تولید محتوای مناسب برای سئو وب‌ سایت

حتی اگر کمی با مباحث بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا آشنا باشید، حتماً تا به حال کلمه‌ی سئو به گوش‌تان خورده است. سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization، یعنی بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو است. بهینه‌سازی چه چیزی؟ بهینه‌سازی متن محتواهایی که می‌نویسیم.
بهینه‌سازی متن برای موتورهای جست‌وجو یکی از چالش‌ برانگیزترین کارهایی است که در فرایند تولید محتوا با آن مواجه می‌شویم. اما جای نگرانی نیست. ما در این بخش نحوه‌ی تولید محتوای مناسب برای سئو را به شما آموزش می‌دهیم.

محتوای مناسب برای سئو چیست؟

برای درک بهتر این موضوع یک بار دیگر به سه کلمه‌ای که SEO از آن‌ها تشکیل شده برمی‌گردیم: Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو.
سئو کردن یک محتوا یعنی جوری آن را بنویسیم که هنگام سرچ در گوگل، مخاطب به راحتی بتواند آن را پیدا کند و به آن دسترسی داشته باشد. محتوای بهینه شده برای سئو یا محتوای مناسب برای سئو، هر محتوایی است که با هدف عملکرد خوب در موتورهای جست‌وجو و گرفتن بیشترین میزان ترافیک ارگانیک برای وب‌سایت نوشته شده باشد.

عناصر کلیدی در سئوی محتوا کدام است؟

هر محتوا برای بهینه شدن با اصول سئو باید از نظر چهار عنصر اصلی بررسی شود:

  1. جستجوی کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک سایت خود را بالا ببرید لازم است قبل از نوشتن، به جست‌وجوی کلمات کلیدی بپردازید. کلمات کلیدی به شما می‌گویند که مخاطبان شما بیشتر دنبال چه چیزهایی می‌گردند یا به عبارتی بیشتر چه چیزهایی را در گوگل سرچ می‌کنند. به این ترتیب وقتی از این کلمات در متن محتوای خود استفاده می‌کنید، هنگام جست‌وجو توسط کاربران، در نتایج برتر گوگل دیده می‌شوید و مخاطبان بیشتری پیدا می‌کنید.

  1. بهینه‌سازی کلمات کلیدی

استفاده‌ی بهینه از کلمات کلیدی: یعنی این که بدانید کجا و چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این نکته را فراموش نکنید که استفاده از کلیدواژه‌ها در عنوان اصلی و عناوین فرعی به‌شدت ضروری است.

  1. سازمان‌دهی محتوا

سازمان‌دهی محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر سئوی محتواست. متن محتوای شما باید ترکیبی از محتواهای کوچک با زیر عنوان‌های مختلف باشند که در قالب یک متن واحد ارائه می‌شوند. در این صورت مطالعه‌ی آن برای مخاطب آسان‌تر و دسترسی به آن هم راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

  1. ارائه‌ی محتوا

یکی دیگر از نکات مهم سئو این است که بر نحوه‌ی ارائه‌ی محتوای خود به طور دقیق نظارت کنید. محتوای خود را علاوه بر سایت در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر کنید، از تبلیغات کمک بگیرید و خلاصه کاری کنید تا محتوای شما به خوبی دیده شود.

عناصر محتوای سئو

طرز نوشتن محتوای مناسب برای سئو سایت

نوشتن محتوا بر اساس اصول سئوی متن، به معنای تبعیت از قواعد و اصولی است که به شما کمک می‌کند ترافیک ارگانیک بیشتری داشته باشید و در نتایج برتر جست‌وجوی گوگل ظاهر شوید. این راهنمای گام به گام به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را در چهارچوب سئو بنویسید و بهینه کنید.

  1. یک موضوع جذاب و مطمئن پیدا کنید.
  2. انگیزه‌ی جست‌وجوی موضوع مورد نظرتان را بررسی کنید.
  3. یک طرح کلی بنویسید.
  4. متن محتوا را بنویسید.
  5. متن محتوا را ویرایش کنید.
  6. محتوای خود را از نظر بصری جذاب کنید.
  7. عناوین توصیفی و جذاب بنویسید.

