برات اناند – متخصص استراتژی کسب‌ و کار و نویسنده کتاب دام محتوا

پروفسور برات آناند استاد دانشگاه هاروارد، متخصص استراتژی دیجیتال، استراتژی رسانه و سرگرمی و استراتژی شرکتی و تغییرات سازمانی است.
کتاب اخیر وی به نام «دام محتوا: راهنمای استراتژیست برای تغییر دیجیتال» تحول دیجیتالی در صنایع مرتبط با تولید محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب به دلیل دیدگاه نوینی که در مورد استراتژی و تحول دیجیتال دارد، مورد تحسین قرار گرفته و به عنوان یکی از ده کتاب برتر تجارت انتخاب شده است.
ما در این مطلب قصد داریم به معرفی این چهره‌ی شاخص در حوزه‌ی کسب‌وکار و کتاب مهم او بپردازیم.

بیوگرافی پروفسور برات اناند

پروفسور برات اناند اقتصاددان امریکایی، استاد مدیریت تجاری بخش Henry R. Byers در مدرسه‌ی بازرگانی هاروارد و رئیس هیئت علمی ابتکار HBX است.
دکتر اناند رقابت در بازار کالاهای اطلاعاتی را با تمرکز بر رسانه و سرگرمی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد. او همچنین متخصص استراتژی چند تجارتی است.
برات اناند مطالعات موردی بسیاری را در زمینه‌ی استراتژی کسب‌وکار برای شرکت‌های بسیار مطرح و بزرگی مانند Danaher، مجله‌ی Economist، News Corporation، Random House و Schibsted انجام داده است. این مطالعات دستاوردها و جوایز زیادی برای او به همراه داشته‌اند. مقالات او در معتبرترین نشریات و مطبوعات جهان از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، بلومبرگ و ... منتشر شده است.
یکی از شاخص‌ترین کارهای این استاد دانشگاه هاروارد، پژوهش درباره‌ی تحولات دیجیتالی است که از کوچک‌ترین استارتاپ‌ها تا بزرگ‌ترین کمپانی‌ها را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار داد.
دکتر برات اناند کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرد و سپس همان رشته‌ی اقتصاد را در مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا در دانشگاه پرینستون ادامه داد.

 کتاب دام محتوا

توصیه‌های برات اناند برای کارآفرینان

دکتر اناند در کتاب دام محتوا می‌گوید: موفقیت از متفاوت بودن نشأت می‌گیرد و این متفاوت بودن همیشه دلیل اصلی پیشی گرفتن از دیگران در رقابت‌های بازاریابی است. او بر اساس این جمله و تأکید براهمیت متفاوت بودن در موفقیت، درس‌های ارزشمندی به صاحبان کسب‌کارها می‌دهد.
برات اناند معتقد است برای موفقیت کارآفرینان در عرصه‌ی دیجیتال سه عبارت جادویی وجود دارد:

  • بهترین محصول را تولید کن.
  • تمرکزت را حفظ کن.
  • رقبا را از نزدیک پیگیری و دلایل موفقت آن‌ها را تقلید کن.

اما لازم است دوباره به این سه عبارت فکر کنید. چرا؟ چون به عقیده‌ی اناند همین سه عبارت جادویی در عین این که کلید موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها هستند، موجب شکست و سقوط بسیاری دیگر هم می‌شوند.
او معتقد است در دنیای دیجیتالی امروز همه‌ی کسب‌وکارها با دو چالش اساسی مواجه‌اند:

  • جلب توجه مشتری
  • دریافت هزینه بابت خدمات و محصولات

این چالش‌ها چیزهای جدیدی نیستند اما وقتی شما بدون داشتن یک استراتژی متفاوت در دنیای دیجیتال شروع به فعالیت کنید، این‌ها به بزرگ‌ترین دشمنان شما تبدیل می‌شوند. دکتر اناند می‌گوید آن سه عبارت جادویی وقتی منجر به موفقیت شما می‌شوند که متفاوت از دیگران، هدفمند و فکر شده مورد استفاده قرار بگیرند.
شما به عنوان یک کارآفرین باید در ابتدا زیر و بم کار خود را بدانید تا بتوانید از تجربیات دیگران به نفع خودتان استفاده کنید.
دکتر اناند در کتاب دام محتوا توضیح می‌دهد که برای برطرف کردن دو چالش مهمی که بالاتر به آن‌ها اشاره شد و برای تبدیل شدن به کارآفرینی موفق باید تلاش کنید تا سه نوع ارتباط را در تجارت خود ایجاد کنید.

