دستورالعمل تیم تولید محتوا

اهمیت بازاریابی محتوایی برای رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌دانند که باید تولید محتوا را در استراتژی بازاریابی‌شان بگنجانند اما نمی‌دانند که چه‌طور و از کجا شروع کنند.
قبل از هرچیز باید بدانید که کار تولید محتوا فرایندی تخصصی، زمان‌بر و پروژه‌ای تیمی است. بنابراین برای شروع باید تیمی متشکل از افراد متخصص در زمینه‌های مربوطه تشکیل بدهید. یک تیم تولید محتوا با ساختار کارآمد و دستورالعمل اجرایی مناسب می‌تواند بازاریابی محتوایی شما را به سطح بالاتری ارتقا دهد و باعث رشد برند شما شود.
سوال مهم این است که تیم تولید محتوا از چه کسانی تشکیل شده و شیوه‌نامه‌ی اجرایی استاندارد آن به چه صورت است؟

دستورالعمل و اعضای تیم تولید محتوا

در ابتدای کار بیایید نگاهی به مهم‌ترین اعضای یک تیم تولید محتوا و نحوه‌ی گردش وظایف بین آن‌ها بیندازیم.

  • تدوین استراتژی محتوا با کمک استراتژیست محتوا 

برای شروع بازاریابی محتوا به استراتژی نیاز دارید. استراتژی محتوا به شما این امکان را می‌دهد که چشم‌اندازهای خرد و کلان تجارت‌تان را ترسیم کنید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ی دقیق داشته باشید.
این یعنی اولین گام شما برای تشکیل تیم محتوا استخدام یک مغز متفکر است که بداند فرایند تولید محتوا را چه‌طور در مسیر درست پیش ببرد. برای انجام کاراهای زیر به این فرد نیاز دارید:

  1. تدوین روشن و دقیق اهداف بازاریابی
  2. شناسایی پرسونای مخاطب
  3. کنترل و نظارت بر محتوای پیشین
  4. رصد کردن فعالیت‌های رقبا
  5. تدوین استراتژی کلی شرکت برای رسیدن به اهداف تجاری و ایجاد مرام‌نامه و راهنمای جامع تولید محتوا برای شرکت
  6. ایجاد طرح توزیع محتوا
  7. تعیین روش و ساختاری برای بررسی میزان موفقیت پروژه‌ی بازاریابی محتوا
  8. نظارت بر عملکرد مدیر بازاریابی محتوا و کارشناس سئو

ناظر در تیم محتوا

تدوین و توسعه‌ی این نقشه‌ی راه به عهده‌ی چه کسی است؟ عناوین شغلی از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت‌اند. اما در اکثر شرکت‌ها این فرد مدیر ارشد بازاریابی یا استراتژیست محتوا نام دارد.

  • برنامه‌ریزی با کمک مدیر محتوا 

در رده‌ی بعدی به شخصی نیاز دارید تا استراتژی‌های تدوین شده توسط استراتژیست یا مدیر ارشد بازاریابی را به برنامه‌هایی منظم، عملی و قابل دسترس تبدیل کند و بر ادامه‌ی فرایند تولید محتوا نظارت داشته باشد. این فرد مدیر محتوا است.
لیست زیر شرح وظایف مدیر محتواست:

  1. تدوین جدول زمانبندی یا تقویم محتوا
  2. تعیین ضرب‌الاجل‌های کاری و زمان مورد نیاز هر پروژه
  3. هم‌فکری با کارشناس سئو برای پیدا کردن بهترین ایده‌ها و موضوعات
  4. اجرای طرح توزیع بازاریابی محتوا
  5. نظارت بر کار نویسندگان، ویراستاران و گرافیست‌ها
  6. تضمین اجرای استراتژی‌های تعیین شده توسط استراتژیست
  7. بررسی میزان موفقیت پروژه‌ی بازاریابی محتوا
  8. هم‌فکری و ارتباط مداوم و مؤثر با نویسندگان
  9. مدیریت تیم و حفظ روحیه‌ی جمعی هنگام بحران

در سازمان‌های کوچک ممکن است مدیر ارشد بازاریابی (استراتژیست) و مدیر محتوا یک نفر باشد و وظایف این دو در هم ادغام شوند.

  • بهینه‌سازی و سئو محتوا با کمک کارشناس سئو 

تولید محتوا بدون سئو کاری بیهوده و بی‌ثمر است. اصول سئو به شما کمک می‌کند تا محتوایی بهینه شده بنویسید که بتواند شما را در بین نتایج برتر جست‌وجوی گوگل نشان داده و ترافیک ارگانیک سایت شما را زیاد کند.
در این مرحله باید یک متخصص سئو استخدام کنید تا در بهینه‌سازی محتوا با اصول سئو از اولین مراحل تولید محتوا تا انتها به شما کمک کند. کارشناس سئو این وظایف را برعهده دارد:

  1. بررسی و تعیین کلمات کلیدی برای محتوا
  2. ایجاد راهنمای سئو برای تولید محتوا
  3. بهینه‌سازی محتوا با اصول سئو
  4. سنجش عملکرد کلمات کلیدی
  5. به‌روزرسانی و بهبود محتواهای قدیمی از نظر سئو
  6. لینک‌سازی و نظارت بر نتایج آن
  • تولید محتوا با کمک تیم تولید محتوا 

تیم تولید محتوا در حال کامل شدن است. حالا که افرادی را دارید که استراتژی و برنامه‌ی راهبردی فرایند تولید محتوا را آماده کرده‌اند و می‌دانند قرار است از کجا شروع کنند و به کجا برسند، وقت آن رسیده که افرادی را استخدام کنید که محتوا را برای شما بنویسند.
این مرحله از تولید محتوا نیازمند استخدام حداقل سه ردیف شغلی متفاوت است.

