روش‌های بازاریابی محتوا

با افزایش نرخ تورم و بحران گرانی، هر روز که می‌گذرد دیده شدن و تبلیغ کردن با شیوه‌های سنتی بازاریابی سخت‌تر و غیرعملی‌تر می‌شود. این روزها از بین تمام کسب‌وکارهایی که مشغول فعالیت هستند، کم‌تر کسب‌ و کاری را پیدا می‌کنید که بتواند از پس مخارج سنگین تبلیغات سنتی مثل بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی بربیاید. از این گذشته این شکل از بازاریابی مدت‌هاست ارزش و اعتبار گذشته را ندارد و از جلب اعتماد مخاطب عاجز است.
در چنین شرایطی استفاده از روشی به مراتب مقرون به صرفه‌تر و مؤثرتر از بازاریابی سنتی به‌نظر عاقلانه‌تر می‌آید. متخصصان بازاریابی در جهان و صاحبان غول‌های تجاری در سرتاسر دنیا روشی جایگزین را به شما پیشنهاد می‌کنند: بازاریابی محتوایی.
از شنبه رژیم می‌گیرم... از پس‌فردا ورزش می‌کنم... از هفته‌ی دیگر درس می‌خوانم... همه‌ی ما با این جمله‌ها آشناییم؛ جمله‌هایی که کاری مهم را به روزهای دور و نزدیک حواله می‌دهند اما بیشتر وقت‌ها عملی نمی‌شوند. شاید امروز وقت آن رسیده باشد که یک‌بار برای همیشه وعده و وعید‌های آینده را فراموش کنیم و در لحظه دست‌به‌کار شویم.
این مطلب به شما کمک می‌کند تصویر دقیق و درستی از انواع روش‌های بازاریابی محتوایی و تکنیک‌های آن به‌دست بیاورید تا بتوانید این مأموریت حیاتی را زودتر آغاز کنید.

بازاریابی محتوا و تکنیک‌های آن در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی کار چندان سختی نیست؛ اگر بدانید که از طریق آن می‌خواهید به چه چیزی برسید. ایجاد یک استراتژی بازاریابی و تلاش برای محقق کردن هدف‌های تجاری می‌تواند شما را چندین قدم از رقیب‌های‌تان پیش بیندازد؛ به‌ شرط آن ‌که روش درست آن را بدانید و حرفه‌ای قدم بردارید.
بیایید ببینیم بازاریابان بزرگ چه‌طور این کار را انجام می‌دهند.

روش های بازاریابی محتوا

روش‌های بازاریابی محتوا

  • دائماً با مشتری در چالش باشید

مشتری‌های شما بی‌تردید مهم‌ترین دارایی شما هستند. آیا از نیازها، مشکل‌ها، سلیقه و علاقه‌مندی‌های‌شان خبر دارید؟ دائماً خودتان را در معرض مشتری بگذارید و سعی کنید دنیا را از چشم آن‌ها ببینید.
مشتری شما بیشتر از چه دستگاهی برای بررسی محصولات و خدمات شما استفاده می‌کند؟ اوقات فراغت مشتری شما به چه نحوی می‌گذرد؟ چه ساعت‌هایی از روز وقت آزاد برای دیدن محتوای شما را دارد؟
بررسی تمام جنبه‌های زندگی روزمره‌ی مشتری و مطالعه‌ی شخصیت و عادت‌های روزانه‌ی او ممکن است در ابتدای کار ناخوشایند و سخت به‌نظر بیاید اما چیزی نیست که بتوانید آن را پشت گوش بیندازید.
به یاد داشته باشید که محتوا برای مخاطب تولید می‌شود پس این مشتری است که باید با آن ارتباط برقرار کند. با اختصاص دادن وقت خود به شناسایی مخاطب، می‌توانید هدف‌های کوتاه‌ مدت و دراز مدت تجاری‌تان را براساس میل و ذائقه‌ی مشتری تعیین کرده و استراتژی قدرتمندی برای بازاریابی محتوایی خود طراحی کنید.

  • بلاگ‌نویسی کنید

وجود وب‌سایت در فرایند بازاریابی هر شرکتی لازم است. این را فراموش نکنید که هدف نهایی شما از استفاده از هریک از انواع بازاریابی محتوایی مانند ارسال خبرنامه، ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و ... این است که مخاطب از طریق لینک‌هایی به سایت شما هدایت شود تا بتواند از خدمات وب‌سایت شما استفاده کند.
این خدمات می‌تواند خرید اشتراک برای استفاده از امکانات کامل سایت، خرید محصولات یا هرچیز دیگری باشد که لازم است مشتری به‌خاطر آن وارد سایت شما شود.
ترکیب تکنیک‌های بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو با روش‌های بازاریابی محتوایی سایت شما را به ابزاری قدرتمند تبدیل می‌کند.

