اشتباهات رایج سئو و روش های پیشگیری از آن ها

سئو و استراتژی های مربوط به آن علمی است که به طور مستمر اصول و قواعد آن به روز رسانی می شود. انتخاب های اشتباه در بکار گیری این اصول، گاهی عواقب جبران ناپذیری دارد و منجر به جریمه سایت توسط گوگل می شود. از این رو لازم و ضروری است که با آگاهی از الگوریتم های روز و نحوه فعالیت ربات های جستجوگر گوگل، از بروز این اشتباهات جلوگیری کنید.

برخی از اشتباهاتی که در سئو رخ می دهند بسیار پر تکرار هستند. اطلاع از این اشتباه ها می تواند به سئوکارها برای بهبود عملکردشان کمک کند. به علاوه تحولات به وجود آمده در الگوریتم های گوگل به حدی سریع صورت می گیرد که غفلت از آنها می تواند موجب اتلاف زمان و انرژی افراد شود. یعنی ممکن است نکته ای که امروز به عنوان یک اصل مهم سئو در نظر گرفته می شود در آینده کلا حذف شود و بی اهمیت تلقی گردد. از این رو مطالعه در زمینه اشتباهات رایج سئو و راهکارهای جلوگیری از بروز آن برای تمام افرادی که شغلشان در ارتباط با این موضوع است، ضرورت دارد. چرا؟ جواب ساده است. برای پیشگیری ابتدا باید دانش کافی در مورد مسئله داشته باشید تا مشکل به صورت کاملا شفاف و آشکار نمایان شود. در غیر این صورت اقدامات صورت گرفته برای بهینه سازی سایت بی ارزش می شوند و رسیدن به اهداف مشکل می شود.

اشتباه در انتخاب کلمات کلیدی مناسب

یکی از مبحث های سئو که تاثیر چشمگیری در ارتقاء رتبه یک سایت دارد و اغلب مورد کم توجهی قرار می گیرد، انتخاب کلمه کلیدی است. گزینش کلمات منتخب که با نام تحقیق کلمه کلیدی هم شاخته می شود، کاری بسیار پر زحمت و خسته کننده است و به همین علت در بیشتر مواقع به آن توجه نمی شود. این در حالی است که در فرآیند بهینه سازی سایت، این مرحله پایه و اساس دستیابی به موفقیت در ادامه مسیر است. اشتباه در این گام می تواند کل پروژه را به نابودی بکشاند. برخی از اشتباهات پر تکراری که در انتخاب کلمه کلیدی رخ می دهند عبارتند از:

انتخاب کلمه یا عبارت بدون توجه به نیاز مخاطب هدف
چنانچه در انتخاب کلمه کلیدی به نیاز گروه مخاطبان بی توجهی صورت گیرد، نتیجه حاصل با آنچه انتظار آن وجود دارد بسیار متفاوت خواهد شد. انتخاب عبارت های پیچیده در ابتدای راه اندازی یک سایت می تواند خطرات زیادی را با خود همراه داشته باشد.

 اشتباه در انتخاب کلمات کلیدی مناسب

  1. بکار گیری کلمات کلیدی غیر مرتبط
    استفاده از عبارت های غیر مرتبط منجر به پیدا نشدن سایت در جستجوی مخاطبان خواهد شد. در نتیجه نه تنها هدف مورد نظر حاصل نشده بلکه هزینه گزافی بابت امور مربوط به بهینه سازی و سئو سایت صرف شده است.
  2. بکار گیری از کلمات کلیدی منحصر به فرد بدون ترافیک
    اگر چه استفاده از کلمات کلیدی طولانی یکی از راهکارهای مطلوب بهینه سازی سایت است اما؛ چنانچه عبارت مورد استفاده بیش از حد خاص باشد، تاثیری در سئو سایت نخواهد داشت. به عبارت دقیق تر می توان گفت که در انتخاب کلمات کلیدی باید از عبارات و یا کلماتی بهره گیری شود که از حداقل ترافیک برخوردار باشند.
  3. بی توجهی به رقبا
    توجه به کلمات مورد استفاده توسط رقبا نکته ای است که همواره باید در بهینه سازی مورد توجه قرار گیرد. انتخاب کلمات کلیدی به صورت منفرد و بدون بررسی و تامل بر روی عملکرد دیگر فعالان در حوزه مورد نظر، باعث جاماندن برند از رقبا در طولانی مدت خواهد شد.
  1. گزینش کلمات با رقابت پذیری بالا
    انتخاب کلمات و عبارات کوتاه که سطح رقابت پذیری بالایی دارند، اشتباهی است که مسیر رسیدن به هدف را بسیار طولانی می کند. در نقطه مقابل انتخاب کلمات و عبارات طولانی می تواند نرخ تبدیل بازدیدکننده سایت را به مشتری افزایش دهد.
  2. عدم توجه به سنجش و ارزیابی رتبه کلمات منتخب
    با سنجش رتبه کلمه کلیدی بکار گرفته شده می توان با رقبای فعال آشنا شده و تحلیل درستی در زمینه سئو و بهینه سازی به دست آورد.
  3. استفاده از کلمه کلیدی واحد در مقاله و پست
    استفاده از چندین کلمه کلیدی در یک مقاله و یا پست می تواند منجر به بالا رفتن احتمال بازدید آن توسط مخاطب شود. از این رو محدود کردن متن مورد نظر به استفاده از یک کلمه کلیدی واحد می تواند نتیجه کار شما را خراب کند.

