تولید محتوا - چگونه درآمد زایی کنیم؟ | كسب درآمد از تولید محتوا

امروزه تولید محتوای دیجیتال به یکی از ملزومات بازاریابی جهانی تبدیل شده؛ صنعتی چند ده میلیارد دلاری که زندگی حرفه‌ای بسیاری از آدم‌ها را به ‌کلی دگرگون کرده. اما تولید کنندگان محتوا به‌ عنوان ستون‌های این صنعت کجای آن ایستاده‌اند؟
در این مطلب به‌دنبال پیدا کردن جواب چند سوال مهم هستیم:
چگونه از تولید محتوا درآمدزایی کنیم؟
حقوق کارشناس تولید محتوا چه‌قدر است؟
چالش‌های این شغل چیست؟

کسب درآمد از تولید محتوا

اگر مشغول خواندن این مطلب هستید یعنی شما هم مانند بسیاری از آدم‌ها دوست دارید سر از کار این شغل دربیاورید و شانس‌تان را در آن امتحان کنید، اما مطمئن نیستید ارزشش را دارد یا نه. ممکن است حتی ندانید چه‌طور شروع کنید و از چه طریق پول دربیاورید. برای این‌که جوابی برای این تردید‌ها پیدا کنیم، قبل از هرچیز لازم است بدانیم یک کارشناس تولید محتوا از چه راه‌هایی می‌تواند کسب درآمد کند.

1. تدریس

یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی در هر شغلی (بعد از پیدا کردن تخصص و دانش کافی) آموزش آن مهارت به دیگران است. فارغ از درآمد مستقیمی که از آموزش به‌دست می‌آورید وقتی در جایگاه معلم ظاهر می‌شوید، خودتان را به‌عنوان یک رهبر فکری به دیگران معرفی می‌کنید. شأن اجتماعی معلمی به شما کمک می‌کند تا برای همیشه کانال‌های ارتباطی و دنبال‌کنندگان خودتان را داشته باشید.

2. تبلیغات مستقیم

هنوز که هنوز است تبلیغات مستقیم یکی از روش‌هایی است که برای تولیدکنندگان محتوا درآمدزایی می‌کند.
حتماً هنگام مطالعه‌ی مطالب سایت‌ها شاهد تبلیغ‌هایی که اطراف مطلب قرار می‌گیرند بوده‌اید؛ تبلیغاتی که با کلیک روی آن‌ها به صفحه‌ی مربوط به آن هدایت می‌شویم. شرکت‌هایی که پشت این تبلیغات قرار دارند بابت کلیک‌هایی که تبلیغ‌شان می‌خورد هزینه‌هایی را به صاحب سایت پرداخت می‌کنند.
یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی ازطریق تبلیغات مستقیم این است که تولیدکنندگان محتوا برای کمپانی‌ها تبلیغ می‌نویسند و بابت هر محصولی که ازطریق این تبلیغ فروخته شود کمسیونی دریافت می‌کنند.
بعضی از پلتفرم‌های تولید محتوا کار را از این هم برای محتوانگاران‌شان آسان‌تر می‌کنند. به‌عنوان مثال یوتیوب، محبوب‌ترین پلتفرم ویدئویی جهان، کار کسب درآمد را برای تولیدکنندگان محتوایش بسیار آسان کرده. یوتیوبرها به‌ازای هربار که شخصی تبلیغات موجود در ویدئوهای‌شان را ببیند، از یوتیوب هزینه دریافت می‌کنند.
گوگل به‌عنوان شرکت مادر یوتیوب، ۴۵% از درآمد خود را از این طریق به‌دست می‌آورد و ادعا می‌کند ۵۵% از این مقدار را به تولیدکنندگان محتوایش می‌پردازد.

