شاخص‌‌های کیفیت محتوای نوشتاری در «یک محتوا»

یکی از مهم‌ترین مسائلی که محتوانویس‌ها و کارفرمایان‌شان با آن روبه‌رو هستند، کیفیت محتوا است. کیفیت محتوا برای هر شخص، هر نویسنده و هر کارفرما تعریف متفاوتی دارد. خب در چنین شرایطی باید چه کرد؟ چطور می‌شود به تعریف واحدی از کیفیت محتوا رسید؟ اگر نظر ما را بپرسید می‌گوییم: شاخص‌های کیفیت.

شاخص‌های کیفیت‌سنجی به کارفرما کمک می‌کنند تا انتظارات و توقعاتش از نویسنده را در قالب چهارچوبی خاص و از پیش‌تعیین‌شده تعریف کند. از طرفی این شاخص‌ها به نویسنده کمک می‌کنند تا بداند کارفرما دقیقاً از او چه می‌خواهد و بتواند خود را با متر و مقیاس کارفرما تطبیق دهد.

شاخص‌های کیفیت‌سنجی محتوای متنی «یک محتوا»

اگر نویسنده‌ی «یک محتوا» هستید یا اگر قصد همکاری با ما را دارید، یا حتی اگر هیچ‌کدام از این‌ها نیستید، دانستن و پایبندی به این شاخص‌ها به شما کمک می‌کند تا محتوای باکیفیت‌تری بنویسید و خود را از سایر نویسنده‌ها متمایز کنید. این را فراموش نکنید که محتوای شما امضای حرفه‌ای شماست؛ تنها سندی که ثابت می‌کند شما کارتان را بلدید؛ تنها نردبانی که برای بالاتر رفتن و ارتقاء شغلی گرفتن در اختیار دارید.
خب آماده‌اید؟ می‌خواهیم ببینیم شاخص‌های کیفیت محتوای نوشتاری «یک محتوا» چگونه نویسندگان را از امتیاز صفر تا صد رتبه‌بندی می‌کند.

شاخص‌های کیفیت‌سنجی محتوای متنی «یک محتوا»

  1. تبعیت از دستور زبان فارسی
    نمره‌ی درنظرگرفته شده توسط «یک محتوا»: 10

اولین و یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی یک نویسنده‌ی خوب و یک محتوای باکیفیت، پایبندی متن به قواعد دستور زبان فارسی است. محتوا چیزی نیست جز پیامی که توسط زبان به مخاطب داده می‌شود. پس در اولین قدم، محتوای شما باید برای خواننده‌اش معنا و مفهوم داشته باشد؛ باید به زبانی صحیح و بدون غلط نوشته شده باشد.
قواعد دستور زبان فارسی، رعایت ترتیب ارکان جمله و استفاده‌ی به‌موقع و مناسب از هریک از این ارکان، لازمه‌ی کار هر محتوانویس است. طبیعتاً برای ما هم این موضوع بسیار مهم است. به همین دلیل امتیاز 10 را برای آن درنظر گرفته‌ایم.

  1. جمله‌بندی صحیح
    نمره‌ی درنظرگرفته شده توسط «یک محتوا»: 10

یادتان می‌آید یکی از اولین چیزهایی که در مدرسه یاد گرفتیم، چه بود؟ معلم‌ها چند کلمه را به ما می‌داند و می‌گفتند با این‌ها جمله بسازید. جمله‌بندی صحیح برای نویسنده نه یک ویژگی ممتاز، بلکه یک ضرورت بسیار مهم است. جمله‌بندی غلط می‌تواند کاری کند که مخاطب شما یک کلمه از حرف‌های‌تان را نفهمد و چه چیز بدتر از این؟

  1. استفاده‌ی صحیح از علائم نگارشی
    نمره‌ی درنظرگرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

علائم نگارشی هم از آن چیزهایی هستند که رعایت کردن‌شان در نوشتن محتوا ضروری است. علائم نگارشی باعث می‌شوند تا متن شما برای خواننده قابل فهم شود. این علائم از پیش آمدن خطاهای احتمالی در خوانش متن جلوگیری می‌کنند.
نویسنده‌ای که علائم نگارشی را به خوبی بشناسد و به‌درستی از آن‌ها استفاده کند، کاری می‌کند تا مخاطب بدون اشکال و دردسر متن را بخواند و آن را به‌خوبی درک کند.

  1. عدم وجود غلط املایی
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

فرض کنیم شما محتوایی نوشته‌اید که در آن هم قواعد دستوری رعایت شده‌اند، هم علائم نگارشی را به‌درستی استفاده کرده‌اید و هم جمله‌بندی‌تان صحیح است. مخاطب مشغول خواندن متن شماست و ناگهان به یک غلط املایی برمی‌خورد.
کار را تمام شده بدانید. متنی که غلط املایی دارد، به‌سرعت از چشم مخاطب می‌افتد و حتی صحت اطلاعات آن برایش زیر سؤال می‌رود. خواننده‌ی شما با خودش فکر می‌کند که نویسنده‌ای که املای یک کلمه‌ی ساده را بلد نیست، چطور می‌خواهد چیزی مهم را به او آموزش دهد.

