انواع محتوا -60 نوع از انواع محتوا

تولید محتوای مناسب یکی از روش‌های مؤثر برای موفقیت در رقابت کسب‌ و کارهاست. شرکت‌ها و برندهای مختلف برای رسیدن به اهداف متفاوت خود، انواع مختلفی از محتوا را تولید می‌کنند. این‌ بار قصد داریم به انواع محتوا و ذکر ۶۰ نمونه‌ از رایج‌ترین آن‌ها بپردازیم.

انواع محتوا

در یک تقسیم‌بندی کلی براساس فرم یا شکل ظاهری، انواع محتوا در ۴ گروه طبقه‌بندی می‌شوند.

  1. محتوای متنی
  2. محتوای تصویری
  3. محتوای ویدئویی
  4. محتوای صوتی

بیایید ببینیم هرکدام از این چهارگروه کدامیک از محتواهایی که می‌شناسیم را درخود جا داده‌اند.

انواع محتوای متنی
تولید محتوای متنی

محتواهای متنی دسته‌ای از محتواها هستند که بدون نیاز به صدا و تصویر، معنا و منظورشان را به مخاطب می‌رسانند.
این گروه از کاربردی‌ترین، مهم‌ترین و پرطرفدارترین انواع محتوا هستند. علی‌رغم پیشرفت روزانه‌ی تکنولوژی و افزایش تقاضا برای تولید محتواهای تصویری و ویدئویی، طیف وسیعی از مخاطبان ازجمله افراد متخصص و گروه‌های تحصیل‌کرده، مطالعه‌ی محتوای متنی را به دیگر محتواها ترجیح می‌دهند.
نگاهی به بعضی از انواع محتوای متنی بیندازیم.

1. پست‌های وبلاگی

این پست‌ها طیف گسترده‌ای از مطالب منتشرشده روی وبلاگ‌ها را شامل می‌شوند؛ از خاطرات روزانه گرفته تا نظرات و تحلیل‌های شخصی صاحب وبلاگ درباره‌ی مسائل مختلف و تا مطالب تخصصی که به‌طور منظم و در یک قالب ثابت و بدون نیاز به راه‌اندازی وب‌سایت منتشر می‌شوند.

2. اخبار

بسته به هدف و چشم‌انداز کاری‌تان، ممکن است به انتشار اخبار روز نیاز داشته باشید. انتشار اخبار رسمی و موثق می‌تواند رسانه‌ی شما را به منبعی دردسترس و قابل اعتماد برای مراجعه‌ی مخاطبان تبدیل کند.

3. اطلاع‌رسانی عرضه‌ی محصولات

اگر قرار است به‌زودی محصولی را روانه‌ی بازار کنید می‌توانید از این محتوا استفاده کنید. وقتی پیش از ورود محصول‌تان به بازار درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی می‌کنید، درواقع نام محصول را قبل از رونمایی از آن بر سر زبان‌ها انداخته‌اید.

4. مطالعه موردی (Case Study)

این روشی است برای این‌که به مخاطبان‌تان بگویید محصولات و خدمات شما چه‌قدر مؤثر و مفیدند. داستان موفقیت مشتری‌هایی که از خدمات شما استفاده کرده‌اند را تعریف کنید. به‌این‌ترتیب به مخاطب‌های‌تان نشان می‌دهید که چه نقش مهمی در زندگی آدم‌ها دارید.
مصاحبه‌ی مؤسسه‌های آموزشی با رتبه‌های برتر کنکور و معرفی این افراد به‌عنوان مشتریان این مؤسسات، نمونه‌ای از موردکاوی است.

5. کتاب‌های الکترونیکی

این روزها با دیجیتالی شدن همه‌چیز، کتاب الکترونیکی جایگاه خود را بین خوانندگان پیدا کرده. شما می‌توانید درسگفتارها، مطالب و محتواهای آموزشی‌تان را درقالب کتاب الکترونیکی جمع‌آوری کنید و به‌صورت آنلاین در اختیار خوانندگان قرار دهید.

6. ایمیل

ایمیل‌ها یکی از راهبردی‌ترین راه‌های ارتباطی هستند که اگر به‌درستی از آن‌ها استفاده شود، تأثیر به‌سزایی در جلب مشتری و درآمدزایی خواهند داشت.

7. خبرنامه

خبرنامه‌ها روشی خوب برای اطلاع‌رسانی اخبار، مطالب یا رویدادهای یک مجموعه از طریق ایمیل است. خبرنامه‌ها از ارزشمندترین انواع بازاریابی محتوا به‌حساب می‌آیند.

