بازاریابی محتوا حول محور ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطبان خاص مشتری می گردد. امروزه بازی ها دیگر در همه زمینه های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، موسیقی، تلویزیون و موارد دیگر راه خود را باز کرده اند. جذابیت بازیها دیگر فراتر از پسران نوجوان است (زنان در حال حاضر بزرگترین جمعیت گیمرهای ویدیویی را تشکیل می دهند!). بنابراین جای تعجب نیست که تولید محتوای بازی این روزها حسابی سر و صدا کرده است.
چرا؟ همانطور که یکی از گیمرهای حرفهای می گوید: «برای لذت بردن از فوتبال نیازی نیست بازی کنید، می توانید آن را از تلویزیون نگاه کنید». از دید یک تبلیغ دهنده، محتوای بازی یک محتوای کمیاب است، محتوایی که جذابیت را به شما ارائه می دهد. حتی اگر برند شما بخشی از صنعت بازی است، می توانید وارد عمل شوید و از این موقعیت بهترین استفاده را برای محصولات خود ببرید.
مخاطبان تولید محتوای گیمینگ
یک نظرسنجی از Google Consumer Survey در اکتبر 2014 از افرادی که گفته اند ویدیوها و محتواهی بازی را دنبال می کنند، نشان داد که فقط بخشی از این گروه (37٪) خود را گیمر می دانند. وقتی از بینندگان در مورد انگیزه هایشان برای دنبال کردن این محتواهای بازی پرسیده شد، بینندگان همانقدر از «سرگرم شدن با این محتواها» و «بامزه بودن» آنها گفته بودند که به «یادگیری استراتژی های جدید» یا «نکات بازی» هم اشاره کرده بودند.
اگر تبلیغاتی که برای بازی ها ساخته می شود جذاب باشند، مخاطب آن به یک قشر خاص محدود نمی شود، زیرا بسیاری از گیمرها آن را تبلیغاتی نمی دانند؛ گیمرها به خصوص طرفداران آن بازی آن تبلیغ را به عنوان پاداش خود برای فهمیدن هر چیز جدیدی که به بازی های ویدیویی مورد علاقه شان مربوط است، می دانند. محتواهای این چنینی اگر جذابیت کافی داشته باشد، اغلب بین گیمرها به اشتراک گذاشته می شود.
افرادی که محتوای بازی را تماشا می کنند، علایق مختلفی دارند. این امر به ویژه در مورد زنان صدق می کند؛ داده های یک سایت معتبر در زمینه آمار اینترنتی، گزارش می دهد که از هر 5 بیننده 18 تا 34 ساله که سایتها و کانال های مربوط به زیبایی و مد را دنبال می کنند، 2 نفر از آنها قطعا محتواهایی در زمینه بازی را نیز دنبال می کنند.
اصول تولید محتوا گیمینگ
تولید محتوای بازی در طول سالها تغییر کرده است. بازی ها زمانی محدود به بازی سنتی بودند، اما دیگر اینگونه نیست. از زمان معرفی بازی های موبایل در تلفن های هوشمند و تبلت ها به همراه بازی در سایت های رسانه های اجتماعی ، اطلاعات مخاطبان به شدن زیادی تغییر کرده است. از آنجا که این گسترش در دنیای دیجیتال اتفاق افتاده است، شرکت های بازی سازی نیز اکانت هایی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند که مخاطبان برای آگاهی از اطلاعات یا یادگیری بازی از آنها استفاده کنند و محتوای آنها را به اشتراک بگذارند. بنابراین، نرفتن به شبکه های اجتماعی و تولید محتوا نکردن در این زمینه، مقدمهای بر شکست است.
به طور کلی، بازاریابی محتوای دیجیتال در زمینه B2B مناسب است ، همانطور که شرکت های بزرگ دنیا بارها بر این موضوع تاکید داشتند که تنها راه موفقیت در حوزه کسب و کار، ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان ایجاد است و فضای اینترنت این بستر را آماده می کند. در صنعت بازی طرفدارانی وجود دارند که دهه ها به بازی های یک شرکت وفادار بودهاند.
