نرم‌افزار تولید محتوای آموزشی

فرقی نمی‌کند مربی مهد کودک باشیم، معلم مدرسه، استاد دانشگاه یا کپی‌رایتر یک آژانس بازاریابی محتوایی. ما می‌خواهیم محتوای آموزشی خوبی را بسازیم، دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان را به فرا گرفتن تشویق کنیم و فرایند آموزش را برای‌شان آسان و لذت‌بخش کنیم. به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوای آموزشی باید با ابزار و نرم‌افزارهای مهم تولید محتوای آموزشی آشنا باشیم.
ما در این مطلب مهم‌ترین و بهترین ابزار و نرم‌افزارهای تولید محتوای آموزشی را به شما معرفی می‌کنیم.

نرم‌افزار تولید محتوای آموزشی چیست؟

نرم‌افزارهای تولید محتوای آموزشی ابزارهایی برای تألیف دوره‌های آموزش دیجیتال هستند که امکان تولید محتوای الکترونیکی را برای ما فراهم می‌کنند. فرآیند تولید محتوای آموزشی می‌تواند به سادگی ایجاد یک جزوه‌ی نوشتاری در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) باشد یا به پیچیدگی کار با یک نرم‌افزار گرافیکی پیشرفته.
متخصصان تولید محتوا در حوزه‌ی توسعه و یادگیری از انواع مختلفی از این ابزارها برای تولید محتوای آموزشی دیجیتال استفاده می‌کنند.

 نرم‌افزار تولید محتوای آموزشی چیست؟

بهترین نرم‌افزارهای تولید محتوای آموزشی

لیست زیر، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای تولید محتوای آموزشی است که هر تولید‌کننده‌ی محتوای به آن ها نیاز دارد.

  • کامتازیا Camtasia

یکی از روش‌های آموزشی، گرفتن فیلم از صفحه‌ی کامپیوتر است. در این روش استاد با گرفتن فیلم از صفحه‌ی خود، روش انجام کاری را به‌طور دقیق و مرحله‌به مرحله به دانش‌آموزان یا دانشجویان یاد می‌دهد.
کامتازیا مجموعه‌ نرم‌افزاری برای ضبط ویدئو از صفحه‌ی کامپیوتر و ویرایش آن است. یکی از امکانات این نرم‌افزار، امکان مشخص کردن نقاطی در ویدئو به عنوان قسمت‌های مهم و کلیدی است. این نقاط قابل کلیک هستند و دانش‌آموز یا دانشجو با کلیک بر آن‌ها دقیقاً به همان قسمت هدایت می‌شود.
کامتازیا یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای ضبط تصویر است که قابلیت اضافه کردن انیمیشن و آزمون را هم برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کند.

کامتازیا

  • استوری لاین Articulate Storyline

استوری لاین یک نرم‌افزار تولید محتوای آموزشی است که امکانات فوق‌العاده‌ای از جمله ساختن اسلایدشو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. رابط کاربری استوری لاین مشابه پاورپوینت است اما به واسطه‌ی اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی مثل لایه‌ها و متغیرها و ... نسبت به پاورپوینت جذاب‌تر است.
شباهت بسیار زیاد استوری لاین به پاورپوینت، این نرم‌افزار را به ابزاری کاربردی برای طراحان و توسعه‌دهندگان محتوای آموزشی تبدیل کرده است. یکی از قابلیت‌های جذاب استوری لاین این است که می‌توانید فایل پاورپوینت خود را در آن باز کنید و افکت‌های استوری‌لاین را برای فایل پاورپوینت‌تان استفاده کنید.
استوری لاین ابزاری بسیار سودمند است که در درگیرکردن و بالا بردن مشارکت مخاطب تأثیر به‌سزایی دارد.

  • یوتیوب YouTube

یوتیوب به پاتوق علاقه‌مندان تولید محتوای ویدئویی تبدیل شده است. درست است که این پلتفرم اجتماعی کاربرد صرفاً آموزشی ندارد، اما یکی از بهترین راه‌های اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی ویدئویی برای مخاطبان است. یوتیوب مخزنی عظیم از فیلم‌هایی است که مرتب و دسته‌بندی‌شده پشت سر هم لیست می‌شوند و امکان آنالیز آسان بازخورد مخاطب از طریق بررسی میزان بازدیدها و اشتراک‌گذاری را به یوتیوبر می‌دهد.
محتوای ویدئویی یک روند مهم آموزش الکترونیکی در دنیای امروز است. متخصصان تولید محتوا باید این نوع از محتوا را در استراتژی تولید محتوای خود قرار داده و از مزایای بسیار زیاد آن بهره ببرند. داشتن یک کانال یوتیوبی باعث افزایش تعامل کاربران با شما می‌شود.
در ضمن یوتیوب به خاطر اینکه دومین موتور جست‌وجوگر محبوب در دنیاست، پلتفرمی عالی برای اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی است زیرا محتوای شما را در اختیار تعداد بی‌شماری از کاربران قرار می‌دهد.

