آموزش بازاریابی محتوا

امروزه بازاریابی سنتی دیگر اثرگذاری سابق را ندارد. این است که بازاریابان تلاش کرده‌اند تا روش دیگری را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند. در دوران مدرن، محتوای مناسب و باکیفیت هسته‌ی مرکزی بازاریابی بزرگ‌ترین و موفق‌ترین برندهاست. بازاریابی محتوایی جایگزینی است که هر کسب‌وکاری برای رقابت با سایر برندها و برای رونق کارش به آن احتیاج دارد. ما تصمیم گرفتیم مطلبی را به بازاریابی محتوایی اختصاص داده و آن را به شما آموزش دهیم. در ابتدا به شما پیشنهاد می کنیم مطلب "بازاریابی محتوایی چیست؟" را مطالعه کنید. محتوای پیشنهادی را مطالعه کردید؟ عالی است، پس وقت آن رسیده که سراغ اصل مطلب برویم.

تعریفی مختصر از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک در حوزه‌ی بازاریابی است که بر تولید و انتشار هدفمند محتوای باکیفیت تمرکز دارد. در فرآیند بازاریابی محتوایی تمام اقدامات حول محور محتوا و رساندن آن به دست گروه هدف می‌گردد و نتیجه‌ی نهایی آن رسیدن به اهدافی است که صاحبان کسب‌وکارها برای کارشان در نظر دارند.
بازاریابی محتوایی، خیابانی دوطرفه و مبنی بر منفعت دوجانبه‌ی فروشنده و مشتری از هم است. تولیدکنندگان محتوا با دانش و تخصص خود دست به کشف و حل مشکلات مخاطبان می‌زنند و زندگی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کنند. و از طرف دیگر مشتری‌ها هم با اعتماد به تولیدکنندگان و استفاده از خدمات و محصولات آن‌ها باعث افزایش درآمد و توسعه‌ی اقتصادی آن‌ها می‌شوند.
بر خلاف تبلیغات سنتی، بازاریابی محتوا نشان می‌دهد که شما برای مخاطبان خود ارزش قائل هستید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

 تعریفی مختصر از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی چه کمکی به کسب‌ و کار ما می‌کند؟

یکی از دلایلی که برخی از تجارت‌ها در تخصیص منابع مالی به بخش بازاریابی محتوایی خود مردد هستند این است که درک درستی از منافع آن ندارند. اگر همه می‌دانستند که بازاریابی محتوایی چه کمک بزرگی به رونق کسب‌وکارشان می‌کند، لحظه‌ای تعلل نمی‌کردند و فوراً دست به کار می‌شدند.
لیست زیر مهم‌ترین دلایل لزوم استفاده از بازاریابی محتوایی است که لازم است بدانید.

  1. برندسازی
  2. بالا رفتن اعتبار کاری میان رقیبان
  3. جذب مخاطب
  4. افزایش ترافیک سایت
  5. بهبود سئو
  6. تبدیل کردن مخاطب به مشتری

صفر تا صد فرایند بازاریابی محتوا

فرایند بازاریابی استراتژیک مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده، مرحله به مرحله و هدفمند است که به شما کمک می‌کند تا اهداف تجاری خود را شناسایی کرده و در راستای رسیدن به آن‌ها گام بردارید.
برای ساختن یک سیستم بازاریابی محتوایی خوب باید ۳ مرحله را پشت سر گذاشت:

  1. تعیین ماموریت
  2. تجزیه و تحلیل وضعیت
  3. برنامه‌ریزی و اقدام

خوب بیایید ببینیم در هر مرحله چه اتفاق‌هایی می‌افتد.

