رپورتاژ نویسی اصولی | نحوه نوشتن رپورتاژ برای گرفتن بهترین نتیجه

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی خوب از مهم ترین مسائلی است که اباید به آن توجه کنید. یک رپورتاژ آگهی زمانی می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد که بر اساس اصول و قواعد رپورتاژ نویسی نوشته شود. همچنین، توجه به اصول روانشناسی تبلیغات، می تواند بازدهی رپورتاژ آگهی را تا حد زیادی بالا ببرد. نکات زیادی را باید در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت نمود.

در این مقاله به دنبال آن هستیم تا با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی خوب و پربازده آشنا شویم. خواهیم دید که توجه به نکات اصولی باعث می شود تا اعتماد خواننده برای دنبال کردن کسب و کار صاحب رپورتاژ آگهی بیشتر گردد. با یک محتوا همراه باشید.

اصول و روش رپورتاژ نویسی چیست؟

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی دائمی بر نتیجه حاصل از انتشار آن تاثیر بسزایی دارد. در دنیایی که هر گوشه آن تبلیغات آزار دهنده به چشم می خورد، باید بتوانیم به صورت خلاقانه ای نظر افراد را به سوی کسب کار خود جلب کنیم. نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب می تواند به این کار کمک کند. با این شرط که به جای تبلیغ مستقیم، کسب و کار خود را از طریق دادن اطلاعاتی مفید و کاربردی به کاربر معرفی کنیم.

انتخاب بهترین عنوان برای رپورتاژ آگهی، انتخاب بهترین وبسایت ها برای درج رپورتاژ آگهی و رعایت اصول سئو در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی از مهم ترین نکات در این باره به حساب می آیند.

یکی دیگر از مهم ترین اصول در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، جلب اعتماد خواننده است. بیان هر نوع دروغ و یا اطلاعات نادرست در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود تا خواننده اعتماد خود را نسبت به شما و مرجع رپورتاژتان از دست بدهد. از سوی دیگر، نباید در متن رپورتاژ آگهی خود به طور مرتب از کسب و کار خود تعریف کنید. زیرا هر نوع خودنمایی بیش از حد، تمایل مخاطب به پیگیری رپورتاژ را محدود خواهد کرد.

یک رپورتاژ آگهی خوب باید بتواند با تعداد کلماتی اصولی و استاندارد، بهترین تاثیر را بر خواننده بگذارد. شاید اصلی ترین مساله در نوشتن رپورتاژ آگهی خوب شناخت کامل مخاطب باشد. به این ترتیب که باید بدانیم که مخاطبین موضوع مورد نظر ما چه کسانی هستند؟ چه جنسیتی دارند؟ در چه گروه سنی قرار گرفته اند؟ و به چه حوزه ای مربوط می شوند؟ به همین دلیل نیز حتی نحوه جمله بندی و انتخاب کلمات در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی خوب بسیار مهم است.

برای مثال، اگر قرار است درباره یک موضوع مرتبط با خانه و خانه داری به تولید رپورتاژ آگهی بپردازید، باید از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید. زیرا مخاطبین این نوع مطالب، تقریبا عامه مردم بوده و باید به خوبی قابل درک باشند. به همان نسبت نیز در نوشتن یک رپورتاژ آگهی تخصصی پزشکی، باید از اصطلاحات درست و متناسب با دانش مخاطبین استفاده نمود.

موارد دیگری از جمله انتخاب عنوان جذاب برای رپورتاژ آگهی، نوشتن یک چکیده خوب (لید) و بهبود جذابیت متن اصلی از نکاتی هستند که در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید مد نظر قرار گیرند.

اصول و روش رپورتاژ نویسی چیست؟

آموزش گام به گام نوشتن رپورتاژ آگهی

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی خوب با یک موضوع مشخص را می توان به صورت گام به گام بررسی کرد. برای مثال، باید دید که یک رپورتاژ آگهی باید از کجا شروع شده و در نهایت باید به کجا ختم شود. در ادامه به معرفی گام های اصلی در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی می پردازیم.