	یوتیوب YouTube

  • مایکروسافت آفیس Microsoft Office

مگر می‌شود از تولید محتوا حرف زد و آفیس را نادید گرفت؟ هیچ محتوایی بدون وجود این مجموعه آن‌طور که باید و شاید به نحو احسن تولید نمی‌شود. پاورپوینت، ورد و اکسل در تمامی شرکت‌ها در سراسر دنیا برای ایجاد اسناد، ارائه‌ها و مدیریت فرایندهای گزارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مجموعه‌ی آفیس از محبوب‌ترین ابزارهای تولید محتوای آموزشی است. پاورپوینت و ورد اساس بسیاری از برنامه‌های آموزشی هستند که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها استفاده‌ی آسان و کاربردی بودن‌شان است. ویژگی بسیار مهم دیگر آفیس امکان ادغام آن با بسیاری از سیستم‌های مدیریت یادگیری است.

مایکروسافت آفیس Microsoft Office

  • ادوبی کپتیویت Adobe Captivate

ادوبی کپتیویت یک ابزار تألیف سریع محتوای آموزشی است. این نرم‌افزار اگرچه کاملاً رایان نیست اما مزیت آن طراحی بسیار ساده و مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به سایر نرم‌افزارهای غیر رایگان است.
کتابخانه‌ی ادوبی کپتیویت با داشتن بیش از ۲۵۰۰۰ الگو، به مرجعی محبوب برای طراحان و توسعه‌دهندگان تبدیل شده است. این برنامه از تولید استوری بود گرفته تا تولید یک دوره‌ی آموزشی کامل امکان کار آسان و متنوع را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کند.
دوره‌های ایجاد شده در کپتیویت در طیف وسیعی از دستگاه‌ها قابل اجرا هستند.

ادوبی کپتیویت Adobe Captivate

  • پیکسلر Pixlr

پیکسلر یک نرم‌افزار ویرایشگر عکس آنلاین است که به شما امکان می‌دهد تا نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و تصاویر خود را به صورت رایگان بسازید و ویرایش کنید. پیکسلر نیازی به ثبت‌نام و خرید اشتراک ندارد. کافی است وارد آن شوید و کار را شروع کنید.
پیکسلر اپلیکیشن موبایلی فوق‌العاده‌ای برای وقت‌هایی است که در محل کار خود نیستید و نیاز دارید تا سریعاً یک محتوای تصویری بسازید یا ویرایش کنید. این نرم‌افزار تصاویر ایجادشده را در فرمت‌های متفاوتی مثلJPEG ، PNG، BMP، TIFF یا PXD ذخیره می‌کند و در موبایل، ویندوز، فیسبوک و ... نگهداری می‌کند.

پیکسلر Pixlr

  • فتوشاپ Photoshop

فتوشاپ معروف‌ترین نرم‌افزار طراحی گرافیکی است که همه‌ی گرافیست‌ها با آن آشنایی دارند. این ابزار یکی از نرم‌افزارهای اساسی مورد نیاز برای تمام تولیدکنندگان محتوای آموزشی دیجیتال است.
فتوشاپ امکانات بسیار متنوعی برای ویرایش عکس و ساخت محتواهای تصویری گرافیکی دارد. بدون تسلط به فتوشاپ روزمه‌ی هیچ گرافیست، طراح و توسعه‌دهنده‌ای کامل نخواهد بود.

photoshop فتوشاپ

  • نرم‌افزار Quora

کاربران مختلف در Quora سوالات خود را با موضوعات متنوع می‌پرسند. این سوالات توسط جامعه‌ای تقریباً ۳۰۰ میلیون نفره پاسخ داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های Quora این است که کاربران به پاسخ‌های داده شده امتیاز می‌دهند و پاسخ‌ها به ترتیب بیشترین امتیاز در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند.

نرم‌افزار Quora

اما Quora در تولید محتوای آموزشی چه نقشی دارد؟

اولین کاربرد Quora در تولید محتوای آموزشی، تحقیق است. با بررسی Quora می‌توانیم بفهمیم عمده سوالات مخاطبان چه بوده و بر اساس آن محتوا تولید کنیم.
کاربرد دیگر این نرم‌افزار مشاوره گرفتن از دیگران و گرفتن پاسخ پرسش‌های خودمان درباره‌ی تولید محتوای آموزشی است.
آخرین کاربرد Quora شبکه‌سازی است. به این معنا که اگر در این فضا فعال باشید و جواب‌هایی که به دیگران می‌دهید مدام امتیاز بالایی بگیرند، به‌عنوان منبعی قابل اعتماد و استناد شناخته می‌شوید.

سخن نهایی در خصوص نرم افزارهای تولید محتوا 

برای تولید محتوای آموزشی باکیفیت به دنبال ابزار و نرم‌افزارهایی بگردید که کار تولید محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کنند. هیچ‌کس مانند شما نمی‌تواند کارایی یا ناکارامدی یک نرم‌افزار را برای فرایند تولید محتوای شما تعیین کند.
اگر کار با نرم‌افزاری را بلد نیستید خودتان را عذاب ندهید. از نرم‌افزارهای جایگزین و آسان‌تر استفاده کنید و در کنار آن کم‌کم کار با آن نرم‌افزاری که بلد نیستید را هم یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که در کار آموزش، اولویت همیشه تولید محتوای خوب، باکیفیت و با اصالت است.

منابع:

  1. 9 ابزار عالی توسعه محتوای آموزش الکترونیکی 
  2. 10 ابزار لازم برای تقویت آموزش الکترونیکی خود با گرافیک
  3. بهترین ابزارها و نرم افزارهای نوشتن مطالب آموزشی
  4. بهترین ابزارهای یادگیری الکترونیکی که امروزه نیاز دارید
نوشتن دیدگاه