بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که با تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند و سودمند برای مخاطب (هرنوع محتوایی) انجام می‌شود. بازاریابی محتوایی مجموعه ای از استراتژی‌هاست که از طریق تولید، انتشار و تبلیغ محتوا بر مشتریان بالقوه یک کسب و کار تأثیر می‌گذارد و آنها را به قیف فروش هدایت می‌کند. خبرنامه‌، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، ویدئوهای یوتیوب نمونه‌هایی از فرمت‌های مختلف محتوا در بازاریابی محتوا هستند که با انتقال اطلاعات کاربردی و مرتبط کاربر را به برند جذب می‌کنند. افزایش آگاهی از برند و در پی آن افزایش تعامل با برند، جذب بازدیدکننده بیشتر، افزایش نرخ تبدیل و افزایش درآمد از مهم‌ترین دلایل استفاده از بازاریابی محتوا بشمار می‌روند. علاوه بر این، بازاریابی محتوا کاملاً مشتری محور عمل می‌کند. این بدان معناست که به سؤالات اصلی مشتریان پاسخ می‌دهد و چالش‌ها و نیازهای آنها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌سازد. در این پست قرار است صفر تا صد بازاریابی محتوا، از فلسفه و علت رونق این مبحث نوظهور گرفته تا مزایا و اصول استفاده از آن، مورد بررسی قرار گیرد. با یک محتوا همراه شوید.

منظور از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی است. این شاخه از بازاریابی با تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند و اندیشیده‌شده باعث اعتمادسازی و حفظ ارتباط سودآور با مصرف‌کننده می‌شود. شما با این روش می‌توانید با مخاطبان قبلی خود در تعامل باشید، مخاطبان جدید به‌دست بیاورید و مشتری را به استفاده از خدمات یا محصولات‌تان ترغیب کنید.
محتوای باکیفیت هسته‌ی مرکزی یک بازاریابی موفق است. این روش مبتنی بر روان‌شناسی تبلیغات و به‌عبارت دیگر مبتنی بر تبلیغات روانی است. شما در این روش به‌جای تبلیغ مستقیم محصول یا خدمات خود، با شناختی که از دایره‌ی مخاطبان بالقوه‌تان به‌دست آورده‌اید، بعد از تحلیل پرسونای آن‌ها محتوایی کنجکاوی‌برانگیز، مؤثر و مرتبط با محصول‌تان تولید می‌کنید.
به بیان دیگر بازاریابی محتوا باعث تسهیل حرکت مخاطبان در قیف فروش و افزایش راندمان کاری شما می‌شود.
تولید محتوا باعث ایجاد اولویت تجاری و طرح مسئله در ذهن مخاطب می‌شود. یک استراتژیست محتوای خوش‌فکر خود را به‌عنوان رهبر فکری به مخاطب معرفی می‌کند. بنابراین طبیعتاً برای حل مسئله باید به او رجوع کرد.
از آن‌جایی که این یک ارتباط دوطرفه میان شما و مخاطب است، با افزایش مشارکت مخاطب، افزایش اشتراک‌گذاری و ردوبدل شدن اطلاعات میان شما و گروه مخاطبان‌تان نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. درواقع تعامل بین شما و مخاطب‌ها، و تعامل مخاطب‌ها با هم، خود تبلیغی مؤثر در جهت هرچه بیشتر دیده شدن شماست.
بازاریابی محتوا تنها مختص معرفی کسب‌وکارهای نوپا نیست. امروزه باتوجه به قدرت گرفتن نام‌های تجاری جدید، تمامی برندهای معروف در جهان خود را در معرض خطر کم‌رنگ شدن و حتی حذف شدن می‌بینند و از این روش برای معرفی بیشتر محصولات و تثبیت خود در صحنه‌ی رقابت‌های جهانی استفاده می‌کنند. حتی غول‌های تجاری مانند گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و سیسکو هم خود را مصون از این خطر ندانسته و بازاریابی محتوا را در رأس استراتژی‌های بازاریابی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

