سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی یکی از بحث برانگیزترین بخش‌های سئو به نام سئو کلاه سیاه با شما صحبت کنیم. در ابتدا باید به این سوال جواب دهیم که سئو کلاه سیاه چیست؟
برای این که جواب این سوال را بیابید و همچنین با یک سری راهکار جهت فرار از این مشکل آشنا شوید ادامه‌ی مقاله‌ی سئو کلاه سیاه چیست؟ را مطالعه نمایید.
در ابتدا باید بدانید معنای سئو کلاه سیاه چیست؟ در سئو کلاه سیاه اقداماتی صورت می گیرد که منجر به افزایش رتبه سایت یا صفحه در موتورهای جستجو می شود. ولی اینکار از طریق ابزارهایی است که شرایط خدمات موتورهای جستجو را نقض می کنند. اصطلاح «کلاه سیاه» از فیلم‌های وسترن سرچشمه گرفت تا «آدم‌های بد» را از «آدم‌های خوب» که از کلاه سفید استفاده می‌کردند متمایز کند. اخیراً بیشتر برای توصیف هکرهای رایانه، سازندگان ویروس و کسانی که اقدامات غیراخلاقی با رایانه انجام می دهند، استفاده می شود. بسیار مهم است که بدانید اجرای روش ها و استراتژی های سئو کلاه سیاه می تواند سایت شما را از موتورهای جستجو محو کند و شما را از منبع ارجاع ترافیک شماره یک در اینترنت به یک باره حذف کند. همه سئوکاران نیاز به درک درستی از سئو کلاه سیاه و عواقب آن دارند.

 

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت


برای فهمیدن عملکرد سئو کلاه سیاه باید بگوییم سئو کلاه سیاه معمولاً به عنوان یک عمل تایید نشده تعریف می شود که با این وجود در ابتدا می تواند رتبه یک صفحه را در صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP ) افزایش دهد. اما در نهایت چون این اقدامات خلاف شرایط خدمات موتور جستجو است می تواند منجر به محو شدن سایت از موتور جستجو و سایت های وابسته شود. لیستی از روش ها و استراتژی های سئوکاران کلاه سیاه به طور واضح در دستورالعمل های وب مستر گوگل و دستورالعملهای مدیر وبسایت بینگ قرار گرفته و محکوم شده است. فرق اصلی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه در این سوال به طور واضح معلوم می شود: آیا کاری که انجام می‌دهم برای کاربر ارزش دارد یا فقط برای دیدن موتورهای جستجو این کار را انجام می‌دهم؟ یک آزمون به نام تورنسل وجود دارد که نشان می‌دهد آیا روش های سئو به کار برده شده برخلاف دستورالعمل‌ها است یا خیر. اگر کار شما هیچ ارزشی برای کاربر نداشته باشد، اما رتبه سایت را افزایش می دهد، احتمالاً سئو شما کلاه سیاه است

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه 

دو دلیل وجود دارد که چرا ممکن است سئو کلاه سیاه را گزارش دهید. یا وب سایت شما از طریق هک مخرب، ویروس یا کمپین سئو منفی پیوندهای هرزنامه مورد حمله قرار گرفته است، یا نتایج وب اسپم را در یک کلمه کلیدی رقابتی مشاهده می کنید که وب سایت شما در آن رتبه بندی می کند. برای مورد دوم، می توانید یک گزارش وب اسپم را از طریق Google Webmaster Tools ارسال کنید. لطفا با احتیاط از این ابزار استفاده کنید. گزارش نادرست اسپم وب را می توان نوعی سئو کلاه سیاه در نظر گرفت. در صورتی که وب سایت شما از طریق هک، ویروس یا بدافزار مخرب مورد حمله قرار گرفته است، پس از حذف کد مخرب، درخواست بررسی بدافزار را بدهید.

