انواع بازاریابی محتوا | نمونه های بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ را بشناسید

زمانی که نوبت به تولید محتوا می‌رسد، همگی ما با یکدیگر هم عقیده‌ هستیم که محتوای ما باید منحصر به فرد، با کیفیت و البته جذاب باشد. با وجود اینکه شما تصویری صحیحی از محتوای کاربرپسند ترسیم کرده‌اید تا زمانی که برای چنین محتوایی برنامه ریزی نکنید و با متخصصان بازاریابی محتوا مشورت نکنید، به اهدافتان دست پیدا نمی‌کنید. ما در این مطلب علاوه بر اینکه انواع بازاریابی را برای شما عزیزان گردآوری کردیم و سعی کردیم با توضیح بازاریابی محتوا اهمیت محتوا را به صورت کلی و تأثیر آن را بر مخاطبان هدفتان قابل درک کنیم. اگر مدت‌هاست در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازید، یا سعی کرده‌اید با انتشار مطالب جذاب و دست اول بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را افزایش دهید اما به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، با یک محتوا همراه باشید و نمونه های بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ را بشناسید.

چرا بهتر از است از انواع بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

با وجود اینکه بارها و بارها شنیده‌ایم محتوا تأثیرگذارترین عامل موفقیت کسب و کارهای آنلاین است، بسیاری از ما به درستی نمی‌دانیم که چرا بهتر از است از انواع بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟ برای شروع کار بهتر است میزان تأثیرگذاری بازاریابی محتوا را در ایجاد سرنخ‌ها بررسی کنیم. متخصصان دیجیتال مارکتینگ معتقدند بازاریابی محتوا سه برابر از استراتژی‌های بازاریابی سنتی ورودی به وجود می‌آورد و هزینه استفاده از آن ۶۰ درصد کمتر از بازاریابی سنتی است. بازاریابان محتوا با درک اهداف و نیازهای کارفرما به طراحی استراتژی‌های مختلفی می‌پردازند که از پیش آماده نیستند و به صورت اختصاصی برای هر پروژه ایجاد می‌شوند. هر یک از این استراتژی‌های بازاریابی محتوا از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که تأثیر ویژه‌ای در روند دستیابی به موفقیت استراتژی ایفا می‌کنند.

تشخیص اینکه کدام نوع بازاریابی محتوا می‌تواند بیشترین تأثیر را روی مخاطبان هدف بگذارد چالش‌برانگیزترین بخش ماجرا است. در حالی که هر کدام از انواع بازاریابی محتوا می‌تواند در قسمتی از کسب و کارها تأثیر بگذارد و آن بخش را تقویت کند، برخی از این عوامل به صورت اختصاصی بر اجزای مختلف کمپین‌ها نیز تأثیر می‌گذارند. این موضوع حاکی از آن است که نمی‌توان با انتخاب چند روش‌ بازاریابی محتوا به صورت تصادفی به اهداف کارفرما دست پیدا کرد.

بازاریابان محتوا با بررسی داده‌های به دست آمده از کمپین‌های سابق خود و کمپین‌های در حال اجرا می‌توانند میزان تأثیر گذاری محتوای تولید شده را مورد بررسی قرار دهند. این نوع بازاریابی به شما اجازه می‌دهد مشتریان احتمالی خود را ترسیم کنید و بر اساس سؤالات و نیازهای آنها محتوای کاربردی و مفیدی را برای آنها ایجاد کنید. با توجه به این موضوع که بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد، توصیه می‌شود بر اساس نیاز و اهداف کسب و کار مورد نظر، از آگاهی برند گرفته تا افزایش نرخ تولید، برترین شیوه بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار بگیرد.

بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها بر موضوع خاصی متمرکز هستند. ایجاد ورودی باکیفیت بیشتر، افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب‌سایت، جذب مشتریان بالقوه، افزایش وفاداری و در نهایت مشارکت مشتری از بزرگ‌ترین اهداف انواع بازاریابی محتوا هستند.

