پست مهمان چیست؟ 12 نکته برای ارسال پست مهمان

متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ راه‌های زیادی را برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی به صاحبان کسب‌وکارها پیشنهاد می‌دهند. این افراد معتقدند تنوع در استراتژی‌های موجود باعث می‌شود تا بتوانید بهتر و مؤثرتر عمل کنید و در رقابت بازاریابی پیروز شوید. یکی از مطرح‌ترین و پرکاربردترین روش‌های استراتژیک در بازاریابی محتوایی پست مهمان است. برای این‌که بدانید پست مهمان چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، این مطلب را دنبال کنید.

پست مهمان به چه معناست؟

فرض کنیم شما صاحب یک وبلاگ یا وب‌سایت هستید و به طور معمول و روزانه در آن به انتشار پست‌های خودتان می‌پردازید. در این صورت شما یک سری پست معمولی دارید. اما اگر یک برند یا شرکت دیگر از شما بخواهد که برای‌شان مطلبی بنویسید تا در سایت‌شان منتشر کنند چه؟
به چنین مطلبی که توسط نویسنده‌ای خارج از یک برند یا شرکت برای نام تجاری دیگر نوشته و در وب‌سایتی به جز وب‌سایت نویسنده منتشر می‌شود، پست مهمان می‌گویند. نویسنده‌ی مهمان نویسنده‌ای است که برای نام تجاری دیگری جز خودش می‌نویسد.
پست مهمان چیست؟

چرا به پست مهمان نیاز داریم؟

محتوانویسان بزرگ معتقدند که استفاده از این استراتژی یک بازی برد-برد است. به این معنی که در این روند هم نویسنده‌ی مهمان و هم وب‌سایت میزبان به یک اندازه از امتیازات و منافع مشترک بهره‌مند می‌شوند و به رشد کاری خود کمک می‌کنند. متخصصان بازاریابی محتوایی استفاده از پست مهمان را به دلایل زیر توصیه می‌کنند:

  1. برندسازی و آگاهی از نام تجاری

وقتی مطلب یک نویسنده‌ی غریبه در وب‌سایتی به جز وب‌سایت خودش منتشر می‌شود، باعث می‌شود تا مخاطبان آن وب‌سایت نویسنده را بشناسند و احتمالا برای دنبال کردن او ترغیب شوند. از طرف دیگر وقتی مطلب یک نویسنده در سایت دیگری منتشر می‌شود، مخاطبان آن نویسنده به سراغ سایت مورد نظر می‌روند و با آن سایت هم آشنا می‌شوند. بنابراین هردو طرف این ارتباط به طرفداران یکدیگر معرفی می‌شوند.

  1. ایجاد روابط کاری موفق دوطرفه

در دنیای تجارت هیچ چیز مانند روابط کاری موفق و مؤثر راهگشا نیست. استفاده از استراتژی پست مهمان به هر دو طرف کمک می‌کند تا شبکه‌ی روابط حرفه‌ای خود را افزایش دهند.

  1. افزایش اقتدار

به عنوان یک نویسنده وقتی مطلب شما در سایت‌های دیگری به عنوان پست مهمان منتشر می‌شود، مقتدرتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. این به این معناست که شما آن‌قدر در کارتان خوب هستید که دیگران از شما دعوت می‌کنند تا برای‌شان محتوا تولید کنید.

  1. دسترسی به مخاطبان جدید

همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از پست مهمان به هر دو طرف کمک می‌کند تا به شبکه‌ی مخاطبان هم دسترسی داشته باشند و دایره‌ی مخاطبان را گسترش دهند.

  1. افزایش ترافیک وب‌سایت چه برای نویسنده‌ی مهمان و چه برای وب‌سایت میزبان

وقتی مخاطبان هریک از طرفین از وب‌سایت طرف دیگر بازدید می‌کنند، ترافیک وب‌سایت‌ها به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

  1. لینک‌سازی و تقویت سئوی سایت

لینک‌سازی یکی از عوامل مؤثر در بهبود سئوی سایت است. وقتی پست مهمان در یک وب‌سایت منتشر می‌شود، هم نویسنده به سایت میزبان لینک می‌دهد و هم سایت میزبان به سایت نویسنده. درنتیجه این لینک‌سازی به بهبود سئوی طرفین کمک می‌کند.

  1. گسترش لیست ایمیل مخاطبان برای دو طرف

نتیجه‌ی دسترسی به شبکه‌ی مخاطبان یکدیگر، گسترش لیست ایمیل مخاطبان برای هر دو طرف این ماجراست.

  1. افزایش بازدید از شبکه‌های اجتماعی دو طرف

وقتی مخاطبان نویسنده و شرکت میزبان با دیگری آشنا می‌شوند، احتمالاً شبکه‌های اجتماعی هم را هم دنبال می‌کنند. درنتیجه به تعداد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی هردو افزوده می‌شود.
فواید پست مهمان

نکاتی برای ارسال پست مهمان

اگر به مرحله‌ای رسیده‌اید که دیگران از شما می‌خواهند برای‌شان مطلب بنویسید، یعنی آن‌قدر خوب هستید که چندان جای نگرانی نیست. بااین‌حال رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر و بهتر در این کار موفق شوید.

  1. به مخاطب هدف دقت کنید.

این را به یاد داشته باشید که شما برای مخاطبانی به جز مخاطبان خودتان می‌نویسید. پس در ابتدا لازم است مخاطبان هدف جدید را بشناسید و پرسونای آن‌ها را تعیین کنید تا بتوانید مطلبی مناسب و درخور برای‌شان بنویسید.
شاید لازم باشد در ابتدا زمانی را به مطالعه‌ی پست‌های وب‌سایت میزبان اختصاص دهید تا متوجه شوید که مخاطبان این سایت چه مطالبی را دوست دارند و چه لحنی را می‌پسندند.