فلسفه بازاریابی محتوا

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در آن مصرف کننده به سادگی می‌تواند تبلیغاتی که قرار است در پلتفرم‌های مختلف مشاهده کند را محدود کرده و هزینه‌ای که برندهای مختلف برای این گونه از تبلیغات سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بی‌اثر کند. این وضعیت باعث می‌شود کسب و کارها برای انتقال پیام تجاری خود به مشتریان بالقوه‌شان با چالش‌های جدی مواجه شوند. فلسفه بازاریابی درست در این لحظه شکل می‌گیرد، یعنی زمانی که متخصصان مارکتینگ به این نتیجه می‌رسند مخاطبان هدف صنایع مختلف از مواجه مستقیم با تبلیغات خسته شده‌اند و درآمد کسب و کارها با صرف هزینه در تبلیغات تغییر قابل‌توجهی نمی‌کند. فلسفه بازاریابی محتوا به تولید و توزیع محتوای مفید و کاربردی، همسو با سؤالات و نیازهای کاربران اشاره دارد که در نهایت آنها را تشویق به خرید محصولات و خدمات کسب و کارها می‌کند. این نوع بازاریابی با ارائه محتوای ارزشمند به حل مشکلات کاربران می‌پردازد و به مرور زمان آنها را تبدیل به مشتریان پروپا قرص برند می‌کند.

علت رونق گرفتن بحث بازاریابی محتوا چیست؟

طی سالیان گذشته تا کنون بحث بازاریابی محتوا یکی از داغ‌ترین بحث‌های تبلیغات به شمار می‌رود. از مهم‌ترین دلایل رونق گرفتن بحث بازاریابی محتوا می‌توانیم به هزینه مقرون به صرفه این نوع بازاریابی نسبت به تبلیغات سنتی اشاره کنیم. علاوه بر هزینه، میزان تأثیرگذاری بازاریابی محتوا بر مخاطبان هدف به قدری بالاست که می‌تواند به عنوان یک عامل مهم رونق گرفتن بحث بازاریابی محتوا معرفی شود. به‌طوری که اگر بازاریابان محتوا بتوانند محتوای مورد نظر را بر اساس سلیقه و نیاز گروه خاصی از مخاطبان هدف یک کسب و کار مشخص تولید کنند، مخاطبان پس از مدتی به برند اعتماد می‌کنند و در پی این اعتماد نرخ تبدیل به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازاریابی محتوا با افزایش آگاهی از برند به کسب و کارها کمک می‌کند بیشتر در معرض دید کاربران پلتفرم‌های مختلف نظیر رسانه‌های اجتماعی قرار گیرند و به سادگی پیام تجاری خود را در خصوص محصولات و خدمات ارزشمندشان به مشتریان بالقوه خود ارائه دهند. علاوه بر این، ترافیکی که از طریق تبلیغات پولی به دست آمده باشد دارای طول عمر مشخص است، اما محتوا می‌تواند به طور مداوم ترافیک ارگانیک را برای وب‌سایت‌ها به ارمغان آورد.

بازاریابی محتوا در گذر زمان

این‌روزها وقتی صحبت از بازاریابی محتوا به‌میان می‌آید این‌طور به‌نظر می‌رسد که با مفهومی لوکس و امروزی مواجهیم. درست است که این روش در سال‌های اخیر رونق چشمگیری داشته، اما بازاریابی محتوا در قرن‌ها پیش ریشه دارد.
اولین‌بار جان دیر در اولین شماره‌ی مجله‌ی کشاورزی Furrow به سال ۱۸۹۵، دست به انتشار تبلیغات چاپی زد. بعد از چند دهه تعدادمشترکان مجله به‌طرز چشمگیری افزایش یافت. Furrow هنوز چاپ می‌شود و به‌نوعی پدر معنوی بازاریابی محتوا به‌حساب می‌آید.
بعد از آن برندهای دیگری از این روش استفاده کردند و ظرایف و پیچیدگی‌های بیشتری به آن اضافه کردند. آن‌چه امروز بالأخره به ما رسیده است فرایندی تخصصی، هوشمندانه و خلاقانه است که امتحان خود را در طول تاریخ پس داده.

