بهینه سازی محتوا (Content Optimization) چیست؟

فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب‌وکار کوچک، یک شرکت معمولی یا یک نام تجاری بزرگ باشید؛ بازاریابی برای رونق هر کاری یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات است. بازاریابی موفق منجر به جذب و حفظ مشتری و در نتیجه منجر به افزایش فروش و سودآوری می‌شود.
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی در دنیای تجارت امروز، تولید محتواست. متخصصان دیجیتال مارکتینگ معتقدند برای این که محتوا بهترین اثرگذاری را داشته باشد و بتواند به کسب‌وکار شما کمک کند، باید آن را بهینه کرد. این مطلب به شما کمک می‌کند تا بهینه‌سازی محتوا و اهمیت آن را به طور کامل درک کنید.

بهینه سازی محتوا به چه معناست؟

بهینه‌سازی محتوا فرایندی است که به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید محتوایی که تولید کرده‌اید، عملکرد خوبی را در سطح وب خواهد داشت. بهینه‌سازی محتوا به وجود کلمات کلیدی مناسب، سازمان‌یافتگی متن و همه‌ی فاکتورهایی که در رتبه‌بندی یک وب‌سایت مؤثرند نظارت می‌کند.
هنگامی که متنی را بهینه‌سازی می‌کنید، نه تنها آن را از نظر وجود کلمات کلیدی بررسی می‌کنید، بلکه مطمئن می‌شوید که متن شما با استانداردهای SERP یا search engine results pages یا صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو مطابقت دارد.
وقتی کاربری چیزی را در گوگل سرچ می‌کند، به دنبال یاد گرفتن موضوع یا پیدا کردن مفهوم خاصی می‌گردد. به عبارت دیگر کاربر هدف یا انگیزه‌ی مشخصی از جست‌وجوی کلمات کلیدی در گوگل دارد. استانداردهای SERP و بهینه‌سازی محتوا کمک می‌کنند تا متن شما بر اساس این هدف و انگیزه بهینه شود و نیاز مخاطب را به بهترین شکل برطرف کند.
بهینه‌سازی محتوا به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما، اعتمادسازی برای مخاطب و در نهایت افزایش درآمد منجر خواهد شد.

بهینه سازی محتوا به چه معناست؟

چند نکته‌ی طلایی در رابطه با بهینه‌سازی محتوا

درست است که بهینه‌سازی محتوا یک حرفه‌ی تخصصی است اما حتی یک مبتدی هم با رعایت این نکات می‌تواند وب‌سایت را بهبود بخشد و رتبه‌ی آن را در نتایج گوگل بالاتر ببرد.

  1. محتوای باکیفیت بنویسید.

اگرچه محتوا همه‌چیز نیست اما همه‌چیز با محتوا شروع می‌شود. پس در ابتدا لازم است محتوای باکیفیت تولید کنید. محتوای خوب و باکیفیت محتوایی است که به درد مخاطب بخورد و بتواند مشکلات او را حل کند.

  1. محتواهای خود را مرتباً به‌روزرسانی کنید.

اگر می‌خواهید در راه بهینه‌سازی محتوا گام بردارید باید دائماً محتوای تازه تولید کنید و به‌روز باشید. خوانندگان و همچنین الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو عاشق محتوای جدیدند. پس سعی کنید راکد نمانید و همواره در حال تولید محتوای جدید و البته ارزشمند باشید.

  1. از زیرعنوان‌های مختلف کمک بگیرید.

یکی از چیزهایی که برای موتورهای جست‌وجو اهمیت دارد، محتوای ساختارمند است. محتوای ساختارمند محتوایی است که توسط زیرعنوان‌های جذاب و مرتبط به بخش‌های مختلف تقسیم شده. نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با زیرعنوان‌ها این است که از کلمات کلیدی در عنوان و زیرعنوان‌های خود استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

  1. متن محتوا را بهینه‌سازی کنید.

با چند کار ساده می‌توانید متن محتوا را بهینه‌سازی و به بهبود وب‌سایت خود کمک کنید. تگ‌های عناوین، توضیحات متا، کلمات کلیدی متا، URLها و مواردی ازاین دست به محتوای شما کمک می‌کنند تا نظر مخاطب و موتورهای جست‌وجو را بهتر و مؤثرتر جلب کنند.

  1. تصاویر را بهینه‌سازی کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران همان‌قدر که به دنبال محتوای متنی هستند، زمان خود را برای یافتن تصویر هم صرف می‌کنند. بنابراین لازم است تصاویر خود را هم بهینه کنید. بهینه‌سازی تصاویر شامل استفاده از تگ‌های alt، متن جایگزین و تنظیم درست اندازه‌ی تصاویر است.

  1. محتوای ویدئویی را بهینه‌سازی کنید.

