چک لیست تولید محتوا چیست؟

دکتر Atul Gawande، متخصص جراح عمومی، در کتابی به نام «مانیفست چک‌ لیست» بر اهمیت استفاده از چک لیست‌ها در فرآیندهای روتین و پیچیده‌ی درمانی تأکید می‌کند. او معتقد است استفاده از این چک لیست‌ها بر موفقیت عمومی یک فرآیند درمانی تأثیری مثبت دارد و احتمال ابتلا به عفونت یا فوت را در پروسه‌ی درمانی بیماران کاهش می‌دهد.
حتماً این سوال برای‌تان پیش آمده که چرا باید در ابتدای بحثی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، نقل قولی از یک پزشک بیاید. خوب جواب بسیار ساده است.
یک استراتژی محتوایی خوب شباهت زیادی به فرایند جراحی دارد. لازمه‌ی موفقیت هر دوی آن‌ها این است که حدس و گمان را دور بریزید و منطقی و قدم‌به‌قدم پیش بروید.
یکی از بهترین روش‌های انجام دقیق و مرحله‌به‌مرحله‌ی کارها، تهیه‌ی چک‌لیست و پیش بردن کار با آن است.
ما در این مطلب، چک لیست تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنیم و نمونه‌ی آن را در قالب یک فایل اکسل برای دانلود در اختیارتان می‌گذاریم.

چک‌ لیست تولید محتوا چیست؟

چک‌لیست نوعی از محتوای متنی است که کاربردهای بسیاری دارد. همان‌طور که از اسمش پیداست، چک‌لیست، لیستی از موارد مختلف (مراحل یک کار، اولویت‌بندی‌ها و ...) است که براساس آن هر مرحله از کاری انجام می‌شود و بعد از انجام تیک می‌خورد.
چک‌لیست محتوا برای تولیدکنندگان محتوای دیجیتالی و تیم‌های بازاریابی طراحی می‌شود. این چک‌لیست، محتوای ارزشمند را بر اساس ۵ فاکتور اصلی تعریف می‌کند:

  1. قابلیت دسترسی
  2. قابل خواندن بودن
  3. قابل فهم بودن
  4. واکنش‌برانگیز بودن
  5. قابلیت اشتراک‌گذاری

محتوانویسان و تیم تولید محتوا براساس این ۵ فاکتور محتوا را تولید می‌کنند و از کیفیت و ارزش آن مطمئن می‌شوند.

چک‌لیست تولید محتوا چیست؟

قابلیت دسترسی در یک چک لیست محتوا چیست؟

به یاد داشته باشید که جز در موارد خاص (مثلاً وقت‌هایی که محتوا را مستقیماً برای مخاطب ارسال می‌کنید) مخاطب باید خود محتوای شما را پیدا کند. حتی وقتی محتوا را برای مخاطب ایمیل هم می‌کنید، ممکن است ایمیل‌تان در inbox گیرنده میان انبوه ایمیل‌ها گم شود.
یک چک‌لیست محتوا به شما یادآوری می‌کند که محتوای شما باید قابل دسترس باشد یا به بیان ساده‌تر باید به راحتی توسط کاربران پیدا شود.
رعایت این موارد در نگارش محتوا، وجود این فاکتور را برای شما تضمین می‌کند.

برای وب‌سایت:

  • محتوای ساختارمند تولید کنید.
  • از یک تگ H1 و چند تگ H2 برای محتوای متنی وب‌سایت استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا رنکینگ بهتری در موتورهای جست‌وجو به دست بیاورید.
  • لینک‌سازی کنید.
  • از تگ‌های alt در عکس‌های خود استفاده کنید تا تصاویر وب‌سایت شما در جست‌وجوی تصاویر گوگل پیدا شوند.

برای محتوای ویدئویی:

  • ویدئوهای خود را در فیسبوک یا یوتیوب منتشر کنید تا میزان بازدید و درنتیجه محبوبیت آن را نشان دهند.
  • در عنوان ویدئو از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • متن خلاصه‌ای که با اصول سئوی متن بهینه شده و حاوی کلمات کلیدی است برای ویدئوی خود بنویسید.

برای محتوای صوتی:

  • از فرمت‌های مختلفی مانند MP3 ،WAV ، WIFF استفاده کنید تا در دستگاه‌های مختلف و برای شنوندگان مختلف قابل پخش باشد.
  • متن خلاصه‌ای که با اصول سئوی متن بهینه شده و حاوی کلمات کلیدی است برای محتوای صوتی خود بنویسید.

قابل خواندن بودن در یک چک لیست محتوایی چه مفهومی دارد؟

فاکتور بعدی در چک‌لیست محتوا، قابل خواندن بودن متن شماست. آیا مخاطب بعد از دسترسی به محتوای شما، می‌تواند آن را بخواند؟ برای این که محتوا را از این نظر بهینه کنید به این نکات توجه نمایید:

  • محتوای خود را به سبک یک هرم وارانه بنویسید.

مهم‌ترین و جذاب‌ترین اطلاعات متن را در قسمت‌های بالایی یعنی قسمت وسیع‌تر هرم بگنجانید. این کار کمک می‌کند تا نظر مخاطب به محض دیدن ابتدای متن شما، جلب شود. می‌توانید کلمات کلیدی و تصاویر جذاب را در این قسمت قرار دهید.
وقتی مخاطب با شما همراه شد و شروع به خواندن متن کرد، یعنی وقتی به سمت قسمت‌های تنگ‌تر هرم پیش رفت می‌توانید اطلاعات کم‌تر جذاب را به او ارائه کنید.