تخصص تولید کنندگان محتوای بازی
اینکه یک نویسنده از دنیای بازی و این فضا آگاه باشد، بسیار مهم و اثر گذار است و رابطه کاملا مستقیمی با موفقیت آن محتوا دارد، زیرا استفاده از چندین استراتژی برای تولید محتوا الزامی است، چون افراد مختلف سلایق مختلفی نیز دارند. همانطور که مردم ترجیح می دهند در کنسول های مختلف بازی کنند، بازاریابی محتوا نیز از این نظر شبیه به همین مورد است؛ زیرا فرد ممکن است خواندن مقالات یک سایت را به جای تماشای فیلم و ویدیو ترجیح دهد. ایجاد محتوا در چندین استراتژی، خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند.
بنابراین، داشتن یک نویسنده که بتواند با تولید محتوا مخاطبان و طرفداران یک بازی را نگه دارد، ضروی است زیرا حفظ این رابطه با طرفداران بازی بسیار مهم است. چرا که یکی از کارکردهای اصلی تولید محتوا ایجاد مخاطب و مشتری وفادار برای یک برند است و طرفداران را به این باور می رساند که آن برند نماینده آنها است و آنها هم بخشی از سفری هستند که برند در طول چرخه زندگی خود در بازار طی خواهد کرد. این مورد را در مورد سری بازی های ویدیوییSuper-Mario Bros می توانید مشاهده کنید. طرفدارانی که با انجام آن بازیها بزرگ شده اند، حتی در بزرگسالی به دلیل رابطه طولانی مدتی که این شرکت با آنها طی سالها ایجاد کرده است، به محتوای خوب این شرکت قطعا پاسخ خواهند داد.
چرا تولید محتوای بازی با یک محتوا
یک محتوا برای هر محتوایی که به آن سپرده شود، از نویسندگان متخصص در همان زمینه تخصصی کمک می گیرد تا محتواهای خود را به نحو احسن تولید کنند. برای مثال در زمینه تولید محتوای بازی از افرادی که به صورت حرفه ای بازی ها را دنبال و بازی می کنند و علاوه بر این به نوسندگی علاقه دارند کمک می گیرد. تیم یک محتوا در کنار نویسندگان خود، از کارشناسان بازاریابی، تبلیغات و سئو کمک می گیرد تا محتوای تولید شده بازی، بهترین نتیجه و بازخورد را از سمت مخاطبان داشته باشد.
تولید محتوای گیمینگ آن هم به صورت روان و مردم پسند کاری سخت اما لذت بخش است که نویسندگان تیم یک محتوا آن را با لذت انجام می دهند. نویسندگان تیم یک محتوا به دلیل اینکه خود اهل بازی و سرگرمی هستند، همواره اطلاعاتشان را به روز نگاه می دارند و صمیمیت و جذابیت متن را حفظ می کنند؛ زیرا با سلیقه مخاطبان این محتوا آشنا هستند.
یک نمونه از تولید محتوای بازی
مایکروسافت، قبل از راه اندازی بازی ویدیویی جدید خود "Halo 4" آن را با یک ویدیوی کوچک به صورت سریالی تحت عنوان "Forward to Dawn" تبلیغ کرد که بسیار محبوب شد و در هر قسمت حدود 2.5 میلیون بازدید داشت.
نمونه زیر یکی از محتواهای تیم یک محتواست که برای بازی پابجی که این روزها بسیار فراگیر شده، نوشته شده است.
بازی پابجی (PUBG) چیست؟چرا همه در مورد بازیکن ناشناس Battlegrounds یا PlayerUnknown's Battlegrounds صحبت می کنند؟
بازی پابجی توسط شرکت چینی Tencent Games منتشر شده و برای اندروید و iOS در دسترس است. این شرکت بزرگترین تهیه کننده، سرمایهگذار و ناشر بازیهای ویدیویی در دنیاست. این بازی از 19 مارس 2018 به صورت چند مرحله ای آغاز شد و در ادامه به یکی از بازی های پرمخاطب و جذاب موبایل شناخته شد. این بازی تابحال بیشترین دانلود را در گوشیهای اندروید و iOS داشته است.
بازی پابجی یک بازی آنلاین است، بنابراین برای انجام بازی نیاز به اتصال به اینترنت را دارید (از طریق شبکه تلفن همراه یا Wi-Fi ). اما نکته قابل توجه این است که هرچه پینگ اینترنت پایینتر باشد بهتر است.
مشخصات فنی اندروید مورد نیاز برای این بازی، 5/1 و بالاتر و حداقل 2 گیگابایت RAM است. بنابراین اکثر تلفنهای هوشمند امروزی، میتوانند این بازی را داشته باشند.