اصول تولید محتوا را بیاموزید

تولید و انتشار محتوای شلخته و بی‌هدف بسیار ساده‌تر از تولید و انتشار محتوای هدفمند و باکیفیت است. همین موضوع باعث می‌شود انبوهی از محتوای تولید شده توسط شرکت‌ها و کسب و کارهایی که در بستر اینترنت مشغول به فعالیت هستند تأثیر مورد نظر را بر مخاطبان هدف نگذارند. به طور کلی این نوع محتوا می‌تواند بر سئو و بازاریابی محتوا تأثیر منفی بگذارد. برای دوری از چنین اشتباه فاحشی لازم است برای هر محتوایی که قرار است توسط ما در اینترنت منتشر شود از اصول تولید محتوا پیروی شود.

اصول تولید محتوا به مجموعه‌ای از دستورات و قوانینی اطلاق می‌شود که به منظور برخورد تیم تولید محتوا با محتوا و همکاری میان تیم بکار گرفته می‌شوند. اصول تولید محتوا به شما کمک می‌کنند محتوایی تولید کنید که به صورت متمرکز به هدف بزند و پیام تجاری کسب و کار مورد نظر را به مشتریان انتقال دهد. پیروی از اصول تولید محتوا منجر تولید محتوای سئو پسند خواهد شد که در نهایت باعث بیشتر دیده شدن و دسترسی بیشتر به وب سایت و دیگر کانال‌های ارتباطی کسب و کارها می‌شود. یک محتوا در نظر دارد در این مطلب به معرفی اصول تولید محتوا و تمام آن چیزی که برای دستیابی به محتوای باکیفیت و ارزشمند در نظر گوگل لازم است بپردازد. بیایید ببینیم مهم ترین اصول تولید محتوا چه هستند.

اصول تولید محتوا

نوشتن یک محتوای خوب مانند انجام دادن هر کار تخصصی دیگری باید طبق اصول و قواعد پیش برود. اشتباه نکنید! رعایت اصول و قواعد به این معنی نیست که تولید محتوا یک کار ماشینی است که در آن خبری از خلاقیت نباشد؛ برعکس. تولید محتوا کاری است به‌شدت انسان‌محور و متکی به خلاقیت فردی. پس رعلایت اصول و قواعد با منحصربه‌فرد و خلاق بودن منافاتی ندارد.

استفاده از تیتر مناسب

تیتر محتوا مهم‌ترین عنصر و قابل مشاهده‌ترین بخش محتوا است. اگر تیتر محتوا نتواند به درستی تأثیر خود را مخاطب خود بگذارد کل محتوا بی‌ارزش شناسایی می‌شود و مورد توجه مخاطب قرار نمی‌گیرد. در نتیجه هیچ جای تعجبی نیست که نوشتن تیتر مناسب می‌تواند به عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های تولید محتوا بشمار رود. استفاده از تیتر مناسب تنها از طریق پیروی از اصول تولید محتوا و با تمرکز بر کلمات کلیدی و جذاب امکان‌پذیر می‌شود. برای نوشتن یک تیتر جذاب، این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • استفاده از نام تجاری

نام تجاری هر کسب و کار منحصر به فرد است و تکراری نمی‌شود. استفاده از نام تجاری در تیتر محتوا می‌تواند نشان دهنده مالکیت محتوا شود. در نتیجه توصیه می‌شود در صورت امکان از نام تجاری در تیتر استفاده شود.

  • خلاقیت

توجه به این نکته ضروری است که محتوای شما باید با محتوای رقبای تجاری‌تان تفاوت‌های قابل‌توجهی داشته باشد و این کار تنها از طریق خلاقیت میسر می‌شود. برای این منظور پیشنهاد می‌شود تیتر مورد نظر را در گوگل سرچ کنید تا از منحصر به فرد بودن آن مطمئن شوید.  

