رپورتاژ آگهی چیست؟ |همه چیز درباره رپرتاژ

دنیای امروز دنیای رابطه هاست! هرچه روابط بیشتری ایجاد کنید، پیشرفت بیشتری نیز در انتظار شماست. رپورتاژ آگهی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مولد رابطه شما با مشتریان تازه باشد. البته تنها در صورتی که اطلاعات کافی درباره آن را داشته باشید و بتوانید به خوبی از این روش استفاده کنید. اما رپوراژ آگهی چیست؟ با یک محتوا همراه باشید. در این مطلب همه‌ی چیزهایی را که لازم است درباره‌ی رپورتاژ آگهی دائمی که با آن رپرتاژ هم می گویند بدانید، وجود دارد.

رپورتاژ آگهی چیست و از چه زمانی مرسوم شد؟

همه ما در ناخودآگاه ذهن خود مقابل تبلیغات جبهه داریم. تصور اینکه یک کلاهبردار می‌خواهد یک کالای بی‌کیفیت را به ما بفروشد، منشاء تمام این بی‌اعتمادی‌ها و جبهه گیری‌ها رو به روی تبلیغات است؛ به حدی که در گذشته بسیاری معتقد بودند یک محصول خوب نیاز به تبلیغات ندارد و مشتریان خود را پیدا می‌کند! رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغ غیر مستقیم است که از زبان یک سایت یا منبع دیگر، محصول، کالا یا خدمات شما را به مخاطبان هدف‌تان معرفی می‌کند. این سایت‌ها، منابع قابل اطمینانی هستند که گوگل و مخاطبان شما آن ها را می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند. بنابراین اگر وب‌سایتی معتبر مانند یک خبرگزاری دولتی، در قالب یک مقاله آموزشی به خدمات و محصولات شما اشاره کند و به سایت شما لینک دهد، اعتبار بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای خرید رپورتاژ آگهی کافی است سری به سایت های رپورتاژ گیرنده‌ی معتبر بزنید، شرایط انتشار (خرید* رپورتاژ را در آن سایت‌ها مطالعه کنید و بعد از نوشتن مقاله‌ی رپورتاژ و پرداخت هزینه، منتظر باشید تا سایت مربوطه، مقاله‌ی شما را منتشر کند.

اولین بار در سال ۱۹۴۵، زمانی که جنگ جهانی به تازگی پایان یافته بود، عبارت رپورتاژ مورد استفاده قرار گرفت. کلمه رپورتاژ از ریشه Report به معنی گزارش گرفته شده است. مفهومی که در ابتدا قرار بود کاملاً بی‌طرف درباره چند کالا نظر دهد، امروزه به عنوان یکی از روش‌های پر طرفدار تبلیغات به شمار می‌آید.

حالا که دانستید رپورتاژ آگهی چیست و از چه زمانی مرسوم شده است، باید بدانید روش رپورتاژ امروزه در سایت‌های اینترنتی به شدت رشد کرده است. به طوری که نگارش رپورتاژ امروز یک هنر محسوب می‌شود.

 رپورتاژ آگهی چیست و از چه زمانی مرسوم شد؟

انواع رپورتاژ آگهی کدامند؟

دسته بندی‌های متفاوتی با معیارهای متفاوت برای رپورتاژها ارائه شده است. برخی دسته بندی براساس روش انتشار را بهترین دسته بندی برای انواع رپورتاژ آگهی می‌دانند. برخی دیگر نیز نوع مخاطب و نوع تبلیغ را مناسب‌تر می‌دانند. بیایید نگاهی به اصلی‌ترین انواع رپورتاژ آگهی بیندازیم:

رپرتاژ مالتی مدیا و و رپورتاژ متنی

بسیاری تصور می‌کنند رپورتاژ‌ها تنها در قالب متن و در مجله‌ها باید به کار گرفته شوند. همه ما می‌دانیم تاثیر فیلم و عکس بسیار بیشتر از متن است. درباره تبلیغات نیز این اصل صدق می‌کند.

امروزه برندهای بزرگ و مطرح دنیا از روش‌های مختلفی اقدام به انتشار رپورتاژ‌های خود می‌کنند. از برنامه‌های پرطرفدار مقایسه محصولات در تلویزیون گرفته تا شبکه‌های اجتماعی همه می‌توانند از روش‌های مختلف انتشار رپورتاژ‌ها باشند. تنها یک مخاطب تیز است که می‌تواند مفهوم پشت رپورتاژ‌ها را تشخیص دهد.

موفق‌ترین و بهترین رپورتاژ، رپورتاژ مالتی مدیا است. چرا که در این نوع از رپورتاژ‌ها دست شما در انتخاب روش انتشار و بستر انتشار رپورتاژ کاملاً باز است.