  1. خوانایی و خوش‌خوان بودن متن
    نمره‌ی درنظرگرفته شده توسط «یک محتوا»: 10

حتماً شما هم با متن‌هایی مواجه شده‌اید که به‌رغم رعایت نکات دستوری و استفاده از علائم نگارشی، آن‌طور که بایدوشاید خوش‌خوان نیستند و به دل نمی‌نشینند. این شاخص کیفی برای ما اهمیت زیادی دارد و نمره‌ی بالایی را به خود اختصاص داده، چون به مهارت نویسنده برمی‌گردد.
شما نمی‌توانید متنی روان و خوش‌خوان بنویسید، مگر این‌که بسیار خوانده و تمرین کرده باشید. تمرین و مطالعه‌ی توأمان به شما کمک می‌کند تا این مهارت را در خود پرورش دهید و متنی خوش‌خوان بنویسید که مخاطب را به آسانی با خود همراه کند.

 

  1. ساده‌نویسی و پرهیز از استفاده از کلمات و جملات دشوار و پیچیده
    نمره‌ی درنظرگرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

بعضی از نویسنده‌ها فکر می‌کنند هرچه از کلمه‌ها و جمله‌های پیچیده و عجیب‌وغریب استفاده کنند، نویسنده‌ی بهتری هستند. راستش را بخواهید از نظر ما نویسنده‌ای که سخت و پیچیده می‌نویسد، می‌خواهد یک نقص و یک ضعف بزرگ را پشت سخت‌نویسی‌اش پنهان کند. این نویسنده احتمالاً چیز زیادی برای عرضه به مخاطبش ندارد و برای همین می‌خواهد او را به‌این‌ترتیب فریب دهد.
ساده‌نویسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نویسنده‌ی خوب است؛ چیزی که باعث می‌شود مخاطب محتوای شما را بدون دردسر بفهمد، با آن ارتباط برقرار کند و از آن دلزده نشود.

  1. جذابیت متن
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 10

متن جذاب کلید ورود شما به قلب مخاطب است. این متن مثل قلابی که در دهان ماهی می‌افتد، مخاطب شما را گیر می‌اندازد و با خودش همراه می‌کند. این همه‌ی آن چیزی است که یک محتوانویس نیاز دارد؛ این‌که کاری کند مخاطب از محتوا خوشش بیاید.
این‌که بدانید چطور از هر موضوعی (فارغ از این‌که به آن علاقه دارید یا نه) یک محتوای جذاب بنویسید، از آن مهارت‌هایی است که شما را یک سروگردن از محتوانویس‌های دیگر بالاتر می‌برد.

  1. لحن‌سازی
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

بسیاری از نویسنده‌ها فکر می‌کنند که باید محتوا را برای گوگل بنویسند. وقتی محتوای این نویسنده‌ها را می‌خوانیم، عموماً با متن‌هایی خشک، ماشینی و بی‌روح طرف هستیم؛ محتواهایی که شاید از لحاظ اطلاعات موجود در متن و حتی رعایت نکات دستوری و نگارشی هم مشکلی نداشته باشند، اما آن‌قدر خشک و بی‌روحند که آدم را به‌سرعت خسته‌می‌کنند.
شما آدم هستید و مخاطبان‌تان هم آدمند. پس مثل آدم‌آهنی نباشید. مثل کامپیوتر ننویسید. لحن‌سازی به شما کمک می‌کند که به مخاطب‌تان نشان دهید که یک انسان پشت این کلمات نشسته و با او حرف می‌زند. لحن‌سازی به شما کمک می‌کند تا احساسات مخاطب را برانگیزید و او را عمیقاً با خود همراه کنید.

  1. تخصصی بودن متن
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

تخصصی بودن متن هم از آن نکات مهم محتوانویسی است که باید به آن توجه کنید. منظور از متن تخصصی چیست؟ منظور این است که باید دقیقاً درباره‌ی همان‌چیزی حرف بزنید که از شما خواسته شده. حاشیه نروید و سراغ اصل مطلب بروید.
اگر قرار است درباره‌ی قیمت میلگرد بنویسید، دقیقاً درباره‌ی قیمت میلگرد بنویسید و موضوع را از منظر متخصصان این حوزه نگاه کنید. نگاه تخصصی داشته باشید و ببینید کسی که این موضوع را در گوگل جست‌وجو می‌کند، دقیقاً درباره‌ی چه چیزی می‌خواهد بداند؟ شما هم درباره‌ی همان بنویسید.

