بازاریابی درون گرا یا بازاریابی ربایشی چیست؟

وقتی مشتریان خود را با راهکارهای ساده و دادن دیدگاه‌ها و پیشنهادهای مؤثر و البته رایگان راهنمایی می‌کنید، به نوعی اعتماد آن‌ها را به دست می‌آورید. برخلاف بازاریابی سنتی و بازاریابی برون‌گرا، محتوای درون‌گرا یا ربایشی به مردم کمک می‌کند تا مشکلات‌شان را حل کنند. این شیوه کاری می‌کند تا مخاطب شما را برندی دلسوز و دغدغه‌مند ببیند و در نتیجه به شما اعتماد کند.
اصطلاح بازاریابی درونگرا یا ربایشی (inbound marketing) در سال ۲۰۰۶ توسط HubSpot ابداع شد و روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا کرد. این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا ترافیک بالاتری به‌دست آورید به فرایند فروش و کسب درآمد خود کمک کنید.
برای این که بدانید بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد این مطلب را دنبال کنید.

بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی به چه معناست؟

بازاریابی درون‌گرا روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف‌کنندگان، مخاطبان و مشتریان است. مبنای بازاریابی ربایشی این است که کاری کنید تا مخاطبان و مشتریان در مسیر سفر خود با برند شما آشنا شوند و به اهداف‌شان برسند.
بازاریابان در این روش به جای تحمیل کالا یا برند به مردم، کاری می‌کنند تا مشتریان و مخاطبان بالقوه به سمت برند جلب شوند. از نظر بازاریابی دیجیتالی این روش به معنای استفاده‌ی خلاقانه از تمامی امکانات بازاریابی محتوایی مانند تولید محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی برای جلب توجه مردم است.

بازاریابی درون‌گرا را به سه مرحله دارد:

  1. جذب:

تلاش برای جذب هدفمند مخاطبان به کمک محتوای ارزشمند که باعث می‌شوند شما به‌عنوان مشاوری قابل اعتماد در اذهان عمومی معرفی شوید.

  1. تعامل:

ارائه‌ی راهکارها و راه حل‌های مرتبط با مشکلات اصلی و نقاط درد مخاطبان و مشتریان به منظور افزایش احتمال خرید از شما.

  1. لذت:

ارائه‌ی کمک‌ها و خدمات پشتیبانی به مخاطبان برای تجربه‌ی یک خرید موفق.
وقتی مشتری در تجربه‌اش با شما موفقیتی را به دست می‌آورد و آن را با دیگران هم به اشتراک می‌گذارد، چرخ‌دنده‌های سازمان شما را به نحوی مؤثر به حرکت درمی‌آورد. این بازاریابی بهترین روش برای تبدیل کردن غریبه‌ها به مشتریان و ترویج اصلی نام تجاری شماست.

بازاریابی درون‌گرا در برابر بازاریابی برون‌گرا

برای درک تفاوت میان این دو روش به فاکتورهای زیر دقت کنید:

  • شیوه‌ی جلب مشتری

تمرکز بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی بر جلب مخاطبان بالقوه است در حالی که بازاریابی برون‌گرا بر فشارهای بیرونی و پیشنهاد دادن یک برند به مردم تمرکز دارد. درواقع بازاریابی درون‌گرا به جلب نظر مخاطب تأکید می‌کند در حالی که بازاریابی برون‌گرا سعی می‌کند از مخاطب توجه بخرد.

  • رسانه‌های مورد استفاده

بازاریابی درون‌گرا از رسانه‌های مستقلی که در اختیار دارد یا از رسانه‌هایی که با تلاش بسیار توانسته از آن خود کند، استفاده می‌کنند.
برای مثال وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما رسانه‌های مستقلی هستند که به شما تعلق دارند و می‌توانید در آن به فعالیت‌های بازاریابی درون‌گرا بپردازید. یا به عنوان نمونه‌ای دیگر وقتی شما تلاش می‌کنید تا کمپینی را به راه بیندازید و هشتگی را به ترند روز تبدیل کنید، این هشتگ بارها و بارها در صفحاتی به جز صفحه‌ی شما استفاده می‌شود و توجه مخاطبان را به طور غیر مستقیم به شما جلب می‌کند.
این در حالی است که بازاریابان در روش برون‌گرا نه از رسانه‌های مستقل و رایگان، که از رسانه‌های پولی استفاده می‌کنند؛ از کرایه‌ی بیلبوردها گرفته تا تبلیغات هزینه‌بر سایر رسانه‌ها و تا آگهی‌های تبلیغاتی رادیو و تلوزیون.
بازاریابی درون گرا در مقابل برون گرا

مزایای بازاریابی درون‌گرا

متخصصان بازاریابی دیجیتال معتقدند روش درون‌گرا یا ربایشی مزایای زیر را برای برند شما به همراه دارد:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت به کمک هدف گرفتن درست مخاطب

با تمرکز بر بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی می‌توانید مخاطبان مناسب را هدف بگیرید و آن‌ها را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید.