تصور کنید در حال دیدن یک برنامه تلویزیونی آشپزی هستید که برندهای متفاوتی از محصولات خوراکی را به شما معرفی می‌کند. شما تنها به دنبال دستور پخت غذایی هستید که در برنامه به آن اشاره می‌شود، اما آشپز به شما برندهای مختلف، مزایا و معایب هر کدام را گوشزد می‌کند. اگر کمی تیزهوش باشید، متوجه می‌شوید که از معایب برخی برندها به سرعت عبور کرده و روی برخی مانور بیشتری می‌دهد! این همان رپورتاژ مالتی مدیاست.

رپورتاژ متنی یکی از رایج‌ترین انواع رپورتاژ آگهی است که در قالب مقالاتی آموزشی، سرگرم‌کننده، علی و ... در سایت‌های معتبر منتشر می‌شود. بعد چه؟ وقتی مخاطب شما موضوعی مرتبط را در گوگل سرچ می‌کند، گوگل آن سایت مرجع را به مخاطب نشان می‌دهد. در آن سایت چه محتوایی وجود دارد؟ محتوای تبلیغاتی نامحسوس . هوشمندانه‌ی شما. نتیجه: اعتمادسازی برای برند شما.

رپرتاژ مالتی مدیا و و رپورتاژ متنی 

یکی از شرکت‌هایی که می‌تواند انواع رپورتاژ مالتی مدیا و نوشتاری خوب و باکیفیت را برای شما تولید کند، یک محتواست. ما سال هاست به ارائه محتوای یونیک و با کیفیت در سطح وب شهرت داریم. از این رو محتوای مدنظر شما را با بهترین کیفیت تولید می کنیم و در رسانه‌های برتر رپرتاژگیر به انتشار می‌رسانیم.

رپورتاژ خبری

بستر انتشار این نوع از رپورتاژها، کانال‌ها و سایت‌های خبری هستند. معرفی محصول یا خدمات اصلی‌ترین هدفی است که در این رپورتاژها دنبال می‌شود. البته به یاد داشته باشید نامحسوس بودن رپورتاژ در این نوع، اولویت کمتری دارد. در این روش نیازی به مخفی کردن تبلیغات نیست؛ بلکه هدف این است که پس از پایان رپورتاژ مشتری به خرید قلبی راضی شود.

رپورتاژ آگهی تبلیغاتی

در این نوع از رپورتاژ نقطه شروع، یک مشکل است که شما برای آن راه حلی دارید. در این نوع رپورتاژ، منبعی که از آن اقدام به تبلیغ می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها زمانی می‌توانید مخاطب را به خرید وادار کنید که از منبعی که برای او معتبر است آگهی پخش کنید.

رپورتاژ آگهی تبلیغاتی 

چرا به رپوتاژ آگهی نیاز داریم و این شکل از محتوا چه مزایایی را برای ما به همراه دارد؟

به طور کلی هر روش ارتباط با مشتری امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. رپورتاژ و دیگر انواع تبلیغات نیز به دلیل اینکه ارتباط شما را با مخاطب بیشتر می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما رپورتاژ مزایای بسیاری برای کسب و کار شما به همراه دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دیده شدن بیشتر

همانطور که اشاره کردیم شما آزادید در هر بستری که تمایل دارید رپورتاژ خود را منتشر کنید. تنها دو نکته است که به هنگام انتشار رپورتاژ به منظور دیده شدن بیشتر باید به آن توجه داشته باشید:

  1. بستری که انتخاب می‌کنید مخاطبان بالایی برای شما جذب کند. (مخاطبان خود و روش‌هایی که برای خرید استفاده می‌کنند را بشناسید.)
  2. رپورتاژ خوبی نگارش کنید.

البته یکی از اصلی‌ترین مزایای رپورتاژ آگهی برندسازی است. زمانی که افرادی که هیچ دیدی نسبت به برند شما ندارند و به صورت تقریباً منصفانه نقد و نظرات محصولات برند شما را می‌بینند، بیش از پیش جذب خرید و دریافت اطلاعات بیشتر درباره برند شما می‌شوند.

چرا به رپوتاژآگهی نیاز داریم و این شکل از محتوا چه مزایایی را برای ما به همراه دارد؟
 

یک نسخه برای همه!

رپورتاژ یکی از روش‌های آگهی است که همه می‌توانند آن را شخصی سازی کنند. چه یک دندانپزشک باشید که می‌خواهد مشتریان مطب خود را بیشتر کند چه میوه فروش، همه و همه می‌توانید از رپورتاژ استفاده کنید.