  • متن را تکه‌تکه کنید.

پاراگراف‌ها و بندهای متن خود را کوتاه نگه دارید. وقتی پاراگراف‌ها و بندها کوتاه باشند، خواننده تمرکز بیشتری دارد و زود خسته نمی‌شود. تقسیم‌کردن متن به بخش‌های کوچک مجزا یکی از بایدهای محتوای ساختارمند است.

  • برای قسمت‌های مختلف یک متن از شماره‌گذاری و بولت‌گذاری استفاده کنید.
  • به یکپارچگی زبان در طول متن توجه کنید. لحن، زبان و حال و هوای کلی در یک متن واحد باید یکسان باشد و احساس گسستگی به مخاطب ندهد.

معنی قابل فهم بودن در یک چک لیست محتوایی چیست؟

تولید محتوایی که پیچیده نباشد و مخاطب بتواند آن را به راحتی بفهمد کمی چالش برانگیز است. باید به این توجه کنید که مخاطب شما در چه سطحی از سواد، دانش و آگاهی است و مطابق با وضعیت او محتوا بنویسید.
رعایت این نکات در تولید محتوا به قابل فهم شدن آن کمک می‌کند:

  • در انتخاب نوع محتوا دقت کنید. مهم است که با دقت بررسی کنید که کدامیک از انواع محتوا (متنی، تصویری، ویدئویی یا صوتی) برای موضوع شما مناسب‌تر است و باعث می‌شود خواننده آن را بهتر بفهمد.
  • از زبان مناسب مخاطبان خود استفاده کنید. وقتی زبان محتوای شما برای مخاطب بسیار سخت یا خیلی پیش پا افتاده باشد درک آن را دچار مشکل می‌کند.

بررسی واکنش‌برانگیز بودن محتوا در چک لیست تولید محتوا 

محتوا تولید می‌شود تا واکنشی را در مخاطب برانگیزد. این واکنش می‌تواند گرفتن لایک باشد یا عضویت در خبرنامه یا خرید محصول. یکی از موارد مهم چک لیست تولید محتوا این است که از واکنش‌برانگیزی محتوا اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می‌توانید:

  • از مخاطبان خود نظرسنجی کنید.

نظرسنجی از مخاطب یکی از بهترین راه‌های وادار کردن او به واکنش در قبال محتوا است. این نظرسنجی می‌تواند به صورت یک پست اینستاگرامی انجام شود یا ارسال فرم نظرسنجی برای مخاطبان از طریق ایمیل یا هر شکل خلاقانه‌ی دیگری که به ذهن شما می‌آید.

  • از لینک‌سازی کمک بگیرید.

تا به حال شده مشغول مطالعه‌ی مطلبی در ویکی‌پدیا باشید و عنوان جذابی را در آن مطلب ببینید؟ کافی است روی آن لینک کلیک کنید تا به صفحه‌ی دیگری منتقل شوید. گاهی این اتفاق آن‌قدر به‌صورت زنجیره‌وار می‌افتد که ناگهان به خودمان می‌آییم و می‌بینیم ساعت‌هاست در ویکی‌پدیا هستیم. لینک‌سازی معجزه می‌کند.

قابلیت اشتراک‌گذاری در چک لیست تولید محتوایی یعنی چه؟

مردم بیش از این که به برندها اعتماد داشته باشند به خودشان اعتماد دارند. بنابراین وقتی محتوایی توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.
چک‌لیست تولید محتوا به شما یادآوری می‌کند که محتوای شما باید مخاطب را به اشتراک‌گذاری آن تشویق کند.

  • واکنش احساسی مخاطب را برانگیزید.

اگر بتوانید احساسات مخاطب را تحریک کنید احتمال این‌که او محتوای شما را بازنشر دهد افزایش می‌یابد.

  • به مخاطب دلیلی برای بازنشر مطلب خود بدهید.

برای مثال می‌توانید محتوایی تولید کنید و در آن توضیح دهید که بازنشر مطالب پزشکی و اشتراک‌گذاری آن با اعضای خانواده می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند شاید حتی بتواند جان کسی را نجات دهد.

  • از مخاطبان خود بخواهید محتوای شما را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند.

مثلاً می‌توانید در انتهای مقاله‌ی خود بنویسید لطفاً این مطلب را با عزیزان‌تان به اشتراک بگذارید. یا در ویدئویی که ضبط می‌کنید از مخاطب بخواهید ویدئوی شما را با کسانی که فکر می‌کنند برای‌شان مفید است به اشتراک بگذارند.

  • اشتراک‌گذاری را برای مخاطب آسان کنید.

با کارمندان بخش IT خود صحبت کنید و راهکارهایی برای آسان شدن فرایند اشتراک‌گذاری مطالب درنظر بگیرید. همه‌چیز باید در راستای راحتی مخاطب باشد. مخصوصاً که در این مورد مخاطب قرار است مطلب شما را بازنشر دهد و اگر ببیند با فرایند سخت و پیچیده‌ای روبه‌روست، شک نکنید قیدش را می‌زند.

دانلود رایگان چک ‌لیست تولید محتوا

حالا که با مبانی نظری این چک‌لیست آشنا شدید، بد نیست یک نمونه چک‌لیست استاندارد تولید محتوا را هم در اختیار داشته باشید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید با توجه به نیاز های سایت خود در این چک لیست تغییرات لازم را اعمال کنید. 

دانلود چک لیست تولید محتوا

منبع:

چک لیستی برای تولید محتوا با ارزش

نوشتن دیدگاه