  1. تعیین ماموریت

در ابتدا باید مأموریت اصلی برند خود را مشخص کنید.
بیانه‌ی مأموریت برند شما چیست؟ برند شما چه دغدغه‌هایی دارد؟ دلیل فعالیت شرکت شما چیست؟
تعیین ماموریت یعنی فلسفه‌ی وجودی نام تجاری‌تان را برای خود و مخاطبان‌تان مشخص کنید. باید بدانید چرا در این شغل هستید و قرار است به چه دستاوردهایی برسید. بیانیه‌ی مأموریت، پیام اصلی شرکت شماست که مسیر استراتژی بازاریابی محتوایی شما را تعیین می‌کند.
هنگام تدوین این بیانه به این سوال‌ها فکر کنید:

  • چرا وارد این تجارت شده‌اید؟
  • هدف شما از شروع این کسب‌وکار چیست؟
  • قرار است چه تغییری را در دنیای کسب‌وکارتان به وجود بیاورید؟
  • افق انتظار شما چیست؟
  • بیانه‌ی مأموریت، استراتژی کاری شما را به چه سمتی می‌برد؟
  • بیانه‌ی مأموریت چگونه تیم شما را متحد می‌کند؟
  1. تجزیه و تحلیل وضعیت

مرحله‌ی دوم در فرایند بازاریابی محتوایی، ارزیابی عوامل داخلی و خارجی است که بر تجارت شما تأثیر می‌گذارند. این بررسی به شما اجازه می‌دهد تا نقاط قوت و چالش‌های پیش روی خود را بشناسید. با این کار دید واضح و روشنی از فرصت‌ها و تهدیدهای مسیر و همچنین موانع احتمالی پیدا می‌کنید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری گام بردارید.
یکی از معمول‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل وضعیت روشی است که به آن آنالیز SWOT می‌گویند. SWOT مخفف چهار کلمه‌ی strengths، weaknesses، opportunities، threats است. یعنی آنالیز نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها.
نقاط ضعف و قوت عواملی هستند که درون شرکت شما وجود دارند. کارهای خوبی که انجام می‌دهید یا ایرادها و کم‌کاری‌هایی که در هر قسمتی از کار خود دارید.
فرصت‌ها، موقعیت‌هایی هستند که در دنیای تجارت پیش روی شما قرار دارند و تهدیدها هم موانع و چالش‌های این مسیر هستند.

فارغ از این که از چه روشی برای تجزیه و تحلیل وضعیت خود استفاده می‌کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا آگاهانه در مسیر بازاریابی گام بردارید به دام اشتباهات رایج نیفتید.

  1. برنامه‌ریزی و اقدام

حالا که با یک بررسی کامل نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌های شغلی خود را شناسایی کرده‌اید، می‌توانید قدم بعدی را بردارید. وقت آن رسیده تا اولویت‌بندی کنید و براساس آن برنامه‌ی مشخصی بچینید. با نوشتن یک برنامه‌ی دقیق بازاریابی می‌توانید مشتری‌های هدف و نحوه‌ی دسترسی به آن‌ها را مشخص کنید و مسیر حرکت خود را به طور دقیق ردیابی نمایید.
در مرحله‌ی برنامه‌ریزی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تعیین دقیق اهداف تجاری

برای این که بتوانید مناسب‌ترین محتوا را تولید کنید، لازم است بدانید هدف‌تان از تولید محتوا چیست.
برندسازی، اعتمادسازی، حرکت دادن مخاطبان در طول قیف بازاریابی، جذب شرکای تجاری، افزایش درآمد... این‌ها بخشی از اهداف تجاری هستند که برای هرکدام محتوای جداگانه‌ای باید تولید کرد.

  • شناسایی و مطالعه‌ی گروه مخاطبان هدف

شما به عنوان تولیدکننده می‌دانید که چه می‌خواهید. اما آیا می‌دانید مخاطبان‌تان، به عنوان مصرف‌کننده، چه می‌خواهند؟
در این مرحله باید مخاطبان خود را دقیقاً شناسایی و درباره‌ی آن‌ها مطالعه کنید. مطالعه کردن درباره‌ی مخاطب‌ها به این معنی است که شخصیت غالب آن‌ها را بشناسید، الگوهای رفتاری‌شان را پیش‌بینی کنید، سلایق و ترجیحات‌شان را بدانید و نیازها و مشکلات‌شان را به‌طور دقیق تشخیص دهید.
به یاد داشته باشید که محتوا برای مخاطب تولید می‌شود پس باید برای او مناسب باشد و به نیازهای او پاسخ دهد.