هزینه مناسب

هرکس به دنبال سود بیشتر باشد، به دنبال کاهش هزینه‌های کسب و کار خود نیز هست. یک رپورتاژ قوی که از طریق یک بستر مناسب به گوش مردم رسیده باشد، همانند یک تب میان شبکه‌های انتشار رشد می‌کند. همین تب می‌تواند مشتریان بیشتری برای شما به همراه آورد.

بهبود سئوی خارجی با رپورتاژ

امروزه اکثر سئوکاران با استفاده از رپورتاژ اقدام به بهبود سئوی خارجی و دریافت بک لینک می‌کنند. زمانی که رپورتاژ خود را در یک سایت معتبر داخلی یا خارجی منتشر می‌کنید، می‌توانید با کلمات دلخواه خود به سایت و مقاله خود لینک دهید. این بک لینک‌ها معمولاً بسیار مفید هستند.

هنگام انتشار رپورتاژ برای سئوی خارجی باید به قوانین سایت انتشار دهنده توجه بسیاری داشته باشید. چرا که برخی سایت‌ها محدودیت لینک دهی، تعداد کلمه و… دارند. بهتر است پیش از سفارش رپورتاژ به یک محتوا از این قوانین اطلاع یابید.

 بهبود سئوی خارجی با رپورتاژ

چه زمانی محتوای ما رپورتاژ تبلیغاتی به حساب می‌آید؟

زمانی محتوای شما رپورتاژ تبلیغاتی خوبی است که بتواند اعتماد مشتریان را جلب یا حتی آن‌ها را به مشاهده محصولات شما ترغیب کند. اما یک محتوای رپورتاژی خوب ویژگی‌هایی دارد. درادامه تعدادی از این ویژگی‌ها را فهرست کرده ایم:

  • با مخاطبان صادق باشید.
  • روی نقاط قوت محصول خود مانور دهید اما زیاده روی نکنید. درباره نقاط ضعف برندهای دیگر نیز چنین رفتار کنید.
  • جملات بار مثبت کولاک می‌کنند!
  • شروع با انرژی بهتر از هر چیزی مخاطب را به مطالعه ادامه مقاله جذب می‌کند.
  • کپی سمی است که به دست خود شما به سایتتان خورانده می‌شود!
  • محتوای خود را همانند قرص نگارش کنید؛ کوتاه و مفید!
  • تاثیر تصویر کنار متن فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.
  • تیترهای اسکرول وار بنویسید. (تیترهای کوتاه و جذاب)
  • قالب نگارش کلی خود را رعایت کنید.

به طور کلی بهتر است پیش از انتشار رپورتاژ از پرسونای مخاطب خود و مخاطب انتشار دهنده اطلاعات کافی داشته باشید. هرچه این پرسونا نزدیک‌تر باشد، احتمال تبدیل بینندگان به مشتری بیشتر می‌شود.

جامعه گسترده‌تر به معنی افراد بیشتری است که رپورتاژ شما را می‌بینند. از این رو نزدیک‌ترین و پر مخاطب‌ترین کسب و کار را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب کنید. همچنین اعتبار و عمر دامنه‌ای که رپورتاژ منتشر می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه زمانی محتوای ما رپورتاژ تبلیغاتی به حساب می‌آید؟ 

رپورتاژ آگهی برتر رپورتاژی است که این نکات را رعایت کرده باشد:

  1. برای انجام هر کاری باید یک ساختار مشخص و مناسب برای آن کار در نظر بگیرید. ساختاری که گام به گام و اصولی نگارش شده باشد، می‌تواند برای تمام رپورتاژهای شما به کار گرفته شود. در حین نگارش این ساختار کلی به مقدمه و نتیجه گیری دقت بیشتری داشته باشید. چرا که بسیاری از کاربران تنها این دو بخش از متن شما را مطالعه می‌کنند.
  2. مهم‌ترین اصل رپورتاژ آگهی این است که قرار نیست به طور مستقیم تبلیغات کنید. از این رو ساختار کلی رپورتاژ خود را به طور خبر یا مقاله در نظر بگیرید.
  3. استافینگ نکنید! استافینگ یکی از اصطلاحات رایج میان سئوکاران است که به تعداد کلمات کلیدی در صفحه گفته می‌شود. البته به یاد داشته باشید هیچ تعداد مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت. با این حال با مطالعه تعدادی از رپورتاژهایی که برای کسب و کار رقیب است، می‌توانید به طور حدودی عددی را در نظر گرفت.
  4. لحن مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید. این مساله ارتباط مستقیمی با پرسونایی است که مشتریان شما دارند. برای مثال اگر رپورتاژی درباره خرید اسباب بازی برای کودکان کمتر از سه سال نگارش می‌کنید، باید از بیان اصطلاحات پیچیده خودداری کنید. اما اگر درباره نقش گیربکس در خودروهای سواری می‌نویسید، نیاز بیان برخی اصطلاحات دارید.
  5. انتخاب موضوع یکی از نکاتی است که هنگام نگارش محتوای رپورتاژ از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوعات تازه و همیشه سبزی انتخاب کنید که مخاطب شما به آن نیاز دارد. امروز شاید محتوای مربوط به کرونا نیاز مخاطب را برطرف کند؛ اما در ۵ سال آینده چطور؟ نمی‌توان با اطمینان گفت!
  6. هدف از رپورتاژ این است که مخاطب به طور غیرمستقیم برای خرید محصولی جلب شود. اگر این روند جذب مخاطب به صورت اصولی صورت نگیرد، همه چیز لو می‌رود. مخاطب دیگر به سایت منتشر کننده اعتماد ندارد و برند شما را نیز یک برند رشد کرده با تبلیغات تلقی می‌کند.