تبلیغات سنتی در برابر بازاریابی محتوا

در گذشته بازاریابی نوعی گدایی توجه از مخاطب بود. بازاریاب‌ها مجبور بودند فردبه‌فرد و مشتری‌به‌مشتری محصولات و خدمات‌شان را عرضه کنند.
بعدها با رواج اینترنت این روش کمی پیشرفته‌تر شد. حالا بازاریاب‌ها باید از طریق نمایش تبلیغات در سایت‌ها، اجاره‌ی غرفه‌های نمایشگاهی و ارسال ایمیل به افراد (مرتبط و غیرمرتبط) شانس خود را برای جلب توجه امتحان می‌کردند. درواقع یک بازاریاب باید رسانه‌ی تبلیغاتی خود را اجاره می‌کرد.
حتماً تبلیغات نصب شده دورتادور استادیوم‌های ورزشی را دیده‌اید. این شکلی از بازاریابی یا تبلیغات سنتی است که در آن شرکت تبلیغ‌کننده، رسانه‌ (محل نصب) تبلیغات خود را از دیگری اجاره می‌کند. این یک صنعت میلیون‌دلاری است که هنوز هم کارکرد خود را دارد اما با ورود بازاریابی محتوا و تبدیل شدن هر تبلیغ‌کننده به یک رسانه‌ی مستقل، حاکمیت مطلق خود را از دست داده است.
بازاریابی محتوا شامل ارائه‌ی مقاله‌های علمی، کتاب‌های الکترونیکی، ویدئوها، محصولات سرگرمی، وبینارها و... است که به نیازهای مشخص مخاطبان به‌طور تخصصی پاسخ می‌دهد. این بهترین راه برای این است که محصول خود را –هرچه‌قدر هم که معمول باشد- به چیزی تبدیل کنید که هیچ شباهتی به محصولات دیگران ندارد.

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، بازاریابی محتوا یک استراتژی کاربردی است که بر تولید و انتشار محتوای منحصر به فرد با هدف جلب نظر گروه خاصی از مخاطبان هدف یک صنعت متمرکز است. در حالی که تبلیغات با هدف تبلیغ یک محصول یا خدمات خاصی تولید و منتشر می‌شود، بازاریابی محتوا مردم را به سمت کسب و کارها می‌کشاند و پس از اعتمادسازی، محصولات و خدمات صنایع مختلف را تبلیغ می‌کند. با وجود اینکه تبلیغات به خودی خود می‌تواند بر افراد تأثیر بگذارد و مشتریان را جذب برندها کند، بازاریابی محتوا به دلیل استفاده از روش‌های هوشمندانه و با ایجاد آگاهی در افراد نقش مؤثرتری در تصمیم‌گیری مشتریان بالقوه ایفا کند.

علاوه بر این، بازاریابی محتوا به دلیل میزان و سرعت تأثیرگذاری خود به عنوان یکی از عوامل مؤثر در سئو وب‌سایت‌ها شناخته می‌شود. در نتیجه سرمایه‌ گذاری در بازاریابی محتوا به نوعی موفقیت سئو وب‌سایت را تضمین می‌کند. این در حالی است که تبلیغات تأثیر زودگذر و آنی دارد و میزان تأثیرگذاری آن بر اساس پلتفرم‌های مورد استفاده و میزان هزینه متفاوت است. محتوایی می‌تواند نیاز کسب و کارها را نسبت به تبلیغات برطرف سازد که توسط افراد متخصص تولید شده باشد، به سادگی بتواند مخاطب را به خود جذب کند، از زبان روان برخوردار باشد، دست اول و علمی باشد و بتواند نیازهای مخاطب را حل کرده و به سؤالات او پاسخ درست دهد.

مزایای بازاریابی محتوایی

برندها و شرکت‌های فراوانی در سراسر جهان برای دستیابی به مزایای بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می‌کنند. اما سؤال اصلی این است که بازاریابی محتوا چه مزیتی نسبت به تبلیغات دارد؟ به خوبی می‌دانیم که مهم‌ترین هدف وب‌سایت‌ها دستیابی به ترافیک ارگانیک (غیرپولی) است که در پی آن بتوانند علاوه بر افزایش تعداد بازدیدکننده و گرفتن مهر تأیید از گوگل، درآمد خود را چندین برابر کنند. متخصصان سئو معتقدند محتوای جذاب می‌تواند برگ برنده کسب و کار‌ها برای رسیدن به آرزوهایشان باشد. با وجود اینکه متخصصان سئو به صورت پیوسته بر سئو داخلی، سئو خارجی، دریافت بک‌لینک و موارد دیگر کار می‌کنند، اما زمانی که محتوای جذاب و مورد نیاز کاربر را برای انتشار در اختیار نداشته باشند نمی‌توانند تأثیر مثبتی بر بهبود وضعیت کلی سئو وب‌سایت بگذارند. اگر وب‌سایت‌ها به تولید و انتشار محتوای مورد نیاز کاربران بپردازند، رتبه‌ بهتری از گوگل دریافت خواهند کرد. این رتبه بندی نقش مهمی در افزایش بازدیدکننده و در پی آن افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت‌ها ایفا می‌کند. به زبان ساده‌تر، بازاریابی محتوایی مشتریان کسب و کارها را زیاد می کنند و درنیجه فروش را افزایش می‌دهد.