 

جریمه های گوگل برای سئو کلاه سیاه 

روش های سئو کلاه سیاه می توانند وب سایت شما را از گوگل و سایر موتورهای جستجو محو کنند.
اگرچه ممکن است موفقیت کوتاه مدتی از طریق افزایش ترافیک سایت شما حاصل شود، اما جریمه های گوگل پیچیده تر و پیچیده تر می شوند و می توانند اثرات مخربی بر رتبه بندی و ترافیک شما داشته باشند. با وجود صدها میلیون کاربر که در روز در گوگل جستجو می کنند، آیا واقعاً می توانید از پس ایندکس برداری برآیید؟
آیا روش های سئو کلاه سیاه برای شما مناسب است؟ در جواب باید بگوییم بستگی دارد! آیا در تلاش برای ایجاد یک تجارت طولانی مدت هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید به هر قیمتی از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید. در عوض، شما باید به دنبال ابزارهای جایگزین برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو باشید.

10 تکنیک سئو کلاه سیاه که موجب جریمه سایت می شوند

سئو کلاه سیاه یکی از تکنیک های سئو در زمان های نه چندان دور بوده است. برای مثال، تا قبل از به روزرسانی الگوریتم های گوگل، سئوکاران با استفاده از انبوهی از کلمات کلیدی، به دنبال جذب بازدید و افزایش ترافیک سایت خود بودند. این نوع سئو را سئو کلاه سیاه می نامند. البته سئو کلاه سیاه که عملا کلاهبرداری نیز به حساب می آید، ممکن است با تکنیک های دیگری نیز انجام شود.
پس از ظهور الگوریتم های جدید گوگل، سایت هایی که به کمک محتواهای بی کیفیت به رتبه های بالا رسیده بودند، مورد جریمه گوگل قرار گرفتند. به مرور افراد دریافتند که علاوه بر سئو تکنیکال یا سئوی فنی سایت، باید به ارزشمند بودن محتوای سایت نیز اهمیت دهند. از دیدگاه گوگل، محتوایی ارزشمند است که برای کاربر مفید باشد.
در حال حاضر نیز گوگل بر اساس قواعد و اصول مشخصی، سایت های دارای سئو کلاه سیاه را تشخیص داده و رتبه آن ها را کاهش می دهد (سایت را جریمه می کند). بنابراین، اگر به دنبال ایجاد یک وبسایت گوگل پسند هستید باید از تکنیک های منجر به سئو کلاه سیاه پرهیز نمایید.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

سئو کلاه سیاه چیست و چه عواقبی در بر دارد؟

بهینه سازی یک وبسایت برای دیده شدن در گوگل شامل فعالیت های فنی و محتوایی می شود. هر گونه اقدام غیراصولی و یا فریبکارانه که باعث گمراه کردن موتورهای جستجو یا کاربر شود، سئو کلاه سیاه نام می گیرد. الگوریتم های گوگل همواره به دنبال آن هستند تا بهترین محتوا و وبسایت را برای کاربران بیابند. معیار این انتخاب، کیفیت ساختار فنی سایت و مفید بودن محتوای آن است. حال اگر، یک سایت با روش های فریبکارانه رتبه خود را در گوگل بالا ببرد، باید منتظر برخورد جدی گوگل باشد.
تا پیش از ظهور الگوریتم های مرغ مگس خوار و رنک برین، سئوکاران تنها به سئوی تکنیکال یا سئوی فنی وبسایت اهمیت می دادند. در نهایت هم با قرار دادن محتواهای بی معنا و مفهوم، بازدید و ترافیک وبسایت خود را بالا می بردند. در نتیجه، اگر چه محتوای آن ها برای کاربر مفید نبود اما گوگل به این سایت ها بیش از دیگران اهمیت و رتبه می داد. با به روزرسانی الگوریتم های گوگل، موتورهای جستجوی گوگل تمامی این سایت ها را تنبیه کرده و رتبه آن ها را به شدت کاهش دادند.
امروزه، به کار گرفتن فناوری هوش مصنوعی و گسترش استفاده از اینترنت باعث شده تا گوگل روز به روز هوشمندانه تر از قبل، اقدامات فریبکارانه را تشخیص دهد. به این ترتیب، کلیه افرادی که برای کسب رتبه بالاتر در یک رقابت سالم وارد می شوند، می توانند نتیجه زحمات خود را به بهترین شکل ممکن، دریافت نمایند.
تکنیک های زیادی برای اجرای سئو کلاه سیاه وجود دارند که در ادامه به 10 تکنیک کلاه سیاه اشاره خواهیم کرد.

