امروزه قابلیت های مختلف هوش مصنوعی، بر زندگی روزمره و فعالیت های مختلف، سایه انداخته است. یکی از قابلیت های مهم ابزارهای هوش مصنوعی، تولید محتواهای متنی است که در زمینه های مختلف، انجام می شود. اما مشکلی که در این مورد، وجود دارد، کیفیت مطالب و علمی بودن آن ها است که بعضا، کیفیت مطلوب را ارائه نمی دهند. به همین دلیل، بسیاری از سایت های تولید محتوا، حساسیت هایی را در خصوص تولید محتوای متنی با استفاده از هوش مصنوعی دارند و محدودیت هایی را برای آن در نظر می گیرند. تشخیص محتوای هوش مصنوعی نیز با استفاده از ابزارهای خاصی صورت می گیرد که موضوع بحث ما در این مقاله خواهد بود.

 

آموزش تشخیص محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی

با پیشرفت مدل‌های زبانی همچون GPT، تمایز بین متن تولید ‌شده توسط هوش مصنوعی و متن نوشته شده توسط انسان به طور قابل ‌ملاحظه‌ای دشوارتر می‌شود. در برخی حوزه‌ها مانند حوزه های آکادمیک، حفظ روند اصالت و امتیازدهی صحیح به نوشته‌ها مهم است. برای این منظور، ابزارهای آشکارساز متنی هوش مصنوعی توسعه داده شده‌اند.

این آشکارسازها معمولا بر اساس الگوریتم‌ها و معیارهای مختلفی که بر روی متن اعمال می‌شوند، عمل می‌کنند. برخی از این معیارها شامل الگوهای زبانی، الگوهای نگارشی، ساختار متن، استفاده از واژگان خاص و تطابق با پایگاه دانش هستند. با اعمال این معیارها، آشکارسازها می‌توانند نشان دهند که آیا یک متن، توسط هوش مصنوعی یا انسان نوشته شده است.

هرچند که هیچ یک از این آشکارسازها قادر به تشخیص 100% دقیق نیستند و همچنین هیچکدام ادعایی در این خصوص نمی‌کنند؛ اما برخی از ابزارها می‌توانند نتایج بسیار دقیقی را ارائه دهند. با این حال، باید توجه داشت که هوش مصنوعی همچنان در حال توسعه و پیشرفت است و ممکن است در آینده، روش‌های بهتری برای آشکارسازی متن تولید ‌شده توسط هوش مصنوعی توسعه یابد.

بهترین ابزار تشخیص محتوای هوش مصنوعی

ابزارهای مختلفی در زمینه تشخیص محتوای هوش مصنوعی وجود دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

GPTZero

GPTZero یکی از ابزارهای تشخیص متنی هوش مصنوعی است که برای تشخیص متن‌های تولید شده توسط ChatGPT استفاده می‌شود. این ابزار متن را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس معیارهای مختلفی مانند perplexity و burstiness، تشخیص می‌دهد که آیا متن توسط انسان نوشته شده است یا توسط هوش مصنوعی.

برای آزمایش نحوه عملکرد این ابزار، در ابتدا یک متن از کتاب معروف خانه سرباز با به آن ارائه دادند که چند جمله را به عنوان محتوای تولید شده با هوش مصنوعی هایلایت کرد. در نهایت، توانست با دقت تقریبا مناسبی، متنی که توسط چت جی پی تی تولید شده بود را شناسایی و مشخص کند. در تست هایی که بر روی این ابزار صورت گرفت، جاهایی را به اشتباه تحت عنوان محتوای هوش مصنوعی مشخص می کرد؛ اما در کل، دقت قابل قبولی را نشان داده است.

OpenAI AI Text Classifier

OpenAI یک AI Text Classifier برای شناسایی متن هوش مصنوعی ایجاد کرده است. این ابزار قادر است بر اساس احتمال، متن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را در دسته‌های مختلف قرار دهد، از بسیار بعید تا "محتمل. علاوه بر این، این ابزار به ‌طور خاص به متن امتیاز نمی‌دهد یا جملات هوش مصنوعی را هایلایت نمی‌کند.

