تکنیک محتوا نویسی با روش APP

تولید مداوم محتوای متنی به‌طوری که برای خواننده جالب باشد و نظر او را جلب کند، همیشه کارآسانی نیست. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا این گلایه را دارند که علی‌رغم تولید منظم محتوا و انتشار مناسب آن، بازخورد مناسبی از مخاطب دریافت نمی‌کنند. گاهی حتی مفیدترین محتواها آن‌طور که باید و شاید مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و این امر تولیدکنندگان محتوا را به‌شدت سرخورده می‌کند.
APP یکی از روش‌های نوشتن محتواهای جالب، باکیفیت و منطبق بر سئو است. اگر شیوه‌ی استفاده از این روش را یاد بگیرید، کیفیت محتواهای شما و در نتیجه بازخورد مخاطبان‌تان به مراتب بهتر خواهد شد. ما در این مطلب تکنیک محتوانویسی به روش APP را به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم.

تکنیک APP چیست؟

تکنیک‌های زیادی برای نوشتن یک محتوای متنی خوب برای وبلاگ وجود دارد. یکی از این تکنیک‌ها روشی است که به آن APP می‌گویند. APP متشکل از حروف اول سه کلمه‌ی مجزاست:

  1. Agree (موافقت)
  2. Promise (قول دادن)
  3. Preview (پیش‌نمایش)

این تکنیک روشی برای قالب‌بندی محتوا به منظور جذب خواننده است. به تصویر زیر نگاه کنید.

 تکنیک app

این قالبی است که محتواهای نوشته شده با تکنیک APP دارند. اما این قالب گویای چه چیزی است؟ بر اساس این قالب محتوای شما باید از سه بخش کلی تشکیل شود:

  1. Agree (موافقت): موافقت با مسئله‌ی خواننده
  2. Promise (قول دادن): قول دادن نتایجی خاص
  3. Preview (پیش‌نمایش): پیش‌نمایش محتوا

می‌خواهیم کمی بیشتر وارد جزئیات شویم اما لازم است قبل از آن به یک قانون مهم و طلایی در بازاریابی محتوایی اشاره کنیم.

قانون ۳ ثانیه

دنیای امروز دنیای تعاملات شلوغ و پر ازدحام و رقابت‌های تنگاتنگ است. مخاطب مدرن محتواهای دیجیتالی هم طبعاً مخاطبی کم حوصله است که نه فرصت مطالعه‌ی یک متن طولانی را دارد و نه حوصله‌ی آن را.
در چنین شرایطی که هم تولید محتوا بسیار ضروری است و هم مخاطب شما حوصله‌ی دقیق شدن و خواندن محتوای شما را ندارد چاره چیست؟ چگونه می‌توان توجه مخاطب را به محتوا جلب کرد و کاری کرد مخاطب بخواهد تا انتهای متن را بخواند و با آن همراه شود؟
بازاریابان محتوایی حرفه‌ای روش‌ها و قانون‌های زیادی را مطرح می‌کند که به جلب نظر مخاطب کمک می‌کنند. روش‌هایی مانند استفاده از محتوای تصویری، نوشتن محتوای ساختارمند، پرهیز از به کار بردن زبان سخت، نوشتن محتوا به‌صورت هرم وارونه طوری که قسمت‌های جالب محتوا در اول متن گنجانده شوند و ...
یکی از مهم‌ترین قوانین که متخصصان بازاریابی محتوایی همواره بر آن تأکید دارند و معتقدند کلید موفقیت محتوا در جلب نظر مخاطب است این است: قانون ۳ ثانیه
قانون ۳ ثانیه در تولید محتوا می‌گوید که محتوای شما برای جلب نظر مخاطب تنها سه ثانیه فرصت دارد. اگر در این مدت زمان بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید و او را متقاعد کنید که محتوای شما برای او مفید است برنده‌اید، در غیر این صورت به احتمال زیاد شما مخاطب را از دست داده‌اید.
تکنیک APP روشی است که اجرای این قانون در محتوای شما را تضمین می‌کند؛ یعنی جلب توجه مخاطب در ۳ ثانیه.

قانون 3 ثانیه

چگونه بر اساس روش APP محتوا بنویسیم؟

حالا که با نمای کلی و سه رکن اصلی محتوای APP آشنا شدید وقت آن است که ببینیم تکنیک نوشتن محتوا با روش APP به چه صورت است.

  • محتوا را با موافقت شروع کنید.