آگاهی از برند یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا است. به عنوان مثال، یک مجله تخصصی قهوه را تصور کنید که به مصاحبه با کافی‌شاپ‌هایی پرداخته است که در منطقه و شهر خود شناخته شده‌ هستند و مشتریان همیشگی خود را به دست آورده‌اند. زمانی که یک برند قهوه‌ که به عنوان قهوه‌ مصرفی این کافی‌شاپ‌ها معرفی شود، آگاهی از برند شکل گرفته است. آگاهی از برند علاوه بر اینکه مخاطبان را از وجود چنین برندی آگاه می‌کند نقش مهمی در جلب اعتماد آنها ایفا می‌کند. هر باری که نام تجاری یک کسب و کار به شکل‌های مختلف در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف تکرار شود، ارتش جدیدی از هواداران این برند شکل می‌گیرد.

علاوه بر موارد یاد شده، محتوای منحصر به فرد می‌تواند کسب و کار شما را تبدیل به یک مرجع کند. در صورتی که شما بتوانید محتوای باکیفیت و درجه یک تولید کنید، علاوه بر مخاطبان که به صورت پیوسته محتوای شما را پیگیری می‌کنند، رقبای شما نیز برای کسب آخرین و به‌روزترین اطلاعات مورد نیازشان محتوای شما را مورد بررسی قرار خواهند داد. توجه داشته باشید که هر چه محتوای شما بتواند به تعداد سؤالات بیشتر و تخصصی‌تری پاسخ دهد، ارزش آن افزایش پیدا کرده و مشتریان دیگر به شما به عنوان یک متخصص آموزش‌دیده نگاه خواهند کرد و برای محصولات و خدماتتان نیز ارزش فوق‌العاده‌ای قائل خواهند بود.

  • بازاریابی محتوا به شناخته شدن شما کمک می کند

بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا به مشتریان بالقوه‌تان معرفی شوید.
همه‌ی ما برای یافتن پاسخ پرسش‌های‌مان یا برای به‌دست آوردن اطلاعات خاصی به‌سراغ موتورهای جست‌وجو مثل گوگل می‌رویم. آیا می‌خواهید صفحه‌ی شما هم در بین نتایج برتر گوگل و جزو اولین چیزهایی باشد که کاربران می‌بینند؟
راه حل شما بازاریابی محتواست.

  • مخاطبان‌تان را علاقه‌مند و درگیر می‌کنید

هرچه‌قدر محتوای سرگرم‌کننده‌تر، جذاب‌تر و خلاقانه‌تری تولید کنید دایره‌ی مخاطبان‌تان وسیع‌تر می‌شود و کسب‌وکارتان رونق بیشتری پیدا می‌کند. وقتی مشتری‌های ثابت خود را پیدا کرده و اعتمادشان را جلب کردید می‌توانید امیدوار باشید محتوای تولیدشده‌تان به افزایش فروش و درآمدزایی منجر شود.

  • با بازاریابی محتوا مشتری جدید به‌دست می‌آورید

یکی از اهداف مهم بازاریابی محتوا افزایش درآمد است. این امر بدون پیدا کردن مشتری‌های جدید و تثبیت شدن آن‌ها به‌عنوان مشتری‌های دائمی ممکن نیست.

  • در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید

بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی‌های سنتی هزینه‌ی به‌مراتب کمتری دارد. این ادعا با یک مقایسه‌ی ساده قابل اثبات است: هزینه‌ی صرف شده در هر دونوع بازاریابی را با نتایج به‌دست‌آمده از آن‌ها مقایسه کنید؛ مزیت قابل توجه بازاریابی محتوا نسبت به اشکال سنتی آن غیر قابل انکار است.

