چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

بسیاری از اوقات، به نویسندگان محتوا گفته می‌شود که «محتوای خوب» تولید کنند. معمولاً این جمله را از کسانی می‌شنوید که با تولید محتوا آشنایی ندارند. در نتیجه، شما به عنوان نویسنده محتوا تعریف دقیقی از محتوای خوب نخواهید داشت. در چنین شرایطی، برداشت نویسنده محتوا این است محتوای خوب، محتوایی است که ساختار نوشتاری صحیحی دارد. متأسفانه یا خوشبختانه، تولید محتوای خوب به این سادگی نیست. برای تولید محتوای خوب باید نکات و معیارهای زیادی را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید محتوای خوب تولید کنید؛ اما نمی‌دانید چگونه این کار را بکنید یا با ویژگی‌های محتوای خوب آشنایی ندارید، در این مطلب همراه ما باشید.

محتوای خوب چیست؟

پیش از اینکه به چگونگی تولید محتوای خوب بپردازیم، باید بدانیم محتوای خوب چیست. ممکن است معیارهای هر شخص یا سازمانی برای یک محتوای خوب با دیگری متفاوت باشد؛ اما به صورت کلی می‌توانید نکات زیر را برای نوشتن محتوای خوب در نظر بگیرید. این موارد شاید همه نکات لازم برای تولید محتوای خوب را پوشش ندهند؛ اما توجه به آن‌ها قطعاً کیفیت محتوای شما را ارتقا می‌دهد.

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب و توجه به اصول بهینه‌سازی محتوا از عوامل اصلی تولید محتوی خوب است. هدف از تولید محتوا جذب مخاطب است و اگر محتوای شما سئو نشده باشد، در جذب مخاطب شکست می‌خورید.
  • کپی نکنید. محتوای شما نشان‌دهنده و معرف کسب و کار شما است؛ بنابراین باید اصیل باشید. هنگام تولید محتوا از منابع معتبر استفاده کنید؛ اما از کپی پرهیز کنید.
  • توصیه‌هایی مفید داشته باشید. تا زمانی‌که محتوای شما اطلاعات مفیدی به مخاطب ندهد، ارزشی ندارد. مخاطبان شما همان‌قدر که به جذابیت و اصالت محتوای شما اهمیت می‌دهند، به سودمندی آن نیز توجه می‌کنند.محتوایی گیرا بنویسید. ساختار و استایل محتوای شما از معیارهای اساسی خوب بودن آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مخاطبان به محتوایی توجه می‌کنند که در عین ارائه اطلاعات مفید، جذاب و گیرا باشد.

 چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

چگونه محتوای خوب و آموزشی تولید کنیم؟

اگر مقاله ما درباره انتخاب موضوعات خوب برای تولید محتوا را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که محتوای آموزشی یکی از بهترین موضوعات ممکن برای تولید محتوا است. افراد بسیاری در زمینه‌ی‌ تولید این دسته از محتوا فعالیت می‌کنند؛ اما نمی‌دانند چگونه محتوای خوب تولید کنند. در نظر گرفتن 4 نکته زیر برای تولید محتوای خوبی که آموزشی باشد، راهگشا است.

  • محتوای با کیفیت تولید کنید. این نکته شاید واضح و ساده به نظر برسد؛ اما بسیاری از افراد آن را رعایت نمی‌کنند. کیفیت را در اولویت قرار دهید تا تأثیر آن در افزایش مخاطب را ببینید.
  • با محتوای خود به افراد کمک کنید. محتواهای خوب می‌توانند در اشکال مختلفی تولید شوند؛ اما همه آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند. محتوای خوب برای افراد سودمند است و چیزی ارزشمند به آن‌ها ارائه می‌کند.
  • خلاق باشید. یکی از عوامل مؤثر در تعیین جایگاه شما در موتورهای جست و جو تجربه‌ای است که برای مخاطب خلق می‌کنید. راه‌های مختلف و خلاقانه‌ای را پیدا کنید که در جذب مخاطب مؤثر اند.
  • مشتریان فعلی خود را فراموش نکنید. برای تولید محتوای آموزشی خوب، نباید تنها هدفتان جذب مخاطب جدید باشد. محتوایی را تولید کنید که مخاطبان کنونی را به مشتریانی وفادار تبدیل کند.

چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

10 راهکار مهم برای تولید محتوای خوب

همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، ممکن است تعریف هر شخصی از محتوای خوب متفاوت باشد. به همین دلیل، نمی‌توان فرمولی کلی برای تولید محتوای خوب ارائه کرد. در نظر گرفتن راهکارهای زیر می‌تواند کیفیت محتوای شما را متحول کند.

  • مخاطب هدف خود را بشناسید

پیش از اینکه نوشتن را شروع کنید، مخاطب خود را بشناسید. تولید محتوای خوب برای مخاطبی که خواسته‌های و نیازهای آن را نمی‌شناسید ممکن نیست. نیازها، خواسته‌ها، اهداف، علایق و انتظارات مخاطب خود را بشناسید تا محتوای خوب تولید کنید.

  • از تیتر غافل نشوید

تیتر نخستین قسمتی است که مخاطب می‌بیند. تیتر محتوای شما بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب دارد. شما با استفاده از یک تیتر خوب و جذاب می‌توانید مخاطب را به خود جذب کنید.

  • چیزهای جدید امتحان نکنید!

این مورد ممکن است به نظرتان عجیب بیاید؛ اما صبر کنید. قطعاً شما یا حتی رقبایتان محتوایی دارید که درصد خوبی از مخاطبان را به خود جذب کرده‌اند. خب، وقتی می‌توانید از چنین پتانسیلی استفاده کنید چرا همه چیز را از صفر شروع کنید؟

  • مخاطب را غافلگیر کنید

برای بهتر شدن محتوای خود مخاطب را غافلگیر، شاد، غمگین یا حتی عصبانی کنید. چرا؟ به این دلیل که در محتوا، ارتباطی قوی میان احساسات و جذب مخاطب وجود دارد. به شکل کلی، می‌توان گفت که اگر محتوای شما احساسات مخاطب را برانگیزد، احتمال گسترش آن بیشتر می‌شود.

  • سئو را فراموش نکنید

اگر یک روز هم در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده باشید، از اهمیت سئو آگاه هستید. توجه به سئوی محتوا یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای خوب است. اگر محتوای شما سئو شده باشد، گوگل به صورت رایگان برایتان بازاریابی می‌کند.

  • از طولانی بودن متن نترسید

ممکن است افرادی به شما بگویند که تولید محتوای متنی طولانی در شرایطی که همه‌ی افراد زندگی پرمشغله‌ای دارند بیهوده است. به این حرف‌ها توجه نکنید، افراد برای مطالب مفید وقت می‌گذارند. نتیجه مطالعات نیز حاکی از این است که محتوای طولانی‌تر بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

  • از تصاویر استفاده کنید

شاید جملاتی شبیه این را شنیده باشید که یک عکس خوب بهتر از چندین صفحه متن است. مخاطبان به تصاویر بیشتر توجه می‌کنند. استفاده از تصاویر مناسب در میان محتوای متنی می‌تواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.

چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

  • راه‌حل ارائه کنید

بهترین نوع محتوا محتوایی است که مشکل یا مشکلاتی را از مخاطب شما حل کند. در میان همه‌ی انواع محتوا، احتمال اشتراک‌گذاری آن‌هایی که مشکلی را حل می‌کنند بیشتر است. اشتراک‌گذاری محتوا به معنای جذب مخاطب و جذب مخاطب لازمه موفقیت است.

  • به ساختار توجه کنید

جمله‌بندی و رعایت قواعد دستوری برای تولید محتوای خوب مهم است؛ اما منظور ما از ساختار این نیست. اگر می‌خواهید مخاطب را از خود فراری دهید، هیچ چیز بهتر از یک صفحه شلوغ، یکنواخت و پر از نوشته‌های ریز نیست. با استفاده از تیتر، اعداد، هایلایت‌ها، تصاویر و ... ساختار ظاهری محتوای خود را بهتر کنید.

  • تجربیات شخصی خود را بیان کنید

زمانی‌که موضوعی را برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید، باید بدانید که ده‌ها مقاله مشابه آن وجود دارد. ذکر تجربیات، داده‌ها و مطالعات شخصی، به مخاطب دلیلی می‌دهد که از میان همه کسب و کارها شما را انتخاب کند. این دسته از اطلاعات نشانگر مهارت شما و عامل ایجاد اعتماد است.
برای قدم در این مسیر با 1 محتوا همراه باشید و در این هزارتو همیشه مسیر درست را انتخاب کنید.