تقویم محتوا چیست؛ {دانلود رایگان تقویم محتوایی}

تقویم محتوا مثل یک نقشه راه برای تولید محتوا است که به شما می‌گوید باید چه نوع محتوایی، در چه زمانی و در کجا منتشر کنید. این باعث می‌شود محتوای شما به موقع، مرتبط و هدفمند باشد.

تصور کنید هر روز صبح بیدار می‌شوید و نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید. احساس می‌کنید سردرگم و بی‌هدف هستید. حالا تصور کنید یک تقویم داشته باشید که به شما بگوید امروز باید چه محتوایی تولید کنید، فردا چطور و چه زمانی آن را منتشر کنید. این دقیقاً همان کاری است که تقویم محتوا انجام می‌دهد.

در این مطلب به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم:

  1. تقویم محتوا چیست؟
  2. چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟
  3. بخش‌های مختلف یک تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا چیست؟

بیایید فرض کنیم که شما یک تیم تولید محتوا دارید اما هیچ برنامه‌ای برای کارهای روزانه وجود ندارد. اعضای تیم هرکدام به تشخیص خودشان مشغول تولید محتوا هستند. پست‌ها و مقالات بی‌هدف منتشر می‌شوند و هیچ‌کس نمی‌داند بعدی چه اتفاقی رخ خواهد داد! حالا تصور کنید یک تقویم داشته باشید که هر روز و هفته به شما و تیمتان بگوید باید چه محتوایی تولید کنید. زمان‌بندی، بودجه و مسئول اجرای هر پروژه را مشخص کند و پیشرفت کار را نظارت کند. این تقویم همان تقویم تولید محتوا است که نقش یک نقشه راه را برای فعالیت‌های روزانه و ماهانه تیم شما ایفا می‌کند. پس اگر می‌خواهید تولید محتوای موثری داشته باشید، تقویم محتوا ضروری است!

تقویم محتوا ابزار اصلی جعبه ابزار یک استراتژیست محتواست؛ برنامه‌ای که نشان می‌دهد محتوایی که در دست تولید دارید چه زمان و کجا منتشر خواهد شد. این تقویم فرایند تولید محتوای شما را به قسمت‌های کوچک زمانی تقسیم می‌کند.
تقویم محتوا به اعضای تیم تولید محتوا کمک می‌کند تا طبق یک نظم کلی و برنامه‌ریزی دقیق کار کنند. با داشتن چنین تقویمی می‌توانید برای اعضای تیم‌تان تاریخ تحویل ایجاد کنید، پیشرفت هر پروژه‌ی بازاریابی محتوایی‌تان ببینید و کل طرح بازاریابی محتوای خود را در یک مکان به‌صورت مستند رصد نگهداری کنید.
برای ایجاد یک تقویم تولید محتوا می‌توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید:

1. تقویم‌های پرینت‌شده
2. استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اکسل و گوگل شیت
3. اپلیکیشن‌هایی مانند CoSchedule
تقویم محتوا چیست؟

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

اگر شما از آن‌دسته افرادی هستید که گرداندن یک وبلاگ یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان سرگرمی انجام می‌دهند، احتمالاً هیچ نیازی به جدول تولید محتوا ندارید. اما اگر شغلتان این است و می‌خواهید در حوزه بازاریابی محتوایی فعالیت کنید، عملکرد منظم و سازمان‌دهی‌شده کلید موفقیت شماست.
بیایید دو حالت مختلف را برای اعضای یک تیم تولید محتوا درنظر بگیریم:

  1. حالت اول:
    لیست بلندبالایی از محتواهایی که باید تولید شوند در اختیار اعضای تیم قرار می‌گیرد.
  2. حالت دوم:
    همان لیست بالا به‌صورت یک تقویم مدون با جزئیات کامل و زمان‌بندی مشخص برای هر فرد در اختیار تیم قرار داده می‌شود.