انتخاب یک عنوان جذاب برای رپورتاژ آگهی

یک محتوا با هر هدفی که تولید شود، باید عنوان جذابی داشته باشد. عنوان یک رپورتاژ آگهی باید بتواند ضمن اینکه رفع نیاز مخاطب را به وی القا می کند، حس کنجکاوی او را برای خواندن متن نیز تحریک نماید. وجود نوعی ابهام هوشمندانه به همراه بیان هدف اصلی رپورتاژ آگهی در عنوان، ما را به هر دو هدف یاد شده می رساند.

شناخت کامل از مخاطب رپورتاژ آگهی

یک رپورتاژ اگهی موفق رپورتاژی است که نظر مخاطبین خود را جلب نماید. زمانی این موضوع به واقعیت تبدیل می شود که رپورتاژ مخاطبین خود را بشناسد. اگر نویسنده بداند که برای چه نوع مخاطبی محتوای رپورتاژ را می نویسد، قطعا در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و خروجی آن دقت بیشتری خواهد داشت. برای مثال، نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی برای زنان خانه دار با نحوه نوشتن آن برای دانشجویان پزشکی کاملا متفاوت است. همچنین، اطلاع از گروه سنی مخاطبین، کمک می کند تا نویسنده کلمات و جمله ها را متناسب با سن مخاطب خود انتخاب نماید.

انتخاب بهترین وبسایت برای درج رپورتاژ آگهی

هر چه محتوای رپورتاژ آگهی به موضوع وبسایت منتشر کننده نزدیک تر باشد، مخاطبان صحیح تری آن را مشاهده خواهند کرد. برای مثال، اگر قرار است یک رپورتاژ آگهی با موضوع دکوراسیون منزل تهیه کنید، درج آن در یک وبسایت مربوط به طراحی داخلی منازل بسیار بیشتر از انتشار آن در یک وبسایت پزشکی نتیجه خواهد داد.

آموزش گام به گام نوشتن رپورتاژ آگهی

شروع متن رپورتاژ آگهی با یک چکیده خوب

بهترین کار در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، شروع محتوا با یک چکیده کوتاه و جذاب است. خواننده باید با مطالعه یک چکیده 30 تا 40 کلمه ای بتواند مقصود نویسنده از نوشتن این محتوای رپورتاژی را دریابد. این هنر نویسنده است که بتواند با همین تعداد کلمه محدود، هم به خواننده اطلاعات بدهد و هم او را به سوی مطالعه ادامه متن جذب کند.

نوشتن متنی جذاب برای درگیر کردن خواننده با موضوع

اصلی ترین مساله در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، جذابیت بدنه محتوای رپورتاژ است. رعایت برخی نکات می تواند به ترغیب خواننده کمک کند. برای مثال، سلیقه مخاطب خود را بشناسید و با وی همراه شوید. یعنی سعی کنید این گونه به مخاطب خود القا کنید که مشکل او را می فهمید و برای آن راه حل دارید. البته نباید هیچ گونه دروغی به مخاطب گفته شود.

از سوی دیگر یک کالا یا خدمات زمانی می تواند نظر مردم را به سوی خرید خود جلب کند که مزایای بالایی داشته باشد. هزاران محصول از نوع کالای تولیدی شما وجود دارند که مردم می توانند آن ها را خریداری نمایند. این شما هستید که باید با پر رنگ تر کردن مزایای محصول خود، به مخاطب بقبولانید که محصول شما بسیار عالی عمل کرده و ارزش خرید دارد. برای مثال، نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی برای یک برند آرایشی باید به گونه ای باشد که مزایای محصولات آن، افراد را به تجربه مصرف آن ها تشویق نماید.

البته این نکته را در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی در نظر داشته باشید که در متن رپورتاژ باید کمترین تبلیغ به چشم بخورد. به همین دلیل، شما می توانید نتایج حاصل از مصرف محصولات آرایشی خوب را از طریق نقل مثال یا داستان، ذکر کنید.