8. محتوای شبکه‌های اجتماعی

برای تأثیرگذاری در شبکه‌های اجتماعی لازم نیست دقیقه‌به‌دقیقه صفحه‌تان را به‌روز کنید. کافی است مطمئن شوید مطالب کوتاه، جذاب و سرگرم‌کننده و مهم‌تر از همه منطبق با اهداف‌تان تولید می‌کنید. محتوای شبکه‌های اجتماعی در جلب مخاطب نقش به‌سزایی دارند.

9. محتوای وب‌سایت

این پست‌ها به دلیل اینکه مستقیماً با وب‌سایت شما لینک هستند مهم‌ترین شکل محتوای نوشتاری در برندینگ به‌حساب می‌آیند. کاربران از طریق لینک مستقیم یا سرچ در موتورهای جست‌وجو به محتوای متنی شما دسترسی پیدا کرده و با شما آشنا می‌شوند.

10. مصاحبه

مصاحبه با یک شخص مهم و تأثیرگذار در تجارت شما، راهی مؤثر برای جذب مخاطب است. برای مصاحبه حتی لازم نیست با شخص مصاحبه‌شونده در یک کشور باشید؛ کافی است سوالات مصاحبه را از طریق ایمیل برای او ارسال کنید. بعد از آن مصاحبه پیاده‌سازی شده و برای انتشار آماده می‌شود.

11. پرسش و پاسخ

این یکی از محبوب‌ترین محتواهای متنی است. بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان از اینترنت استفاده می‌کنند. تولید چنین محتوایی فرصت بسیار خوبی برای جذب مخاطب بیشتر است.

12. نقل قول

این‌ها غالباً عقاید، افکار و جملاتی از افراد بزرگ در زمینه‌های مختلف‌اند. به‌علت استقبال زیاد از نقل قول‌ها و نرخ بالای اشتراک‌گذاری آن‌ها در فضای مجازی، این نوع محتوا راه مناسبی برای بالابردن میزان بازدید صفحه‌ی شماست.

13. دستورالعمل و دفترچه راهنما

اگر در زمینه‌ی کاری‌تان تخصص دارید، می‌توانید دست‌به‌کار تولید محتواهایی از این دست شوید. به آدم‌ها یاد بدهید چه‌طور و طبق چه دستورالعملی مانند شما عمل کنند و به نتیجه برسند.
مباحثی که باید به‌صورت گام‌به‌گام آموزش داده شوند در این دسته قرار می‌گیرند؛ آموزش‌هایی مثل دستور پخت غذا یا تنظیمات یک سیستم کامپیوتری.

14. محتوای لیست گونه 

این نوع محتوا درباره‌ی هرموضوع چندقسمتی که بتوان آن را به‌صورت لیست درآورد صدق می‌کند. لیست‌ها به‌دلیل منظم و کلاسه بودن، محل ارجاع معتبری برای مخاطبان‌شان هستند.

15. نقد محصولات

ممکن است مشتریان شما بخواهند درباره‌ی تجربه‌شان از برند شما بنویسند. محلی برای ثبت ری‌ویوی کاربران در وب‌سایت خود ایجاد کنید. این ری‌ویوها به شما کمک می‌کنند تا به‌کمک نظر مثبت مشتری‌های قدیمی‌تان، مشتری‌های جدید پیدا کنید.

16. نقد کتاب

یکی از انواع محتوای نوشتاری ری‌ویو نویسی و نقد کتاب است. نویسنده‌ی این محتوا پس از مطالعه‌ی کتاب، نظر و نقد خود را از نگاه یک مخاطب جدی یا یک منتقد حرفه‌ای می‌نویسد.

17. محتوای پیشگویی

شما به‌عنوان متخصص حوزه‌ی کاری‌تان، در این محتوا به پیشگویی می‌پردازید. بله. پیشگویی! شما به مخاطب‌تان می‌گویید که چه برنامه‌هایی برای پیشرفت دارید و قرار است با گذشت زمان به چه جایگاهی برسید.

18. قالب‌ها و الگوها

قالب و الگو نمونه‌های آماده‌ای هستند که برای راحتی کار مخاطب در اختیارش قرار می‌دهید. برای مثال اگر می‌خواهید نوشتن رزومه را به مخاطبانتان آموزش بدهید، بهتر است قالب یک رزومه را به‌صورت آماده دراختیار آن‌ها قرار دهید تا کار برای‌شان راحت‌تر شود.