  • پیدا کردن بهترین موضوع‌ها برای تولید محتوا

بیایید مسئله را کمی ساده کنیم. نحوه‌ی پیدا کردن بهترین موضوع برای نوشتن محتوا چیزی شبیه یک نمودار وِن است.
فرض کنیم دایره‌ی آبی چیزهایی است که شما قصد دارید درباره‌شان محتوا تولید کنید؛ همه‌ی چیزهایی که لازم است به آن‌ها بپردازید و در فرایند بازاریابی خود روی آن‌ها حساب باز کرده‌اید.
حالا فرض کنیم نمودار قرمز همه‌ی چیزهایی است که مخاطب دوست دارد درباره‌ی آن‌ها بداند و توقع دارد شما محتوایش را بسازید.
بهترین موضوع برای تولید محتوا جایی است که این دو دایره با هم همپوشانی پیدا کرده‌اند؛ یعنی منطقه‌ی بنفش. برای انتخاب موضوع باید نقطه‌ی اشتراک خود و مخاطبان‌تان را پیدا کنید تا هم به اهداف‌تان برسید و هم مخاطب را راضی کنید.

 پیدا کردن بهترین موضوع‌ها برای تولید محتوا

  • پیدا کردن بهترین کانال‌های توزیع و انتشار محتوا

حالا نوبت آن می‌رسد که بر اساس نیاز مخاطب و موضوع محتوا بهترین کانال توزیع محتوا را پیدا کنید تا بتوانید براساس آن محتوا را تولید کنید. برای مثال اگر مخاطبان شما بیشتر وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند، بهتر است محتوا را جوری تولید کنید که برای انتشار در اینستاگرام مناسب باشد.

  • ایجاد تقویم محتوا

تقویم محتوایی یکی از مهم‌ترین عناصر تولید محتواست. تقویم محتوایی برنامه‌ی زمان‌بندی مشخصی است که به شما می‌گوید چه محتوایی را در چه تاریخی تولید و منتشر کنید. این تقویم عنصری کلیدی در ایجاد و حفظ نظم در روند کاری شماست.

  • تولید محتوا

در این مرحله باید محتوای مورد نظر را به هر روشی که برای کارتان مناسب‌تر است تولید کنید. این محتوا می‌تواند محتوای متنی، تصویری، ویدئویی یا صوتی باشد.

  • انتشار محتوا

حالا که محتوا را تولید کردید، آن را از طریق هرکدام از کانال‌های توزیع محتوا که قبل‌تر انتخاب شدند توزیع کرده و به دست مخاطبان‌تان می‌رسانید. ممکن است محتوای شما مقاله‌ای باشد که آن را روی وب‌سایت خود منتشر می‌کنید یا یک فیلم آموزشی که در یوتیوب آپلود می‌کنید یا هر شکلی از انواع محتوا که از طریق پلتفرم‌های موجود به دست مخاطبان‌تان می‌رسانید.

  • تجزیه و تحلیل نتایج و بازخوردها

آخرین مرحله در فرایند بازاریابی محتوایی بررسی بازخوردها و تجزیه و تحلیل آن است. آیا محتوای شما توانسته شما را به اهداف تجاری‌تان نزدیک کند؟ آیا در مسیر درستی هستید؟ آیا بازخوردها با آن‌چه انتظارش را داشتید مطابقت دارند؟
این بررسی به شما کمک می‌کند تا کیفیت کار خود را بسنجید و تصویر دقیقی از روند کار خود و نتایج آن به دست آورید. در این صورت درک درستی از نقاط ضعف و قوت خود خواهید داشت تا در فرایندهای بعدی سطح کیفی کارتان را ارتقا دهید.

 

منابع:

  1. راهنمای قطعی برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی
  2. توضیح ساده بازاریابی محتوا: راهنمای گام به گام
  3. راهنمای مبتدیان برای بازاریابی محتوا
  4. آیا بازاریابی محتوا برای تجارت من مناسب است؟
نوشتن دیدگاه