دعوت مخاطب به وبسایت خود

آخرین گام برای پرتاب تیر نهایی به سوی هدف، نوشتن یک بخش جذاب برای دعوت مخاطب است. در واقع، پس از رعایت اصول و نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، حال وقت آن است که مخاطب خود را به بازدید از سایت و کسب و کارتان دعوت کنید. اگر توانسته باشید مخاطب رپورتاژ آگهی خود را تا انتها نگه دارید، با احتمال بالایی می توانید او را برای بازدید از محصول مورد نظرتان تحریک کنید. نحوه دعوت مخاطب می تواند از طریق بیان اطلاعات تماس، آدرس سایت و یا نحوه دسترسی به صفحه شخصی بیان شود.

آموزش گام به گام نوشتن رپورتاژ آگهی

نکات مهم نوشتن رپورتاژ آگهی

علاوه بر دقت به نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، برخی نکات نیز به نحوه انتشار رپورتاژ آگهی مربوط می شوند. توجه به این نکات نیز باعث افزایش بازده رپورتاژ آگهی خواهد شد. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

ایجاد یک رپورتاژ حرفه ای بنا بر پلتفرم سایت میزبان

انتخاب قالب حرفه ای، یکی از اصول مهم در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و درج آن در سایت میزبان است. برای اینکه بتوان رپورتاژی حرفه ای تهیه کرد، لازم است به پلتفرم و قالب سایت میزبان دقت کنیم. توجه به چارچوب ها، رنگ ها و نحوه طراحی وبسایت میزبان و رعایت آن ها در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، باعث می شود تا ظاهر آن با وبسایت هماهنگ تر شود. این کار به حرفه ای تر شدن نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی شما کمک شایانی خواهد کرد.

توجه به لحن رپورتاژهای وبسایت میزبان

لحن هر محتوایی در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد. اما در بحث نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید به این مساله دقت کنید که وبسایت میزبان چه لحنی (رسمی یا صمیمی) را ترجیح می دهد. همچنین، لازم است به حجم رپورتاژهای درج شده در سایت مورد نظر خود دقت کنید. حتی می توانید با بررسی نظرات کاربران، ویژگی های یک رپورتاژ آگهی خوب در آن سایت را به دست آورید.

هماهنگ کردن عنوان و زیر عنوان های خود با سایت میزبان

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد، انتخاب عنوان و هدینگ ها در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است. هماهنگ کردن ساختار عنوان ها و زیرعنوان ها با قوانین و اصول سایت میزبان، باعث سازگاری بیشتر رپورتاژ با پلتفرم آن می شود. برای مثال، می توانید به تعداد کلمات هر عنوان و زیر عنوان در رپورتاژهای قبلی آن سایت دقت کنید.

نکات مهم نوشتن رپورتاژ آگهی

اصول سئو برای تولید محتوای رپورتاژ بهینه چیست؟

در کنار توجه به اصول و نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، رعایت نکات اصلی سئو می تواند ترافیک سایت هدف را بالا ببرد. برای مثال، در نوشتن رپورتاژ آگهی خوب باید یک عبارت کلیدی لانگ تیل (بلند) انتخاب کنید. این کار به ایجاد یک سئوی خوب برای متن رپورتاژ آگهی کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه به برخی از اصول سئو که باید در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی در نظر گرفته شوند، اشاره می کنیم.

انتخاب عنوان اصلی

انتخاب یک عنوان اصلی جذاب، بلند و دارای عبارت کلیدی برای یک رپورتاژ آگهی، یکی از اصول مهم در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است. در اصل آنچه در ابتدا ربات های جستجوگر و در نهایت خواننده را به سوی محتوای رپورتاژ شما هدایت می کند، عنوانی ناب و جذاب است. هر چه جذابیت عنوان اصلی (هدینگ یک) بیشتر باشد، تمایل خواننده برای خواندن بیشتر خواهد بود.

نوشتن یک چکیده مختصر اما حرفه ای

برای شروع محتوای رپورتاژ آگهی باید عصاره اولیه متن را از همان ابتدا به خواننده انتقال دهید. این کار باعث می شود تا خواننده از همان ابتدا بداند قرار است با چه چیزی روبرو گردد. پس این هنر نویسنده رپورتاژ آگهی و میزان آشنایی او با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است که کمک می کند خواننده با 30 تا 40 کلمه، هدف رپورتاژ را متوجه شود.

