کارخانه تولید محتوا

کارخانه‌ای را تصور کنید که روزانه و به‌طور منظم به تولید محصولی مشخص و البته باکیفیت می‌پردازد؛ کارخانه‌ای عظیم، پیشرفته و دقیق که بهترین محصول را در نوع خود تولید و به مشتریان عرضه می‌کند. چنین کارخانه‌ای تمام و کمال در خدمت صاحبانش است تا آن‌ها را به سودآوری برساند و مشتریان را هم راضی نگه دارد.
شرکت‌‌ها، ارگان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف هم برای موفقیت در عرصه‌ی بازاریابی محتوایی به چنین سازوکاری نیاز دارند؛ کارخانه‌ای بزرگ که بهترین محتواها را به‌طور منظم تولید و خوراک روزانه‌ی مخاطبان را تأمین کند. چنین کارخانه‌ای به صاحبان این شرکت‌ها و نام‌های تجاری کمک می‌کند تا به سمت اهداف‌شان گام بردارند و به رونق اقتصادی برسند.

کارخانه تولید محتوا یعنی چه؟

این روزها همه می‌دانند که داشتن یک سازوکار تکنیکی برای بازاریابی محتوایی لازم و ضروری است. صاحبان برندها، شرکت‌ها و حتی مدیران سازمان‌های بزرگ این نکته را به خوبی فهمیده‌اند که تولید مداوم، منظم و بهینه‌ی محتوا استراتژی برنده در دنیای بازاریابی امروز است.
متخصصان تولید محتوا بر این باورند که یکی از راه‌های موفقیت در این زمینه، نگاه کردن به فرایند تولید محتوا به چشم تولید یک محصول است. اجازه بدهید این موضوع را کمی بیشتر باز کنیم.
متخصصان بازاریابی محتوایی می‌گویند فرض کنید محتوا محصولی است که در کارخانه‌ای تولید می‌شود. به این فکر کنید که یک کارخانه‌دار چگونه به محصولاتش فکر می‌کند و چگونه بهترین محصول را برای مصرف‌کنندگانش تولید می‌کند. محتوا را به چشم یک پست وبلاگ یا اینفوگرافیک یا حتی یک کمپین نبینید. محتوا را محصولی بدانید که مشتریان خاصی دارد؛ مشتریانی که قرار است با محصول شما وارد تعامل شوند، از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
ایده‌ی کارخانه تولید محتوا بر این اساس بنا شده. این یعنی سیستم تولید و بازاریابی محتوایی شما مانند کارخانه‌ای شکل می‌گیرد که بر اساس نیاز مشتریان خود، محصولاتی باکیفیت را تولید و عرضه می‌کند.
برای تولید بهترین محصول در این کارخانه باید نقاط درد مشتریان‌تان را شناسایی کنید. این کار به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. خودتان را جای مشتری این محصول بگذارید و ببینید چه چیزهایی برایش مهم است و چه توقعاتی دارد. کارخانه محتوایی شما باید محصولاتی تازه، جذاب، کارآمد و باکیفیت تولید کند تا در بازار پررقابت تولید محتوا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و از رقبا پیشی بگیرد.

کارخانه تولید محتوا یعنی چه؟

چگونه کارخانه تولید محتوای خود را راه بیندازیم؟

همان‌طور که مفصل درباره‌ی آن صحبت کردیم، کارخانه‌ی تولید محتوا رویکردی است که در آن محتوا به مثابه‌ی محصول و مخاطب به مثابه‌ی مشتری است. برای داشتن چنین رویکردی بهتر است طبق اصول و قواعدی پیش بروید که محتوانویسان و بازاریابان بزرگ محتوایی توصیه کرده‌اند. بیایید نگاهی به مهم‌ترین نکات راه‌اندازی یک کارخانه تولید محتوا بیندازیم.

  1. با مخاطب شروع کنید.

یک کارخانه‌ی تولید پوشک نوزاد را تصور کنید که پوشک‌های زبر و خشک تولید می‌کند. کاملا واضح است که این کارخانه نمی‌تواند به فروش خوبی برسد یا در کارش پیشرفت کند. چرا؟ چون اولین مسئله را در رابطه با تولید محصول نادید گرفته: توجه به مشتری و نیاز او.
مخاطب در کارخانه تولید محتوا همان مشتری است. یک کارخانه تولید محتوا بر مبنای درک عمیق رفتارهای مشتری بنا می‌شود. نکته‌ی مهم در این مرحله این است که مخاطب یا مشتری محتوای خود را به خوبی بشناسید و به درک درستی از رفتار، علایق، سلیقه‌ها و نیازهایش برسید. باید بدانید که محصول شما که همان محتوای شماست دقیقاً چه کسانی را هدف قرار می‌دهد. شناسایی دقیق و صحیح مشتری به شما این امکان را می‌دهد که محصولی متناسب با نیازهای او تولید کنید و در مسیر درست قدم بردارید.

  1. یک استراتژی انتشار قدرتمند را در پیش بگیرید.

کارخانه تولید محتوا جایی است که محصول شما در آن تولید می‌شود. اما محصولی که در کارخانه انبار شود چه فایده‌ای دارد؟ این کارخانه نیاز به یک سیستم قدرتمند توزیع محصول دارد تا محتوای شما را به طرق مختلف و از طریق کانال‌های متفاوت به دست مشتری برساند.
الگوهای رفتاری مشتریان یا همان مخاطبان‌تان را به یاد بیاورید. آن‌ها چه زمانی از اوقات شبانه روز را صرف استفاده از محصول شما که همان محتوای شماست می‌کنند؟ آیا دوست دارند شب‌ها مطالب جدی را دنبال کنند یا ترجیح می‌دهند در آن ساعت از شبانه‌روز خستگی درکنند و فکرشان را با محتواهای سرگرم‌کننده رها کنند؟ مشتریان کارخانه شما کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند و بیشتر وقت خود را در آن سپری می‌کنند؟
استراتژی توزیع محتوای شما در این مرحله براساس ویژگی‌های مخاطبان‌تان تنظیم می‌شود تا محصول این کارخانه به بهترین و مؤثرترین شکل و در زمانی مناسب به دست مشتریانش برسد و بیشترین تأثیر را داشته باشد.

  1. امکان دسترسی به محتوا را زیادتر کنید.

برنامه‌ریزی رسانه‌ای یکی از کارهایی است که برای افزایش دسترسی مشتریان باید انجام دهید. مخاطبان شما چگونه به محتوای شما دسترسی دارند؟ آیا محصول کارخانه شما به راحتی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد یا این‌که مشتری برای پیدا کردن محصول شما باید خودش را به آب و آتش بزند؟
امکان دسترسی آسان به محصول یکی از مؤلفه‌هایی است که کارخانه‌داران باید به آن توجه کنند تا مشتری بدون دردسر به محصول‌شان دسترسی داشته باشد و به زحمت نیفتد. اگر این دسترسی آسان برای مدتی طولانی با اشکال مواجه شود، مشتری دلزده می‌شود و محصول دیگری را از کارخانه‌ای دیگر انتخاب و استفاده می‌کند.
دسترسی ساده به محتوا باعث می‌شود تا ترافیکی مداوم و مناسب داشته باشید. این مشتریان مداوم وفادار که از محصولات شما خوشحال و راضی‌اند، هرکدام به نوبه‌ی خود شما را به مشتریان دیگر توصیه می‌کنند و چرخه‌ی افزایش ترافیک سایت شما به‌طور شگفت‌انگیزی به حرکت در می‌آید.

  1. خلاقیت داشته باشید و محصولاتی را تولید کنید که پیش از شما تولید نشده‌اند.

کارخانه‌های موفق آن‌هایی هستند که محصولاتی را تولید می‌کنند که مشابه‌شان وجود ندارد. در یکی کارخانه‌ی تولید محتوا هم دقیقاً همین اصل حکم‌فرماست. محتوایی می‌تواند عرصه‌ی دیجیتال مارکتینگ را دچار تحول کند و مخاطبان را به سمت خود بکشاند که تازه و نوآورانه باشد؛ محتوایی که نمونه‌ی مشابهش وجود نداشته باشد یا به مراتب بهتر از نمونه‌های موجود باشد.

  1. بهترین کارمندان را برای کارخانه خود استخدام کنید.

یکی از مؤلفه‌های رشد کارخانه‌های بزرگ و موفق داشتن نیروهای انسانی متبحر، متخصص و کاردان است. اگر می‌خواهید چرخ‌های کارخانه‌ی تولید محتوای خود را به حرکت درآورید و محتواهایی مفید و تأثیرگذار تولید کنید، باید نیروی انسانی این کارخانه را تأمین کنید.
کارشناسان ماهر تولید محتوا و بازاریابان محتوایی حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند تا محصولی عالی و باکیفیت تولید کنید و بتوانید مشتری را از خود راضی نگه دارید.

کلام آخر در مورد یک کارخانه تولید محتوا 
رویکرد کارخانه‌ی تولید محتوا به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فرایند تولید محتوا را به شکلی عینی و مانند چرخه‌ی تولید یک محصول پیش چشم بیاورند تا بتوانند آن را بهتر درک کنند، کارخانه‌ی سودآور تولید محتوای خود را راه بیندازند و چرخه‌های رونق اقتصادی کسب‌وکارشان را به حرکت درآورند.

منابع:

نوشتن دیدگاه

مزایای راه اندازی کارخانه تولید محتوا چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت راه اندازی کارخانه تولید محتوا این است که متخصصان این حوزه را در کنار همجمع می‌کنید و می‌توانید محتواهایی باکیفیت و جذاب تولید کنید؛ محتواهایی که کمترکسی قادر به تولید آن‌هاست.

آیا یک محتوا هم کارخانه تولید محتواست؟

بله. یک محتوا کارخانه‌ای است از متخصصان بزرگ محتوای فارسی که صفر تا صد محتوای شما را تولید می‌‍کتتد. ما با برگزاری دوره‌های آموزشی و انتشار مقالات مختلف در رابطه با محتوا، زمینۀ آموزش را برای کارآموزان فراهم می‌کنیم.