رهبر بازاریابی محتوایی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

حتماً در زندگی به افرادی برخورده‌اید که حرف‌شان آن‌قدر برش دارد که می‌توانند به راحتی دیگران را به انجام دادن کاری ترغیب کنند. این افراد لازم نیست برای قانع کردن شما زیاد تلاش کنند. کافی است مقابل‌تان بنشینند و با شما گفت‌وگو کنند.

اگر در زمینه‌ی تولید محتوا و بازاریابی محتوایی دستی بر آتش داشته باشید یا پیگیر مباحث مربوط به این حوزه باشید، حتماً تا به حال عبارت رهبر بازاریابی محتوایی به گوش‌تان خورده. اما فکر می‌کنید رهبر بودن در این رشته به چه معناست؟ به چه کسی رهبر بازاریابی محتوایی می‌گویند؟ اصلا رهبری فکری یعنی چه؟ برای پاسخ به این سوال‌ها کافیست این مطلب را دنبال کنید.

رهبری فکری به چه معناست و به چه کسی رهبر بازاریابی محتوایی می‌گویند؟

رهبری فکری تاکتیکی است که بازاریابان از آن برای ایجاد اعتبار برای خود یا شرکتی که در آن مشغول کار هستند، استفاده می‌کنند. هدف اصلی رهبری فکری این است که فرد یا برند مورد نظر به عنوان متخصص در زمینه‌ی کاری خود و به عنوان منبع اصلی ارجاع برای پاسخ پرسش‌های مخاطبان شناخته شود.
رهبری فکری یکی از استراتژی‌های پرشمار بازاریابی محتوایی است که بازاریابان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده می‌کنند تا اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند و در بازار رقابت تنگاتنگ بازاریابی محتوایی از رقبای خود پیشی بگیرند.
بیایید به مثالی که در ابتدای مطلب زدیم برگردیم. افرادی که با یک گفت‌وگوی ساده می‌توانند ما را متقاعد کنند که کاری را انجام دهیم یا از خدمات و محصولات ویژه‌ای استفاده کنیم را در ذهن بیاورید. در بحث دیجیتال مارکتینگ به چنین افراد یا برندهایی که با کمک محتوای خود بر جریان‌های فکری تأثیر می‌گذارند و مخاطبان را به انجام دادن کارهایی قانع می‌کنند، رهبر بازاریابی محتوایی می‌گویند.
رهبر بازاریابی محتوایی بر زندگی مخاطبانش تأثیری مثبت دارد و دانش آن‌ها را بالاتر می‌برد. محتوا در دستان این فرد یا برند، شاه‌کلیدی است که به کمک آن می‌تواند به قلب مخاطبان وارد شود و زندگی خود و آن‌ها را تغییر دهد.

رهبر بازاریابی محتوایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک رهبر بازاریابی محتوایی با الهام بخشیدن به افراد از طریق محتواهای تولید شده و ایده‌های درخشانی که در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، به قدرت نفوذی جادویی مسلح می‌شود. رهبر بازاریابی محتوایی در این حرفه به اوج خود رسیده و در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. اما یک رهبر بازاریابی محتوایی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه خصوصیاتی افراد و شرکت‌ها را به رهبران فکری تبدیل می‌کند؟

  1. رهبران فکری مبتکر هستند.

خلاقیت و ابتکار اولین و شاید مهم‌ترین چیزهایی هستند که یک رهبر بازاریابی محتوایی به آن نیاز دارد. به یاد داشته باشید که در این حوزه همه‌چیز حول محور محتوا می‌گردد و محتوا هم نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید مؤثر باشد مگر آن‌که با خلاقیت و نوآوری تولید شده باشد.
رهبران فکری به جای آن‌که خود را به مسائل کم‌اهمیت و معمولی، دغدغه‌های بی‌ربط، حواشی و بحران‌های گذرا مشغول کنند، برای ایجاد تحول و پیشرفت تلاش می‌کنند.

  1. رهبر بازاریابی محتوایی صادق و شفاف است.

شفافیت یکی از ارکان اصلی برای تبدیل شدن به یک رهبر بازاریابی محتوایی است. شفافیت جنبه‌ها و وجه‌های مختلفی دارد. یک رهبر بازاریابی محتوایی باید نسبت به مسیری که در پیش دارد و به تبع آن نسبت به مخاطبانش شفاف و صادق باشد. در این صورت است که مخاطب به وی اعتماد و او را برای مراجعه انتخاب می‌کند.
اگر می‌خواهید به رهبر بازاریابی محتوایی تبدیل شوید قبل از هرچیزی با خود و سپس با مخاطبان‌تان صادق باشید و کارها را شفاف و روشن پیش ببرید. اگر چیزی را نمی‌دانید درباره‌ی آن اظهار نظر نکنید. «نمی‌دانم» یکی از مهم‌ترین فعل‌هایی است که برای جلب اعتماد مخاطب لازم است از آن استفاده کنید.