 کلمات کلیدی و سئو

اشتباه در خرید بک لینک‌های کم ارزش برای سایت

برخی از سئوکارها برای ارتقاء رتبه سایت خود از بک لینک استفاده می کنند. استفاده از این مولفه اگر مطابق با اصول و قواعد باشد، تاثیر مثبت زیادی بر رتبه سایت می گذارد، اما چنانچه کاربران در پی خرید بک لینک کم ارزش برای سایت خود باشند، نه تنها به اهداف تعیین شده خود دست نخواهد یافت بلکه امکان جریمه شدن آنها توسط گوگل نیز بسیار بالا خواهد بود.

خرید بک لینک تنها در صورتی توصیه می شود که از طریق سایت های معتبر و مرتبط با حیطه شغلی شما صورت گیرد؛ در غیر این صورت انجام این کار اشتباه محض در بهینه سازی و سئو قلمداد می شود. به علاوه توجه به انکر تست یا کلمه لینک شده هم ضروری است. چرا که بک لینک منتخب در نتایج گوگل بر روی کلمه کلیدی تاثیر گذار است و همه کلمات بکار رفته به عنوان هدف، در این مورد تاثیرگذار نیستند.

گوگل با روش های خاصی از خرید بک لینک توسط یک سایت خبردار می شود. گزارش کاربران یکی از روش های مطلع شدن گوگل از این مسئله است. همچنین تعداد بک لینک های اضافه شده به یک سایت در بازه زمانی محدود و خاص، ظن گوگل به رخداد این مسئله را بالا می برد. متفاوت بودن حیطه فعالیت سایت ها نیز عامل شک برانگیز دیگری برای گوگل است که باید مورد توجه قرار گیرد. مهم ترین شیوه گوگل برای جلوگیری از وقوع این مسئله، استفاده از همراهی تیمی از کارشناسان برای گشت زنی در اینترنت است. این گروه صرفا بر یافتن سایت های فروش بک لینک و مشتریان آنها تمرکز دارند.

اشتباه در خرید بک لینک‌های کم ارزش برای سایت 

توجه نکردن به ایندکس شدن صفحات در گوگل و سایر موتورهای جست و جو

دیده شدن یک صفحه جدید در یک سایت و یا به روز رسانی صفحات قبلی موجود، تنها پس از انجام پروسه Index صفحه توسط گوگل امکان پذیر است. ایندکس در حقیقت به معنای ذخیره اطلاعات بارگذاری شده جدید در پایگاه داده اختصاصی گوگل است. واضح است که در صورت ایندکس نشدن صفحه، نمایش آن در جستجوهای مرتبط امکان پذیر نیست. انجام این کار که در گوگل توسط ربات های خزنده یا کرالر صورت می گیرد، برای اضافه شدن اطلاعات جدید در فضای مجازی و اینترنتی برای رویت کاربران الزامی است. غفلت از این امر و برطرف نکردن خطاهای ارسال شده به کاربر در این رابطه، زحمات شما را بی اثر می کند. چرا که هدف از تولید یک محتوا و صفحه مجازی، دیده شدن توسط مخاطبان است و چنانچه صفحه ای ایندکس نشود، وجود و عدم وجود محتوای درج شده فرقی ندارد و شما به هدفتان نمی رسید.

عدم توجه به طراوت و بروزرسانی مداوم سایت

به روز رسانی عاملی است که موجب بازدید مستمر کاربران از یک سایت می شود. بی توجهی به این مولفه انگیزه بازدیدکنندگان را برای بررسی مطالب موجود کم می کند چرا که اطلاعات پیشین مورد استفاده قرار گرفته است و هدف کاربران از ورود به سایت، قطعا دستیابی به مطالبی است که ارزش صرف زمان را داشته باشد. لذا در صورت کوتاهی در این مورد، بازدیدکننده در زمان کوتاهی پس از ورود، سایت را ترک خواهد کرد که این امر از لحاظ سئو تاثیر منفی زیادی خواهد داشت. فراموش نکنید که رفتار مخاطبان برای موتورها و ربات های جستجوگر گوگل بسیار مهم است. به علاوه به روز رسانی محتواهای سایت می تواند زمینه گسترش استفاده از کلمات کلیدی گوناگون را نیز افزایش دهد. در نتیجه احتمال نمایش سایت در جستجوهای گوگل بالاتر خواهد رفت.

اضافه کردن یک صفحه جدید و یا بازنویسی اطلاعات گذشته موجود در سایت، تاثیر یکسانی بر سئو دارند. از این رو ویراش متون پیشین و اضافه کردن نکاتی هر چند اندک به آن، می تواند نظر مثبت گوگل را در مورد پویایی سایت جلب کند.

عدم توجه به طراوت و بروزرسانی مداوم سایت 

تمرکز بر موتورهای جست و جو و غافل شدن از کاربر در فرایند سئو و تولید محتوا

آنچه از نظر گوگل در تولید محتوا نقش اساسی دارد، کاربر و مخاطب است. تمرکز صرف بر موتورهای جستجوگر گوگل، اشتباهی است که می تواند سایت را از دست یابی به اهداف راه اندازی آن باز دارد. چنانچه محتواهای تولیدشده توسط یک سایت پاسخگوی نیاز مخاطبان آن نباشد، احتمال دریافت نمره منفی برای آن بسیار بالا خواهد بود؛ چرا که کاربران پس از ورود به سایت، با اطلاعات مورد نظر خود مواجه نمی شوند و سایت را ترک می کنند. در نتیجه رتبه شما در گوگل به مراتب کاهش می یابد.

نوشتن دیدگاه