19. گزارش

به‌عنوان متخصص حوزه‌ی کاری‌تان گاهی لازم است گزارشی از تحقیقات علمی‌ای که به‌عمل آورده‌اید را در وب‌سایت‌تان منتشر کنید و مخاطب را درجریان آن قرار دهید.

20. مقاله‌ها

مقاله‌ها محتواهای نوشتاری در قالب‌های مشخصی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا مطالب، اخبار و اطلاعیه‌های‌تان را به‌طور جدی بنویسید و در اختیار مخاطب قرار دهید.

21. نظرات

کامنت یکی بهترین راه‌های دریافت مستیقم بازخورد از خواننده‌هاست. فارغ از حوزه‌ی کاری وبلاگ یا سایت‌تان، بخش نظرات، دریچه‌ی تعامل مستقیم شما با مخاطب است.

22. مقایسه‌ها

این نوعی از محتوا است که در آن دو یا چند محصول را برای تصمیم‌گیری درباره‌ی کارکرد و کیفیت‌شان مقایسه می‌کنید.

23. چک ‌لیست

چک‌ لیست‌ها راهنمای گام‌به‌گام فرایندهای چندمرحله‌ای هستند. شما با ایجاد یک چک‌لیست، تمام قدم‌هایی که لازم است مخاطب‌تان بردارد تا به چیزی که می‌خواهد برسد را با او به‌‌اشتراک می‌گذارید.

24. پست‌های مهمان

پست مهمان محتوایی است که به مخاطبان شما این امکان را می‌دهد تا مطالب خود را برای وبلاگ شما ارسال کنند. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، می‌توانید بر انتشار مطالب نظارت کنید و محتواهای مهمان را به‌صورت گزینشی انتشار دهید.

25. راز موفقیت

بگذارید همه بدانند از کجا شروع کرده‌اید و به کجا رسیده‌اید. تاکتیک‌ها و رازورمز موفقیت‌تان را با دیگران به‌اشتراک بگذارید. آدم‌های زیادی به‌دنبال داستان‌های موفقیت می‌گردند.

26. سؤالات متداول

بخش سوالات متداول باعث می‌شود تا زمان کمتری را صرف پاسخ به همه‌ی سوال‌های مربوط به خدمات و محصولات‌تان کنید. درصورتی‌که سوالی برای مشتری شما پیش بیاید، اول به این بخش مراجعه می‌کند. اگر جواب مورد نظرش را پیدا کرد دیگر لازم نیست سوالش را دوباره مطرح کند.

27. واژه نامه

واژه‌نامه شکلی از محتوای متنی است که مخاطبان زیادی را به‌خود جلب می‌کند. واژه‌نامه شامل لیستی از عبارات و کلمات اختصاری مربوط به یک موضوع منحصر به‌فرد به‌همراه تعاریف آن‌ها است.

28. حقایق جالب

مردم عاشق این هستند که درباره‌ی چیزهای جالب بخوانند. هرچه موضوع داغ‌تر باشد، افراد بیشتری را با خود درگیر می‌کند. بااین‌حال قبل از انتشار هر مطلبی مطمئن شوید که از اطلاعات را از منابع موثق به‌دست آورده و سپس آن را انتشار دهید.

29. پیام‌های انگیزشی

اگر استعداد خوب‌حرف‌زدن و انگیزه‌دادن به مردم را دارید، می‌توانید از این محتوا استفاده کنید. این پیام‌ها بسیار پرمخاطب هستند و می‌توانند به بیشتر دیده شدن شما کمک کنند.

انواع محتوای تصویری
انواع محتوای تصویری

عکس‌ها و تصویرها یکی از انواع جذاب محتوا و از بهترین راه‌های جذب مخاطب به‌شمار می‌آیند. این نوع از محتوا متکی بر قدرت حافظه‌ی تصویری انسان است. در این شکل از تولید محتوا، شما باید هرچه می‌خواهید بگویید را در قالب یک تصویر گویا به مخاطب ارائه کنید.
در ادامه نگاهی به انواع محتوای تصویری خواهیم داشت.

