار می‌گیرند چیزی حدود ۶ تا ۸ تصویر دارند.
  8. به عنوان مطلب خود پایبند باشید: عناوین گمراه‌کننده در گوگل با مجازات همراه خواهند شد. بنابراین کاری کنید تا متن محتوای شما با عنوان آن همیشه تطابق داشته باشد.
  9. طول محتوای خود را افزایش دهید: از آن‌جایی که تولید محتوای بلند دشوارتر است، گوگل با دیدن محتواهای طولانی فرض اولیه را بر این می‌گذارد که محتوای ارزشمندی تولید کرده‌اید.

پس دیدیم که عوامل زیادی در تعیین محتوای باکیفیت توسط گوگل نقش دارند. گوگل از مجموعه‌ای این عوامل متوجه می‌شود که شما محتوای باکیفیتی دارید یا خیر. بنابراین لازم است تمام تلاش خود را بکنید تا تمامی این فاکتورها را تا حد امکان در تولید محتوای خود لحاظ کنید.

محتوای با کیفیت از نظر گوگل

گوگل برای تشخیص محتوای باکیفیت از چه مکانیسمی استفاده می‌کند؟

گوگل برای تشخیص محتوای باکیفیت از دو روش به‌طور همزمان استفاده می‌کند.

  1. استخدام کارمندانی که سایت‌ها را از نظر کیفی تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.
  2. استفاده از الگوریتم‌هایی که این کارمندان براساس بررسی‌های خود برای گوگل تنظیم و تعریف می‌کنند.

در ابتدا متخصصان گوگل سایت‌ها را برای بررسی کیفی زیر و رو می‌کنند. این افراد مغزهای متفکر گوگل هستند که تعیین می‌کنند چه صفحاتی ارزش مطالعه دارند و چه ویژگی‌هایی این صفحات را از لحاظ کیفی از دیگران جدا می‌کند.
کارمندان گوگل بعد از بررسی دقیق وب‌سایت‌ها، فاکتورهای کیفی را تعریف می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت الگوریتم‌هایی برای گوگل درمی‌آورند که به صورت خودکار محتوای باکیفیت را از محتوای بی‌کیفیت تشخیص دهد.

کلام آخر
حالا که تقریباً همه‌چیز را درباره‌ی مکانیسم تشخیص گوگل دانستید، هنگام تولید محتوا دقیق‌تر باشید. به این فکر کنید که گوگل تنها یک موتور جست‌وجوی کامپیوتری نیست. پشت این نام تعداد زیادی از درخشان‌ترین مغزهای متفکر دنیا قرار گرفته‌اند که همه‌چیز را به‌طور دقیق رصد می‌کنند و مراقبند تا در میان این حجم عظیم از محتوا که در روز روانه‌ی فضای آنلاین می‌شود، محتوای بی‌کیفیت مخاطبان همیشگی گوگل را آزرده‌خاطر نکند.

منابع:

  1. گوگل چگونه کیفیت را قضاوت می کند و چه کاری باید درباره آن انجام دهید
  2. محتوای با کیفیت چیست و چگونه Google آن را تشخیص می دهد؟
  3. چگونه Google ممکن است کیفیت ، ارزش و رتبه بندی محتوای شما را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کند