هدف از تولید محتوا چیست؟

روزانه محتواهای زیادی در جهان تولید می‌شوند که با توجه به نیاز و موقیت تولیدکنندگان آن‌ها، اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند؛ از نیازهای شخصی گرفته تا اطلاع‌رسانی‌های روزانه و تا مقاصد تجاری و بازاریابی. در این مطلب به تعریف هدف از تولید محتوا و انواع آن می‌پردازیم.

تولید محتوا از روزمره‌ترین کارهایی است که در تاریخ بشر انجام شده. از کشیدن تصاویر روی دیوار غارها گرفته تا همین حالا که شما مشغول مطالعه‌ی این متن هستید و ممکن است پیام کوتاهی از دوست یا همکارتان دریافت کنید. بله. نقاشی‌های روی دیوارهای غارها، متن این مقاله و نوشتن یک پیام کوتاه هرسه اشکالی از تولید محتوا هستند.
حالا با این دید بیایید به حجم محتواهای تولید شده در یک شبانه‌روز فکر کنیم؛ سرسام‌آور است! میلیون‌ها عکس، فیلم، سخنرانی، مقاله، پیام کوتاه، پست‌های اینستاگرامی، توئیت، دل‌نوشته، اخبار و...
بسیاری از این محتواها به دلایل شخصی یا نیازهای روزمره‌ی افراد تولید می‌شوند. هرکدام از این‌ها در نوع خود برای تولیدکننده‌شان ارزشمندند و هدف خاصی را هم دنبال می‌کنند. اما فیلتر ما در این‌جا، تولید محتوا با اهداف بازاریابی و کاری است. تولید محتوای هدفمند و باکیفیت کلید موفقیت در دنیای کسب‌وکارهای امروزی است.

کمیت یا کیفیت؛ مسئله این است!

کیفیت یا کمیت

وقتی صحبت از تولید محتوا و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارها می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند باید محتواهای جدیدی را باسرعت تولید کنند تا نتیجه‌ی بهتری بگیرند. درست است که تولید کمِ محتوا احتمال دیده شدن شما را کاهش می‌دهند، اما محتوای بی‌کیفیت قاتل کسب‌وکار شماست!
موتورهای جست‌وجو از آن‌چه فکر می‌کنید باهوش‌ترند. محتواهای تکراری، کپی‌شده یا آن‌هایی که ارزش چندانی برای مخاطب نداشته باشند از دید موتورهای جست‌وجو پنهان نمی‌مانند و مشمول جریمه و درنهایت عقب‌گرد کاری شما می‌شوند. پس اجازه بدهید همین‌جا یک نکته را برای خودمان تثبیت کنیم: کیفیت هیچ‌وقت نباید فدای کمیت شود.

منظور از هدف چیست؟

به‌طور کلی منظور ما از هدف، آن‌دسته از اهدافی هستند که در راستای ارتقای کاری و رونق کسب‌وکارمان تعیین می‌شوند. بنابراین پیش از تولید هرگونه محتوا به این فکر کنید که هدف‌تان از تولید این محتوا چیست؟ اگر این هدف به رونق کار شما کمکی نمی‌کند قیدش را بزنید. اما اگر هدفی که تعیین کرده‌اید درست و توسعه‌زاست، دست‌به‌کار شوید. بنابراین یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد، تناسب و تطابق محتوای ارائه شده با اهداف تجاری و مخاطب هدف است. تنها در این صورت است که کسب‌وکار ما به سمتی که می‌خواهیم پیش می‌رود و در رقابت باقی می‌ماند.

منظور از هدف چیست؟

هدف‌های تولید محتوا

  • برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب و جلب اعتماد او

تولید محتوا یک گذرگاه تعاملی دوطرفه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و به‌عبارت دیگر دریچه‌ی ارتباط شما با جهان است. وقتی با مخاطب‌تان گفت‌وگو می‌کنید، یعنی او را در کارتان شریک کرده‌ و برای او احترام قائل شده‌اید. شک نکنید تولید محتوای خوب باعث اعتمادسازی و افزایش اعتبار شما می‌شود.

  • آموزش به مخاطب

یکی از روش‌های بازاریابی حرفه‌ای، آموزش است. همه‌ی آدم‌ها با همه‌ی مفاهیم و مسائل آشنا نیستند. گروه بزرگی از افراد هستند که به‌صورت بالقوه پتانسیل قرار گرفتن درمیان مشتریان شما را دارند اما روح‌شان از وجود خدمات یا محصولات شما خبر ندارد. بالفعل‌شان کنید! تولید یک محتوای آموزشی اصولی ضمن آشنا کردن افراد جدید با خدمات شما، نیاز استفاده از آن را هم در آن‌ها ایجاد می‌کند. این یک بازی برد-برد است. شما دانش مخاطب‌تان را زیاد می‌کنید و در عوض آمار بازدیدتان بالا می‌رود و آدم‌های بیشتری شما را خواهند شناخت و به مشتریان بالفعل‌تان اضافه خواهند شد.