موافقت با چه؟ موافقت با هرچیزی که خواننده یا مخاطب در ذهن دارد. بگذارید کمی واضح‌تر توضیح بدهیم.
این تکنیک به ما می‌گوید متن محتوای خود را با موافقت با دغدغه‌ی مخاطبان‌تان شروع کنید. فرض کنیم قرار است محتوایی درباره‌ی «پیدا کردن بهترین ایده‌ی محتوا» تولید کنید.
خوب فکر می‌کنید دغدغه‌ی مخاطبی که این متن را می‌خواند چیست؟ اگر کسی به دنبال ایده‌ی تولید محتوا می‌گردد یعنی پیدا کردن ایده‌ی تولید محتوا برایش سخت است.
روش APP می‌گوید محتوای خود را با موافقت با این دغدغه آغاز کنید. مثلاً:

پیدا کردن ایده‌های تازه برای نوشتن محتوا کاری دشوار است. بله. ما هم این را قبول داریم.

باید نقاط درد، مسائل، مشکلات و چالش‌های مخاطب خود را پیدا کنید و آن را در قالب مسئله‌ای طرح کرده و سپس با آن موافقت کنید.
تولید محتوا کاری است که به شدت بر ایجاد روابط انسانی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتوا تأکید دارد. برای این که بتوانید با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کنید باید به او نشان دهید که دغدغه‌های او را می‌فهمید و با او موافقید.
یکی از مهم‌ترین مزایای این کار این است که با این روش، محتوای شما به‌صورت ناخودآگاه و تا حد زیادی با اصول سئو منطبق می‌شود. می‌پرسید چرا؟
پاسخ ساده است. وقتی در ابتدای مقاله با مخاطب خود موافقت می‌کنید در واقع دارید دغدغه‌های او و به عبارتی کلیدواژه‌های مهم این محتوا را در ابتدای متن قرار می‌دهید. این یکی از اصول سئوی متن است.

  • محتوا را با قول دادن به خواننده ادامه دهید.

حالا که به خواننده نشان دادید با او موافق هستید و مسئله و دغدغه‌ی او را می‌فهمید، باید کاری کنید تا او بداند راه حل مشکلش در دستان شماست. روش APP می‌گوید در این مرحله به خواننده‌ی خود قول بدهید که مشکل او را حل می‌کنید. مثلاً به او بگویید اگر این کارها را انجام دهی، به این نتایج می‌رسی.
بیایید به مثال قبل برگردیم. در مرحله‌ی قبل فرض کردیم شما می‌خواهید محتوایی درباره‌ی پیدا کردن بهترین ایده برای تولید محتوا بنویسید. مسئله و مشکل خواننده را پیدا کردید و با او موافقت کردید که پیدا کردن ایده برای تولید محتوا کار سختی است.
حالا در این مرحله باید به او قول بدهید که مشکلش را حل می‌کنید. مثلاً به این شکل:

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید بهترین ایده‌ها را برای تولید محتوای خود پیدا کنید.

فراموش نکنید که مخاطب امروزی بسیار کم‌حوصله است و فرصت شما برای متقاعد کردن او به این که محتوای شما به دردش می‌خورد بسیار کم است. بنابراین در این مرحله به سرعت به سراغ قول‌تان بروید و کاری کنید مخاطب خیلی زود بفهمد که راه حل مشکلش پیش شماست. در این قسمت باید مزایای کاری که می‌کنید یا راه حلی که دارید را به سرعت عنوان کنید تا مخاطب برای خواندن ادامه‌ی محتوای شما ترغیب شود.

  • پیش‌نمایش محتوا را ارائه کنید.

بعد از قول دادن به مخاطب می‌توانید به شرح و بسط موضوع خود بپردازید و با اطمینان خاطر از این که خواننده را با خود همراه کرده‌اید، راه حل مشکل را در اختیار او قرار دهید.
طبق مثال قبل، بعد از این که به مخاطبان خود گفتید که با در پیش گرفتن روش‌های شما می‌توانند بهترین ایده‌ها را برای نوشتن محتوا پیدا کنند، در قسمت سوم مطلب خود باید پیش‌نمایشی از محتوای خود را به مخاطب ارائه کنید. مثلاً:

ما در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه بهترین ایده‌های تولید محتوا را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید.

اهمیت این بخش در این است که شما به مخاطبان خود توضیح می‌دهید که دقیقاً قرار است چه چیزی دریافت کنند. پیش‌نمایش خواننده را مطمئن می‌کند که با خواندن این محتوا چه مشکلی را به چه شکل می‌تواند حل کند.

خوب تبریک می‌گوییم. کار شما تمام شد. با دانستن این روش و تمرین مداوم آن می‌توانید مطمئن باشید که محتوای شما به خوبی دیده می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

منابع:

نوشتن دیدگاه