خوب حال بیایید این مراحل را یکی یکی بررسی کنیم.

1. یک موضوع جذاب و مطمئن پیدا کنید.

قبل از این که وارد فرایند نوشتن شوید باید یک موضوع مناسب پیدا کنید که پتانسیل سرچ و ایجاد ترافیک بالایی داشته باشد. برای این منظور به موضوعات گسترده‌ای فکر کنید که فکر مخاطبان شما را مشغول می‌کنند.
برای مثال اگر وسایل آشپزخانه می‌فروشید، ممکن است بخواهید دستور پخت بعضی غذاهای سخت را با وسایل خودتان آموزش دهید یا محصولات خود را به بحث و بررسی بگذارید.
برای این کار خوب است از ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. با جست‌وجوی یک کلمه درباره‌ی موضوع مورد نظر، لیستی از کلمات کلیدی خواهید دید که مخاطبان شما آن‌ها را جست‌وجو کرده‌اند. می‌توانید از این جست‌وجوها ایده بگیرید تا محتوای خودتتان را بنویسید.

2. انگیزه‌ی جست‌وجوی موضوع مورد نظر را بررسی کنید.

گوگول میلیاردها دلار برای پیدا کردن انگیزه‌ی جست‌وجوی مردم سرمایه‌گذاری کرده. برای گوگل مهم است که مردم چرا موضوعی را سرچ می‌کنند. پیدا کردن این انگیزه به گوگل کمک می‌کند تا نتایج جست‌وجو را به بهترین شکل در اختیار مخاطب قرار دهد و ترتیب صفحات نتایج را بر اساس مرتبط‌ترین نتایج حفظ کند.
برای این که بتوانید محتوای بهینه‌ای بنویسید، باید این نکته را خوب بررسی کنید. باید ببینید مخاطبان شما در رابطه با این موضوع بیشتر دنبال چه چیزهایی می‌گردند؟
برای مثال اگر قرار است دستور پخت یک غذای سخت را آموزش دهید، باید کاری کنید تا آن دستور سخت، آسان به نظر بیاید.
یا مثلا باید به‌طور دقیق بررسی کنید که در رابطه با موضوع مورد نظر شما کدام ‌یک از قالب‌های محتوایی مناسب‌تر است. مخاطبان شما محتوای متنی را ترجیح می‌دهند یا تصویری یا صوتی یا ویدئویی؟
وقتی انگیزه‌ی مخاطبان خود از جست‌وجوی موضوع مورد نظر را پیدا کردید، باید وارد مرحله‌ی بعدی شوید.

3. یک طرح کلی بنویسید.

بعد از بررسی انگیزه‌ی مخاطب‌ها از جست‌وجوی عنوان نوبت آن می‌رسد تا طرحی کلی بنویسید و آن‌چه در ذهن‌تان می‌گذرد را پیاده‌سازی کنید. طرح کلی به شما می‌گوید که می‌خواهید چه نوع محتوایی تولید کنید و چطور ایده‌ی آن را بسط و گسترش دهید.
نکته‌ای که در نوشتن طرح کلی مهم است این است که در این مرحله باید جای کلمات کلیدی در متن را هم مشخص کنید. باید بدانید کدام کلیدواژه در کدام قسمت قرار می‌گیرد و متن شما از کجا شروع می‌شود و به کجا می‌رسد.

4. متن محتوا را بنویسید.

خوب وقت آن رسیده تا دست به کیبورد ببرید و آن‌چه در نظر دارید را بنویسید. نکته‌ی مهم در این مرحله نوشتن محتوا بر اساس اصول و قواعد نگارشی است. سعی کنید سالم و روان بنویسید و از پیچیده‌نویسی و سخت‌نویسی پرهیز کنید.
لیست کلیدواژه‌ها را مقابل خود بگذارید و بر اساس آن‌ها متنی صحیح، خوش‌خوان و جذاب بنویسید.
برای آموزش اصول نگارش محتوا می‌توانید به مطلب قواعد نگارشی برای تولید محتوا که پیش از این درباره‌ی آن نوشته‌ایم مراجعه کنید و اصول نگارش محتوا را یاد بگیرید.