  • از پلتفرم‌های اجتماعی کمک بگیرید

با دانستن این‌که در سراسر دنیا چیزی حدود ۳ میلیارد کاربر فعال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، جای تعجب نیست که رسانه‌های اجتماعی بستری قدرتمند برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا باشد.
یکی از نکته‌های قابل توجه در مسئله‌ی استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیدا کردن بهترین پلتفرم برای برندتان است. باید بدانید مخاطبان شما کدام پلتفرم را ترجیح می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند. برای مثال فیسبوک با داشتن حدوداً ۱.۱۵ میلیارد کاربر فعال در روز هنوز یکی از پیشگامان عرصه‌ی رسانه‌های اجتماعی است اما بیشتر در بین قشر جوان محبوبیت دارد.
بنابراین اگر مخاطب‌های شما افرادی با میانگین سنی بالای ۶۰ سال هستند، باید بدانید که فیسبوک جای خوبی برای سرمایه‌گذاری محتوایی شما نیست.

  • با اینفلوئنسرها همکاری کنید

گاهی در مسیر فعالیت بازاریابی محتوایی‌تان نتیجه‌ی دل‌خواه را به‌دست نمی‌آورید. این یعنی یا راه را اشتباه رفته‌اید و خطای استراتژیک دارید یا در این مقطع زمانی قدرت و نفوذ لازم برای جلب اعتماد مخاطب را ندارید.
برای بیشتر کسب‌وکارهای نوپا در ابتدای راه احتمال دوم یعنی نداشتن قدرت نفوذ بین مخاطب قوی‌تر است. در چنین شرایطی یکی از مؤثرترین راه‌ها این است که از کسی با قدرت نفوذ بالا بین مردم کمک بگیرید.
اینفلوئنسرها افرادی هستند که در فضای مجازی تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند؛ محبوبیت این افراد باعث شده تا دنبال‌کنندگان آن‌ها به‌شان اعتماد داشته باشند. درنتیجه وقتی این اشخاص در صفحه‌ی اجتماعی ‌شان درباره‌ی برندی صحبت می‌کنند، مخاطبان‌شان به‌واسطه‌ی اعتماد به آن‌ها به آن برند هم اعتماد می‌کنند.
استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی وصل شدن به منبع دنبال‌کنندگان شخصی دیگر که قابلیت تبدیل شدن به دنبال‌کنندگان و مشتریان شما را دارند.

  • خبرنامه ارسال کنید

ممکن است ارسال خبرنامه از طریق ایمیل تکنیکی قدیمی به‌نظر بیاید اما براساس گزارش Direct Marketing Association، ۶۸٪ بازاریابان همچنان از ایمیل برای توزیع محتوا استفاده می‌کنند و جالب این که این روش هنوز از پربازده‌ترین روش‌های جذب مشتری در بازاریابی به حساب می‌آید.
مزیت مهم ارسال خبرنامه این است که این محتوا بدون واسطه، مستقیماً به دست مخاطب می‌رسد. درحالی که روزبه‌روز به تعداد شرکت‌هایی که به صحنه‌ی بازاریابی می‌پیوندند اضافه می‌شود و این فضا مدام در حال شلوغ‌تر شدن است، بهتر نیست به‌جای فریاد زدن میان جمعیت، محتوای‌تان را مستقیماً به دست مشتریان‌تان برسانید؟

  • از اوراق سفید (White Papers) استفاده کنید

اوراق سفید هنوز یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی BTB (business-to-business) است. از آن‌جا که این محتوا برای تجارت میان شرکت‌ها و تجارت‌ها با هم تولید می‌شود، محتوای اوراق سفید بسیار دقیق‌تر از محتوای پست‌های بلاگ است.
می‌توانید این محتوا را پشت فرم‌های اشتراک‌تان چاپ کنید تا هنگامی که مشتری در حال پر کردن آن است، بتواند نگاهی هم به محتوای شما بیندازد. در این صورت توانسته‌اید ضمن برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، موقعیت خودتان به‌عنوان یک متخصص و رهبر فکری را هم بین همکاران‌تان تثبیت کنید.

  • بازاریابی ویدئویی را فراموش نکنید

محتوای ویدئویی برای بسیاری از مخاطبان آنلاین و کاربران رسانه‌های اجتماعی جذاب است. تماشای ویدئو یکی از علاقه‌مندی‌های مخاطب مدرن و پرمشغله‌ی امروزی است. درست کردن محتوای ویدئویی اگرچه نسبت به تولید سایر محتواها پرهزینه‌تر و سخت‌تر است، اما درعین حال کمک قابل توجهی به بازاریابی شما می‌کند.
محتوای ویدئویی باعث ایجاد شخصیت و هویت فردی برای برند شما می‌شود. مخاطب باهوش امروزی به چیزی بیشتر از مشخصات محصول و قیمت آن نیاز دارد. محتوای ویدئویی خلاقانه کمک می‌کند تا مخاطب هرچه بیشتر و بهتر با شما ارتباط برقرار کند.
هنوز درباره‌ی اهمیت و لزوم بازاریابی ویدئویی قانع نشده‌اید؟ خوب شاید اگر بدانید YouTube دومین موتور جست‌وجوی قدرتمند در جهان بعد از گوگل است، نظرتان تغییر کند.