اصول بازاریابی محتوایی

به طور کلی آگاهی از اصول هر علمی می‌تواند مسیر را برای شما هموارتر کند و بازاریابی محتوایی نیز از این اصل مستثنی نیست. از مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شناخت مخاطب
    ابتدایی‌ترین اصل بازاریابی محتوایی شناخت مخاطب است؛ اینکه شما برای چه گروه خاصی به تولید محتوا می‌پردازید و قصد دارید چه افرادی را تحت تأثیر خود قرار دهید. هر چه به شناخت دقیق‌تری از مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر دست پیدا کنید، احتمال اینکه این افراد را به سمت کانال‌های فروش سوق دهید افزایش پیدا می‌کند. برای این کار تنها کافی است پرسونای مخاطبان خود را به دست آورید و بر اساس آن مراحل را ادامه دهید.

  • انتخاب کانال ارتباطی
    مهم‌ترین اصل بازاریابی محتوایی، پس از تشخیص مخاطبان هدف، پیدا کردن کانال‌هایی است که از طریق آن می‌توانید با مخاطبان هدفتان ارتباط برقرار کنید. انتخاب کانال ارتباطی مناسب به شما کمک می‌کند در پلتفرم‌هایی که تأثیرگذاری بالایی ندارند به تولید محتوا نپردازید و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.
  • ارتباط محتوا با صنعت
    هرچه ارتباط محتوا با کسب و کاری که برای آن محتوا تولید می‌کنید بیشتر باشد نیازهای بیشتری از مخاطبان هدف را برطرف می‌کند و کاربر محتوای شما ارزشمندتر می‌خواند. توجه داشته باشید که محتوای ارزشمند به سادگی می‌تواند یک بازدیدکننده ساده را تبدیل به یک مشتری وفادار کند.
  • لحن محتوا
    دستیابی به لحن مناسب می‌تواند هویت یک برند را تعریف کند. این موضوع که از مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوایی به شمار می‌رود با ایجاد یکپارچگی در صفحات مختلف وب‌سایت، یا هر کانال ارتباطی، پیام رساتری را به مخاطب هدف انتقال می‌دهد.
  • تولید محتوای ارزشمند
    یک محتوای ارزشمند محتوایی است که از منابع دست اول دنیا جمع‌آوری می‌شود، به دانش کاربر می‌افزاید و به سؤالات و نیازهای او پاسخ می‌دهد. به طور خلاصه، هدف نهایی بازاریابی محتوا انتشار محتوایی است که برای افراد خاص تولید شود، از طریق کانال‌های مخصوص این افراد انتشار پیدا کند، لحن مناسب برند را داشته باشد و در نهایت ارزشمند و درجه یک باشد. این محتوا افراد را تشویق می‌کند که بارها به وب‌سایت‌ها سر بزنند و محتواهای جدید را پیگیری کنند.

هر چند وقت یک بار باید به بازاریابی محتوایی بپردازید؟

متخصصان بازاریابی محتوا معتقدند که کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است. با این حال این نوع از بازاریابی، ماری مسستمر و پیوسته است که باید پابه‌پای کسب و کار شما پیش برود و هیچ وقت قطع نشود. به طور کلی، بازاریابی محتوا به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک و در پی آن افزایش نرخ تولید است، در نتیجه هر زمان کسب و کاری با کاهش ترافیک مواجه شدید، بهتر است استراتژی‌ها را عوض کنید و تغییر روش دهید. اما یادتان نرود که بازاریابی محتوایی در دوران ما یک سبک زندگی برای کسب و کارهاست.

آیا باید تولید محتوا را برون‌سپاری کرد و به آژانس‌های تولید محتوا سپرد؟

محتوایی که به منظور تأثیرگذاری بر مخاطبان هدف یک کسب و کار تولید شود نیازمند تخصص و مهارت است. علاوه بر این، برون سپاری تولید محتوا به کسب و کارها کمک می‌کند زمان بیشتری را برای برنامه‌ریزی و رشد کسب و کارشان صرف کنند. از همه مهم‌تر اینکه استخدام آژانس تولید محتوا به دلیل صرفه جویی در هزینه و زمان بسیار مقرون به صرفه‌تر از استخدام یک نیروی تمام وقت است. در نظر داشته باشید که با برون‌سپاری تولید محتوا شما به تیمی از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف مارکتینگ دسترسی خواهید داشت که این موضوع هیچ‌گاه با استخدام یک یا دو نیروی کار اتفاق نخواهد افتاد.

