سئو چیست؛ بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

رقابت در دنیای واقعی به معنای تلاش برای جذب بیشتر مشتری و در نتیجه فروش بیشتر نسبت به همتایان در یک حرفه است. بنابراین، فروشندگان کالا و خدمات باید همواره به دنبال ارائه خدمات عالی به مراجعین و مصرف کنندگان و جذب اعتماد بیشتر از سوی آن ها باشند. همین موضوع در فضای مجازی با عنوان "سئو" شناخته شده و البته به روشی متفاوت اجرایی می گردد. سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که باعث جذب افراد بیشتر به فروشگاه اینترنتی یا وبسایت یک شرکت می شود.

 

سئو چیست؛ بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

در سال های اخیر بخصوص با ایجاد پاندمی کرونا، تلاش برای خرید و فروش های کالا و خدمات به صورت اینترنتی به بالاترین حد خود رسید. به طوری که حتی بسیاری از افرادی که پیش از این کسب و کار مشخصی نداشتند، هم اکنون فعالیت های اینترنتی به راه انداخته و کسب درآمد می کنند. اما سوال اینجا است که از بین این همه صفحه اینترنتی چگونه یک فروشگاه از سوی کاربر انتخاب شده و کالای آن خریداری می شود؟ "مفهوم سئو" همان چیزی است که کاربر را به فروشگاه اینترنتی یاد شده دعوت و راهنمایی می کند.

سئو مخفف چیست؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو مخفف عبارت لاتین Search Engine Optimization (SEO) است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب نموده است. در واقع، طی فرایند بهینه سازی موتور جستجو، مجموعه ای از روش ها و فعالیت ها به کار گرفته می شود تا وبسایت مورد نظر در هنگام جستجو از سوی کاربر در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو به چشم بخورد. البته سئوی یک وبسایت اینترنتی نباید با روش های کلاهبردارانه و روش های غیر اخلاقی باشد. بلکه باید با توجه به قواعد رتبه بندی گوگل و الگوریتم های جدید آن صورت گیرد، در غیر این صورت جریمه گوگل را در پی خواهد داشت.

سئو مخفف چیست؟

تعریف سئو

یکی از اصلی ترین استراتژی هایی که در بحث سئوی یک وبسایت به کار گرفته می شود، تولید محتوا برای وبسایت و بهینه سازی آن است. محتوا می تواند به صورت متن، ویدئو و مانند آن باشد. با این حال، پر طرفدارترین نوع محتوا، محتوای متنی است. برای درک بهتر مساله سئو، لازم است بدانید محتوایی که درون یک سایت اینترنتی به کار می رود، باید ویژگی های خاصی داشته باشد. اصلی ترین ویژگی یک محتوا استفاده از کلمات کلیدی پرکاربردی است که از سوی کاربران جستجو می شوند. برای مثال، تراکم کلمات کلیدی در یک محتوای متنی باید به اندازه ای باشد که آن را به یک مشخصه برای آن محتوا تبدیل کند. در چنین حالتی ربات های خزنده گوگل و بینگ که درون محتوا را می کاوند، با تشخیص این مشخصه، محتوای مورد نظر را به کاربر نشان می دهند. تا پیش از ظهور الگوریتم های مجازات کننده گوگل نظیر الگوریتم پاندا و الگوریتم مرغ مگس خوار، افراد زیادی برای افزایش رتبه سایت خود از اغراق در کلمات کلیدی استفاده می کردند. به طوری که محتواهای تولید شده عملا اسپم محسوب می شدند و هیچ اطلاعات مفیدی به کاربر نمی دادند. این محتواها تنها به دلیل افزایش چگالی کلمات کلیدی در آن ها به رتبه های بالایی در صفحه نتایج دست پیدا می کردند. این نوع سئو را سئوی کلاه سیاه می نامند که در اصل نوعی کلاهبرداری محسوب می شد. اما بعدها، گوگل در جهت احترام به نظر کاربران و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، در راستای افزایش کیفیت محتواها گام های بزرگی برداشت. علاوه بر مبحث کلمه کلیدی، برخی تکنیک های دیگر نیز در بالا بردن اعتبار یک محتوا و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو اهمیت اساسی دارند. برخی از اصلی ترین مفاهیم در بحث سئوی یک وبسایت عبارت اند از:

  • لینک دهی خارج از سایت
  • بهینه سازی کد
  • بهبود ساختار سایت
  • استفاده از عنوان مناسب
  • استفاده از متا تگ (Meta Tag)
  • بهینه سازی محتوا و متن
  • استفاده از robots.txt
  • لینک های یک طرفه

 به این ترتیب، استفاده حساب شده از کلمات کلیدی مورد توجه کاربران و تولید محتواهای با کیفیت به همراه پیاده سازی تکنیک های تخصصی سئو مانند لینک دهی و بهینه سازی، مبنای اصلی سئوی یک وبسایت به حساب می آیند. سئوی یک وبسایت باعث می شود تا:

  • ترافیک سایت افزایش یابد.
  • برای یک وبسایت فروشگاهی به فروش بیشتر منجر شود.
  • وبسایت به یک برند تبدیل شود.
  • صفحه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل یا بینگ رتبه بالایی داشته باشد.
  • وبسایت به بهترین ابزار تبلیغات تبدیل گردد.

 تعریف سئو

سئو به زبان ساده

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به زبان ساده عبارت است از بهینه سازی یک وبسایت به گونه ای که در هنگام جستجو از سوی کاربر، در رتبه های اول صفحه نتایج (Search Results Page) دیده شود. سئو باید بر اساس خواسته موتورهای جستجو و نیز با رعایت قوانین الگوریتم های گوگل انجام گیرد. در غیر این صورت حتی ممکن است نتیجه ای عکس حاصل گردد و وبسایت از طرف گوگل جریمه شود. هر چه بهینه سازی یک وبسایت تخصصی تر و حرفه ای تر انجام گیرد، وبسایت مورد نظر به صفحات اول گوگل نزدیک تر می شود. سئو باید توسط یک فرد متخصص انجام گیرد که به او سئوکار گفته می شود. علی رغم اینکه سئو با یادگیری انواع تکنیک ها قابل انجام است، با این حال، تجربه یک فرد سئوکار در حصول یک نتیجه عالی نقش بسزایی خواهد داشت. شما عزیزان می توانید برای کسب دانش بیشتر در زمینه سئو به مابقی مقالات ما در یک محتوا مراجعه کنید. در یک محتوا این امکان برای شما فراهم شده است تا با متخصصان ما در ارتباط بوده و مشاوره رایگان دریافت کنید.