  1. محتوای خود را برای انتشار در وب‌سایت میزبان مورد بازبینی قرار دهید.

در این مرحله باید بررسی کنید و ببینید که پست‌های وب‌سایت میزبان چه ویژگی‌هایی دارند. تصاویر این پست‌ها به چه صورتند؟ قالب رنگی وب‌سایت چگونه است؟ عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها با چه لحن و زبانی تعریف شده‌اند؟ هر مطلب حدودا چند کلمه است؟ و ...
با این حال از این‌که با صدا و لحن خود بنویسید نترسید. به‌هرحال شما فردی خارج از تیم سایت میزبان هستید و لحن و صدای شما قطعا با آن‌ها متفاوت است.

  1. از لینک دادن زیاد به سایت خودتان بپرهیزید.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای نوشتن پست میزبان این است که می‌توانید در محتوای‌تان به قسمت‌هایی از وب‌سایت خودتان لینک بدهید. اما مراقب باشید در این کار زیاده‌روی نکنید.
لینک دادن بیش از حد سئوی شما و سایت میزبان را از بهینگی خارج می‌کند.

  1. از تصاویر منحصر به فرد خودتان استفاده کنید.

تصاویر نقش بسیار مهمی در جلب توجه مخاطب دارند. شاید بهتر باشد در پستی که برای سایت میزبان می‌نویسید، از المان‌های رنگی برند خود یا حتی تصاویری که برند شما را معرفی می‌کند استفاده کنید تا به این طریق توجه بیشتری را به سمت خود جلب کنید.

  1. به نوشتن محتوای سریالی برای سایت میزبان هم فکر کنید.

محتوای سریالی روشی عالی برای این است که مخاطب را کنجکاو و با خود همراه کنید. برای مثال می‌توانید موضوع مورد نظر را به زیرمجموعه‌های مختلفی تقسیم کنید و هرکدام را در زمانی خاص در اختیار سایت میزبان قرار دهید.
این کار باعث می‌شود تا مخاطبان سایت میزبان برای دیدن قسمت بعدی محتوای شما لحظه‌شماری کنند و منتظرتان بمانند.

  1. قواعد دستوری و نگارشی را رعایت کنید.

هیچ چیز مثل متنی که غلط‌های فاحش دستوری، نگارشی و املایی دارد نمی‌تواند مخاطبان را ناامید و دلزده کند. بنابراین هنگام نوشتن محتوا برای یک شرکت دیگر همان‌قدر وسواس به خرج دهید که برای وب‌سایت خودتان به خرج می‌دهید. این مسئله در مورد پست میزبان حساسیت بیشتری هم دارد؛ چرا که مخاطبان پست میزبان غریبه‌اند و ریسک خطا کردن مقابل آن‌ها بسیار زیاد است.

  1. یک مطلب یکسان را به چند سایت میزبان ارسال نکنید.

تقلب سم کار ما تولیدکنندگان محتواست. بنابراین این را به یاد داشته باشید که هر مطلبی که برای یک سایت میزبان می‌نویسید باید با مطلبی که برای دیگری نوشته‌اید متفاوت باشد.

  1. از بزرگان صنعت خود نقل قول بیاورید.

مردم عاشق نقل قول‌های بزرگان هستند. وقتی از متخصصان برجسته‌ی صنعت خود مثال و نقل قول بیاورید به مخاطبان نشان می‌دهید که تا چه اندازه در کار خود خبره و بااطلاع هستید. این کار به شما کمک می‌کند تا طرفداران بیشتری پیدا کنید.

  1. به قالب‌بندی و ساختار محتوای سایت میزبان توجه کنید.

قبل از شروع نوشتن مقاله به سایت میزبان بروید و ساختار محتوایی آن را به دقت بررسی کنید. رعایت ساختارمندی محتوای سایت میزبان باعث می‌شود تا پست شما در میان انبوه پست‌های میزبان جدا افتاده و ناجور نباشد.

  1. کم‌کاری نکنید.

این را به یاد داشته باشید که اسراتژی پست مهمان یک خیابان دوطرفه است. بنابراین به این فکر نکنید که ارائه‌ی یک متن بی‌نظیر به سایت میزبان باعث می‌شود تا آن سایت از شما پیشی بگیرد. همان‌قدر که شما به میزبان خود سود می‌دهید، او هم به شما منفعت می‌رساند.

  1. دوستانه و همدلانه بنویسید.

یکی از راه‌های موفقیت در زمینه‌ی پست میزبان این است که به چشم مخاطبان میزبان دوست‌داشتنی وجذاب بیایید. بنابراین هنگام نوشتن محتوا برای دیگران سعی کنید با لحنی صمیمی و همدلانه بنویسید تا بتوانید احساسات مخاطبان را برانگیزید و با آن‌ها وارد تعامل و گفت‌وگو شوید.

  1. منظم و خوش‌قول باشید.

اگر می‌خواهید به عنوان یک نویسنده‌ی مهمان پرطرفدار در عرصه‌ی رقابت تولید محتوا باقی بمانید باید خوش‌قول باشید و مطالب را در چهارچوب زمانی معین به دست میزبان خود برسانید. این را به یاد داشته باشید که بهترین نویسنده‌ها هم اگر بدقولی کنند، طرفداران و جایگاه‌شان را از دست می‌دهند.

منابع: