تولید محتوای متنی؛ انواع محتوای نوشتاری + نمونه

باوجود پیشرفت دانش دیجیتال و به‌وجودآمدن انواع روش‌های تولید محتوا، محتوای متنی هنوز یکی از ضروری‌ترین، پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع تولید محتوا در امر بازاریابی است. در این مقاله می‌خواهیم به تولید محتوای متنی و انواع آن بپردازیم.

محتوای متنی چیست؟

محتوای متنی شکلی از محتواست که برای رساندن منظور خود به مخاطب، نیازی به صدا و تصویر ندارد. البته این را فراموش نکنید که اضافه کردن عکس و ویدئو به محتوای نوشتاری باعث افزایش جذابیت و اثرگذاری بیشتر آن می‌شود، اما گذشته از این بحث یک محتوای متنی خوب خودبسنده است، به‌تنهایی حرفش را می‌زند و پل میان نویسنده و خواننده را می‌سازد.
اما لازم است همین ابتدا قبل از ادامه دادن بحث‌مان، دو عبارت را از هم تفکیک کنیم؛ متن و محتوای متنی.
متن هرآن‌چیزی است که در قالب کلمه می‌آید؛ هرچیزی که بشود با ابزار کلمات نوشت و خواند. نقش‌ونگار دیوار غارها، لوح‌نوشته‌های باستانی، نامه‌ها، کتاب‌ها، مقالات، مطالب وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... همه انواعی از متن هستند.
اما وقتی از محتوای متنی حرف می‌زنیم منظورمان هر متنی نیست. منظور نوعی از متن است که با هدفی خاص (مشخصاً هدف‌های تجاری) برای گروه مشخصی از مخاطب‌ها و توسط نویسنده‌ای متبحر نوشته می‌شود. نوشته‌ای که به این طریق به‌وجود می‌آید به فراخور نیاز مورد بازبینی و بازنویسی قرار می‌گیرد تا محتوای نهایی تولید شود و به بهترین شکل منظور خود را به مخاطب برساند.
محتوای متنی فکرشده است و محصول هم‌فکری و کار گروهی یک تیم تولید محتواست. این محتوا شامل تمامی محصولات و خدماتی است که به‌صورت نوشتاری –چه آنلاین و چه آفلاین- به مخاطب عرضه می‌شوند.

همه می‌توانند بنویسند اما همه نویسنده نیستند

همه‌ی آدم‌ها از وقتی به سواد خواندن و نوشتن مجهز می‌شوند، یعنی از حدود شش-هفت‌سالگی، می‌توانند فکرهایشان را به‌صورت کلمات و جمله‌های معنی‌دار بنویسند. اما این به آن معنا نیست که هرکس توان نوشتن دارد نویسنده است و می‌تواند تولید محتوا کند.
نویسندگی یک استعداد، یک حرفه و فراتر از آن یک دانش است. اگر می‌خواهید نویسنده‌ی یک محتوای نوشتاری خوب باشید باید این ویژگی‌ها را داشته باشید:

  • نویسنده‌ی خوب به کلمات عشق می‌ورزد، دانش ترکیب و تجزیه‌ی آن‌ها را دارد و می‌تواند معناسازی کند.
  • نویسنده‌ی خوب مخاطبش را می‌شناسد و با توجه به نیاز مخاطب و با زبان خودش با او حرف می‌زند.
  • نویسنده‌ی خوب ساده، بهینه ‌و قابل فهم می‌نویسد.
  • نویسنده‌ی خوب نویسنده‌ی پویا و خلاق است.

پس اگر به‌دنبال راه آسان و میان‌بر یا کپی کردن متن‌های دیگران هستید خیال نوشتن محتوا را از سرتان بیرون کنید و برای بخش تولید محتوای‌تان یک نویسنده‌ی حرفه‌ای استخدام کنید. خسارت‌های ناشی از یک محتوای نوشتاری بد چندین‌برابر هزینه‌ی استخدام یک نویسنده‌ی خوب است.

چرا محتوای متنی هنوز لازم و کاربردی است؟

درست است که امروزه بسیاری از افراد دنبال کردن محتواهای صوتی و تصویری را ترجیح می‌دهند اما نباید از لزوم تولید محتوای نوشتاری غافل شوید. محتوای متنی پایه و اساس تجارت و سیستم تولید محتوای شماست. این‌جا چند مزیت عمده‌ی تولید محتوای نوشتاری را به‌اختصار عنوان می‌کنیم:

  • درک مطلب در یک نگاه

طبق تحقیقات نشریه‌ی Moghul چیزی نزدیک به ۹۰٪ پیام‌های نوشتاری در عرض تنها ۳ دقیقه پس از تحویل، خوانده می‌شوند. این به این دلیل است که برخلاف محتوای صوتی و تصویری که امکان نگاه اجمالی به آن وجود ندارد، در محتوای متنی، مخاطب با یک نگاه گذرا به کلمات آن می‌تواند به کلیت آن پی‌ببرد.
پس با تولید محتوای مناسب و استراتژی بازاریابی متنی نه‌تنها می‌توانید به بخش بزرگی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید، بلکه تأثیر بسزایی هم در آن‌ها خواهید داشت.

  • ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطب

آینده‌نگر باشید. تولید محتوای نوشتاری حرفه‌ای و خلاقانه نه‌تنها در کوتاه‌مدت باعث اعتمادسازی می‌شود، بلکه در درازمدت بازدهی کاری و رونق کسب‌وکارتان را هم زیاد می‌کند.

  • بهبود سئوی سایت و بالا رفتن رنکینگ شما در موتورهای جست‌وجو

تولید محتوای نوشتاری خوب با بالابردن میزان کلیک دریافتی و افزایش اعتبار صفحه‌ی شما، به بهتر دیده شدن محتواهای غیرنوشتاری‌تان هم کمک می‌کند.

  • دیده شدن توسط مخاطب

روزانه میلیون‌ها نفر در جهان از خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند. با افزایش سرانه‌ی مطالعه، فرهنگ‌سازی و بیشتر شدن گرایش مردم عادی به مطالعه‌ی متن‌ها، از دست دادن چنین طیف گسترده‌ای از مخاطب اصلاً منطقی نیست.

انواع متن نوشتاری + نمونه

محتوای نوشتاری طیف پرشمار و گسترده‌ای از محتواهای آنلاین و آفلاین را شامل می‌شود. در این قسمت مهم‌ترین انواع متن‌های نوشتاری را با ذکر نمونه‌هایی بررسی می‌کنیم.

• پست‌های وب‌سایتی

این پست‌ها به دلیل اینکه مستقیماً با وب‌سایت شما لینک هستند مهم‌ترین شکل محتوای نوشتاری در برندینگ به‌حساب می‌آیند. کاربران از طریق لینک مستقیم یا سرچ در موتورهای جست‌وجو به محتوای متنی شما دسترسی پیدا کرده و با شما آشنا می‌شوند.
پست‌های وب‌سایتی
• پست‌های وبلاگی

این یکی از رایج‌ترین و البته آسان‌ترین انواع متن‌های نوشتاری است. وبلاگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون راه‌اندازی سایت، محتواهای مرتبط و به‌هم‌پیوسته‌تان را به‌راحتی منتشر کنید. این امکان در کشور ما تحت سرویس‌هایی مانند بلاگفا فراهم است.
• مقاله‌ها
مقاله‌ها محتواهای نوشتاری در قالب‌های مشخصی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا مطالب، اخبار و اطلاعیه‌های‌تان را به‌طور جدی بنویسید و در اختیار مخاطب قرار دهید.
•	مقاله‌ها
• نقد کتاب
یکی از انواع محتوای نوشتاری ری‌ویو نویسی و نقد کتاب است. نویسنده پس از مطالعه‌ی کتاب، نظر و نقد خود را از نگاه یک مخاطب جدی یا یک منتقد حرفه‌ای می‌نویسد.یک منتقد کتاب میتواند نقد خود را در فروم ها یا سایت هایی که کتاب در آنها برای فروش گذاشته شده بنویسد از جمله این سایت ها میتوان به طاقچه اشاره کرد. 
• نقد محصولات
نقد محصول یکی از پرطرفدارترین انواع محتواست که در تصمیم مشتریان برای انتخاب محصولات تأثیر به ‌سزایی دارد. این محتوا هم به‌صورت نوشتاری و هم به‌صورت مولتی‌مدیا تولید می‌شود.
اگر از محصولی استفاده کردید و خوش‌تان آمد یا برعکس، توی ذوق‌تان زد می‌توانید نظرتان را با دیگران به‌اشتراک بگذارید تا شاید تجربه‌ی شما به کار دیگران هم بیاید.
نقد محصولات
• لیست‌ها
این نوع محتوا درباره‌ی هرموضوع چندقسمتی که بتوان آن را به‌صورت لیست درآورد صدق می‌کند. لیست‌ها به‌دلیل منظم و کلاسه بودن، محل ارجاع معتبری برای مخاطبان‌شان هستند.

لیست ها

• محتوای شبکه‌های اجتماعی
کپشن‌های نوشته‌شده برای اینستاگرام و فیسبوک، توئیت‌ها و مطالبی که در فضای پیام‌رسان‌ها نوشته و به اشتراگ گذاشته می‌شوند همگی در این دسته قرار می‌گیرند.
شبکه های اجتماعی
• پرسش و پاسخ
این یکی از محبوب‌ترین محتواهای متنی است. بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان از اینترنت استفاده می‌کنند. تولید یک محتوای این‌چنینی فرصت بسیار خوبی برای جذب مخاطب بیشتر است.

سوال و جواب

• نقل قول‌ها
این‌ها غالباً عقاید، افکار و جملاتی از افراد بزرگ در زمینه‌های مختلف‌اند. به‌علت استقبال زیاد از نقل قول‌ها و نرخ بالای اشتراک‌گذاری آن‌ها در فضای مجازی، این نوع محتوا راه مناسبی برای بالابردن میزان بازدید صفحه‌ی شماست.
• نظرات
کامنت یکی بهترین راه‌های دریافت مستیقم بازخورد از خواننده‌هاست. فارغ از حوزه‌ی کاری وبلاگ یا سایت‌تان، بخش نظرات، دریچه‌ی تعامل مستقیم شما با مخاطب است.
• اخبار داخلی
اگر صاحب یک شرکت، فروشگاه یا هر کسب‌وکار دیگری هستید، این نوع محتوا انتخاب خوبی برای رساندن اخبار مربوط به کسب‌وکارتان به گوش مشتری‌هاست.
• دستورالعمل و دفترچه راهنما
اگر در زمینه‌ی کاری‌تان تخصص دارید، می‌توانید دست‌به‌کار تولید محتواهایی از این دست شوید. به آدم‌ها یاد بدهید چه‌طور و طبق چه دستورالعملی مانند شما عمل کنند و به نتیجه برسند.
مباحثی که باید به‌صورت گام‌به‌گام آموزش داده شوند در این دسته قرار می‌گیرند؛ آموزش‌هایی مثل دستور پخت غذا یا تنظیمات یک سیستم کامپیوتری.
دستورالعمل و دفترچه راهنما
• اطلاع‌رسانی عرضه‌ی محصولات
اگر قرار است به‌زودی محصولی را روانه‌ی بازار کنید می‌توانید از این محتوا استفاده کنید. وقتی پیش از ورود محصول‌تان به بازار درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی می‌کنید، درواقع نام محصول را قبل از رونمایی از آن بر سر زبان‌ها انداخته‌اید. از طرف دیگر مشتری‌های‌تان هم در جریان تاریخ عرضه‌ی محصول قرار می‌گیرند و استقبال از محصول شما بالاتر خواهد رفت.

یک محتوا کارخانه تولید محتوا است؛ کارخانه‌ای که محتوای مورد نیاز شما را به هر شکلی که باشد، تولید می‌کند و با بهترین کیفیت به دست شما می‌رساند. برای سفارش تولید محتوا متنی همین حالا با ما تماس بگیرید.