5. متن محتوا را ویراش کنید.

این مرحله را هیچ وقت پشت گوش نیندازید. حتی بهترین نویسندگان هم هنگام نوشتن سریع دچار خطا می‌شوند و ممکن است متنی که می‌نویسند متن خوبی نباشد. همیشه بعد از نوشتن متن اولیه نگاهی دوباره به آن بیندازید و آن را از هر نظر بررسی کنید.
غلط‌های املایی و دستوری را تصحیح کنید، بر حضور درست و به‌جای کلمات کلیدی نظارت کنید و لحن و زبان محتوای خود را بررسی کنید تا مبادا خیلی سخت یا خیلی پیش پا افتاده باشد و ...

6. محتوای خود را به لحاظ بصری جذاب کنید.

هیچ‌کس دوست ندارد یک صفحه متن پیوسته و بدون تصویر بخواند. همیشه بعد از چند پاراگراف کوتاه، تصویری در متن قرار دهید تا چشم خواننده استراحت کند. تحقیقات نشان داده‌اند که تصاویر درک مطلب را برای خواننده آسان‌تر می‌کنند و به او کمک می‌کنند تا مطلب را راحت‌تر به یاد بیاورد.
استفاده از ویدئوها هم تمهید مناسبی است برای این که برای چند دقیقه به ذهن مخاطب استراحت بدهید تا مطالب قبلی را هضم کند.
این مسئله اگرچه به‌طور مستقیم با سئو ارتباطی ندارد اما از آن‌جایی که در جلب نظر مخاطب اهمیت ویژه‌‌ای دارد، به‌طور غیر مستقیم به سئو و افزایش بازدید سایت شما کمک می‌کند.

7. عنوان‌ها و زیرعنوان‌های توصیفی و جذاب بنویسید.

یکی از مهم‌ترین نکات در نوشتن محتوای بهینه برای سئو استفاده از عنوان‌ها و زیرعنوان‌هایی است که هم حاوی کلمات کلیدی باشند و هم آن‌قدر جذاب باشند که مخاطب را به خود جلب کنند.
پیشنهاد ما به شما این است که در عنوان و زیرعنوان‌های محتوای خود علاوه بر کلمات کلیدی از کلمات قدرتمند هم استفاده کنید. این کلمات عناوین شما را توصیفی می‌کند و تاثیر به‌سزایی در جلب نظر مخاطب دارند.
به این دو عنوان توجه کنید:

  • دستور پخت نان خانگی
  • ساده‌ترین دستور پخت نان خانگی بدون مخمر

همان‌طور که می‌بینید عنوان اول، عنوانی معمولی است اما در عنوان دوم از دو کلمه‌ی قدرتمند (ساده‌ترین و بدون) و یک کلیدواژه (مخمر) استفاده شده. مسلماً عنوان دوم، عنوان جذاب‌تری است و مخاطب را بهتر جلب می‌کند.


پیروی از چهارچوب سئوی متن، روشی اثبات‌شده برای افزایش ترافیک ارگانیک است. روشی کم‌ هزینه و پربازده که تأثیر آن با افزایش بازدید به‌واسطه‌ی تبلیغات قابل مقایسه نیست. محتوای بهینه شده با اصول سئو شانس بیشتری برای دیده شدن دارد و شما را در مسیر رسیدن به اهداف تجاری بلندمدت‌تان قرار می‌دهد.

منابع:

  1. محتوای سئو
  2. محتوای SEO چیست؟ نحوه نوشتن محتوایی که رتبه بگیرد
  3. محتوای SEO چیست؟ راهنمای ایجاد محتوا برای سئو
  4. SEO کپی رایتینگ : نحوه نوشتن محتوا برای مردم و بهینه سازی برای گوگل
نوشتن دیدگاه