خودتان را جای این افراد بگذارید؛ کدام‌یک از این دو حالت را ترجیح می‌دهید؟
مسلماً حالت دوم به نفع همه است. اما چرا؟

1. در زمان صرفه‌جویی می‌کنید

یکی از مزایای کارکردن در چهارچوب زمانی منظم این است که می‌توانید جلوتر از برنامه حرکت کنید. وقتی همه‌چیز طبق نظمی اصولی حرکت کند باعث می‌شود تا وظایف اعضای تیم دچار همپوشانی و تداخل نشوند و احتمال خطا پایین بیاید. درنتیجه زمان کمتری به رفع مشکلات و خطاهای حاصل از بی‌نظمی اختصاص داده می‌شود.

2. به‌طور منظم و ثابت محتواهای‌تان را به‌روز می‌کنید

مهم نیست هدف شما از تولید محتوا چه باشد، اولین توصیه‌ی کارشناسان بازاریابی محتوا همیشه یک‌چیز است: به‌طور منظم و ثابت کار کنید.
منظور از به‌روزرسانی ثابت و منظم محتوا این است که طبق یک برنامه‌ریزی زمانی معین (مثلاً هرروز حدود ساعت ۱۱ صبح) محتوای خود را انتشار دهید. این نظم زمانی در ناخودآگاه مخاطبان شما ضبط شده و باعث می‌شود تا به‌طور منظم شما را پیگیری کنند و منتظرتان باشند.
تقویم محتوا باعث می‌شود تا محتوای تولیدشده را قبل از موعد تحویل آماده داشته باشید و در انتشار منظم آن دچار وقفه نشوید.

3. احتمال بروز خطاهای بزرگ (به هر شکلی) را کاهش می‌دهید

وقتی در زمان‌بندی از برنامه پیش بیفتید، فرصت دارید تا وقت و تمرکزتان را برای ظریف‌کاری‌ها خرج کنید. می‌توانید با دقت بیشتر بر کار نظارت کنید تا اشتباهات احتمالی مانند غلط‌های تایپی یا ایرادات محتوایی را رصد و برطرف کنید.
محتوای پراشکال مایه‌ی سرافکندگی یک سیستم است. تقویم محتوا باعث می‌شود تا سرافکنده نشوید.

4. زمان اضافی برای کار کردن روی اهداف بلندپروازانه پیدا می‌کنید

بزرگترین برندهای دنیا همزمان روی پروژه‌ها و کمپین‌های زیادی کار می‌کنند. وقتی استرس تحویل به‌موقع محتوای روزانه را نداشته باشید، فکرتان برای پرواز آماده می‌شود؛ این‌جاست که خیال راحت باعث بروز خلاقیت می‌شود. این فراغ بال به شما اجازه می‌دهد تا پروژه‌های خلاقانه‌تری را طرح‌ریزی کنید و به انجام برسانید.

5. تاریخ‌های مهم و حیاتی را از دست نمی‌دهید

یک تقویم محتوای اصولی باعث می‌شود تا هیچ تاریخ مهمی در جهان از چشمان تیزبین شما پنهان نماند. درنتیجه محتوای مرتبط با این تاریخ‌ها، همیشه برای مخاطب مشتاق آن آماده است.
به‌طور مثال اگر قرار است مطلبی درباره‌ی فینال جام ملت‌های آسیا منتشر کنید، مدت‌ها قبل از آن در جریان تاریخ، محل و طرفین بازی خواهید بود تا جزو اولین کسانی باشید که مطلب را در موعد مقرر به دست علاقه‌مندان می‌رسانند.
همچنین اگر اتفاقی ناگهانی به خبری داغ تبدیل شد، تحریریه‌ی شما فرصت کافی برای پرداختن به آن را خواهد داشت.