30. تصاویر

تصاویر در جلب توجه مخاطب نقش به‌سزایی دارند. بااین‌حال این نوع محتوا نمی‌تواند برای مدت طولانی توجه مخاطب را جلب کند. بنابراین اختصاص دادن تمام صفحه به تصویر، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

31. کاربرگ (Worksheet)

کاربرگ روش مفیدی برای تثبیت محتواهای آموزشی است. برای مخاطبان‌تان کاربرگ درست کنید تا مطالب آموزشی‌ را بهتر تمرین کنند. تصویر زیر نمونه‌ی کاربرگ آموزش نوشتن اعداد ۱ تا ۲۰ برای کودکان است.
کاربرگ

32. اینفوگرافیک

یک طراحی خوب می‌تواند خسته‌کننده‌ترین آمار را جالب و دیدنی جلوه دهد. اینفوگرافیک نمایش تحقیقات علمی، آمار، داده‌ها و اطلاعات مفید در قالب تصاویر طراحی شده است که درک مطلب را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. اینفوگرافیک‌ها خصوصاً وقتی با آمار و ارقام پیچیده سروکار داریم، مطلب را به‌طور ساده برای‌مان قابل فهم می‌کنند.
اینفوگرافیک

33. عکس‌ها

نشان دادن عکس‌های واقعی یک راه مؤثر برای اثبات اصالت و جلب نظر و اعتماد مخاطب است.

34. اسلایدشو

از وقتی مایکروسافت پاورپوینت را معرفی کرد، اسلایدشوها در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کردند.

35. نظرسنجی

نظرسنجی به هر دوشکل نوشتاری و تصویری وجود دارد. اما گاهی یک نمودار میله‌ای گویا، بسیار بهتر از فرم نوشتاری آن عمل می‌کند و مخاطب را سریع‌تر به نتیجه می‌رساند.

36. تصویرسازی

گاهی برای انتقال یک مفهوم یا داستان می‌توانید منظورتان را به‌صورت گرافیکی تصویرسازی کرده و منتشر کنید. تصویر زیر نمونه‌ی یک تصویرسازی است که اهمیت کار گروهی را در کسب موفقیت نشان می‌دهد.

تصویر سازی یک نوع تولید محتوا

37. کارتون و کاریکاتور

اگر آن‌قدر خلاق هستید که بتوانید منظورتان را در قالب کارتون و کاریکاتور به مخاطب برسانید، دست‌به‌‍کار شوید؛ این یک راه بی‌نظیر است.

38. نقشه‌ی ذهنی

نقشه‌ی ذهنی شکل تصویری فکرهای شما درمورد یک موضوع خاص است.
تصویر نقشه ذهنی

39. دستورالعمل‌های تصویری

برخی افراد برای یادگیری بهتر به محتوای بصری نیاز دارند. برای مثال اگر می‌خواهید طرز دقیق و بهداشتی شست‌وشوی دست‌ها را برای مخاطبان‌تان توضیح دهید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.
دستورالعمل های تصویری

40. نقل قول‌ها

نقل قول‌ها هم در فرم متنی و هم در فرم تصویری بسیار کارآمد هستند. هنگامی که می‌خواهید بخشی از حرف یا متنی را به‌صورت برجسته در ذهن مخاطب‌تان هک کنید، می‌توانید آن را در یک قاب تصویری زیبا قرار داده و منتشر کنید.
نقل قول های تصویری

41. میم (meme)

میم‌ها تصاویر یا عکس‌هایی با چاشنی یک متن طنز هستند. ساخت این عکس‌نوشته‌ها آسان است و از محبوبیت بالایی هم برخوردارند.
محتوای تصویری meme

42. نمودارها

نمودارها یکی از فرم‌های تصویری محتوا هستند که راهی مناسب برای اثبات ادعاها و تصویری کردن داده‌های مستند به‌شمار می‌آیند.
محتوای تصویری نمودار

43. پوستر

پوسترها نمایشگر اطلاعات خاصی هستند؛ تلفیقی از متن و تصویر که چندان متکی به متن نیستند. اگر می‌خواهید با کمترین تعداد کلمات به موضوعی اشاره کنید، می‌توانید از پوسترها استفاده کنید.

44. نقشه‌ها

با استفاده از نقشه‌ها می‌توانید دسترسی مخاطبان‌تان را به مکان‌های مورد نظر تسهیل و تسریع کنید.

انواع محتوای ویدئویی
انواع محتوای ویدیویی

محبوبیت و کارایی محتواهای ویدئویی مسئله‌ای غیرقابل انکار است. با همه‌گیری پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب، این نوع از محتوا به یکی از لازمه‌های دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا تبدیل شده.
بعضی از انواع محتوای ویدئویی به شرح زیر است.