هدف از انتشار رپرتاژ آگهی چیست؟ 

هدف از انتشار رپرتاژ آگهی چیست؟

به طور کلی هدف از انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌ها، بهبود سئو و جذب مخاطب است. یک سئوکار خوب از اهمیت بک لینک‌ها و سئوی خارجی روی سایت خود به خوبی آگاه است. از این رو به دنبال دریافت لینک از مکان‌های معتبر و با کلمات مناسب است.

از سوی دیگر در هر برنامه تبلیغاتی که داشته باشید، دیده شدن حرف اول را می‌زند. با استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توانید برند خود را به مشتریان بشناسانید یا حتی آن‌ها را تبدیل به مبلغین تبلیغات خود کنید. کافی است یک رپورتاژ خوب نگارش کرده باشید.

رپورتاژ آگهی با محتوای اسپانسردار چه تفاوتی دارد؟

محتوای اسپانسر دار همانطور که از نام آن پیداست، محتوایی تبلیغاتی است که از سوی یک شرکت خاص حمایت مالی می‌شود. این محتوا معمولاً در پر بازدیدترین و مهم‌ترین صفحات وبسایت منتشر می‌شوند. بنابراین طبیعی است که مزایای بسیاری برای سفارش دهنده به همراه داشته باشند.

مهم‌ترین تفاوت رپورتاژ آگهی با محتوای اسپانسردار، در پشتیبانی از یک محصول است. در محتوای رپورتاژ شما به طور مشخص از یک محصول دفاع نمی‌کنید. اما محتوای اسپانسر دار پیشرو در تبلیغات یک محصول خاص یا یک برند مشخص است.

با این حال به یاد داشته باشید که محتوای اسپانسر معمولاً درباره کالا یا خدمات شخص اسپانسر نگارش نمی‌شود. بلکه تنها درباره یک موضوع مرتبط نگارش می‌شود. تنها عباراتی همچون اسپانسر این محتوا فلان شرکت است را می‌توان در این مقالات دید.

تفاوت بعدی در قوانینی است که در کشورهای خارجی و گوگل درباره مقالات اسپانسر دار به کار گرفته می‌شود. طبق این قوانین هر هزینه‌ای که درباره مقالات اسپانسر دار ردوبدل می‌شود، باید به اطلاع مخاطب برسد.

رپورتاژ آگهی با محتوای اسپانسردار چه تفاوتی دارد؟
 

روی هزینه‌ی تولید رپورتاژ آگهی سرمایه گذاریم کنیم یا هزینه‌ی انتشار آن؟

برای اینکه بتوانید از روش رپورتاژ استفاده کنید، دو هزینه کلی دارید که باید پرداخت کنید. یکی هزینه انتشار و دیگری هزینه تولید رپورتاژ است. پیشنهاد ما این است که روی هزینه تولید رپورتاژ سرمایه گذاری بیشتری داشته باشید. هزینه انتشار، هزینه‌ای است که باید به سایتی که می‌خواهد رپورتاژ شما را منتشر کند پرداخت کنید. این هزینه معمولاً به PA (اعتبار صفحه) و DA (اعتبار دامنه) بستگی دارد. با این حال در سایت‌های ایرانی نمی‌توان تعرفه‌ای کمتر از ۲۰۰ هزار تومان پیدا کرد.

هزینه تولید رپورتاژ نیز هزینه‌ای است که شما به تولید کننده محتوا برای داشتن یک محتوای رپورتاژ آگهی ارزان اما خوب پرداخت می‌کنید. طبیعی است که هرچقدر پول بدهید، بیشتر آش می‌خورید! برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش رپورتاژ آگهی همین حالا با ما تماس بگیرید.