برون‌سپاری تولید محتوا این امکان را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که محتوا و کانال‌های ارتباطی مؤثر خود را پیدا کنند. به عنوان مثال، یک برند می‌تواند از آژانس تولید محتوا بخواهد محتوای غیرمتنی نظیر محتوای ویدئویی و یا ایمیلی ایجاد کند و میزان تأثیرگذاری آن را بر مخاطبان هدف خود مورد سنجش قرار دهد. یا مثلا درمورد اینفوگرافیک‌ها که به عنوان یکی از پرطرفدارترین محتواهای منتشر شده در اینترنت شناخته می‌شوند به سادگی می‌توانند سئو وب‌سایت را تقویت کنند. برون سپاری تولید محتوای اینفوگرافیک به منزله دسترسی به تیمی از گرافیست‌های متخصص و با مهارت است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید اینفوگرافیک‌هایی می‌پردازند که مورد توجه مخاطبان هدف شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

یک محتوا به عنوان یکی از برترین آژانس‌های تولید محتوا توانسته است با جمع‌آوری گروهی از مترجمان، نویسندگان، گرافیست‌ها و متخصصان سئو نیاز کسب و کارها را به تولید محتوای حرفه‌ای برطرف سازد. ما به سادگی می‌توانیم پس از نیازسنجی پروژه شما و تشخیص فرمت محتوای تأثیرگذار طبق برنامه مشخص برای بازاریابی محتوای شما اقدام کنیم. برون‌سپاری تولید محتوا به شرکت های کاربلد، به معنی تضمین دسترسی به محتوای ارزشمندی است که بازدیدکنندگان تصادفی وب‌سایت‌ها را به طرفداران وفادار شرکت‌ها تبدیل می‌کند.

محتوا مارکتینگ

محتوا مارکتینگ همان بازاریابی محتوا است. این نوع بازاریابی بدون اشاره مستقیم به محصول یا خدمات یک کسب و کار خاص و با ایجاد آگاهی و پاسخ‌دهی به سؤالات افراد به دنبال کسب اعتماد مشتریان بالقوه است. در عصری که کاربر اینترنت با ورود به هر وب‌سایت یا پلتفرمی توسط تبلیغات مختلف رنگارنگ محاصره می‌شود، بی‌شک محتوا مارکتینگ می‌تواند با احترام به مخاطبان خود بیشترین تأثیر را بر تصمیمات آنها بگذارد. محتوا مارکتینگ با به‌کارگیری ابزارهای تخصصی آنلاین به تولید و انتشار محتوا می‌پردازد، میزان تأثیرگذاری را بر مخاطبان هدف اندازه‌گیری می‌کند، در صورت نیاز استراتژی‌های خود اصلاح می‌کند و در نهایت محتوای ارزشمندی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در آخر باید اضافه کنیم که بازاریابی محتوا به تخصص، تلاش، پشتکار و صبر زیادی نیاز دارد. پس این کاری است که برای همه مناسب نیست. اما اگر واقعاً می‌خواهید خود و مشتریان‌تان را در تجربه‌ی یک تعامل سازنده و پویا شریک کنید، این روشی هیجان‌انگیز و ایده‌آل است.
بازاریابی محتوا ضمن تأثیر مثبت بر کسب و کار شما، تجربه‌ای حرفه‌ای است که در بالا رفتن اعتماد به‌نفس کاری شما بسیار مؤثر است.
شکست یا موفقیت در بازاریابی محتوا بسته به این است که چه‌چقدر توانسته باشید اسم‌تان را به دنیا معرفی کنید. با کمک یک محتوای خوش‌ساخت و استراتژی دقیق می‌توانید عرصه‌ی دیجیتال را به قلمرو خودتان تبدیل کنید.
اگر یک امر قطعی درباره‌ی بازاریابی محتوا صدق کند این است که زمان بهترین داور است. محتوای خوب امتحان خود را در طول زمان پس می‌دهد. پس فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؛ قصه‌گوی برند خودتان باشید تا نه‌تنها ثروتمند، بلکه تاریخ‌ساز شوید.