تولید کننده محتوا کیست؟

لی اودن، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های دیجیتال مارکتنیگ در جهان می‌گوید: «محتوا دلیل اصلی جستجو است.» سرمایه‌گذاری روی تولید محتوا در دنیای تبلیغات مدرن کاری ضروری است. هر چیزی که ما به صورت آنلاین می‌بینیم و می‌خوانیم، محتواست. و این محتوا قدرتمندتر از آن است که فکرش را می‌کنیم. محتوا ابر قهرمانی است که قدرت جذب مخاطب را دارد.
اما خالق این ابرقهرمان کیست؟ چه کسی است که باعث می‌شود چنین قدرت شگفت‌انگیزی به‌وجود بیاید و آینده‌ی تجارت‌ها را زیر و رو کند؟
ما به این شخص تولید کننده‌ی محتوا می‌گوییم و قصد داریم در این مطلب همه‌چیز را درباره‌ی این که تولیدکننده‌ی محتوا کیست و چه کارهایی می‌کند به شما بگوییم.

به چه کسی تولیدکننده‌ی محتوا می‌گویند؟

تولیدکننده‌ی محتوا کسی است که مسئول تولید یک محتوای اصیل و باکیفیت برای یک شرکت، برند یا کسب‌ و کار است. تولیدکننده‌ی محتوا برای گروهی خاص از مخاطبان هدف، برنامه‌ریزی کرده و محتوای مناسب آن‌ها را تولید می‌کند.
محتوای تولیدشده می‌تواند سرگرم‌کننده یا آموزشی باشد. تولیدکننده‌ی محتوا کاری می‌کند تا مخاطبان رهگذر به مطلب علاقه‌مند شوند و بخواهند برند یا شرکت مورد نظر را پیگیری کنند. به همین ترتیب یک مخاطب عام به مشتری ثابت تبدیل می‌شود.
وجود یک تولیدکننده‌ی محتوای خوب در هر کسب‌وکاری ضروری است. این افراد مغز متفکر بازاریابی برندها هستند و بدون آن‌ها نمی‌توان روی بازاریابی محتوایی حسابی باز کرد. این افراد محصولات شرکت‌ها را با ایده‌ها و داستان‌ها پیوند می‌دهند و باعث می‌شوند تا پیوندی عاطفی میان نام‌های تجاری و مشتریان ایجاد شود.

تولید کننده محتوا

وظایف یک تولیدکننده‌ی محتوا چیست؟

بسیاری از کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند و یا حتی صاحبان مشاغل که قصد دارند تولید محتوا را در استراتژی بازاریابی خود وارد کنند، فکر می‌کنند تولیدکننده‌ی محتوا صرفاً یک نویسنده است.
بله یکی از وظایف تولیدکننده‌ی محتوا نوشتن محتواست اما آیا این تمام وظایف اوست؟ خیر. تولیدکننده‎‌ی محتوا حیطه‌ی وظایف گسترده‌ای دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • جستجوی کلمات کلیدی

تولیدکننده‌ی محتوا قبل از این که شروع به نوشتن بکند باید بداند کلمات کلیدی موضوعی که قرار است درباره‌ی آن بنویسد کدام‌اند. در غیر این صورت محتوا از نظر سئو بهینه نخواهد بود. برای این منظور ابزار مختلف سئو در اختیار است که می‌توان با استفاده از آن‌ها به راحتی کلمات کلیدی یک موضوع را پیدا کرد و محتوا را بر اساس آن‌ها نوشت.

  • تجزیه و تحلیل رقبا

فضای دیجیتال مارکتینگ فضایی به شدت رقابتی است. برای این که یک محتوا بتواند در این رقابت آنلاین پیروز شود و برندی را به اهدافش برساند، لازم است به‌صورت همه‌جانبه بررسی شود.
به همین دلیل تولیدکننده‌ی محتوا باید بتواند رقبا را آنالیز کند و ببیند از نظر محتوایی در چه سطحی هستند و چه ضعف و قوت‌هایی دارند. با نگاهی به عناوین محتواها و رتبه‌بندی سایت‌های رقبا در گوگل می‌توان فهمید که آن‌ها چه نقاط ضعف و قدرتی دارند. این کار به تولیدکننده‌ی محتوا کمک می‌کند تا از نقطه ضعف‌های رقیب، درس عبرت بگیرد و به دام آن نیفتد و از طرفی با الگو قرار دادن نقاط قوت، کار خود و برندی که برایش کار می‌کند را ارتقا دهد.

  • تحقیق درباره‌ی موضوع

علاوه بر تحقیق درباره‌ی رقبا، یک تولیدکننده‌ی حرفه‌ای محتوا قبل از شروع کردن به نوشتن، در مورد موضوع مورد نظر به‌صورت گسترده و همه‌ جانبه تحقیق می‌کند.
برای این که بتوانید ترافیک بیشتری داشته باشید و رتبه‌ی بهتری در گوگل به دست آورید باید موضوع محتوا را به‌صورت دقیق مورد تحقیق و بررسی قرار دهید تا بهترین مطلب را بنویسید؛ مطلبی راهگشا که قبلاً کسی مشابه آن را ننوشته.
گزارش‌ها، پادکست‌ها، وبینارها، فیلم‌ها و مقالات موجود درباره‌ی آن موضوع را با دقت بررسی و سپس برای تولید محتوا اقدام کنید.