ویدئوها هم مانند تصاویر نقشی پررنگ در جلب نظر مخاطب دارند. برای بهینه‌سازی محتوای ویدئویی از کلمات کلیدی مناسب در عنوان، توضیحات و تگ‌های آن استفاده کنید.

  1. برای موتورهای جست‌وجو ننویسید.

الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو طوری طراحی شده‌اند که محتوای کاربرپسند را از محتوای رباتی تشخیص دهند. بنابراین اگرچه مهم است که محتوای خود را از نظر لینک‌سازی و کلمات کلیدی بهینه کنید، اما همچنان لازم است که محتوا را طوری بنویسید که برای کاربر جذاب و مفید باشد. اگر این نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید، نیکی از مسیر بهینه‌سازی را رفته‌اید.

  1. از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی بستری بی‌نظیر برای تبلیغ محتوای وب‌سایت شما هستند. ارتباط با کاربران شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان بیشتری را به شمت صفحات وب خود هدایت کنید و ترافیک بیشتری به دست آورید.
نکات بهینه سازی کلمات کلیدی

سئو و بهینه‌سازی محتوا

چرا باید محتوا را بهینه‌سازی کنیم؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این است: سئو.
سئو یا SEO که مخفف عبارت «بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو» است یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا و یکی از قدرتمندترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی امروز است. سئو به افزایش نرخ تبدیل سایت و درنتیجه به افزایش درآمد شما کمک می‌کند.
برای این‌که بدانیم چرا بهینه‌سازی محتوا تا این اندازه مهم است، پیش از آن لازم است بدانیم که سئو چگونه کار می‌کند.
سئو فرآیندی است که وب سایت شما را بهبود می‌بخشد تا در صفحات برتر نتایج موتور جست‌وجو رتبه‌ی بالاتری داشته باشید. این امر به نوبه‌ی خود منجر به بازدید بیشتر از وب‌سایت و افزایش تعداد مخاطبان شما می‌شود. هرچه افراد بیشتری در مورد محصولات یا خدمات شما کنجکاو شوند و اطلاعات به دست بیاورند، تعداد مشتریان شما افزایش خواهد یافت.
سئو با تولید محتوای مفید و آموزنده شروع می‌شود. این را بدانید که محتوای باکیفیت مهم‌ترین فاکتور در بهینه‌سازی محتواست. بدون داشتن یک محتوای خوب و ارزشمند، چیزی برای رتبه‌بندی وجود ندارد.
در ادامه و بعد از تولید محتوا، اصول و تاکتیک‌های سئو به شما کمک می‌کند تا صفحات وب خود را قوی‌تر کنید. بیایید ببینیم تاکتیک‌های سئو چگونه به بهبود وب‌سایت شما کمک می‌کند.

  1. لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سئو انجام می‌شود. با ایجاد لینک‌های داخلی کاری می‌کنید که مخاطب بتواند از درون یک محتوا به سایر صفحات وب‌سایت شما برود و مطالب مرتبط را بخواند. این کار به شما کمک می‌کند تا نقشه‌ی راه سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید. درنتیجه گوگل با سرعت بیشتری صفحات شما را پیدا می‌کند و آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  1. امکان پیمایش ساده در وب‌سایت

با ایجاد یک سیستم پیمایشی ساده و قوی برای کاربران، کاری می‌کنید تا آن‌ها بتوانند به راحتی در وب‌سایت شما حرکت کنند، به قسمت‌های دلخواه‌شان بروند و محتوای مورد نظر را به راحتی پیدا کنند.

  1. استفاده از مولتی مدیا یا چندرسانه‌ای

استفاده از مولتی مدیا به معنای به کار گیری انواع محتوا در صفحه‌ی وب شماست. این یعنی به جای انتشار یک متن بلندبالا در محتوای خود از تصاویر و ویدئوها هم استفاده کنید تا محتوا برای مخاطب قابل هضم‌تر و البته جذاب‌تر شود.
مولتی مدیا شامل انواع تصاویر، گرافیک‌ها، اینفوگرافیک‌ها، موسیقی، گیف، ویدئوهای یوتیوب و ... است.

  1. استفاده از کلمات کلیدی مهم

کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یکی استراتژی سئوی موفق است. این کار به شما کمک می‌کند تا کلماتی را که کاربران به وفور از آن‌ها استفاده می‌کنند شناسایی کنید، آن‌ها را در متن خود به کار ببرید و درنتیجه بتوانید مخاطبان را به درستی هدف بگیرید.

سئو و بهینه‌سازی محتوا دو عنصر جدانشدنی هستند که در کنار هم به ارتقای استراتژ‌های بازاریابی و در نهایت به رونق کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

منابع:

نوشتن دیدگاه