  • پاسخ سوالات مخاطب

تیتر مناسب می‌تواند پاسخ پرتکرارترین سوالات مخاطب را در بر داشته باشد. این کار به شما کمک می‌کند مشتریان بالقوه‌ای که به دنبال سوالات خود در گوگل هستند را به سادگی به محتوای‌تان جذب کنید. برای دستیابی به این نوع تیتر لازم است مشکلات و سوالات مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر را در گوگل  و سایت‌های منبع جستجو کنید و پاسخ آنها را با لحن روایی و البته کوتاه به صورت تیتر در ابتدای محتوا بنویسید.

  • طرح سؤال

طرح سؤال نیز می‌تواند به عنوان تیتر مناسب تعریف شود. اگر تیتر محتوا از پرتکرارترین سؤالات مخاطب باشد امکان ورود به صفحه و مطالعه محتوا چندین برابر افزایش می‌یابد. برای این کار لازم است پرتکرارترین سؤالات مخاطبان هدف به صورت دسته بندی برای هر محصول و خدمات یادداشت شود.

  • استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به کلماتی گفته می‌شود که توسط افراد در گوگل جستجو می‌شوند. در صورتی که تیتر شما دربردارنده چندین کلمه کلیدی باشد، دسترسی مخاطبانی که به دنبال محصول و خدمات کسب و کار مورد نظر شما هستند به محتوا ساده‌تر می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع تیتر باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت می‌شود در نتیجه لازم است برای دستیابی به این کلمات کلیدی زمان و دقت بالایی صرف شود. 

اهمیت پاراگراف اول در تولید محتوا

با دلیل حجم بسیار بالای محتوایی که در اینترنت وجود دارد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربر محتوایی را کامل و تا انتها بخواند و در نهایت نتیجه بگیرد که آیا محتوا توانسته است نیازی را از او برآورده کند یا خیر. در نتیجه کاربر محتوا را اسکن کرده و تنها کلمات خاصی را از اولین پاراگراف مشاهده می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به مطالعه ادامه دهد یا وارد سایت دیگری شود. برای متقاعد کردن کاربر بسیار ضروری است که پاراگراف اول به درستی و با دقت تنظیم شود. با وجود اینکه هیچ فرمول خاصی برای تولید پاراگراف اول وجود ندارد، شما می‌توانید با پیروی از نکاتی که در ادامه برایتان گردآوری شده‌اند داستان خود را با جذابیت تمام شرح دهید.

  • وضوح

پیش از هر کاری لازم است بر وضوح متن متمرکز باشید. اگر پاراگراف اول نتواند واضح پیام شما را به مخاطب انتقال دهد هر چقدر دارای اطلاعات مفید و کاربردی باشد ارزش خود را به کلی از دست می‌دهد.

  • لحن مناسب

لحن مناسب نیز همانند وضوح محتوا عمل می‌کند. اگر شما نتوانید مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر را پیش از تولید محتوا مشخص کنید مشخصا نمی‌دانید با چه گروهی در ارتباط هستید.

  • سئو

پاراگراف اول می‌تواند در بردارنده تگ‌های اصلی سئو باشد. هر چه پاراگراف اول شما تأثیر بیشتری بر سئو بگذارد امکان قرارگیری در صفحات اول گوگل افزایش پیدا می‌کند. استفاده از کلمات کلیدی در جملات اول این پاراگراف می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به این هدف ایفا کند.

دسته بندی اطلاعات در فرآیند تولید محتوا

دسته بندی اطلاعات در فرآیند تولید محتوا علاوه بر اینکه می‌تواند دسترسی شما را به حجم بالای اطلاعات تسهیل کند، نقش موثری در تولید محتوای با کیفیت ایفا می‌کند. برای این کار لازم است اطلاعات را بر اساس موارد زیر دسته بندی کنید:

  1. موضوع
    ساد‌ه‌ترین شکل دسته بندی اطلاعات در فرآیند تولید محتوا دسته بندی بر اساس موضوع است. به عنوان مثال، اگر قرار است در مورد دیجیتال مارکتینگ محتوا تولید کنید لازم است اطلاعات این موضوع را از اطلاعات موضوعاتی نظیر فروشگاه‌های اینترنتی و یا دوره‌های آنلاین جدا کنید.
  2. برچسب زدن

متداول‌ترین روش دسته بندی اطلاعات در فرآیند تولید محتوا برچسب زنی است. این روش با طبقه بندی دقیق اطلاعات علاوه بر اینکه دسترسی شما را در آینده ساده می‌کند این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که در انبوه اطلاعات جمع‌آوری شده جستجو کنید.