6. محتوای باکیفیت‌تری تولید می‌کنید

امروزه با بالا رفتن اهمیت شبکه‌های اجتماعی در تحول کسب‌وکارها، تولید محتوای باکیفیت به اولویت غول‌های تجاری دنیا تبدیل شده. جای تعجب نیست اگر بدانید پشت یک پست کوتاه اینستاگرامی یا یک مقاله‌ی منتشرشده روی سایت برندهای بزرگی مثل Dior یا Channel یک تیم کامل از متخصصان حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.
تقویم محتوا به این تیم‌ها کمک می‌کند تا فارغ از حواشی، اشتباهات و تداخل وظایف تمام توان و تمرکز خود را صرف افزایش کیفیت کار کنند.
تقویم محتوایی در چشم‌انداز بلندمدت کسب‌وکار شما باعث ایجاد کیفیت تضمین‌شده‌ی محتوا، روتین حرفه‌ای و لحن و صدای منحصربه‌فرد می‌شود.

7. خودآزمایی و تجزیه‌وتحلیل نتایج کارتان را آسان‌تر می‌کنید

تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا بعد از انتشار محتوا و دریافت بازخوردها بتوانید نتایج کارتان را بهتر و دقیق‌تر بررسی کنید. با داشتن یک تقویم دقیق محتوایی می‌توانید تک‌تک مراحل و افراد تیم تولید محتوای‌تان را به‌لحاظ کیفیت و عملکرد بسنجید و به برآیند دقیقی از نقاط ضعف و قوت خود برسید.

بخش‌های مختلف یک تقویم محتوا چیست؟

یک تقویم تولید محتوا عموماً شامل این بخش‌هاست:

  • تاریخ‌ها

تاریخ شروع کار، ضرب‌الاجل یا موعد تحویل و تاریخ انتشار در این قسمت نوشته می‌شود.

  • قالب محتوا

محتوا قرار است چگونه باشد؟ پست سایت، اینستاگرام، ویدئو برای یوتیوب،...

  • عنوان/موضوع
  • کلمات کلیدی

کلمات کلیدی که برای تولید محتوای هر متن لازم است به‌کار گرفته شود در این قسمت نوشته می‌شوند.

  • نویسنده
  • جزئیات محتوا

در این قسمت موضوع محتوا با کمی شرح و بسط توضیح داده می‌شود.

  • مخاطب هدف
  •  CTA محتوا (اقدام به عمل)

می‌خواهید مخاطب بعد از مشاهده‌ی محتوای شما چه کند؟ قرار است به صفحه‌ی فروش محصول هدایت شود؟ قرار است توسط یک لینک به صفحه‌ی دیگری هدایت شود و از شما مشاوره بگیرد؟ در این قسمت باید عناصر CTA را بنویسید.

در ادامه میتوانید یک نمونه تقویم محتوایی مناسب برای سایت را دانلود کنید.

دانلود رایگان تقویم محتوا 

 

منابع:

  1. ایجاد تقویم محتوا
  2. نحوه ایجاد تقویم محتوای رسانه های اجتماعی: نکات و الگوها
  3. 7 عنصر تقویم محتوا موثر
  4. بهترین الگوی تقویم محتوای 2021 برای سازماندهی در تمام سال
  5. نحوه ساخت تقویم محتوا (به علاوه الگوی رایگان)
  6. تقویم محتوا چیست؟ (به علاوه یک الگو)
نوشتن دیدگاه

با چه ابزاری می‌توانیم تقویم محتوا بسازیم؟
برای این کار ابزارهای زیادی در اختیار است، اما بهترین ابزار برای ساخت تقویم محتوایی، اکسل و بهتر از آن، گوگل شیت است که به صورت آنلاین می‌توان از آن استفاده کرد.
تقویم محتوا باید چه جزئیاتی داشته باشد؟
بسته به استراتژی شما برای پیش بردن فرایند تولید محتوا، این جزئیات می‌تواند متفاوت باشد. ما در یک محتوا، عناوین اصلی و فرعی، کلمات کلیدی، نویسنده، ویراستار، تاریخ تحویل، و ... را وارد می‌کنیم.