نحوه‌ی انتشار محتوا و تکنیک‌ های کاربردی آن

هر سازمان و شرکت برای توزیع و انتشار محتوای خود به طرح و استراتژی جامعی نیاز دارد تا به کمک آن بتواند محتوای خود را منتشر کند. یک استراتژی دقیق انتشار محتوا دیده شدن مطلوب محتوای شما را تضمین می‌کند. برای اطلاع از چگونگی نحوه‌ی انتشار محتوا و تکنیک‌های کاربردی آن این مطلب را دنبال کنید.

انتشار محتوا به چه معناست؟

توزیع و انتشار محتوا به معنای این است که محتوا را در دسترس مخاطبان آنلاین قرار دهیم. این محتوا در قالب‌های مختلف و از طریق کانال‌ها و رسانه‌های متفاوت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
انتشار محتوا عموماً به سه شکل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. انتشار محتوا توسط خود شرکت

این شکل توزیع محتوا همان کاری است که همه‌ی سازندگان محتوا انجام می‌دهند. شما محتوایی را که تولید کرده‌اید از طریق وبلاگ، خبرنامه، شبکه‌های اجتماعی و ... در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌دهید.

  1. انتشار محتوا توسط شخص ثالث

این زمانی است که دیگران اقدام به بازنشر محتوای شما می‌کنند. این اتفاق ممکن است از طریق پوشش مطبوعاتی، بازنشر مطلب توسط نویسنده‌ی مهمان، ریتوئیت، اشتراک‌گذاری توسط کاربران فضای مجازی و ... بیفتد.
در این روش شرکت شما هزینه‌ای برای انتشار محتوا پرداخت نمی‌کند و اصولاً اقدام خاصی هم برای انتشار محتوای خود نمی‌کند. هرچه هست اقداماتی است که اشخاص ثالث بنا به میل خود و به‌صورت داوطلبانه انجام می‌دهند.

  1. انتشار محتوا با پرداخت هزینه

در این روش شما برای انتشار محتوای خود از طریق کانال‌ها و اشخاصی ویژه، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید. در این شکل از انتشار محتوا اصولاً شرکت سفارش دهنده به ازای هر کلیکی که بر روی مطلبش می‌شود هزینه‌ای را به شخص یا کانال مورد نظر می‌پردازد.

 روش های انتشار محتوا

تکنیک‌های کاربردی انتشار محتوا کدام است؟

مانند هر کار تخصصی دیگر، توزیع و انتشار محتوا هم تابع تکنیک‌ها و قواعدی است که دانستن آن به بهتر شدن فرایند کار شما کمک می‌کند. در ادامه لیستی از مهم‌ترین تکنیک‌های لازم برای انتشار محتوا وجود دارد که شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

  1. مخاطب خود را بشناسید.

همان‌طور که گفتیم، توزیع و انتشار محتوا یعنی رساندن محتوا به دست مخاطبان. شما باید بدانید این مخاطبان بیشتر کجا حضور دارند، چه چیزهایی را دوست دارند، چه زمان‌هایی را برای مطالعه‌ی محتوای شما ترجیح می‌دهند و ...
دانستن این‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین کانال‌های انتشار محتوا، بهترین اینفلوئنسرها و بهترین زمان ممکن برای انتشار محتوای خود را پیدا کنید و الگوی رفتاری بازاریابی محتوایی خود را مطابق شخصیت مخاطبان خود ایجاد کنید.
به یاد داشته باشید که کلیه‌ی مراحل تولید محتوا، حول محور مخاطبان می‌گردند. پس انتشار و توزیع هم از این قاعده مستثنی نیست و در این مرحله هم باید تمام توجه و تلاش خود را به راضی نگه داشتن مخاطب معطوف کنید.

  1. بهترین جامعه برای انتشار محتوای خود را پیدا کنید.

منظور از جامعه چیست؟ دن اسکالکو، بنیان‌گذار Digitalux می‌گوید: " اگر بیش از یک نفر به آن‌چه شما انجام می‌دهید علاقه‌مند باشند، این یعنی شما یک جامعه‌ی آنلاین در اختیار دارید. وقتی این جامعه‌ی آنلاین را پیدا کردید، می‌توانید محتوای خود را به راحتی با آن‌ها به اشتراک بگذارید. این جامعه می‌تواند گروه مخاطبان صفحه‌ی فیسبوک شما باشد یا بازدیدکنندگان وب‌سایت شما یا هر تعداد از افرادی که دوست دارند شما و فعالیت‌های‌تان را دنبال کنند."
جامعه‌ی درست و مناسب برای محتوای شما ارزش قائل است و به آن اهمیت می‌دهد. بنابراین محتوا در چنین جامعه‌ای بهتر دیده می‌شود و سریع‌تر بازنشر خواهد شد.

  1. از محتواهای قبلی خود استفاده کنید و آن‌ها را در جاهای دیگر مجدداً انتشار دهید.