3. حمایت از برندها یا اینفلوئنسر مارکتینگ

این روش به یکی از زودبازده‌ترین جریان‌های درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده. اینفلوئنسر کسی است که تعداد قابل توجهی مخاطب همیشگی دارد؛ کسی که بین مردم از محبوبیت خوبی برخوردار است و می‌تواند دیگران را به استفاده از محصولات یا خدماتی ترغیب کند.
این اتفاق زمانی می‌افتد که صاحبان یک برند برای تبلیغ شدن نام برند یا کالای خود توسط اینفلوئنسرها به آن‌ها پول می‌دهند. صاحبان این برندها باتوجه به محبوبیت این افراد در بین مردم و تأثیرگذاری آن‌ها، امیدوارند دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها را به دایره‌ی مشتری‌های‌شان اضافه کنند.
در گذشته اینفلوئنسر مارکتینگ محدود به تبلیغ مارک‌های تجاری بزرگ توسط افراد مشهوری مانند بازیگرها و خواننده‌ها بود. اما امروزه با کشف پتانسیل اینفلوئنسرهایی از بین مردم عادی، این بازاریابی بیش از پیش جای خود را بین برندهای کوچک و مردم پیدا کرده.

4. درآمدزایی مبتنی بر فروش

ارزشمندترین سرمایه‌ای که شما به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوا دارید، مخاطبان‌تان هستند؛ دنبال‌کنندگانی که به حرف‌های‌تان را گوش می‌دهند و به نظرات‌تان احترام می‌گذارند.
یکی از راه‌های کسب درآمد شما این است که اجازه بدهید شرکت‌ها محصولات و خدمات‌شان را به مخاطبان شما بفروشند و بخشی از درآمد حاصل از آن را به شما پرداخت کنند.
راه دیگر اما این است که خودتان بدون واسطه محصول یا خدماتی را به دنبال‌کنندگان‌تان بفروشید و تمام درآمد حاصل از آن را برای خودتان بردارید. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به این نوع دوم بیشتر تمایل دارند؛ زیرا در این صورت چیزی را به مخاطب‌شان عرضه می‌کنند که کاملاً به آن اطمینان دارند.
این‌که از این موقعیت چه‌طور استفاده می‌کنید و چه‌چیزی می‌فروشید کاملاً به شما بستگی دارد. ممکن است نویسنده‌ای باشید که کتاب الکترونیکی‌اش را به خوانندگانش می‌فروشد، یا معلمی که دوره‌های تخصصی رشته‌اش را به مخاطبانش ارائه می‌کند یا مثلاً یک فروشنده‌ی لوازم خانگی که آن‌قدر خوب تولید محتوا می‌کند که می‌تواند اجناسش را به‌راحتی به دنبال‌کنندگانش بفروشد.

5. استخدام به‌عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکت‌ها

از آن‌جا که تولید محتوا یک شغل تخصصی است، شرکت‌ها به نیرویی متخصص و باتجربه در این زمینه نیاز دارند. تولیدکننده‌ی محتوایی که به استخدام یک شرکت درمی‌آید، باید تحت چهارچوب‌ها و استراتژی‌های بازاریابی آن شرکت کار کند و مطابق قوانین آن شرکت حقوق بگیرد.

درآمد کارشناس تولید محتوا چه‌قدر است؟
درآمد کارشناس تولید محتوا چه‌قدر است؟

بسته به این‌که کدام‌یک از روش‌های بالا را برای پول درآوردن انتخاب کنید، درآمد شما متفاوت خواهد بود. طبیعتاً هرچه گسترده‌تر و بیشتر کار کنید درآمد بهتری خواهید داشت. اما اگر قرار باشد تنها از طریق یکی از روش‌های بالا مخصوصاً استخدام شدن در یک شرکت به‌عنوان نویسنده کسب درآمد کنید باید بگوییم که خبری از آن تجارت میلیارد دلاری نیست. در این صورت میزان درآمد شما به سرعت عمل شما برای تولید محتوا بستگی دارد. شرکت‌ها براساس تعداد کلماتی که می‌نویسید یا به‌طور کل تعداد محتواهایی که تحویل می‌دهید به شما حقوق می‌دهند. درواقع این میزان در شرکت‌های مختلف هم متفاوت است.
اما ناامید نباشید. این شغلی آینده‌دار است. اگر در ابتدا صبور باشید، تلاش کنید و مهارت‌های‌تان را افزایش دهید، آینده‌ی درخشانی در انتظار شماست. قدرتمندترین ابزار شما قلم شماست. این را بدانید که همیشه کسانی هستند که به قدرت شما احتیاج دارند. پس هرچه بهتر و قدرتمندتر باشید، طرفداران بیشتر و درآمد بهتری خواهید داشت.