  1. صفحات وب سایت

تمامی وب سایت‌ها دارای بخشی با عنوان وبلاگ هستند. محتوایی که در وبلاگ منتشر می‌شود با چیزی که در صفحه اول و یا در قسمت فروش منتشر می‌شود بسیار متفاوت است. تشخیص اینکه محتوای شما قرار است در کدام صفحه وب سایت منتشر شود علاوه بر اینکه دسته بندی اطلاعات را برای شما آسان می‌کند می‌تواند با ایجاد یک قالب کلی فرمت محتوای شما را تعیین کند.

لینک دهی به منابع مرتبط

در میان مهم‌ترین عناصر شکل دهنده اصول تولید محتوا، لینک دهی به منابع مرتبط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لینک دهی به منابع مرتبط به فرآیندی اطلاق می‌شود که شما صفحات وب‌سایت خود را به سایت‌های مرجع دیگر و یا صفحات و‌ب‌سایت خود پیوند می‌دهید که می‌توانند از طریق متن و تصویر در دسترس کاربر قرار گیرند. اگر لینک‌های موجود در یک صفحه به صفحاتی پیوند داده شده باشند دارای دامنه یکسان هستند موتورهای جستجو آنها را به عنوان پیوندهای داخلی شناسایی می‌کنند. به همین ترتیب، اگر دامنه‌ها متفاوت باشند موتورهای جستجو لینک‌های مورد نظر را به عنوان لینک‌های خارجی تشخیص می‌دهند. بنابراین، لینک دهی مانند دیگر اصول تولید محتوا نیازمند پیروی از نکات تخصصی است. به عنوان مثال، اگر لینک‌های غیرمرتبط علاوه بر اینکه تجربه کاربری نامناسبی برای مخاطبان ایجاد می‌کنند می‌توانند توسط گوگل جریمه شوند. استفاده نامناسب از انکر تکست‌ها که کلمات و عبارت الصاق شده به لینک هستند نیز در لینک دهی به منابع مرتبط از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر قرار است لینک مورد یک فروشگاه اینترنتی باشد، به جای استفاده از کلمه اینجا و یا آدرس وب‌سایت می‌توانید اسم کامل فروشگاه اینترنتی را در متن مورد استفاده قرار دهید.

طول مناسب محتوا

اگر دقت کرده باشید طول محتواهای موجود در اینترنت بسیار متنوع است. به عنوان مثال، برخی از محتواهای یک وب‌سایت دو یا سه پاراگراف و برخی محتواهای دیگر در همان وب‌سایت از هزاران کلمه تشکیل شده‌اند. به همین دلیل تشخیص و تعیین طول مناسب محتوا بر اساس فاکتورهای‌ خاصی مشخص می‌شود. محتوای وبلاگ‌ها که به طور معمول با موضوعات آموزشی تولید می‌شوند به دارای ظرفیت بیش ۳۰۰۰ کلمه نیز هستند. مخاطب وبلاگ‌ها افرادی هستند که برای دریافت اطلاعات کامل وارد وب‌سایت‌ها می‌شوند، در نتیجه زمانی که وارد یک وب‌سایت می‌شوند به دنبال محتوای مختصر و کوتاه نیستند و این نوع محتوا را ارزشمند شناسایی نمی‌کنند. با این وجود برخی وب‌سایت‌ها با بررسی سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی دیگر حدودی طول مناسب محتوا را تعیین کرده‌اند:

  • طول مناسب محتوای وبلاگ از دید گوگل بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ کلمه
  • طول مناسب محتوای قابل اشتراک گذاری و لینک دهی بیش از ۷۰۰۰ کلمه
  • طول مناسب محتوای تلگرام بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ کلمه
  • طول مناسب محتوای توییتر بین ۲۴۰ الی ۲۵۹ کلمه
  • طول مناسب محتوای اینستاگرام بین ۱۳۸ الی ۱۵۰ کلمه

بی‌شک محتوای کوتاه‌تر و یا طولانی‌تری که اطلاعات جامع و مفیدی را به مخاطبان خود انتقال دهد از ارزش بالایی برخوردار است، اما اعداد ذکر شده در این بخش نشان‌دهنده تأثیرگذارترین طول محتوا در پلتفرم‌ها و قالب‌های محتوایی مختلفی است که به رشد وب‌سایت کمک می‌کنند. 

استفاده از تصاویر در تولید محتوا

استفاده از تصاویر در تولید محتوا تأثیر فراوانی بر موفقیت کمپین‌های بازاریابی محتوا ایفا می‌کند. استفاده از تصاویر دست اول و مرتبط به دلیل قابلیت اشتراک گذاری بالا علاوه بر افزایش ترافیک منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شود. فراموش نکنید که تصاویر می‌توانند پست‌های ویدئویی، عکس‌ها، محتوای گرافیکی و اینفوگرافیک‌ها باشند. آمارها نشان می‌دهند:

  • ما برای درک یک تصویر تنها به ۱۰/۱ ثانیه نیاز داریم. این در حالی است که برای خواندن یک محتوای متنی ۲۵۰ کلمه‌ای به طور میانگین به ۶۰ ثانیه زمان نیاز داریم.
  • درک اطلاعات بصری ما ۶ برابر بهتر از درک اطلاعاتی است که خوانده و شنیده می‌شوند و مهم‌تر اینکه یادآوری اطلاعات بصری برای ما ساده‌تر است.
  • نرخ کلیک در وب‌سایت‌هایی که دارای تصاویر بیشتری هستند به طور میانگین ۴۷ درصد بیشتر از سایت‌هایی است که تنها محتوای متنی را نشر می‌دهند.
  • محتوایی که در آن تصویر مورد استفاده قرار گرفته ۹۴ درصد بازدیدکننده بیشتری را نسبت به محتوای بدون تصویر دریافت می‌کند.

برای استفاده از تصاویر در تولید محتوا علاوه بر اینکه لازم است از خلاقیت و توانایی‌هایی خود استفاده کنید، لازم است برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشید. یک موضوع را برای محتوای تصویری خود انتخاب کنید. کنتراست، هارمونی رنگ‌ها و خوانایی نوشته‌های داخل تصویر را پیش از اشتراک گذاری بررسی کنید. اگر برای تولید محتوای تصویری از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده کنید محصول نهایی شما یک محتوای تصویری منحصر به فرد خواهد بود.

خوانایی متن

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، خوانایی متن یا وضوح متن یکی از مهم‌ترین عناصر اصول تولید محتوا است. اگر مخاطب شما نتواند به هر دلیل متن را به صورت روان و پیوسته بخواند شما در انتقال پیام ضعیف عمل کرده‌اید. به عنوان مثال، استفاده از فونت‌های گرافیکی با اینکه صفحات وب‌سایت و یا محتوای تصویری شما را زیبا می‌کند اما احتمال دارد خوانایی متن از کاهش پیدا کند. علاوه بر فونت‌ها، استفاده از جملات شکسته و یا جملاتی که از دستور زبان پیروی نمی‌کنند نیز می‌توانند خوانایی متن را کاهش دهند. برای جلوگیری از این کار پیشنهاد می‌کنیم متن نهایی را با هدف افزایش خوانایی بررسی و ویرایش کنید.