محتوا را به چشم یک ماده‌ی بازیافتی ببینید. یک محتوا می‌تواند بارها و بارها مورد ویرایش و استفاده‌ی مجدد قرار بگیرد و از طرق مختلف دوباره منتشر شود. این باید بخشی جداناپذیر از کار شما باشد.
اگر میزبان یک وبینار هستید، چرا محتوای آن را برای انتشار به‌صورت مقاله پیاده‌سازی نکنید؟ چرا از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در آن برای ساختن پست و استوری اینستاگرام استفاده نکنید؟
به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما طیف وسیعی از افراد با علایق و ترجیحات مختلف هستند. بعضی از آن‌ها محتوای متنی را دوست دارند و برخی دیگر محتوای تصویری یا صوتی یا ویدئویی. با استفاده‌ی چندباره از یک محتوا و قرار دادن آن در قالب‌های مختلف می‌توانید نیازهای همه‌ی این افراد را به‌صورت یکسان و مناسب برآورده کنید.

  1. در لینکدین فعال باشید.

لینکدین آرام و بی‌سروصدا یک امپراطوری عظیم برپا کرد تا همه‌ی حرفه‌ای‌ها را در خود جمع کند. هرچه در لینکدین فعال‌تر باشید، هنگام انتشار، محتوای شما به دست افراد صاحب ‌نظرتر و مرتبط‌تری می‌رسد.
ارتباطات ایجاد شده در لینکدین آن‌قدر مؤثرند که فکرش را هم نمی‌کنید. وقتی ارتباطات لینکدینی گسترده و درستی داشته باشید، با اشتراک‌گذاری یک لینک ساده، هر مطلبی که هرکجا منتشر می‌کنید، توسط بهترین و حرفه‌ای‌ترین آدم‌ها دیده و بازنشر می‌شود.

  1. نفوذ اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید.

از میان اینفلوئنسرها چه کسانی توانایی تبلیغ کار شما را دارند؟ از نفوذ این افراد استفاده کنید. با اینفلوئنسرهای مرتبط قرارداد ببنید، محتوای خود را برای آن‌ها بفرستید و از آن‌ها بخواهید محتوای شما را منتشر کرده و شما را به شبکه‌ی مخاطبان خود متصل کنند.
هیچ چیز بدتر از این نیست که محتوایی که تولید می‌کنید، دیده نشود. اینفلوئنسر مارکتینگ یک تکنیک بی‌نظیر برای بازنشر محتواهای شماست. وقتی با اینفلوئنسرها کار می‌کنید، یعنی حتی پیش از تولید محتوا برای محتوای خود مخاطبانی دارید.

  1. از تبلیغات و کانال‌های انتشار پولی هم استفاده کنید.

شکی در این نیست که برای این که به درآمدزایی برسید، در ابتدا باید هزینه کنید. متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ معتقدند تبلیغات پولی و انتشار محتوا از طریق کانال‌های غیر رایگان برای کسب‌وکارها ضروری است. برای محتوای خود سرمایه‌گذاری کنید و نگران بازگشت هزینه‌ها نباشید.
محتوای خوب راه ورود مشتریان جدید به کسب‌وکار شما را هموار و هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید را برای شما جبران می‌کند.

  1. با سایر برندها و همکاران‌تان در شرکت‌های دیگر همکاری کنید.

معروف‌ترین بازاریابان محتوایی در دنیا بر لزوم همکاری‌های چندجانبه بین برندها تأکید می‌کنند. برای این منظور برندهایی با اهداف، استراتژی‌ها و طرز فکرهای مشابه خودتان را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید با شما همکاری کنند. در این صورت جامعه‌ی مخاطبان شما چندبرابر می‌شود و می‌توانید از کانال‌های توزیع و انتشار و مخاطبان برندهای دیگر استفاده کنید.
وقتی با دیگران همکاری می‌کنید در واقع از گنجینه‌های آن‌ها به نفع خودتان استفاده می‌کنید. این همکاری به طرفین کمک می‌کند تا از منابع هم استفاده کنند، به خزانه‌ی مخاطبان هم دسترسی داشته باشند و از تجربیات بسیار مفید هم بهره ببرند و در نتیجه در استراتژی توزیع و انتشار محتوا بهتر عمل کنند.

نتیجه گیری در خصوص انتشار محتوا و تکنیک های انتشار

مهم است که بدانید انتشار محتوا به سادگی بارگذاری یک مطلب در سایت و شبکه‌های اجتماعی و کلیک بر روی یک گزینه نیست. در فرایند بازاریابی محتوایی همه‌چیز باید حساب‌شده، دقیق و بر اساس اصول و قواعد شکل بگیرد.
استفاده از تکنیک‌های یاد شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بهترین استراتژی توزیع و انتشار محتوا را برای بازاریابی محتوایی خود تدوین کنید و محتوای خود را به صورت تضمین‌شده به دست مخاطبان خود برسانید.

منابع:

  1. راهنمای جامع برای توزیع محتوا
  2. چگونه می توان یک طرح توزیع محتوا برای مشاهده بهتر مطالب خود ایجاد کرد
  3. 12 نکته برای توزیع بهتر مطالب
  4. توزیع محتوا: یک آغازگر اساسی
  5. 23 نکته و کانال توزیع محتوا برای افزایش بازدید وب سایت

 

نوشتن دیدگاه