اعضای تیم محتوا 

1. نویسنده محتوا 

نویسنده‌ها خالقان اصلی محتوا هستند. این افراد متخصصانی مسلط به قواعد زبان و اصول صحیح‌نویسی هستند. موضوع محتوا به همراه کلیدواژه‌هایی که مدیر محتوا و متخصص سئو تعیین کرده‌اند در اختیار نویسنده قرار می‌گیرد. نویسنده درباره‌ی موضوع مورد نظر تحقیق و بررسی می‌کند و با استناد به منابع معتبر و موثق، مطلب را می‌نویسد.
در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن، نویسنده‌ی شما به حیطه‌ی فعالیت‌تان مسلط است. یعنی علاوه بر دانش زبانی، دانش تخصصی حوزه‌ی کاری شما را هم دارد. بااین‌حال احتمال پیدا کردن چنین فردی کم است. پس بهتر است از نویسندگانی استفاده کنید که حداقل با کار شما غریبه نباشند.
این نکته را هم فراموش نکنید که تسلط نویسنده به حداقل یک زبان به‌جز زبان مادری لازمه‌ی تولید محتوای معتبر و باکیفیت است.

2. ویراستار محتوا 

وظیفه‌ی ویراستار ویرایش کار نویسنده است. ویراستار علاوه بر بررسی متن از نظر قواعد دستوری و عدم وجود غلط‌های املایی، از مطابقت متن با دستورالعمل‌ها و تناسب با اهداف برند اطمینان حاصل می‌کند.
ویراستار باید بتواند مانند یک مربی ایرادهای نویسنده را به او تذکر بدهد و برای بهبود کیفیت کار او تلاش کند. ویراستار تضمین می‌کند که محتوایی که از زیر دست او بیرون آمده بی‌ایراد، منسجم و اصولی است.

3. گرافیست 

وظیفه‌ی گرافیست طراحی و اجرای محتواهای بصری مانند محتوای گرافیکی، اینفوگرافیک، نمودار و ... است. گرافیست‌ها از نزدیک با نویسندگان محتوا کار می‌کنند تا بتوانند بین محتوای نوشتاری و بصری هارمونی مناسبی برقرار کنند.

اگر شرکت شما فعالیت‌هایی فراتر از تولید محتوای متنی و گرافیکی دارد لازم است در این ردیف‌های شغلی هم دست به استخدام بزنید:

4. عکاس
5. فیلمبردار
6. تهیه‌کننده‌ی پادکست

تیم محتوا

  • بازاریابی به کمک بازاریاب محتوا 

هنگامی که محتواهای باکیفیت و منطبق بر استراتژی شرکت شما تولید شدند، به کسی نیاز دارید که این محتواها را توزیع کند تا به‌خوبی در معرض دید مخاطب‌ها قرار بگیرند. ما این شخص را کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریاب محتوا می‌نامیم.
انتشار محتوا به سادگی کلیک کردن روی دکمه‌ی ارسال نیست. بازاریاب محتوا وظایف مهمی دارد که باید به درستی انجام شوند:

  1. توزیع هرچه بیشتر محتوا از طریق تبلیغات پولی، انتشار محتوا در کانال‌هایی با قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، تبلیغات اسپانسری و ...
  2. برقراری روابط مؤثر با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر همچنین اینفلوئنسرها برای اطمینان از توزیع بی‌نقص محتوا
  3. نظارت بر ایجاد و توزیع خبرنامه و ارسال آن ازطریق ایمیل
  4. تضمین دیده شدن محتوا به بهترین شکل ممکن
  • تجزیه و تحلیل به کمک آنالیست محتوا 

آخرین نفری که برای تکمیل تیم تولید محتوا باید استخدام کنید کسی است که تلاش‌های شما را در زمینه‌ی تولید و بازاریابی محتوا بررسی و نتایج آن را آنالیز می‌کند. این شخص با بررسی عملکرد و تجزیه و تحلیل بازخوردها بعد از انتشار یک محتوا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. این فرد تحلیل‌گر محتوا یا آنالیست نام دارد و وظایف زیر را انجام می‌دهد:

  1. تجزیه و تحلیل نتایج براساس معیارهایی مانند میزان بازدید از صفحه، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک، نرخ تبدیل، ترافیک ارگانیک و ...
  2. درخواست بازخورد کیفی از مخاطبان
  3. گزارش عملکرد محتوا به مدیر محتوا

آنالیزگر تیم محتوا همان‌طور که دیدید برای تشکیل یک تیم محتوا باید نهایت دقت را به خرج داد و مطابق دستورالعمل‌های اجرایی نیروهای متخصص و متبحر را به کار گرفت. بهترین تیم تولید محتوا تیمی است که اعضای آن دلسوزانه و متعهدانه به وظایف خود پایبند باشند و درصورت لزوم از کمک به یکدیگر دریغ نکنند. چنین تیمی می‌تواند بازاریابی محتوایی شما را به ابزاری قدرتمند برای رشد و پیشرفت در دنیای تجارت تبدیل کند.
در ادامه نمونه‌ی چارت سازمانی یک تیم تولید محتوا را که براساس دستورالعمل بالا طراحی شده است می‌بینید.

چارت تیم محتوا

منابع:

  1. نحوه ایجاد ساختار تیم بازاریابی محتوا
  2. چگونه می توان تیم تولید محتوای کامل را ساخت
  3. ایجاد ساختار تیم بازاریابی محتوایی که موثر باشد
نوشتن دیدگاه