مراحل بازاریابی محتوا | راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022

هیچ کس یک شبه تصمیم نمی‌گیرد محصول خاصی را از یک برند خاص خریداری کند. در عوض، مسیر خرید مسیری پر پیچ و خم است که توسط متخصصان دیجیتال مارکتینگ برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان هموار می‌شود. از آنجایی که مصرف کنندگان عصر حاضر از آگاهی بسیار بالایی برخوردار هستند، بسیار مهم است که محصول و خدمات با جزئیات دقیق به آنها معرفی شوند و در نهایت با جلب اعتماد، این مشتریان بالقوه را تشویق به خرید کنند. بازاریابی محتوا اما در این میان به عنوان یک راهنمای ماهر و آشنا به سفر خرید به مصرف کننده کمک می‌کند با درک درست از نیازهای خود برای تهیه محصولات و خدمات کسب و کارهای مختلف اقدام کند.

چرا به راهنمای بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده و کوتاه است. ما به راهنمای بازاریابی محتوایی نیاز داریم تا بتوانیم با مشتریان تعامل برقرار کنیم،‌ ترافیک سایت را بالا ببریم و در نهایت با ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند مخاطبانمان را حفظ کنیم. در حال حاضر تمامی کسب و کارهای موفق دنیا موفقیت خود را مدیون استراتژی‌های کاربردی بازاریابی محتوا هستند. از مهم‌ترین دلایلی که نشان دهنده نیاز ما به راهنمای بازاریابی محتوایی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیابی به رتبه بالاتر نتایج موتورهای جستجو به ویژه گوگل
  • افزایش فروش و افزایش نرخ بازگشت سرمایه
  • کنترل و مدیریت گفتگو در مورد برند، محصولات و خدمات
  • ایجاد و افزایش آگاهی از برند
  • دستیابی به دنبال کننده‌های بیشتر در رسانه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربر
  • افزایش بازدید از محصولات و خدمات کسب و کار
  • سرعت بالای اصلاح و بهبود استراتژی

چرا به راهنمای بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟ 

تصور کنید که شما تولید کننده روغن‌های گیاهی هستید که قصد دارید با تمرکز بر شعار زندگی سالم با روغن‌های گیاهی فروش محصولات خود را افزایش دهید. در این وضعیت شما به تیم متخصصی نیاز دارید که برای شروع کار اهداف و نیازهای شما را درک کنند، سپس کلمات و عبارت‌های کلیدی صنعت شما را شناسایی کنند و بر اساس آنها به تولید محتوا بپردازند. اینکه محتوای مورد نظر در کدام صفحه از وب‌سایت شما باید قرار بگیرد نیازمند مشاوره با کارشناسان بازاریابی محتوا است. برای نمونه، وب‌سایت شما دارای بخشی با عنوان وبلاگ است. شما می‌توانید در این بخش بدون هیچ محدودیتی محتوای آموزشی، سرگرم کننده و سبک زندگی خود را با بازدیدکنندگان تصادفی گوگل به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید اگر به دنبال دستیابی به مخاطبان هدف و در پی آن افزایش فروش هستید، باید محتوای وبلاگ با اهداف و محصولات شما همخوانی داشته باشد. صفحات وبلاگ عواملی هستند که باعث دیده شدن دیگر صفحات وب‌سایت شما از طریق معتبر خوانده شدن آنها توسط گوگل هستند.

زمانی که شما یک پست وبلاگ باکیفیت و ارزشمند تولید می‌کنید، احتمال اینکه سایت‌های دیگر برای افزایش اطلاعات خوانندگان وبلاگ و مقالات خود، آنها را به وبلاگ و مقالات شما پیوند دهند افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که هر چه سایت‌های بیشتری به مقالات شما پیوند دهند، اعتبار مقالات شما بیشتر می‌شود، بازدید از صفحه‌ای که در آن مقاله منتشر شده است افزایش پیدا می‌کند و در نهایت ترافیک ارگانیک و غیرپولی وب‌سایت شما افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