نکاتی طلایی که در کنار اصول تولید محتوا شما را به بهترین نویسنده تبدیل می کنند

نکته اول: اصیل باشید

محتوای شما چگونه از دیگر محتواها متمایز می‌شود؟ اصالت کلید تمایز شماست. هویت برندتان را بسازید و واقعی باشید. داستان برند شما چیست؟ از کجا شروع کرده و به کجا رسیده‌اید؟ دغدغه‌ها و فلسفه‌ی برند شما چیست؟
استفاده از لحن ثابت و منحصربه‌فرد به نشان دادن هویت شما کمک به‌سزایی می‌کند. مأموریت برندتان را معلوم کنید و ثابت‌قدم گام بردارید.

نکته دوم: مخاطب را بشناسید

آن‌ها چه کسانی هستند؟ آیا می‌دانید چه‌طور کاری کنید که موقع خواندن محتوای شما میخکوب شوند؟
با دانستن نیازهای مشتریان و آن‌چه برای‌شان مهم است می‌توانید محتوای بهتری تولید کنید. باید زمانی را به این اختصاص بدهید تا بفهمید شرکت شما قرار است چه کمکی به بهبود کیفیت زندگی مشتریان بکند.

نکته سوم: کلیدواژه‌های مهم را در ابتدای متن قرار دهید

این اصل مهم را فراموش نکنید: مشتری کم‌حوصله است. آیا متن شما می‌تواند در عرض چند ثانیه و با اولین جمله‌ها مخاطب را جذب کند؟
وقتی می‌خواهید کار نوشتن را شروع کنید یک هرم وارونه را درنظر بگیرید. قسمت پهن‌تر این هرم همان شروع متن شماست که باید حاوی مطالب مهم‌تر و جذاب‌تری باشد که مخاطب را به خود جلب کند. وقتی خواننده با شما همراه شد و به سمت نوک هرم پیش رفت، می‌توانید جدی‌تر و تخصصی‌تر بنویسید.
فرض کنیم قرار است مطلبی درباره‌ی برگزاری یک کنفرانس بنویسید. شکل مطلوب این محتوا این است که در ابتدا به مهم‌ترین اطلاعات مانند موضوع کنفرانس، محل برگزاری و سخنرانان بپردازید. اطلاعات کم‌اهمیت‌تری مانند حامیان کنفرانس، تاریخچه‌ی برگزاری و لیست منابع می‌توانند در انتهای متن گنجانده شوند تا مخاطب در ابتدا دچار کسالت نشود.

نکته چهارم: از کلمه‌ها و جمله‌های ساده و قابل فهم استفاده کنید

تاریخ انقضای جمله‌های سخت و طولانی مدت‌هاست تمام شده. خواننده‌ی پرمشغله و کم‌حوصله‌ی امروز دوست ندارد وقتش را صرف جمله‌های طولانی و نامفهوم کند. باید دایره‌ی واژگان‌تان را گسترش دهید تا بتوانید ساده‌ترین و گویاترین کلمات را انتخاب کنید. برای مثال ننویسید «برخوردار است.» بنویسید «دارد.» یا مثلاً ننویسید «به رشته‌ی تحریر در می‌آورد.» بنویسید «می‌نویسد.»
فراموش نکنید که استفاده از کلمه‌های دشوار و سخت‌خوان نشان‌دهنده‌ی سواد و تخصص شما نیست؛ برعکس نشان‌دهنده‌ی این است اصول نویسندگی را نمی‌دانید و نمی‌توانید با زبان مردم عادی حرف بزنید.

نکته پنجم: خواننده را مخاطب قرار دهید

ایجاد لحن صمیمانه یکی از اصول تولید محتواست. سعی کنید جوری بنویسید که انگار روبه‌روی مخاطب نشسته‌اید و با او حرف می‌زنید. مثلاً به‌جای این‌که بگوید «محصولات می‌توانند از طریق وب‌سایت به مشتری عرضه شوند.» بگویید «می‌توانید محصولات‌تان را از طریق وب‌سایت به مشتری عرضه کنید.»
باید تفاوت بین نویسنده‌ی مقاله‌ی علمی یا کتاب دانشگاهی را با نویسنده‌ی محتوای دیجیتالی درک کنید. ایجاد صمیمیت رمز موفقیت شما در نوشتن محتواست.