پاسخ به این سؤال که چرا بهتر از است از انواع بازاریابی محتوایی استفاده کنیم را می‌توانیم به صورت خلاصه در موارد زیر توضیح دهیم:

  • برخی از انواع بازاریابی محتوا می‌توانند نرخ تبدیل وب‌سایت‌ها را تا پنج برابر افزایش دهند
  • برخی از انواع بازاریابی محتوا می‌توانند ترافیک وب‌سایت‌ها را ۷ تا ۸ برابر افزایش دهند و افراد بیشتری را جذب خود کنند
  • داده‌های به دست آمده از مشتریان بازاریابی محتوا نشان می‌دهد برخی از انواع این بازاریابی‌ها توانسته است نقش مهمی در اعتماد سازی برندهای مختلف ایفا کند
  • برخی از انواع بازاریابی محتوا توانسته حدود ۶۱ درصد از مصرف کنندگان را پس از مطالعه محتوای وبلاگ تشویق به خرید خدمات و محصولات شرکت‌ها کند

چرا بهتر از است از انواع بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟ 

۱۲ نمونه از انواع بازاریابی محتوا

انتخاب مناسب‌ترین نوع بازاریابی محتوا به این موضوع بستگی دارد که چه محتوایی می‌تواند بر فروش کسب و کارها تأثیر بگذارد و با افزایش درآمدشان موجب ارتقای آنها شود. با یک محتوا همراه باشید و با ۱۲ نمونه از انواع بازاریابی محتوا آشنا شوید.

  1. وبلاگ: وبلاگ‌ها بخشی از سایت هستند که کسب و کارها می‌توانند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی اطلاعات مورد نظر خود را به مخاطبانشان انتقال دهند. این پست‌ها شامل مطالب آموزشی، سرگرم‌کننده، علمی و سبک زندگی می‌شوند. توجه داشته باشید که پست‌های وبلاگ مناسب‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین گزینه برای بهبود سئو وب‌سایت نیز هستند. تنها کافی است در زمان ایجاد پست‌های وبلاگ محتوای برای سئو بهینه سازی شود، از ساختار استاندارد ایجاد وبلاگ پیروی شود و متن با تمرکز بر روی محصول و خدمات مورد نظر تولید گردد. این نوع بازاریابی محتوا نوعی محتوای آموزشی است که برای کسب و کارهای متمرکز بر فروش به شدت توصیه می‌شود.
  2. اینفوگرافیک: اینفوگرافیک‌ها محتواهایی هستند که علاوه بر زیبایی بصری اطلاعات بسیار مفیدی را به مخاطبان هدف منتقل می‌کنند. این نوع محتوا علاوه بر اینکه بسیار کم هزینه هستند، می‌توانند با زبان ساده اطلاعات پیچیده و آماری را به گوش مخاطبان برسانند. هنگامی که اطلاعات کسب و کارها در قالب‌ تصویر خلق می‌شوند، از درک ساده‌تری برخوردار می‌گردند و به محتوای کارفرما اعتبار بیشتری می‌دهند. این نوع بازاریابی محتوا برای کسب و کارهایی که با اعداد و ارقام سروکار دارند پیشنهاد می‌شود.
  3. ویدئو: ویدئو نسبت به انواع دیگر محتوا بیشترین مخاطب را به خود جذب می‌کند. داده‌های به دست آمده از تحلیل رفتار مخاطبان برندهای بزرگ و کوچک موفق نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از مخاطبان هدف علاقه دارند ویدئوهای مرتبط با برند محبوب خود را تماشا کنند. هدف اصلی از تولید ویدیوهایی که از قابلیت اشتراک گذاری برخوردار هستند این است که مخاطبان هدف با انتشار و اشتراک گذاری آنها، بدون هیچ هزینه‌ای برای برندها تبلیغ می‌کنند.
  4. مطالعات موردی: این نوع بازاریابی محتوا به شکل گیری و مراحل کسب موفقیت شرکت‌ها می‌پردازد. در نتیجه افرادی که قصد دارند وارد یک صنعت جدید شوند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند، می‌توانند برای جلوگیری از ریسک و به خطر انداختن سرمایه خود از الگوهای شرکت‌های معتبر پیروی کنند.
  5. محتوای تولید شده توسط کاربران: این نوع بازاریابی که با نام اختصاری UGC نیز شناخته می‌شود از کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی محتوا در سراسر جهان است. به طور کلی، محتواهایی که به وسیله افرادی با تخصص‌های غیر از تخصص تولید محتوا، ایجاد و منتشر می‌شوند از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. اهمیت این نوع محتوا در تعامل و درگیری افراد با وبلاگ‌ها، تصاویر و ویدئوها، صفحات وب‌سایت و پست‌های منتشر شده در رسانه اجتماعی شکل می‌گیرند. این نوع بازاریابی محتوا هیچ هزینه‌ای برای شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند و به عنوان تبلیغ در میان کاربران اینترنت دست به دست نمی‌شود. یک توییت در مورد سریال در حال پخش از شبکه سینما خانگی می‌تواند قابل‌درک‌ترین مثال برای این نوع بازاریابی محتوا باشد. تأثیرگذار، آگاهی دهنده و رایگان.