  1. رهبر بازاریابی محتوایی ریسک‌پذیر است.

رهبران فکری از پذیرفتن ایده‌های جدید و انجام دادن کارهای غیر معمول ترسی ندارند. خطر کردن و ریسک‌پذیری لازمه‌ی جریان‌سازی و نوآوری در کارهاست. رهبران فکری شجاع هستند و اعتماد به نفس بالایی برای انجام کارهایی دارند که افراد عادی از انجام دادن آن‌ها می‌ترسند.
در درون یک رهبر فکری کسی هست که دوست دارد جسورانه قواعد و چهارچوب‌های رایج را در هم بشکند و مسیرهای جدیدی بسازد. اگر می‌خواهید رهبر بازاریابی محتوایی باشید باید جسارت به خرج دهید و از خطر کردن و شکست خوردن نترسید.

  1. رهبر بازاریابی محتوایی محکم و مقتدر است.

رهبرانی که ایده‌های جسورانه و بلندپروازانه دارند در مسیر رسیدن به اهداف‌شان با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه می‌شوند. برای این رهبران داشتن ذهنیت مثبت و انجام دادن کارها به بهترین نحو کافی نیست. رهبران فکری باید آن‌قدر به اندیشه‌ها و عقایدشان اعتماد داشته باشند که بتوانند در برابر مخالفت‌ها مقاومت کنند و محکم و مقتدرانه به مسیرشان ادامه دهند.
اشتیاق و میل به ایجاد تغییر و ساختن راه‌هایی که پیش از این وجود نداشته، به رهبران فکری کمک می‌کند تا دربرابر ناملایمات تسلیم نشوند و کارها را به سرانجام برسانند.

  1. رهبر بازاریابی محتوایی در کار خود ثابت قدم هستند.

نفوذ و اقتدار رهبران بازاریابان محتوایی چیزی نیست که یک‌ شبه به دست آمده باشد. بنابراین لازم است به صورت مداوم کار کرده و محتواهای ارزشمند و راهگشایی را برای مخاطبان خود تولید کنند تا جایگاه خود را از دست ندهند.
رهبر بازاریابی محتوایی دائماً در حال تولید محتوای باکیفیت و جریان‌ساز است. از تولید کتاب‌های الکترونیکی گرفته تا تهیه‌ی پادکست و تولید محتوای متنی تا مشارکت مؤثر و فعال در شبکه‌های اجتماعی، رهبران بازاریابی محتوایی دائماً و به‌صورت مداوم در حال فعالیت هستند.
ویژگی رهبر محتوا

چند راهکار عملی برای تبدیل شدن به یک رهبر بازاریابی محتوایی

تبدیل شدن به رهبر بازاریابی محتوایی کاری نیست که بتوان آن را یک شبه انجام داد. رهبریت فکری مقامی است که در نتیجه‌ی مطالعه و استمرار به دست می‌آید و باید برای آن تلاش کرد. بااین‌حال توجه به این راهکارها و قدم برداشتن در مسیر درست به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر به این مقام برسید.

  1. هدف خود را مشخص کنید.

چرا می‌خواهید به رهبر فکری تبدیل شوید؟ امیدوارید چه چیزی را به دست آورید؟ آیا می‌خواهید برندسازی کنید؟ آیا می‌خواهید دانش و آگاهی مخاطبان‌تان را افزایش دهید؟ دانستن هدف به شما کمک می‌کند تا متمرکزتر در این مسیر گام بردارید.

  1. موضوعات مهم، تخصصی و جنجال‌برانگیز را شناسایی کنید.

رهبران فکری هنگام تولید محتوا دست روی موضوعاتی می‌گذارند که برای مخاطب مهم، آموزنده و جذاب است. موضوعات معمولی که همه به آن‌ها می‌پردازند برای رهبران فکری در اولویت‌های اخر هستند.

  1. رهبران بازاریابی محتوایی را شناسایی کنید.

برای این‌که بدانید رهبران بزرگ چگونه به این مقام رسیده‌اند و چه راه و روشی را در پیش گرفته‌اند لازم است آن‌ها را بشناسید و مانند یک معلم به تک‌تک حرف‌ها و کارهای‌شان توجه کنید.
درس گرفتن از این افراد و شرکت‌ها به شما کمک می‌کند تا راه و چاه این مسیر پرفرازونشیب را یاد بگیرید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

منابع:

نوشتن دیدگاه