  1. پیدا کردن عنوان‌های فرعی مرتبط با عنوان اصلی
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

هر محتوا علاوه بر عنوان اصلی یا موضوعی که دارد، باید حداقل دو عنوان فرعی هم داشته باشد. گاهی پیش می‌آید که کارفرما این عنوان‌ها را برای شما تعیین و کارتان را راحت می‌کند. اما گاهی شما فقط یک عنوان اصلی دارید.
در چنین شرایطی این وظیفه‌ی شماست که جست‌وجو کنید و عنوان‌های فرعی مرتبط با عنوان اصلی‌تان را پیدا کنید و درباره‌ی آن‌ها بنویسید. شما باید بتوانید بهترین عناوین فرعی مرتبط با عنوان اصلی را پیدا کنید.

  1. ارتباط کامل میان هر عنوان با متن مربوط به آن
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

خب فرض کنیم که شما عنوان‌های فرعی متناسب با عنوان اصلی متن‌تان را پیدا کردید. شاخص مهم بعدی در امتیازدهی به شما این است که بتوانید بین هر عنوان فرعی و متنی که برای آن می‌نویسید، یک ارتباط معنایی عمیق و قوی ایجاد کنید. یعنی چه؟ اجازه بدهید بیشتر توضیح دهیم.
فرض کنیم شما قرار است درباره‌ی ویژگی‌های فرش تبریز بنویسید. حالا اگر ذیل این عنوان فرعی یک خط هم درباره‌ی قیمت فرش تبریز بنویسید چه می‌شود؟ جواب: ارتباط معنایی عنوان و متن به‌هم می‌خورد و کیفیت متن شما زیر سؤال می‌رود.
بنابراین هنگام نوشتن متن محتوا به این فکر کنید که عنوان فرعی‌تان چیست و دقیقاً درباره‌ی همان بنویسید.

  1. نحوه‌ی صورتبندی محتوا
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

صورتبندی محتوا یعنی چه؟ اگر بخواهیم خیلی خلاصه موضوع را توضیح دهیم، صورتبندی محتوا یعنی این‌که شما یک محتوا را چطور شروع می‌کنید، چطور موضوع‌تان را بسط و گسترش می‌دهید و درنهایت چطور نتیجه‌گیری می‌کنید و آن را به آخر می‌رسانید.
آغاز، میانه و پایان هر محتوا باید در اتباط با هم باشند؛ طوری که وقتی آن را نگاه می‌کنیم، یک کل منسجم و واحد ببینیم؛ یک پیکره‌ی کامل و بی‌نقص که همه‌چیزش به همه‌چیزش می‌آید و توی ذوق نمی‌زند.

  1. پرهیز از کلی‌گویی
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

کلی‌گویی از آن چیزهایی است که خواننده را به‌شدت کلافه می‌کند. تعارف که نداریم، مخاطب شما مخاطب عجول و بی‌طاقت قرن 21 است و هیچ‌چیز مثل این‌که وقتش را بیهوده بگیرید، او را عصبانی نمی‌کند. هنگام نوشتن محتوا دقیق باشید و به جزئیات و اصل مطلب بپردازید.

  1. پرهیز از کپی کردن مطالب منابع دیگر
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 10

این‌یکی اصلاً شوخی‌بردار نیست. مطلب کپی‌شده به هر عنوانی سم کار ماست. بعضی از نویسنده‌ها فکر می‌کنند اگر مطلب را از سایت‌های دیگر بردارند و چند کلمه را پس‌وپیش کنند، کسی متوجه کپی بودن آن نمی‌شود و راحت و بدون زحمت محتوای‌شان نوشته می‌شود.
اشتباه نکنید. گوگل هوشمندتر از این حرف‌هاست و متن کپی را روی هوا می‌زند. صادقانه و وظیفه‌شناسانه پای کار بنشینید و متن محتوا را خودتان بنویسید.

  1. استفاده از منابع موثق و معتبر
    نمره‌ی درنظر گرفته شده توسط «یک محتوا»: 5

منابع معتبر به شما کمک می‌کنند که اطلاعات به‌روز و موثقی را در اختیار خوانندگان‌تان قرار دهید. از طرفی این منابع توسط کسانی نوشته شده که اطلاعات بیشتری از شما دارند و متخصصان آن حوزه‌های به‌خصوص هستند. اتکا به این منابع و درس گرفتن از آن‌ها کیفیت اطلاعات محتوای شما را به‌طرز چشمگیری بالاتر می‌برد.

شما در «یک محتوا» چه رتبه‌ای دارید؟

شما در «یک محتوا» چه رتبه‌ای دارید؟

می‌گویند خودارزیابی بهترین نوع ارزیابی است. چه نویسنده‌ی ما هستید و چه نه، خوب است همین حالا یکی از محتواهای‌تان را بگذارید جلوی‌تان و آن را از لحاظ شاخص‌های کیفی ارزیابی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت‌تان را بهتر بشناسید و بتوانید در مسیر پیشرفت و ارتقاء شغلی قدم بردارید.

نوشتن دیدگاه