 ۱۲ نمونه از انواع بازاریابی محتوا

  1. کتاب‌ الکترونیکی یا PDF: کتاب‌های الکترونیکی جز برترین گزینه‌های انتشار محتوای تخصصی هستند. به عنوان مثال، اگر قرار است برای عده‌ای که به دنبال یادگیری سئو هستند و قصد دارند با مقدمات و بحث‌های اولیه آشنا شوند، بی‌شک کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند بهترین گزینه باشند. درست است که ویدیوها ارزش بسیار بالایی در بازاریابی محتوا دارند، اما حجم پایین pdf ها و در پی آن سهولت دانلود و قابلیت اشتراک گذاری می‌توانند مزایای تولید محتوا در قالب کتاب الکترونیکی باشند. علاوه بر این مزیت‌ها، امکان درج لینک، قابلیت افزودن تصاویر و ایجاد جدول‌های متعدد نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های الکترونیکی به شمار می‌روند.
  2. پادکست: شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که عصر حاضر عصر پادکست است. دیگر لازم نیست برای دستیابی به اطلاعات خاصی صفحات وب‌سایت‌ها را بالا و پایین کنیم و یا داستان‌های محبوب خود را در کتاب‌های چاپی دنبال کنیم. در حال حاضر، می‌توانیم به سادگی و بدون صرف هیچ هزینه‌ای تمامی موارد ذکر شده را در پادکست‌ها بشنویم و اطلاعات خود را افزایش دهیم و به راحتی پادکست‌های مورد علاقه خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. علاوه بر این، برای شنیدن پادکست نیازی به اینترنت پرسرعت نیست و با توجه به فرمت این محتوا، حجم اینترنت مورد نیاز نیز بسیار کم خواهد بود. تمامی ویژگی‌های پادکست‌ باعث شده است که این محتوای پرطرف‌دار به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار بگیرد.
  3. میم‌ها: میم‌ها با وجود اینکه از جدیدترین انواع بازاریابی محتوا هستند، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را میان کاربران اینترنت پیدا کنند. میم‌ها به مجموعه‌ای از تصاویری گفته می‌شود که از طریق متن درج شده بر روی تصاویر پیغام خود را با شوخی به افراد منتقل می‌کنند. کسب و کارها و افرادی که قصد دارند در کمترین زمان ممکن در معرض دید کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند از این نوع بازاریابی استفاده هوشمندانه می‌کنند. گیف‌ها یا جیف‌ها نیز نوعی دیگری از این محتوای کوتاه و سرگرم کننده هستند که تأثیر شگفت‌انگیزی بر مخاطبان خود می‌گذارند و در یادها می‌مانند.
  1. نظرات مشتریان: این نوع محتوا نیز همانند محتوای تولید شده توسط کاربر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی، این نوع محتوا به صورت مستقیم توسط مخاطب تولید می‌شود، محصولات یا خدمات خاصی را مورد هدف قرار می‌دهد و در نهایت افراد بسیار زیادی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در صورتی که مشتریان کسب و کارهای مختلف از خدمات و محصولات شرکت‌ها رضایت داشته باشند، به صورت ناخودآگاه برای آن‌ها در شبکه‌های مختلف اجتماعی تبلیغ می‌کنند.