نکته ششم: به یک‌پارچگی متن توجه کنید

خواننده باید بتواند با یک نگاه اجمالی به متن، بفهمد مطلب شما حاوی چه پیامی است. پس لازم است متنی یک‌پارچه بنویسید که اطلاعات به‌صورت یک‌دست در سراسر آن پخش شده باشد. احتمال دارد خواننده با باز کردن متن شما اول میانه‌ی آن را ببیند. اگر اطلاعات مفیدی آن‌جا نباشد، ممکن است صفحه را ببند و سراغ مطلب دیگری برود.
پس با این‌که وجود اطلاعات مهم و جذاب در ابتدای متن ضروری است، اما نباید از یک‌پارچگی و توزیع یکسان اطلاعات در کل متن‌تان غافل شوید.

نکته هفتم: از محتواهای دیگر هم کمک بگیرید

گاهی اضافه شدن یک عکس، اینفوگرافیک یا ویدئو به محتوای متنی شما علاوه بر ایجاد جذابیت بصری، فهم متن را هم برای مخاطب راحت‌تر می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که چیزی حدود ۹۰٪ اطلاعات، از طریق تصاویر به مغز انسان منتقل می‌شوند. روی حافظه‌ی تصویری مخاطب حساب کنید و با استفاده از عناصر بصری کاری کنید محتوای‌تان در ذهن خواننده ثبت شود.

نکته هشتم: با محتوای خود موج هیجان ایجاد کنید

محتوای خوب همیشه تأثیرگذار است. وقتی می‌خواهید محتوایی را بنویسید به این فکر کنید که این مطلب قابلیت این را دارد که موج خبری راه بیندازد؟ آیا محتوای شما می‌تواند دیگران را هیجان‌زده کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ محتوای جریان‌ساز مانند ضربه‌ای است که به اولین مهره‌ی دومینو می‌زنید. معلوم است بعد از آن ضربه چه اتفاقی می‌افتد؛ نه؟

نکته نهم: ماشینی کار نکنید

به این فکر کنید که مخاطب‌های شما آدم‌هایی با عواطف و احساسات انسانی‌اند؛ نه ماشین‌هایی که با دادن چند فرمول به آن‌ها شروع به کار کنند. هرچه را قرار است برای خواننده بنویسید یک‌بار برای خودتان بگوید. احساسی در شما برمی‌انگیزد؟ با شما ارتباط برقرار می‌کند؟ اگر جواب «بله» است یعنی در مسیر درستی هستید.

نکته دهم: متنوع کار کنید

از یک محتوا برای تمام پلتفرم‌ها استفاده نکنید. یادتان باشد که تولید محتوا برای هر پلتفرم اجتماعی هدف متفاوتی دارد و باید متناسب با آن محتوای خاصی نوشت. حتی اگر مضمون محتواهایی که که در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌کنید یکسان است، باید آن مضمون یکسان را به شیوه‌های مختلف و متناسب با فضای آن پلتفرم دوباره بنویسید.

نکته یازدم: چاره‌ساز و راه‌گشا باشید

از محتوا به چه منظوری استفاده می‌کنید؟ صرفاْ می‌خواهید محصولات‌تان را به مشتری بفروشید؟ اگر این‌طور است باید به شما هشدار بدهیم که به احتمال زیاد نمی‌توانید محتوای خوبی تولید کنید. آینده‌نگر باشید و از محتوا برای ارتباط با مخاطب‌ها، بهبود کیفیت زندگی و برطرف کردن مشکلات‌شان استفاده کنید.
در این صورت است که مخاطب متوجه می‌شود که شما علاوه بر منفعت شخصی برای او ارزش قائلید و به چیزهای والاتری هم فکر می‌کنید. به این ترتیب به شما اعتماد می‌کند و کم‌کم به استفاده از محصولات و خدمات شما علاقه‌مند می‌شود.

