توضیحات متا چیست؟ نکاتی برای سئو توضیحات متا

Meta Description یا توضیحات متا، همان خلاصه محتوای سایت است که کاربران و بازدیدکنندگان سایت نمی توانند مشاهده کنند، اما به خاطر اینکه موتور های جستجوی گوگل بتوانند به راحتی سایت را پیدا کنند و در صدر فهرست جستجو ها قرار دهند، وجود آن ها ضروری است. البته لازم به ذکر است که متا تگ ها تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی ‌های گوگل ندارند؛ اما نمی ‌توان انکار کرد که به صورت غیر مستقیم بسیار تأثیرگذار هستند. بهتر است برای فهم بهتر این موضوع کمی بیشتر توضیح دهیم و نکاتی برای سئو توضیحات متا را عنوان کنیم. فرض کنید شما می خواهید به صورت اینترنتی لوازم پزشکی خریداری کنید و در گوگل سرچ می کنید. تعداد زیادی سایت تجهیزات پزشکی برای شما به نمایش در می آید و شما ممکن است در نگاه اول تنها نام وب‌ سایت و توضیحات کمی را مشاهده کنید؛ اما اگر یکی از این سایت ها قیمت را هم لحاظ کرده باشد، شما حتماً این سایت را انتخاب می کنید. خوب حالا چه اتفاقی می ‌افتد؟ گوگل می تواند توضیحات متا و نام صفحه شما را شناسایی کند و هر بار که کاربران یک پیج سایت شما را انتخاب کند، یک کلیک برای شما محسوب می ‌شود. هرچه تعداد این کلیک ها بیشتر باشد، قطعاً صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل و در ابتدای فهرست قرار می گیرد. اصطلاحاً به این کلیک ها، Click Through Rate یا CTR گفته می ‌شود. متوجه شدید که توضیحات متا و CTR چگونه به صورت غیر مستقیم به دیده شدن وب سایت شما کمک می‌ کند؟ نکاتی که باید در نوشتن توضیحات متا در نظر بگیرید را در ادامه برای شما شرح می ‌دهیم.

توضیحات متا چیست؟ نکاتی برای سئو توضیحات متا

  • برای هر صفحه از وب سایت خود به صورت مجزا توضیحات متای یونیک بنویسید. از آنجا که هر صفحه از سایت، محتوا های جدا گانه ‌ای دارد، بهتر است متا تگ های آن هم مخصوص به خودش باشد. به این صورت بازدیدکنندگان بیشتر در پیج شما خواهند ماند.
  • به تعداد کاراکتر های توضیحات متا توجه کنید. درست است که گوگل هیچ گونه محدودیتی برای تعداد کاراکتر های توضیحات متا قرار نداده است، اما بهتر است شما کلمات کلیدی مد نظر خودتان را در ابتدای توضیحات و در ۱۵۰ تا ۱۷۰ کلمه اول قرار دهید. چرا که معمولاً بیشتر از این تعداد نمایش داده نمی شود.
  • به کار بردن کلمات کلیدی، در این قسمت نیز گوگل هیچ محدودیتی برای تعداد کلمات کلیدی قرار نداده است؛ اما توصیه ما استفاده از یک یا دو کلمه کلیدی اصلی است. چراکه تکرار این کلمات و عدم پراکندگی کلمات کلیدی، نتیجه معکوس دارد.
  • عدم استفاده از کاراکتر های ریاضی، هنگام نوشتن توضیحات متا دقت کنید از کاراکتر های ریاضی مانند + یا - استفاده نکنید. چرا که ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شود.
  • از توضیحات ساده و کلمات جذاب استفاده کنید. قرار دادن اطلاعات متفاوت درباره کسب و کار و ارائه یک پاسخ واضح به سؤالات کاربران، مثلاً قیمت تجهیزات پزشکی، نرخ کلیک پیج شما را بالا خواهد برد.

توضیحات متا چیست؟ نکاتی برای سئو توضیحات متا

توضیحات متا چیست و کجا نشان داده می شود؟

همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم توضیحات متا یا همان چکیده محتوای سایت، توسط موتور های جستجو رصد می شوند و اگر الگوریتم های گوگل تشخیص دهند که کاربران وارد سایت شما می شوند و بدون هیچ استفاده مفیدی به سرعت از سایت خارج می ‌شوند و به دنبال نتیجه بهتری جستجوی خود را ادامه می دهند، روی رتبه شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. به اصطلاح نرخ پرش یا Bounce Rate برای شما ثبت می شود؛ یعنی کاربران در پیج شما نمی‌ مانند و مطالب پیج برای آن ها جالب نیست. حالا پس از این توضیح کوتاه بهتر است این نکته را برای شما باز کنیم که توضیحات متا کجا نشان داده می شود. توضیحات متا یا همان تگ های html که اشاره کردیم و گفتیم اهمیت بالایی در سئو سایت دارند، در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند؛ اما با این وجود آن ها، برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیستند.

