کلمات کلیدی LSI چیست و چه اثری در سئو دارد؟

اگر تا به حال در زمینه تولید محتوا و سئو مطالعه کرده باشید، قطعا کلمه LSI هم به گوش‌تان خورده است. LSI خلاصه Latent Semantic Indexin است؛ معنی لغت به لغت یا تحت الفظی آن «فهرست بندی معنایی پنهان» است، که خب هیچ معنای خاصی برای ما ندارد! به زبان ساده، LSI کلمات و عباراتی هستند که با کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند. آن‌ها عمق بیشتری به محتوای شما می‌دهند و به موتورهای جستجو کمک می کنند که بفهمند صفحه شما راجع به چه چیزی حرف می زند.
این کلمات کلیدی مرتبط از نظر معنایی به الگوریتم های جستجو کمک می کنند تا محتوا را با جستجوی مخاطبین مطابقت دهند.

تعریفی مختصر از LSI

LSIیک برنامه رایانه ای است که برای یادگیری انواع زیادی از مترادف ها بر اساس متن طراحی شده است. این برنامه روشی است که از تکنیک های خاص ریاضی برای یافتن روابط بین مفاهیم و کلمات در یک قطعه از محتوا استفاده می کند و الگویی را بر این مبنا تشخصی می دهد که موتورهای جستجو از این الگوها برای درک محتوای صفحات وب استفاده می کنند.
بنابراین، کلمات کلیدی LSI به کلماتی اشاره دارند که ایده های مشابهی را نشان می دهند. مثلا اگر از کلمات ایلان ماسک و تسلا در یک قطعه محتوا استفاده کنید، گوگل موضوعات مشابهی را در رابطه با اتومبیل های الکتریکی به شما نشان می دهد.
یا نثلا هنگامی که شما در قسمت جستجوی گوگل شروع به نوشتن جمله «برس برای ... » می کنید، Google Auto Suggest به صورت خودکار انواع موها را به شما پیشنهاد می کند.
سوال اینجاست که در این گونه مواقع، موتورهای جستجو از کجا می دانند صفحه شما مربوط به کدام نوع برس است؟
الگوریتم های موتور جستجو از LSI استفاده می کنند. آن‌ها به کلمات و عبارات دیگر در صفحه وب شما نگاه می کنند. این کلمات دیگر به الگوریتم می گویند که صفحه وب شما درباره چه نوع برسی است.
وقتی از آن دسته از کلمات کلیدی LSI استفاده می کنید که مربوط به کلمات کلیدی اصلی یا همان درجه 1 هستند، زمینه‌ی درک محتوای شما برای موتور جستجو فراهم می شود. نهایتا LSI سیگنال‌هایی را در مورد جستجوی محتوای مربوطه به گوگل ارسال می کند.

برخی می گویند کلمات کلیدی LSI مترادف هستند. اما این طور نیست. کلمات کلیدی LSI کلماتی هستند که غالباً همراه با کلمه کلیدی اصلی شما یافت می شوند. چرا؟ چون چون با کلمات کلیدی اصلی شما اشتراکاتی دارند. به عنوان مثال 'apple' و 'itunes' از نظر معنایی کلمات کلیدی مرتبط هستند، اما مترادف نیستند.

تعریفی مختصر از LSI

چرا موتورهای جستجو از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می کنند؟

در سال 1998، تنها معیار اندازه گیری گوگل برای ارتباط یک صفحه با یک عبارت جستجوی خاص، تراکم کلمات کلیدی در آن مقاله بود . اما تراکم کلمات کلیدی به راحتی از طریق تکرار زیاد کلمات کلیدی دستکاری شد .
بنابراین گوگل از تراکم کلمات کلیدی فاصله گرفت و شروع به جستجوی کلمات کلیدی LSI کرد.
استدلال او در رابطه با این کار هم این بود:
یک وبسایت فروشگاهی درباره «محصولات سرامیکی» احتمالاً شامل بسیاری از کلمات و عبارات دیگر مربوط به این حوزه می شود. مانند ظروف سرامیکی، جنس محصول، قیمت محصول، طرز ساخت این محصول و ...
از طرف دیگر یک صفحه پرشده از کلمات کلیدی درباره «بشقاب سرامیکی» احتمالاً فقط حاوی آن یک کلمه کلیدی است که بارها و بارها بدون هیچ معنی خاصی تکرار شده است.
بنابراین کلمات کلیدی نهفته یا LSI راهی را در اختیار گوگل قرار می دهند تا بین محتوایی که به طور عمیق به یک موضوع می پردازند و محتوایی که با پر کردن کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، تفاوت قائل شود.

کلمات کلیدی LSI و هدف جستجوگر

دلیل دیگری نیز وجود دارد که گوگل شروع به استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با معناشناسی کرد. کلمات کلیدی LSI کمک می کند تا موتور جستجو معنی اصطلاح را بهتر درک کند.
همانطور که کلمات کلیدی LSI به گوگل کمک می کنند تا محتوا را بفهمد، همین کلمات کلیدی LSI همچنین به موتور جستجو کمک می کنند تا زمینه جستجوی مخاطب را درک کند. این به گوگل اجازه می دهد تا مطابقت بین آنچه افراد جستجو می کنند و محتوایی که در نتایج جستجو پیدا می کنند را بهبود بخشد.

کلمات کلیدی LSI و هدف جستجوگر

کلمات کلیدی LSI چگونه بر سئو تأثیر می گذارند؟

اگر بخواهیم به ساده ترین و خلاصه‌ترین حالت ممکن جواب این سوال را پاسخ دهیم به این جمله می رسیم: « کلمات کلیدی LSI ارتباط جستجو را بهبود می بخشد.»
استفاده از کلمات کلیدی LSI به معنای افزودن عمق و معنای بیشتر به محتوا است. این کار به گوگل کمک می کند تا نتایج مرتبط تری را برای جستجوی مخاطب ارائه دهد. بنابراین بر نرخ CTR (نرخ کلیک به نسبت کاربرانی است که روی لینک خاصی کلیک می‌کنند، به تعداد کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغ را مشاهده می‌کنند.) تأثیر می گذارد.
اما این تمام ماجرا نیست . بیایید ببینیم کلمات کلیدی LSI چه مزایای دیگری دارند.

  • گوگل صفحات را بهتر بفهمد.
    تمامی این‌ها به این معناست که گوگل در تلاش است تا بفهمد صفحه موضوع به چه معناست و برای این منظور به LSI بستگی دارد تا زمینه محتوا را در سطح بسیار عمیق‌تری بفهمد تا اینکه به سادگی به دنبال چندین مورد از وقایع باشد. کلمه کلیدی LSI یک روش اثبات شده برای ارتقا رتبه بندی در گوگل است. داشتن ارتباط جستجو بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است. استفاده از کلمات کلیدی LSI به روشی هوشمند می تواند در کسب سریع رتبه بندی به شما کمک کند.
  • گوگل صفحات را به صورت متنی می خواند.
    اکنون، الگوریتم گوگل به همان اندازه که انسان می تواند صفحه را بخواند و کلمات کلیدی را بر اساس نوع زمینه ارائه دهد ، قادر به خواندن صفحه است. این بدان معناست که موتور جستجو می تواند بین کلمات بر اساس جزئیات جزئی یا کلی تفاوت قائل شود.
  • گوگل حتی می تواند نتایج مرتبط تری نیز ایجاد کند.
    طبق تحقیقات اخیر گوگل، متخصصان دریافتند كه وقتی این كلمات مرتباً در كنار هم قرار می گیرند، گوگل راحت تر می تواند موضوع اصلی صفحات جستجو شده را بفهمد. درنتیجه نتایج با طبقه بندی بهتر و با ارتباط معنایی بیشتری برای مخاطب نمایش داده می شوند.
  • فرصت های رتبه بندی بیشتر
    محتوای بهینه شده LSI در رتبه بندی کلمه کلیدی اصلی و سایر جستجوهای مرتبط کار می کند. بنابراین پتانسیل کلی ترافیک شما را بهبود می بخشد.

نتیجه:
خودتان می بینید که کلمات کلیدی LSI بخشی جدایی ناپذیر از الگوریتم موتور جستجو هستند و چگونه بر سئو تأثیر می گذارند. هدف اصلی گوگل ارائه نتایج مرتبط به جستجوگران و همچنین نمایش 15 درصد از عبارت های مرتبطی است که قبلا آن ها را جستجو نکرده اند. این امکان بسیار خوبی برای صاحبان سایت هاست. امکانی که دستیابی به آن بدون کلمات کلیدی LSI امکان پذیر نخواهد بود.

منابع:
https://robpowellbizblog.com/what-are-lsi-keywords/
https://www.dotnek.com/Blog/Web/what-are-lsi-keywords-and-their-impact-on-seo