  • ارتباط اول: ارتباطات کاربران

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر تجارت موفق، ارتباط کاربران با یکدیگر است. شما به عنوان صاحبان کسب‌وکارها باید امکانی را برای ارتباط مشتریان خود با یکدیگر فراهم کنید.
سی سال پیش اپل دستگاه زیبایی را تولید کرد تا با کامپیوترهای خانگی رقابت کند. اما بازخورد این محصول در بازار جهانی کمتر از سه درصد بود. مردم هم‌چنان ترجیح می‌دادند به جای استفاده از دستگاه جدید اپل از کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند. اما دلیل آن چه می‌تواند باشد؟
زیرا کامپیوتر به آن‌ها امکان می‌داد تا با یکدیگر در ارتباط باشند. این شرایط برای اپل تغییر نکرد تا وقتی که اپل ارتباط کاربران با یکدیگر را در دستور کار خود قرار داد.
اگر به ارتباط کاربران با یکدیگر فکر نکنید، حتی در صورت تولید بهترین محصول، باز هم ممکن است موفق نشوید. بگذارید یک مثال واضح بزنیم. در صنعت بازی‌های دیجیتالی چیزی که بیش از گرافیک و کیفیت بازی‌ها برای مخاطبان مهم است، اجتماعی بودن بازی است.
در دنیای دیجیتال همه‌چیز حول محور ارتباط شکل می‌گیرد و ارتباط اجتماعی کاربران با هم یکی از مهم‌ترین عناصر آن است.

  • ارتباط دوم: ارتباط محصولات

برات اناند در کتاب «دام محتوا» توضیح می‌دهد که یکی از دام‌هایی که تولیدکنندگان محتوا در آن گرفتار می‌شوند تمرکز صرف بر تولید یک محصول است؛ بدون این‌که به مکمل‌های آن محصول فکر کنند. مکمل‌ها محصولات یا خدماتی هستند که به محصول اصلی شما ارزش افزوده می‌دهند. مثلاً سخت‌افزار بدون نرم‌افزار بی‌فایده است. یا چاقو بدون تیغ عملاً به درد نمی‌خورد.
وقتی کتاب‌های الکترونیکی شروع به معروف شدن کردند، سونی پیشگام عرضه‌ی آن‌ها بود و اولین کتاب‌خوان الکترونیکی را ایجاد کرد. اما کمی بعد مارک دیگری وارد بازار شد و مارکت کتاب‌های الکترونیکی را تکان داد: Kindle.
دلیل انقلابی که Kindle به راه انداخت این نبود که تکنولوژی متفاوتی داشت یا عمر باتری و حافظه‌ی آن نسبت به سونی بهتر بود. این ویژگی‌ها پیش از این در سونی وجود داشتند. دلیل محبوبیت Kindle چیزی بود که سونی آن را فراموش کرده بود: قابلیت اتصال بی‌سیم.
قابلیت اتصال بی‌سیم Kindle محصول مکملی بود که به کمک محصول اصلی آمد تا بازار را دگرگون کند.
پس یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که محصولات مکمل محصولات اصلی خود را پیدا کنید و سعی کنید چیزی جدید، اصیل و مفید به مخاطبان خود ارائه کنید.
این مسئله در تولید محتوا هم حائذ اهمیت است. ارتباط بین محتواها و پیدا کردن محتواهای مکمل به شما کمک می‌کند تا با قدرت و متمایز از رقیبان پا به عرصه‌ی تولید محتوا بگذارید.

  • ارتباط سوم: ارتباطات اصولی

یکی از جملاتی که مدام در بازاریابی محتوایی به گوش می‌خورد این است که از رقبا تقلید کنید و راه موفقیت آن‌ها را تکرار کنید. این جمله در عین این که جمله‌ی درستی است، یکی از خطرناک‌ترین جمله‌هایی است که می‌توانید به کسی بگویید.
اگر برندی از طریق تولید یک محتوا به موفقیت چشم‌گیری رسید تضمینی وجود ندارد که همه بتوانند از طریق تولید آن محتوا موفق شوند.
بگذارید موضوع را کمی ساده کنیم. برندهای بزرگ و مطرح برای پیش گرفتن یک استراتژی و تولید محتوای موفق، به چیزهای زیادی فکر می‌کنند و فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. استراتژیست‌های محتوایی با درنظر گرفتن مسائل مختلفی که تنها خودشان می‌دانند دست به تولید محتوا می‌زنند.
حالا اگر ما بخواهیم صرفا از آن‌ها تقلید کنیم بدون این که ارتباطات اصولی کار آن‌ها را بدانیم چه می‌شود؟ احتمال موفق نشدن و حتی شکست خوردن بسیار بالاست.
دکتر اناند می‌گوید به جای تقلید صرف از رقبا، بستر موفقیت‌ها و زمینه‌ی پیشرفت آن‌ها را آنالیز و بررسی کنید. او معتقد است پشت هر تصمیم بزرگ و موفقیت‌آمیز، سلسله‌ای از ارتباطات اصولی وجود دارد.

پروفسور برات اناند در کتاب «دام محتوا» توضیح می‌دهد که شکست و پیروزی یک تجارت تنها در گرو تولید محتوا نیست. او سرنوشت کسب‌وکارها را پیش از محتوا در دستان سه نوع ارتباط ضروری می‌داند؛ ارتباطاتی که در این پست به آن‌ها اشاره کردیم. اناند معتقد است اگر این ارتباطات به درستی شکل بگیرند، تجارت شما را از رقبا متمایز می‌کنند و نمی‌گذارند کسب‌وکار شما به دام تقلید و تکرار بیفتد.

منابع:

  1. دام محتوا
  2. دام محتوا: درس هایی برای کار آفرینان
  3. پروفایل برات اناند در دانشگاه هاروارد
  4. برات اناند
نوشتن دیدگاه