Content at Scale AI Detector

Scale AI Detector یک ابزار کاربردی است که برای تشخیص متن هوش مصنوعی طراحی شده است. این ابزار قادر است با استفاده از امتیازهای مختلف، احتمال و الگوهای موجود در متن را به همراه یک امتیاز کلی ارزیابی کند. این امتیازها به صورت درصدی نمایش داده می‌شوند و هر چه این درصد بیشتر باشد، احتمال اینکه متن توسط انسان تولید شده باشد، بیشتر است. همچنین، این ابزار توانایی هایلایت کردن جملاتی را نیز دارد که با هوش مصنوعی نوشته شده‌اند.

Originality.AI

Originality.AI یک ابزار تشخیص ‌دهنده محتوای هوش مصنوعی است که بنا بر ادعای سازندگان آن، قادر است متن‌های تولید شده توسط GPT-3، GPT-3.5 و ChatGPT را با دقت بالا تشخیص دهد. این ابزار توانایی نشان دادن درصد احتمال تولید متن توسط انسان یا هوش مصنوعی را دارد.

Writefull GPT Detector

Writefull ابزاری است که با هدف ساده ‌سازی فرآیند نوشتن در حوزه آکادمیک ایجاد شده است. این ابزار از تشخیص ‌دهنده GPT نیز استفاده می‌کند.

Writefull GPT Detector قادر است محتوایی که توسط GPT-3 و همچنین ChatGPT نوشته شده است را شناسایی کند. پس از تجزیه و تحلیل، این ابزار یک امتیاز به شما ارائه می‌دهد که نشان ‌دهنده احتمال تولید محتوا توسط هوش مصنوعی است.

برای استفاده از این ابزارها، می توانید متن یا نوشته های مورد نظر خود را به منظور بررسی هوش مصنوعی، در داخل باکس موجود در هر سایت که قابل نوشتن است، وارد کنید. سپس بر اساس کیفیت و دقت عمل هر ابزار، نتیجه ای به شما داده می شود که نشان دهنده درصد احتمال تولید محتوا با هوش مصنوعی است.

این ابزارها می‌تواند در تشخیص متن هوش مصنوعی و ارزیابی میزان اعتماد به آنها مفید باشند. با این حال، همچنان توصیه می‌شود که نتایج حاصل از این ابزارها توسط انسان بررسی و تایید شوند، زیرا هر ابزاری ممکن است خطا داشته باشد و نتایج آنها نیازمند ارزیابی دقیق توسط انسان باشند. همچنین، با توجه به روند پیشرفت هوش مصنوعی، ممکن است روش‌های جدیدی برای تولید متن توسط هوش مصنوعی توسعه یابد که تشخیص آنها توسط ابزارهای موجود دشوارتر شود. این ابزارها، قابلیت های مختلفی را برای کاربران ایجاد می کنند و روز به روز نیز در حال آپدیت شدن هستند. با این حال، می توان انتظار داشت که دقت و کیفیت بررسی این ابزارها برای تشخیص محتوای هوش مصنوعی بالاتر برود.

با توجه به گسترش سایت های مختلف هوش مصنوعی در زمینه های مختلف، می توان از آن ها به عنوان روشی برای تالیف و نوشتن متون مختلف استفاده کرد. اما با توجه به محدودیت هایی که در این ابزارها وجود دارد و همچنین، خطاهای واضحی که در آن ها دیده می شود، تولید محتوای سئو و مناسب برای جایگاه گیری در گوگل، با استفاده از این ابزارها، به هیچ وجه توصیه نمی شود. در این خصوص، روش های مختلفی برای تشخیص محتوای تولید شده با هوش مصنوعی وجود دارد که در این مقاله به معرفی برخی از آن ها پرداختیم. بدون شک، روش های متنوع دیگری برای تشخیص انسانی بودن متون تالیفی وجود دارد که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند.

نوشتن دیدگاه