  2. بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی از موفق‌ترین انواع بازاریابی محتوا هستند که به دلیل تغییرات پیاپی در چند سال گذشته نسبت به دیگر روش‌ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی بر خلاف تمامی مواردی که تاکنون به آنها اشاره شد، به طور مستقیم در معرض دید و البته قضاوت مردم قرار دارد. این نوع بازاریابی به کسب و کارهایی توصیه می‌شود که به دنبال افزایش تعامل با مشتریان بالقوه خود هستند و قصد دارند مشتریان وفادار خود را نیز حفظ و راضی کنند. از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی می‌توان به این نکته اشاره کرد که اطلاعات و داده‌های فراوانی از رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آیند که تمامی آنها قابل تحلیل و بررسی هستند. ما به سادگی می‌توانیم میزان تعامل یک پست با مخاطبان هدف یا تعداد کلیک‌های انجام شده بر روی لینک‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
  3. دستورالعمل‌ها: اگر کسب و کار مورد نظر یک شرکت توزیع کننده نرم افزارهای CRM باشد که قصد دارد مخاطبان بیشتری را به سمت وب‌سایت خود هدایت کند و محصولات بیشتری را به آنها بفروشد، بی هیچ شکی باید از بازاریابی محتوای دستورالعمل‌ها استفاده کند. ساخت کلیپ‌های کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای، ایجاد اسلایدهای آموزشی مخصوص استوری و همچنین آپلود کردن ویدئوهای آموزشی در آپارات و پیوند آنها با رسانه‌های اجتماعی محبوب می‌تواند تأثیر شگرفی در جذب افراد بگذارد.
  4. اینفلوئنسرها: در حال حاضر اینفلوئنسرها یا تأثیرگذاران، همانطور که از نامشان پیداست تأثیر فراوانی بر دنبال کنندگان خود می‌گذارند. یکی از برترین انواع بازاریابی محتوا را می‌توان سرمایه گذاری بر همکاری با اینفلوئنسرهای پرطرفدار رسانه‌های اجتماعی معرفی کرد. این افراد با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف به سادگی می‌توانند نظر دنبال کنندگان خود را در مورد خدمات و محصولات شرکت‌های مختلف تغییر دهند و آنها را تشویق به دنبال کردن کسب و کارها و سرمایه گذاری بر خدمات و محصولات آنها کنند. برای استفاده حداکثری از این نوع بازاریابی محتوا تنها کافی است پس از ایجاد فهرستی از اینفلوئنسرهای فعال در صنایع مورد نظر و ایجاد ارتباط با آنها برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغات اقدام کرد.

۱۲ نمونه از انواع بازاریابی محتوا 

پیش از اینکه نوبت به ایجاد استراتژی‌های کاربردی بازاریابی محتوا برسد، لازم است اهداف تجاری کسب و کارها به درستی درک شده باشد. سپس توصیه می‌شود بر اساس اهداف شرکت‌ها از برترین روش‌های بازاریابی محتوا استفاده شود تا در پی آن بتوان به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کرد. اگر به بازاریابی محتوا علاقه دارید و به دنبال یادگیری مهارت تولید محتوا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دیگر پست‌های یک محتوا را دنبال کنید.

 

نوشتن دیدگاه