نوشتن یک متن اصلی مناسب و جذاب

متن اصلی رپورتاژ جایی است که صاحب رپورتاژ آگهی می خواهد خواننده را از طریق آن به سایت خود سوق دهد. پس باید بسیار روان، جذاب و کامل نوشته شود. همچنین، همراهی نویسنده با خواننده و صحبت از دغدغه های مخاطب می تواند این حس را به او القا کند که نویسنده فرد قابل اعتمادی است.

از سوی دیگر به هیچ عنوان نباید متن اصلی را با تبلیغات مستقیم آلوده کنیم. در واقع، متن اصلی باید بتواند خود به خود خواننده را برای بازدید از سایت شما تحریک نماید. این کار با لینک گذاری در طول متن اصلی قابل انجام خواهد بود.

اصول سئو برای تولید محتوای رپورتاژ بهینه چیست؟

انتخاب یک ساختار مناسب برای متن رپورتاژ آگهی

در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید به ساختار متن توجه اساسی شود. انتخاب عنوان و زیر عنوان های خوب در مواردی مانند لینک گذاری بسیار تاثیرگذار است. به این ترتیب، لازم است متن رپورتاژ علاوه بر هدینگ یک، هدینگ دو (و گاهی بیشتر) نیز داشته باشد.

انتخاب تصاویر مناسب برای متن رپورتاژ آگهی

متن رپورتاژ آگهی زمانی برای فرد جذاب تر می شود که با تصاویر مناسب همراه گردد. بنابراین، لازم است پس از نوشتن یک متن حرفه ای با ساختار بندی دقیق، به دنبال یافتن تصاویری گویا باشید. بخش عمده ای از معرفی محصول شما با ارائه این گونه تصاویر قابل انجام خواهد بود.

لینک گذاری در متن اصلی

راه اصلی دعوت و انتقال خواننده به سایت هدف، قرار دادن لینک ها در جاهای مناسب از متن اصلی است. لینک گذاری یکی از مهم ترین اصول سئو در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی به حساب می آید. در واقع، ما باید بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن خواننده را به سایت خود انتقال دهیم. در این صورت است که می توان مخاطب را به مشتری تبدیل نمود.

در قواعد سئوی رپورتاژ آگهی، اولین لینک پس از اولین هدینگ دو قرار می گیرد. لینک های بعدی را می توانید در ادامه متن و با کمی فاصله قرار دهید.

لینک گذاری در متن اصلی

تعداد کلمات مناسب برای یک رپرتاژ آگهی خوب چقدر است؟

یک رپورتاژ آگهی قدرتمند باید بتواند در یک حجم معقول، مخاطب را به سوی خرید کالا یا خدمات شما متمایل کند. بهترین تعداد کلماتی که برای یک رپورتاژ آگهی خوب باید در نظر گرفته شود، چیزی حدود 700 تا 1200 کلمه است. به طور کلی، تعداد کلمات رپورتاژ آگهی باید به اندازه ای باشد که هم از بیان جزییات بی محتوا پرهیز شود و هم بتوانیم منظور اصلی خود را به مخاطب انتقال دهیم.

ترکیب بندی و نظم رپورتاژ آگهی در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی نیز بسیار مهم است. ساختار رپورتاژ آگهی باید به گونه ای تنظیم گردد که فرد در هر مرحله برای خواندن بقیه محتوا یا مشاهده آن مشتاق گردد. برای مثال، یک شروع یا مقدمه 30 تا 40 کلمه ای خوب و واضح، می تواند مخاطب شما را قانع کند که آیا ادامه متن محتوا ارزش خواندن دارد یا خیر. در واقع، در مقدمه رپورتاژ آگهی اصولی، شخص باید به طور خلاصه مروری بر کل محتوای رپورتاژ داشته باشد.

شما می توانید برای اطلاع از پکیج های سفارش رپورتاژ آگهی و شرایط هر کدام، با کارشناسان ما در یک محتوا تماس حاصل فرمایید.