  • اعتمادسازی

بازاریابی درون‌گرا به معنای ارائه‌ی اطلاعاتی است که مخاطب به دنبال آن است. با کمک این روش نام تجاری خود را به عنوان منبعی مفید و قابل اعتماد به دیگران معرفی می‌کنید و اعتماد آن‌ها را به دست می‌آورید.

  • پویا نگه داشتن تمامی کانال‌های ارتباطی

استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا به شما کمک می‌کند تا تمامی کانال‌های ارتباطی خود با مشتری را به منابعی پویا و قابل اعتماد تبدیل کنید.

فاکتورهای مهم در یک استراتژی بازاریابی درون‌گرای موفق

برای این که یک استراتژی بازاریابی درون‌گرا به درستی کار کند و جواب دهد لازم است فاکتورهای زیر را با دقت در آن اعمال کنید:

  1. سئو

برای یک بازاریاب محتوا بهینه‌سازی متن محتوا برای موتورهای جست‌وجو از نان شب هم واجب‌تر است. تنها با بهینه بودن یک محتواست که موتورهای جست‌وجو و در رأس همه گوگل می‌توانند محتوای مورد نظر را شناسایی کنند و آن را به مخاطبان شما نشان دهند. تنها در این صورت است که می‌توانید ترافیک ارگانیک خوبی را به دست بیاورید و مطمئن باشید بیهوده محتوا تولید نمی‌کنید.
حتماً می‌دانید که اولین گام در مسیر سئو کردن متن، استفاده از کلمات کلیدی درست است. پس با همین کار شروع کنید و از غنی بودن متن خود از کلمات کلیدی اطمینان حاصل کنید.

  1. تبلیغات پولی

شاید با خود فکر کنید استفاده از تبلیغات پولی درست نقطه‌ی مقابل بازاریابی ربایشی یا درون‌گراست. این فکر غلط است. استفاده از تاکتیک‌های پولی هنوز بخشی از بازاریابی درون‌گرا هستند.
با استفاده از این روش به جای دریافت ترافیک به صورت ارگانیک و از طریق جست‌وجوهای انجام شده در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، مبلغی را بابت گرفتن کلیک به دیگران پرداخت می‌کنید.
دقت کنید که استفاده از این روش به هیچ عنوان جایگزین ترافیک ارگانیک نیست. این تاکتیک تنها به شکل جنبی و زیر سایه‌ی تولید محتوا و جذب ترافیک ارگانیک می‌تواند به استراتژی بازاریابی درون‌گرای شما کمک کند.

  1. تولید محتوای باکیفیت

اساس بازاریابی درون‌گرا تولید محتواست. پس باید این را بدانید که رعایت اصول سئو و روش‌های جنبی مانند تبلیغات پولی تنها وقتی مؤثرند که شما پیش از آن محتوای باکیفیتی را تولید کرده باشید؛ محتوایی که نیازهای مخاطبان هدف را برآورده کند و مشکلات آن را برای‌شان حل کند.
یکی دیگر از نکات مهم درمورد بازاریابی درون‌گرا این است که محتوای شما علاوه بر باکیفیت بودن باید برجسته هم باشد. به این معنا که محتوا باید بتواند به تنهایی جلب توجه کند و نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند.

  1. شبکه‌های اجتماعی

این را بدانید که تولید و توزیع محتوا از طریق وب‌سایت لازمه‌ی کار شماست اما پس از انتشار محتوا در وب‌سایت کار شما به پایان نمی‌رسد. بازاریابی درون‌گرا بر تمامی جنبه‌های جذب و حفظ مشتری تمرکز می‌کند و یکی از مهم‌ترین این جنبه‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.
برای داشتن یک استراتژی موفق بازاریابی درون‌گرا لازم است در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب‌وکار خود فعال باشید.
زمانی را به جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید و ببینید مخاطبان شما در کدام شبکه‌ها فعال‌تر هستند. حالا با توجه به تراکم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را اولویت‌بندی و محتواهای خود را برای انتشار در هریک از این شبکه‌ها بهینه کنید.
فاکتورهای بازاریابی درون‌گرای موفق

سخن آخر:

بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی بستری کامل برای تولید محتوا، بازاریابی، فروش، خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری است که با پرداختن درست به آن می‌توان گام‌های بلندی را به سمت اهداف بلندپروازانه‌ی تجاری برداشت.

منابع:

  1. 5 عنصر یک استراتژی قوی بازاریابی درون گرا
  2. بازاریابی درون گرا
  3. بازاریابی درون گرا
  4. بازاریابی درون گرا چیست؟