  • امکان جست‌وجوی صوتی را فراهم کنید

با افزایش محبوبیت امکان سرچ صوتی، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که محتوای خود را برای جست‌وجوی صوتی بهینه کنید. بعضی کاربران پرمشغله‌ی امروزی این شکل جست‌وجو را به سرچ تایپی ترجیح می‌دهند. اما این‌جا با یک محدودیت مهم مواجه هستیم: امکان نمایش تمام صفحات در جست‌وجوهای صوتی وجود ندارد. گوگل فقط نتایج برتر را در جست‌وجوی صوتی به کاربران نشان می‌دهد.
اگر خوب فکر کنید این محدودیت گوگل یک مزیت فوق‌العاده است. چه‌طور؟ به این ترتیب که اگر محتوای شما برای سرچ صوتی بهینه شده باشد، وقتی کاربری از این امکان استفاده می‌کند صفحه‌ی شما در نتایج گوگل نشان داده می‌شود. درحالی‌که سایر صفحاتی که محتوا را برای جست‌وجوی صوتی بهینه نکرده‌اند از قافله عقب می‌مانند.

  • به‌طور مداوم شرایط را تجزیه و تحلیل کنید

بهترین راه برای همراه کردن مخاطب این است که دائماً ایده و موضوع مطالب‌تان را مورد بررسی قرار دهید. کلمات کلیدی ترند شده را رصد کنید تا بتوانید ببینید امروز مخاطب چه چیزهایی را نیاز دارد و چه چیزهایی برایش کم‌اهمیت‌ترند.
برای مثال ماه‌های بهمن و اسفند اوج جنب‌وجوش و تکاپوی مشتری‌های ایرانی برای خرید عید و مهیا شدن برای سال جدید است. اگر فرضاً شما صاحب یک شرکت خدمات منزل باشید، باید این دو ماه را مثل طلا در مشت بگیرید. این وقت از سال زمانی است که همه مشغول خانه‌تکانی هستند و بازار شرکت‌های خدمات منزل بسار داغ است. با یک تحلیل ساده و البته دقیق، می‌توانید محتوایی تولید کنید که مشتری‌ها را به سمت شما بکشاند.

  • از هوش مصنوعی استفاده کنید

چت‌بات‌ها یکی از معروف‌ترین شکل‌های استفاده از هوش مصنوعی هستند؛ اپراتورهایی غیرانسانی که سوال‌های متداول مشتریان شما را در لحظه‌ی ورود به سایت در قالب چت کردن جواب می‌دهند.
این سرعت عمل در پاسخ‌گویی مشتری شما را راضی نگه می‌دارد و در نیروی انسانی شرکت شما هم صرفه‌جویی می‌کند.

از هوش مصنوعی استفاده کنید

  • از تولید محتوای بصری غافل نمانید

یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی محتوا این است که عناصر بصری را چاشنی محتوای متنی خود کنید. محتوای بصری میزان زیادی از اطلاعات را به‌صورت یک‌جا در قالب تصاویر، پوسترها، اینفوگرافیک و ... به مخاطب می‌رساند. این محتوا علاوه بر صرفه‌جویی در زمان انتقال اطلاعات، جذابیت مطلب شما را افزایش می‌دهد تا مخاطب بیش از پیش برای استفاده از مطالب شما مشتاق شود.
دقت کنید که لازمه‌ی گرفتن نتیجه‌ی خوب از هریک از این تکنیک‌ها کیفیت کاری است که ارائه می‌دهید. پس همان‌قدر که یک محتوای تصویری بسیار خوب می‌تواند نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای در بازاریابی محتوایی شما داشته باشد، یک محتوای بصری بی‌کیفیت مثل یک عکس تار یا اینفوگرافیک بدسلیقه، مخاطب را از شما دور می‌کند.

نتیجه‌گیری
در بازاریابی محتوا همه‌چیز حول محور مخاطب می‌گردد. مخاطب‌های ما برخلاف آن‌چه نمودارها نشان می‌دهند نه اعداد، بلکه انسان‌هایی هستند که شرط حفظ ارتباط با آن‌ها رفتار انسانی است. پس خیلی مهم نیست که ما چه چیزی را دوست داریم یا می‌خواهیم چه بگوییم؛ این مخاطب است که تعیین می‌کند ما دست به تولید چه محتوایی بزنیم و کدام‌یک از روش‌های بالا را برای آن به‌کار ببریم.
فراموش نکنید، مهم‌ترین تکنیک یک بازاریاب محتوای باهوش احترام به مخاطب و همراه شدن با اوست.

 

منابع:

  1. 9 روش ابتکاری بازاریابی محتوای
  2. 5 روش بازاریابی محتوایی که باید استفاده کنید
  3. 6 روش برتر بازاریابی محتوا در سال 2020
نوشتن دیدگاه