اهمیت توضیحات متا در سئو

هر اندازه متن توضیحات متا، برای کاربران جذاب تر باشد و قوانین و اصول سئو در آن رعایت شده باشد، کاربران بیشتر بر روی آن کلیک می کنند؛ یعنی اگر کلمات کلیدی استفاده شده توسط شما برای تبلیغ کسب و کارتان برای مخاطب جذاب باشد و در میان سایر رقبا پیج شما را انتخاب کنند، در سئو سایت خود موفق عمل کرده اید؛ بنابراین اهمیت توضیحات متا و سئو سایت به یک اندازه است. توصیه می کنیم پس از طراحی وب سایت، فرآیند تولید محتوا برای سایت خود را به افرادی بسپارید که در این زمینه تجربه و تخصص دارند. ما در یک محتوا از طریق بهینه ‌سازی محتوا برای موتور های جستجو و پشتیبانی سایت برای وب سایت شما، توضیحات متا را بر اساس الگوریتم های گوگل تنظیم می کنیم. از طریق شماره های یک محتوا با ما تماس بگیرید.

توضیحات متا چیست؟ نکاتی برای سئو توضیحات متا

چگونه برای مطالب توضیحات متا بهینه بنویسیم؟

نکاتی که باید در نوشتن توضیحات متا به آن توجه داشته باشید در ابتدای بحث عنوان کردیم؛ اما در کل نوشتن توضیحات متا به صورت حرفه ‌ای و هدفمند به نحوه نوشتن محتوا و بهینه سازی آن نیز بستگی دارد. در واقع در نوشتن توضیحات متا می توانید مزیت های پیج و نکاتی را که می‌ خواهید حتماً کاربران بدانند، مطرح کنید. با سرچ کردن کلمات کلیدی پیج های موفق در می یابید که آن ها چگونه عمل کرده اند و شما چگونه می توانید کلمات کلیدی بهتری انتخاب کنید و در تبلیغ کسب و کارتان موفق تر از آن ها شوید؛ بنابراین با بهینه کردن محتوای صفحه با کلمات کلیدی و نوشتن جمله های ساده و قابل فهم، شانس شما در رتبه بندی گوگل بالا می رود.

  • سعی کنید در به کار بردن کلمات کلیدی استاندارد های مربوط را رعایت کنید و بیش از حد و به صورت کلمات جدا از متن، از آن ها استفاده نکنید.
  • مشتری ها و کاربران پیج خودتان را شناسایی کنید تا بتوانید بیشتر با آن ها ارتباط برقرار کنید و پاسخگوی سوالات آن ها باشید. وقتی مخاطب را به خوبی بشناسید و مستقیماً به سراغ موضوعی بروید که فکر او را به خودش مشغول کرده، قطعاً نسبت به سایر رقبا شانس بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال از نوشته ‌ها و توضیحاتی استفاده کنید که مخاطب ترغیب شود سایت را باز کند و ادامه مطالب را هم بخواند. برای این کار محتوای سایت باید با توضیحات متا همخوانی داشته باشد و ذهن جستجوگر مخاطب را راضی کند تا متوجه شود که می ‌تواند در میان مطالب و مقالات این سایت، پاسخ سوالات خود را پیدا کند.اگر می بینید که مخاطب قبل از خرید، تمایل دارد درباره جزئیات کالا، نحوه ارسال و پرداخت و به عنوان مثال ضمانت و خدمات پس از فروش اطلاعاتی به دست بیاورد، حتماً با مطرح کردن این جزئیات و اطمینان دادن به مشتری توجه او را جلب کنید.
  • سعی کنید به صورت دقیق به علائم نگارشی در متون و محتوا های سایت توجه کنید. چرا که وقتی متنی دارای علائم نگارشی باشد، گوگل آن را رصد می‌ کند و به این نتیجه می ‌رسد که مفاهیم برای کاربران قابل فهم هستند.

به صورت کلی سعی کردیم نکاتی که برای نوشتن توضیحات متا ضروری هستند را برای شما شرح دهیم. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین بخش های یک وب سایت توضیحات متا است و تا حدودی به اهمیت آن پی بردید، می توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهینه کردن توضیحات متا، با شماره ‌های یک محتوا تماس حاصل فرمایید.