  • حرفه‌ای ظاهر می‌شوید

باور کنید هیچ‌چیز مثل به‌رخ‌کشیدن غیرمستقیم و اصولی دانش و حرفه‌ای‌گری نمی‌تواند یک کسب‌وکار را از دیگران متمایز کند. نمی‌توانید ادعا کنید حرفه‌ای هستید و انتظار داشته باشید دیگران باورتان کنند. آن‌چه شما را حرفه‌ای نشان می‌دهد عمل شماست و بخش قابل توجهی از این عمل تولید محتوای خلاقانه و ارزشمند است. وقتی به چشم مخاطبان‌تان حرفه‌ای بیایید کارتان برای پیش افتادن از رقبا آسان‌تر از چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنید.

  • پیدا کردن مخاطب جدید

همه محتوای باکیفیت را دوست دارند. وقتی محتوای خوبی تولید می‌کنید علاوه بر احترام به شعور مخاطب، آن‌هایی که شما را می‌شناسند به وجد می‌آیند و محتوای‌تان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به این ترتیب به آدم‌های جدید معرفی می‌شوید و افراد بیشتری به دایره‌ی دنبال‌کنندگان‌تان اضافه خواهند شد.

  • کمک به افزایش رنکینگ و بهبود سئوی سایت

تولید محتوای باکیفیت و اصولی از رمزهای موفقیت در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو است. محتواهای خلاقانه، مفید و غیرتکراری با کلیدواژه‌های درست باعث بالا رفتن ترافیک سایت شما می‌شود. این مسئله تنها به رعایت کاربرد کلیدواژه‌های صحیح محدود نمی‌شود. بسیار از صفحات باوجود استفاده‌ی درست از کلیدواژه‌ها، به علت خلاق نبودن، از صفحات دیگری با محتوای مشابه متمایز نمی‌شوند و تلاش‌شان بی‌نتیجه خواهد بود. محتوای خلاقانه و باارزش منجر به بهبود سئوی سایت شما و افزایش اعتبارتان میان دیگر سایت‌ها می‌شود.

  • برندسازی

تصور کنید زمانی که اینترنت و وسایل ارتباط جمعی نبود، تبدیل شدن یک کسب‌وکار کوچک محلی به یک برند جهانی چه کار بعید و طاقت‌فرسایی بوده. امروزه به‌لطف دنیای دیجیتالی این امکان سهل‌الوصول‌تر شده. بااین‌وجود موانع برند شدن را دست‌کم نگیرید. یکی از راه‌های هموار شدن این مسیر تولید محتواست. وقتی به‌صورت مداوم و حرفه‌ای تولید محتوا می‌کنید نام‌تجاری‌تان دهان به دهان و گوش به گوش منتقل می‌شود. درنتیجه افراد بیشتری نام شما را خواهند شنید و درباره‌تان حرف خواهند زد.

  • افزایش درآمد

درست است که تمام اهداف بالا در طولانی‌مدت می‌توانند به افزایش درآمد منجر شوند، اما این باعث نمی‌شود تا ما افزایش درآمد را به‌عنوان یک هدف مجزا و مشخص درنظر نگیریم. تولید محتوای خوب باعث قانع و -فراتر از آن- ترغیب شدن دنبال‌کنندگان شما برای استفاده از خدمات و محصولات‌تان می‌شود.

  • به گنجینه‌ی ارزشمندی از داده‌ها و محتواهای سودمند مجهز می‌شوید

یکی از بی‌شمار خوبی‌های تولید محتوا این است که با هر محتوا چیزی به شما اضافه می‌شود. این دانش و تجربه همواره با شما خواهد ماند و چیزی نیست که با گذشت زمان از بین برود. از طرف دیگر کتابخانه‌ی محتوایی شما همیشه برای مواقع لزوم دردسترس و قابل استناد خواهد بود.

کلام آخر این‌که هدف‌گذاری یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در مسیر رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه و پیشرفت نیاز است. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست. پس دست‌به‌کار شوید و برای تولید محتوایی که قرار است شما را به قله‌ی موفقیت‌تان برساند هدف تعیین کنید.

نوشتن دیدگاه