متخصصان بازاریابی محتوا معتقدند محتوا در بازاریابی دیجیتال نقش رنگ سیاه را در صنعت مد بازی می‌کند، یک رنگ کلاسیک که هیچ وقت موجب شکست طراح نمی‌شود. بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می‌کند تا در قدم اول مخاطبان هدف خود تشخیص دهند و آنها را دسته بندی کنند. این کار باعث می‌شود محتوای شما محتوایی تأثیر گذار، مرتبط و جذاب شود و بتواند تأثیر حداکثری بر مخاطبان هدفتان بگذارد. همان مثال قبلی را به یادآورید. اگر کسب و کاری در زمینه تولید محصولات ارگانیک مانند روغن‌های گیاهی فعالیت می‌کند، می‌تواند با پاسخ دادن به سوالات مربوط به سن، جنس، شهر و درآمد مصرف کنندگان محصولات خود مخاطبان هدفش را مشخص کند. در این مثال، خانم‌های ۳۵ تا ۵۵ سال که دارای استقلال مالی هستند و سبک زندگی سالم را دنبال می‌کنند با اکثریت آرا در مقابل آقایان ۳۵ تا ۴۵ سال ورزشکار قرار می‌گیرند. بازاریابی محتوا با رمزگشایی مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر به دنبال ایجاد محتوایی است که ۸۰ درصد بر روی مخاطبان هدف خانم و ۲۰ درصد بر روی مخاطبان آقا تأثیر می‌گذارند. هر چه پاسخ‌های دقیق‌تری به سوالات جنس، سن، وضعیت مالی و موقعیت مکانی داده شود محتوای مناسب‌تر و مرتبط‌تری تولید می‌شود و میزان تأثیرگذاری محتوا به بیشترین حد خود می‌رسد.

چرا به راهنمای بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟ 

راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022

دسترسی به محتوایی که بتواند تصمیم خرید مشتری بالقوه را تحت تأثیر قرار دهد، نیازمند کسب اطلاعات کاربردی در زمینه راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022 است. با توجه به این موضوع که گوگل برای اعتبارسنجی وب‌سایت‌های مختلف از الگوریتم‌های مخصوص به خود استفاده می‌کند و این الگوریتم‌ها بدون هیچ زمان بندی خاصی هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود، بهتر است برای شروع کار از آخرین نسخه راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022 استفاده شود. برای درک بهتر بازاریابی محتوا و نحوه تأثیرگذاری عناصر سازنده این شکل از بازاریابی به مراحلی که توسط یک محتوا برای شما عزیزان گردآوری شده‌اند، توجه فرمایید:

  • آگاهی از برند: همیشه لازم است برای ایجاد آگاهی از برند از یک مقدمه کوتاه در مورد ماهیت سازمان استفاده کرد. انگیزه‌ها، اهداف کلی سازمان و مزایایی که مشتریان می‌توانند با سرمایه گذاری بر محصولات و خدمات آنها بدست آورند محتواهایی هستند که باید برای افزایش آگاهی از برند ایجاد شوند. زمانی که تصمیم می‌گیرید از طریق بازاریابی محتوا مشتری بالقوه را به سمت کسب و کار مورد نظر هدایت کنید، لازم است سوالات و نیازمندی‌های او را متصور شوید و برای آنها راه حل پیدا کنید. سپس می‌توانید با ارائه پاسخ‌های کاربردی و مفید از طریق پست‌های قابل اشتراک گذاری وبلاگ‌ها، پست‌های قابل اشتراک گذاری رسانه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و دیگر انواع بازاریابی محتوا، مخطبان مورد نظر نیازمند خدمات و محصولات خود کنید. پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه آیا مخاطبان می‌توانند با محتوای من تعامل داشته باشند؟ آیا محتوای من می‌تواند به قدری مخاطبان را به خود جلب کند که آنها را با دیگران اشتراک گذاری کنند؟ می‌تواند میزان آگاهی از برند شما را در میان کاربران پلتفرم‌های مختلف نمایان کند. برای دسترسی و آنالیز داده‌های این پلتفرم‌ها تنها کافی است از ابزار مناسب این کار نظیر گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
  • تحقیق: پس از تجزیه و تحلیل میزان حضور و آگاهی از برند لازم است کیفیت محتوا و نیاز مخاطبان مورد بررسی قرار گیرند. برای این کار لازم است با ایجاد نظرسنجی‌های آنلاین و همچنین برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با کارفرما به نیاز اولیه مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرد. پاسخ دو مورد ذکر شده می‌تواند اصلی‌ترین نقش را در استراتژی بازاریابی محتوا ایفا کند. اینکه چه نوع محتوایی می‌تواند بیشترین تأثیر را بر روی مشتریان بالقوه بگذارد، اینکه مشتریان بالقوه بیشتر در که پلتفرم‌هایی فعالیت دارند و چه ساعت‌هایی در روز را به دنبال پاسخ سوالات خود در اینترنت هستند، می‌تواند کمک شایسته‌ای به بازاریابان محتوای بکند. در این فرایند لازم است رفتار مشتری تحلیل شود، رفتار بازدید کنندگان وب‌سایت تحلیل گردد، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی مختلف آنالیز شوند و در نهایت سعی شود برای برگزاری نظرسنجی و دستیابی به اطلاعات کاربردی از مناسب‌ترین و تأثیرگذارترین پلتفرم استفاده شود.
  • برنامه ریزی: اگر راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا سال‌های گذشته را مطالعه کنید، مشاهده خواهید کرد که برنامه ریزی جز جدایی ناپذیر این راهنما‌های کاربردی است. به طور کلی هیچ روندی بدون برنامه ریزی نظم نمی‌پذیرد و بالاخره جایی کنترل بخشی از کار از دست خارج می‌شود. ایجاد برنامه‌ ریزی دقیق که شامل تقویم انتشار محتوا می‌شود، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا کند. برای شروع برنامه ریزی ابتدا لازم است اطلاعات و داده‌های بدست آمده از رسانه‌ها و پلتفرم‌هایی که پیش از این مورد توجه قرار گرفتند را جمع آوری کنید. به عنوان مثال، اگر قرار است کسب و کاری را با ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای گسترش دهید، لازم است برای مواردی همچون دامنه و نوع محتوایی که قرار است در آن منتشر شود، برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، پاسخ به این سوال که چرا مخاطب قصد دارد شما را در میان صدها و حتی هزاران کسب و کار مشابه انتخاب کنید، می‌تواند کار شما را برای تولید محتوای کاربردی و تأثیر گذار آسان کند.

راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022 

  • تولید محتوا: تا این مرحله مشخص شده است که چه نوع محتوایی می‌تواند بر مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر بیشترین تأثیر بگذارد. با این وجود لازم است برای جلوگیری از تکرار و ایجاد پویایی در تولید محتوا از اشکال مختلف محتوا نظیر وبلاگ، مقاله، پادکست، ویدئوهای آموزشی و استاپ موشن‌ها استفاده شود.
  • زمان بندی: پاسخ به این سوال که محتوای شما در چه زمانی باید منتشر شود، مهمترین مرحله بازاریابی محتوا را شکل می‌دهد. برای دستیابی به پاسخ صحیح این سوال می‌توانید از ساعت‌های پربازدید پلتفرم‌های پرطرفدار که در اینترنت منتشر می‌شوند استفاده کنید. اگر بخواهید تخصصی‌تر عمل کنید نیز می‌توانید محتوای خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند در مناسب‌ترین زمان ممکن محصولات و خدمات کسب و کار مورد نظر را در مقابل دید مشتری بالقوه قرار دهید. به عنوان مثال، رستوران‌ها برای افزایش میزان تأثیرگذاری بر تصمیمات مخاطبان باید پست‌های مربوط به غذای روز خود را از ساعت ۱۲ آغاز کنند. شما می‌توانید برای پیشرفت در بازاریابی محتوا از ابزارهای آنلاین زمان بندی استفاده کنید که برای مدیریت زمان و اندازه گیری میزان فعالیت روزانه و ماهانه طراحی شده‌اند.
  • تبلیغ: بازاریابی محتوا به ما می‌آموزد که تبلیغات هنوز هم می‌تواند بر افزایش فروش تأثیر بگذارد. پس از اینکه کسب و کار مورد نظر فعالیت خود را زیر نظر بازاریابان دیجیتال مارکتینگ شروع کرد می‌تواند برای تبلیغات سرمایه گذاری کند. در حال حاضر تبلیغات به تبلیغات شهری و محیطی محدود نمی‌شوند و می‌توانند در فرمت‌های مختلفی سفارش داده شوند. به عنوان مثال، تبلیغاتی که در یوتیوب به کاربران نشان داده می‌شوند یا تبلیغاتی که در وب‌سایت‌های پربازدید و پرترافیک منتشر می‌شوند می‌توانند نقش موثر در افزایش آگاهی از برند و در پی آن افزایش فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها ایفا کنند. تبلیغات گروه‌های واتس اپ، تبلیغات گروه‌های تلگرام، استوری‌های اینستاگرام و پست‌های اینفلوئنسرها تنها بخشی از روش‌های مختلف تبلیغات در بستر رسانه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار هستند. همکاری با اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند به عنوان موثرترین روش تبلیغ به کار برده شود. توجه داشته باشید که اینفلوئنسرها دنبال کنندگان وفادار فراوانی دارند که به سادگی تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرند.
  • اندازه گیری عملکرد: در آخرین مرحله راهنمای بازاریابی محتوا به اندازه گیری عملکرد استراتژی و تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از آن می‌پردازیم. ابزارهای اندازه گیری موجود در اینترنت به ما کمک می‌کنند تا میزان کارآمدی روش‌های مورد استفاده در استراتژی بازاریابی محتوا را بسنجیم و در صورت نیاز برخی از قسمت‌ها آن را اصلاح کنیم. این نکته مهمترین چیزی است که باعث موفقیت چشمگیر بازاریابی‌دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی می‌شود. مشاهده و بررسی بازخورد محتوا، بررسی پیشنهادات و انتقادات مخاطبان هدف و همچنین میزان اشتراک گذاری محتوای کسب و کار مورد نظر، می‌تواند موفقیت کمپین‌های آینده ما را تضمین کند.

راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا در سال 2022 

 راهنمای بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را روی کاغذ بیاورید، برای آنها برنامه ریزی کنید و با طراحی استراتژی‌های کاربردی دستیابی به آنها را ساده کنید. به عنوان مثال، اگر هدف یک کسب و کار افزایش ترافیک وب‌سایت و در پی آن رسیدن به صدر نتایج گوگل است، بازاریابی محتوا اساس خود را بر تولید محتوای سئو پسند ایجاد می‌کند. وبلاگ‌ها که از تأثیرگذارترین نوع بازاریابی محتوا روی سئو هستند در اولویت قرار می‌گیرند، تخفیف‌های خاصی که تنها روی وب‌سایت قابل مشاهده و قابل استفاده هستند تعریف می‌شوند و در نهایت ترفندهای خاص بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربران رسانه‌های اجتماعی مختلف را دعوت به بازدید از وب‌سایت می‌کنند. اگر محتوای موجود بر روی وب‌سایت مورد نظر با نیازها و سوالات کاربر همسو باشد و بتواند اقدام به خرید کند، این تجربه راضی کننده باعث بازدید مجدد وی می‌شود. تکرار فرایند ذکر شده باعث می‌شود که یک کاربر تصادفی اینستاگرام یا فیس بوک به یک مشتری وفادار تبدیل شود و مانند یک بازاریاب حرفه‌ای محصولات و خدمات شرکت مورد نظر را به دوستان و اعضای خانواده خود معرفی و بازاریابی کند.

ما در یک محتوا به شما کمک می کنیم تا مسیر پر پیچ و خم بازایابی محتوا را به آسانی طی کنید و در زمانی کوتاه تر از حد انتظار بر قله موفقیت بایستید. برای تولید محتوا تنها به اندکی علاقه و آموزشی مناسب نیاز دارید. اگر دارید درباره تولید محتوا جست و جو می‌کنید، احتمالا مورد اول را دارید. برای آموزش مناسب و کارآمد نیز لازم است در یک کلاس تولید محتوا شرکت کنید. در یک محتوا در این باره توضیحات فراوانی داده شده است.

 

نوشتن دیدگاه