1 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ به کار بردن کوهی از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

اساس کار گوگل برای یافتن محتواهای مورد نظر کاربر، یافتن کلمات کلیدی مرتبط است. به همین دلیل، پیش از به روزرسانی الگوریتم های گوگل، سئوکاران با استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد در متن های نامربوط، بی ارزش و بی محتوا، بازدید وبسایت خود را بالا می بردند. به این ترتیب، در اثر این تکنیک سئو کلاه سیاه، سایت هدف از نظر گوگل مفید بود ولی هیچ نیازی از کاربر را رفع نمی کرد. تا اینکه الگوریتم های مرغ مگس خوار و رنک برین (Ranl Brain) گوگل ظاهر شدند. این الگوریتم ها به بررسی مفهوم محتوا پرداخته و از مفید بودن آن مطمئن می گردند.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

2 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ ایجاد محتوای ترجمه شده ماشینی

تولید یک محتوای ارزشمند کار چندان آسانی نیست. گاهی ممکن است در برخی از سایت ها از محتواهایی استفاده شود که دقیقا ترجمه ماشینی یک متن خارجی است. گوگل این مساله را بررسی خواهد کرد و اگر محتوا تنها با به کار بردن کلمات کلیدی و یا ایجاد متن های کپی شده تولید شده باشد، آن را سئو کلاه سیاه می داند. در نتیجه این سایت ها باید منتظر جریمه گوگل و نزول رتبه خود باشند.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

3 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ استفاده از متن های مخفی شده

گاهی کیوورد استافینگ، محتواهای بی ارزش و تکراری و یا عبارات نامفهوم، در ظاهر وبسایت دیده نمی شوند. اما پاراگراف هایی با این ویژگی در پس زمینه عکس ها و یا برخی قسمت های صفحات سایت جا خوش کرده اند. یک متن مخفی شده می تواند با یکی از ترفندهای زیر به کار رود:

  • سایز و فونت صفر
  • متن با رنگ سفید
  • قرار دادن متن ها پشت عکس

بهتر است بدانید که گوگل به راحتی این نوع متن ها را تشخیص داده و آن را از تکنیک های سئو کلاه سیاه می داند. در نتیجه، اگر سایت شما با این ترفند به دنبال جذب بازدید است باید بدانید که چیزی جز جریمه گوگل را در بر نخواهد داشت.

4 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ برچسب گذاری یا تکنیک Doorway

تکنیک Doorway اگر در جای خود استفاده شود می تواند سئو وبسایت را تقویت کند. این تکنیک عبارت است از ایجاد چند صفحه در یک وبسایت برای یک عبارت کلیدی هدف که کاربر از طریق همه این عبارت های کلیدی تنها به یک صفحه خاص انتقال داده می شود. در صورتی که عبارات کلیدی به کار برده شده شباهت زیادی داشته باشند و یا تکنیک Doorway به طور بی رویه ای استفاده شود، شما سئو کلاه سیاه انجام داده اید؛ پس از جریمه گوگل در امان نخواهید ماند.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

5 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ استفاده از تکنیک Cloaking

برای انجام این تکنیک، محتوای یک سایت توسط ربات های گوگل برای یک موضوع مشخص ایندکس می شود. اما وقتی کاربر به آن صفحه وارد می گردد، با محتوایی متفاوت و نامربوط با خواسته خود روبرو خواهد شد. این نوع فریبکاری از یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که عمدتا مورد علاقه هکرها نیز واقع می شود.

6 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ لینک دهی های غیراصولی و اغراق آمیز

محتوای یک سایت باید بتواند نظر کاربر و گوگل را به طور همزمان جلب نماید. اگر مدت زمانی که کاربر برای مطالعه محتوای سایت شما صرف می کند قابل توجه باشد، گوگل آن را یک محتوای مفید می داند. بنابراین، به آن اعتبار می بخشد. در همین حین ممکن است این محتوا از سوی وبسایت های دیگر هم مورد تایید بوده و مدیر آن سایت، کاربر خود را به محتوای سایت شما ارجاع دهد ( گرفتن بک لینک). این مساله نیز به گوگل می فهماند که محتوای سایت شما به اندازه کافی جذاب بوده است. اما اگر این نوع لینک دهی ها با روش هایی مانند موارد زیر همراه شود، سئو کلاه سیاه انجام داده اید:

  • لینک هایی که با پول خریداری شده اند و از تگ های rel="nofollow" یا rel="sponsored" استفاده نکرده اند
  • استفاده بیش از حد از بک لینک ها
  • لینک های تبادلی نامربوط بین شما و سایت دیگر؛ یعنی هر گاه شما به آن وبسایت لینک بدهید، سایت هدف نیز به شما لینک بدهد
  • استفاده اغراق آمیز از کلمات کلیدی در نظرات کاربران
  • لینک سازی خودکار

7 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ روش دزدیدن محتوا یا Scraped Content

برخی از افراد با تصور اینکه می توانند از محتوای سایت های دیگر برای قدرت دهی به سایت خود استفاده کنند، آن ها را به سرقت می برند. در بسیاری از مواقع، افراد بدون آن که به ارتباط موضوع محتوا با سایت خود توجهی داشته باشند، انواع محتوا را در صفحات مختلف وبسایت قرار می دهند. در نتیجه، گوگل به این نکته پی برده و این رفتار را تنبیه خواهد کرد. برای پیشگیری از سئو کلاه سیاه و داشتن یک وبسایت گوگل پسند، بهتر است تولید محتوای با کیفیت و یکتا را در راس کار خود قرار دهید.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

8 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ استفاده از Rich Snippet ها

ریچ اسنیپت ها به کاربر کمک می کنند تا در همان صفحه نتایج گوگل، درباره موضوع مورد نظر خود اطلاعاتی به دست آورد. این مساله به خودی خود می تواند سئو را بهینه سازی کرده و مفید باشد. اما اگر با برخی ترفندهای غیراصولی، از Rich Snippet ها سوء استفاده شود، تکنیک سئو کلاه سیاه به حساب می آید. برای مثال، این ویژگی به گونه ای طراحی می شود که بخش عمده ای از تصویر صفحات نتایج را در بر می گیرند. در چنین حالتی، گوگل استفاده از سئو کلاه سیاه را تشخیص داده و سایت را جریمه خواهد کرد.

9 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ استفاده از روش همکاری در فروش

سایت هایی که با هدف همکاری در فروش با یک سایت مطرح یا فروشگاه اینترنتی همکاری دارند، عمدتا با قالب و محتوای همان سایت کار می کنند. بنابراین، طبیعی است که کاربر با ورود به این گونه سایت ها، نتیجه جدیدی به دست نخواهد آورد. چنین سایت هایی با ویژگی مشارکت در فروش تنها به یک سود مالی دست می یابند و عملا کاربرد دیگری برای کاربر نخواهند داشت. این نوع تکنیک نیز سئو کلاه سیاه به حساب آمده و بهینه سازی سئو را با مشکل مواجه می سازد. تنها راهکار مبارزه با جریمه گوگل، ساخت یک وبسایت اصولی است که با محتواهای با کیفیت و یکتا بهینه سازی شده باشد.

سئو کلاه سیاه چیست | تکنیک‌های خطرناک برای سئو سایت

10 تکنیک سئو کلاه سیاه ؛ استفاده از روش های رفتار مشکوک در صفحات سایت (Malicious Behavior)

حتما تجربه کلیک کردن بر روی یک لینک و باز شدن تعداد زیادی صفحه پاپ، تبلیغات و یا صفحات انتقال به برخی نرم افزارها را داشته اید. این رفتارها می تواند منجر به آزار کاربر شده و او را از هدفش دور سازد. بنابراین، گوگل این موضوع را رد کرده و آن را یک تکنیک سئو کلاه سیاه می داند. به همین دلیل، لازم است از اقدامات زیر در بهینه سازی وبسایت خود جلوگیری نمایید:

  • دانلود برخی نرم افزارها یا فایل ها بر روی سیستم رابط بدون آن که از کاربر اجازه گرفته شود
  • انتقال کاربر به برخی نرم افزارهای ناشناس و یا نرم افزارهایی نظیر تلگرام
  • دستکاری کردن تنظیمات مرورگر کاربر به طوری که برای مثال، صفحه Homepage آن تغییر کند
  • ارسال ویروس یا نصب انواع بدافزار بر روی سیستم کاربر

 برای کسب اطلاعات مورد نظرتان نسبت به سئو سیاه می توانید با 1 محتوا همراه باشید و د ر صورت بروز هر گونه مشکلی با مشاوران متخصص ما در تماس باشید.