نکته دوازدهم: نگویید؛ نشان بدهید

محصول شما در دنیای واقعی به چه کاری می‌آید؟ مشتری‌های شما چه‌طور می‌توانند از محصولات و خدمات‌تان استفاده کنند؟ فراموش نکنید که شما واعظ یا استاد دانشگاه نیستید. پس به‌جای این‌که محتوایی جزوه‌وار بنویسید از جادوی داستان‌گویی استفاده کنید و همه‌چیز را به مخاطبان‌تان نشان دهید.

نکته سیزدهم: غیر قابل پیشبینی باشید

مخاطب دوست دارد غافلگیر شود. کمی نوآورانه فکر کنید و عنصر غافلگیری را وارد کارتان کنید تا مخاطب به وجد بیاید و مشتاقانه منتظر غافلگیری بعدی از سمت شما باشد.

نکته چهاردهم: بحث‌برانگیز باشید

محتوای شما باید کاری کند که نام شما بر سر زبان‌ها بیفتد. باید بتوانید کاری کنید تا نه‌تنها مخاطب‌های‌تان، بلکه رقبا هم درباره‌ی شما حرف بزنند.

نکته پانزدهم: روی نقاط قوت‌تان مانور بدهید

لازم نیست همیشه و همه‌جا حضور داشته باشید. نقطه‌ی قوت کار شما چیست؟ همین که کاری را که خوب بلدید به بهترین شکل انجام بدهید برگ برنده‌ی شماست.
خوب است که نقاط ضعف‌تان را بدانید و برای بهتر شدن در آن حوزه‌ها تلاش کنید. اما هیچ‌وقت کیفیت را فدای کمیت نکنید. این اصل را از یاد نبرید: تا به کاری مسلط نشده‌اید انجام ندهید.

نتیجه پیروی از اصول تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا تشکیل شده از بخش‌های متعددی است که با انبوهی از اطلاعات سر و کار دارد. برنامه ریزی، دسته بندی مطالب، تنوع محتوا، کانال‌های ارتباطی مختلف و موارد این چنینی باعث می‌شوند دستیابی به محتوای باکیفیت و ارزشمندی که بتواند کاربران و بازدیدکنندگان تصادفی را به مشتریان وفادار تبدیل کند، بسیار دشوار شود. در نتیجه پیروی از اصول تولید محتوا منجر به تولید محتواهای یک دست، درجه یک و اصولی خواهد شد. علاوه بر این، موفقیت در بازاریابی محتوا که به عنوان تأثیرگذارترین انواع بازاریابی شناخته می‌شود تنها از طریق تولید محتوای اصولی امکان‌پذیر می‌شود. محتوای تأثیرگذاری که بر اساس اصول تولید محتوا تنظیم شده باشد علاوه بر اینکه حاوی اطلاعات برند و انتقال دهنده اهداف تجاری است، بر روی سئو وب‌سایت تأثیر می‌گذارد و امکان اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی را برای ما فراهم می‌کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، رعایت این اصول به معنای سلب اختیار از شما به عنوان خالقان محتوا نیست. ممکن است موارد دیگری هم باشند که شما به این لیست اضافه کنید و کیفیت کارتان را بالاتر ببرید.
فراموش نکنید کار نویسنده مانند کار معمار است. چه برای نوشتن یک متن خوب و تأثیرگذار و چه برای معماری یک ساختمان محکم و ایمن، نویسنده و معمار باید طبق اصول و قواعدی پیش بروند. اما همان‌طور که بسیاری از معماران خلاقیت و نوآوری را چاشنی کارشان می‌کنند و بناهای متنوعی می‌سازند، یک نویسنده هم می‌تواند در عین پیروی از اصول، متن‌هایی را خلق کند که هیچ‌کس قبل از او ننوشته.