به ‌عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوا انتظار چه چالش‌هایی را داشته باشیم؟
به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوا انتظار چه چالش‌هایی را داشته باشیم؟

مانند هر شغل دیگری، تولید محتوا هم با چالش‌هایی همراه است. در ادامه به بررسی برخی از چالش‌هایی که به‌عنوان کارشناس تولید محتوا باید خودتان را برای مواجهه با آن‌ها آماده کنید می‌پردازیم.
1. درآمد کم در ابتدای کار
بالاتر توضیح دادیم که این کار در ابتدا درآمد بالایی نخواهد داشت. باید صبور باشید و برای رسیدن به جایگاه بالاتر تلاش کنید.
2. تأثیرپذیری از سبک زندگی
شما یک نویسنده‌اید؛ یک خالق؛ یک هنرمند. این کار شما را سخت می‌کند. مواقع بسیاری پیش خواهد آمد که وضع روحی یا شرایط زندگی‌تان باعث می‌شوند که نتوانید با کیفیت قبل کار کنید.
بااین‌حال شما یک نویسنده‌ یا هنرمند آزاد نیستید که بتوانید با خیال راحت فرمان زندگی‌تان را به‌دست حال‌وهوای‌تان بدهید. وظایفی دارید که باید در چهارچوب زمانی معین به آن‌ها عمل کنید. پس باید ذهن خودتان را برای مقابله با چنین شرایطی تربیت کنید تا بتوانید از آن عبور کنید.
3. انزوا
وقتی بیشتر وقت خود را تنها و مشغول سروکله‌زدن با ایده‌ها و کلمات هستید، ممکن است انزواطلب و گوشه‌گیر شوید. زمان‌هایی از روز را به معاشرت با دیگران و ارتباطات اجتماعی اختصاص بدهید تا به دام انزوا نیفتید.
4. خستگی
تولید روزانه چندین‌هزار کلمه کار آسانی نیست. خستگی مطالعه، نشستن پشت سیستم، ساعت‌ها نگاه کردن به نمایشگرهای کامپیوتر و موبایل و تایپ کردن را هم را هم به آن اضافه کنید. کار سختی است اما اگر تحمل کنید اتفاقات خوبی در انتظارتان خواهد بود.
5. بالا بودن رقابت
باتوجه به محبوبیت این شغل تعداد کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند روزبه‌روز بیشتر می‌شود. با افزایش رقابت، کار پیدا کردن و باقی‌ماندن سخت‌تر می‌شود. این است که باید هرروز بهتر از روز قبل شوید تا بتوانید پیشتاز بمانید.

کسب درآمد از تولید محتوا

کلام آخر

تولید محتوا با تمام سختی‌ها و چالش‌هایش ارزش تلاش کردن را دارد. کافی است به تغییرات جهان در همین سال‌ها نگاه کنید؛ تغییر شیوه‌ی زندگی مردم، تغییر مناسبات اجتماعی و انسانی، تغییر شکل شغل‌ها و مدل‌های درآمدزایی و ... اگر به این کار علاقه‌مند شده‌اید زودتر اقدام کنید. جهان به ‌سمت هرچه بیشتر دیجیتالی شدن پیش می‌رود و آینده‌ی این دنیا با دستان تولیدکنندگان محتوا رقم خواهد خورد.

منابع :

  1. 3 راه کسب درآمد از تولید محتوا
  2. چالش های نویسندگی : 18 چالش که نویسندگان با آن مواجه میشوند و نحوه برخورد با این چالش ها 
  3. تولید کنندگان محتوا چگونه کسب درآمد میکنند؟
  4. تولید کنندگان محتوا چگونه درآمدزایی میکنند؟
  5. 8 روش درآمدزایی از طریق تولید محتوا 
  6. چگونه در سال 2020 تبدیل به کارشناس تولید محتوا بشویم و از این راه کسب درآمد کنیم