  • جستجوی تصاویر

یک محتوای خوب جذابیت بصری بالایی دارد. یکی از وظایف تولیدکننده‌ی محتوا این است که برای مطلب خود به دنبال تصاویر مرتبط و البته جذاب بگردد.
تصاویر از پیش آماده، نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و ... از جمله محتواهای تصویری مورد نیاز هستند. البته شرکت‌های مختلف شرح وظایف مختلفی را برای اعضای تیم تولید محتوای خود در نظر می‌گیرند و این بخش ممکن است در بسیاری از شرکت‌ها تحت وظایف گرافیست تعریف شود. اما به هر حال داشتن تسلط نسبی به ابزارهای گرافیکی مزیتی فوق‌العاده برای تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شود.

  • استفاده از موردپژوهی‌ها و آوردن مثال‌های مرتبط

لزوم آوردن مثال در محتوا مثل لزوم وجود پنجره برای خانه است. پنجره نور را وارد خانه می‌کند و مثال قضایا را روشن. مثال‌ها و استفاده از موردپژوهی‌ها به مخاطب کمک می‌کنند تا مفاهیم را سریع‌تر درک کنند.
محتوانویسان حرفه‌ای هر کجا که احساس کنند مطلب سخت یا کسل‌کننده می‌شود، با ذکر یک مثال یا مورد عینی، درک آن را آسان می‌کنند و نمی‌گذارند مخاطب‌شان احساس ملالت کند.

  • تولید محتوا

بعد از انجام همه‌ی تحقیق‌ها و رسیدن به ایده و موضوعی جذاب، وقت آن می‌رسد تا تولیدکننده‌ی محتوا دست به قلم شود و محتوا را بنویسد. تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا می‌دانند که مطالب آن‌ها باید اصیل، نوآورانه، خلاقانه و جذاب باشند تا مخاطب به خواندن آن‌ها مشتاق شود.
خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تولیدکننده‌ی محتواست و بدون آن کاری از او ساخته نیست.

  • ویرایش و تصحیح

بهترین راه برای نوشتن یک مطلب بی‌نقص، بازنویسی و ویرایش است. محتوا نویسان حرفه‌ای بعد از نگارش محتوای خود، آن را از نظر فاکتورهای مختلفی مورد بازبینی قرار می‌دهند. دستور زبان، غلط‌های دیکته‌ای، درست بودن زبان و لحن، یکپارچگی مطلب، درستی اطلاعات، همه و همه باید مجدداً مورد بازنگری قرار بگیرند تا محتوایی که در نهایت تولید می‌شود بی‌اشکال و دقیق باشد.

 وظایف یک تولیدکننده‌ی محتوا

مهارت‌ها و ویژگی‌های یک تولیدکننده‌ی محتوای خوب کدام است؟

می‌خواهید بهترین تولیدکننده‌ی محتوا در بین همکاران‌تان باشید؟ آیا به دنبال این هستید که محتوای شما بدون ذکر نام‌تان هم شناخته شود؟ لیست زیر مهم‌ترین فاکتورهایی است که یک تولیدکننده‌ی محتوا به آن‌ها نیاز دارد.

  1. داشتن مهارت‌های نگارش متن
  2. داشتن مهارت ویراستاری
  3. قدرت قصه‌گویی
  4. مهارت جستجوی حرفه‌ای در اینترنت
  5. توان ایجاد شخصیتی منحصربه‌فرد برای برند
  6. آشنایی نسبی با مبانی روان‌شناسی به منظور شناخت مخاطب
  7. انعطاف‌پذیری
  8. تسلط به شبکه‌های اجتماعی
  9. آشنایی نسبی با اصول و مبانی سئوی متن
  10. صداقت
  11. خوش‌قولی و مهارت زمانبندی دقیق
  12. پیگیری و استقامت
  13. روحیه‌ی کنجکاو و جست‌وجوگر

کلام آخر درباره‌ی تولیدکننده‌گان محتوا

درست است که تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا گنجینه‌های هر برند برای رونق و توسعه‌ی تجارت‌شان هستند، درست است که تبدیل شدن به بهترین تولیدکننده‌ی محتوا در این عرصه‌ی رقابتی تنگاتنگ کار چندان آسانی نیست، درست است که وجود ویژگی‌ها و مهارت‌های ذکر شده در این مطلب برای یک تولیدکننده‌ی محتوا ضروری است. اما نباید بترسید، ناامید شوید و پا پس بکشید.
این‌ها همه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که به راحتی می‌توان به‌دست‌شان آورد. هیچ‌کس از بدو تولد بهترین نویسنده نیست. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این شغل این است که با تمرین و ممارست می‌توان در آن پیشرفت کرد و تبدیل به یکی از بهترین‌ها شد.

منابع:

  1. 12 ویژگی یک نویسنده خوب محتوا که شما برای موفقیت نیاز دارید
  2. تولید کننده محتوا چیست؟
  3. تولید کننده محتوا کیست؟ آنها چه می کنند؟
  4. تولید کننده محتوا کیست؟ وظایف ، عادات و نکات.
  5. خالق محتوا کیست؟
نوشتن دیدگاه