45. گیف

گیف‌ها فیلم‌های چندثانیه‌ای بدون صدایی هستند که غالباً برای بیان سریع احساسات به‌کار می‌روند.

46. ولاگ

ولاگ همان بلاگ ویدئویی است. دوربین‌تان را بردارید و داستان‌تان را ضبط کنید. ولاگ می‌تواند گزارش، سفرنامه‌، دفترخاطرات و هر خودنگاری دیگری به‌صورت ویدئویی باشد. به‌خاطر ارتباط بی‌واسطه و چشم‌درچشم با بیننده، ولاگ روشی بسیار جذاب برای همراه کردن مخاطب است.
ولاگ یک محتوای ویدیویی

47. مصاحبه‌های ویدئویی

این روزها با گسترش اینترنت و نرم‌افزارهای ارتباط از راه دور مانند اسکایپ، گرفتن مصاحبه‌های ویدئویی یکی از ساده‌ترین کارهاست. کافی است زمانی را با شخص موردنظرتان هماهنگ کنید تا بتوانید یک مصاحبه‌ی باکیفیت از هرکجای دنیا بگیرید.

48. فیلم کوتاه

این فیلم‌ها برای ارائه یا تبلیغ محصول بسیار مناسب‌اند. فیلم کوتاه با وجود زمان کم، پیام‌ها را به‌شکلی قدرتمند منتقل می‌کند.

49. وبینار

این یک روش عالی برای پخش رویدادهای زنده یا ضبط‌شده مانند ورک‌شاپ‌ها و سخنرانی‌هاست. در این روش بدون نیاز به اجاره‌ی فضا و حضور فیزیکی افراد، یک جلسه‌ی مجازی به‌صورت آنلاین یا آفلاین برگزار می‌شود. برگزاری وبینار یک تاکتیک قوی در راستای افزایش اعتبار شماست که گستره‌ی ارتباطات‌تان را هم وسیع‌تر می‌کند.

وبینار

50. ویدئوهای آموزشی

فیلم‌های آموزشی بهترین راه برای توضیح دادن چگونگی استفاده از محصولات و حل مشکلات مخاطبان است. تهیه‌ی یک محتوای آموزشی ویدئویی به مخاطب شما نشان می‌دهد که چه‌قدر در کارتان جدی هستید و برای او ارزش قائلید.

51. توصیه‌نامه

توصیه‌نامه‌های ویدئویی شکلی از تبلیغات هستند که در آن شخصی با انتشار یک ویدئو، از تجربه‌ی استفاده از محصولی می‌گوید و از آن تعریف می‌کند. اگر کسی به‌طور داوطلبانه برای شما توصیه‌نامه درست نمی‌کند، می‌توانید از مشتری‌های خوب‌تان بخواهید این کار را برای‌تان بکنند.

52. انیمیشن

انیمیشن‌ها نقاشی‌های دستی یا دیجیتالی هستند که به روش‌های مختلف کنار هم قرار گرفته و به‌صورت یک تصویر متحرک به نمایش درمی‌آیند. انیمیشن می‌تواند نسخه‌ی متحرک و گویایی از سایر محتواهای شما باشد. جذابیت این شکل از محتوا برای مخاطب را دست‌کم نگیرید.

53. پشت صحنه

هرچه بتوانید مخاطب را به خودتان نزدیک‌تر کنید، محبوب‌تر می‌شوید و درنتیجه آدم‌های بیشتری شما را خواهند شناخت. فیلم‌های پشت صحنه باعث می‌شوند تا مخاطب مانند یک دوست با شما همراهی کند. این فیلم‌ها احساس نزدیکی مخاطب را برمی‌انگیزند و او را برای همراهی شما مشتاق‌تر می‌کنند.

54. پخش زنده

در حال انجام چه کاری هستید؟ آیا مخاطب مایل است شما را در این فرایند به‌طور آنلاین همراهی کند؟ اگر جواب شما بله است، پخش زنده را فراموش نکنید.

55. نمایش محصول

جلوی دوربین بایستید و نشان بدهید که محصول‌تان چه‌طور کار می‌کند. این ویدئوها در صفحات خرید محصول بازخورد بسیار خوبی بین مخاطبان دارند و کار آن‌ها را برای انتخاب راحت‌تر می‌کنند.

56. فیلم‌های ضبط شده از روی صفحه نمایش (Screen Recording)

گاهی لازم است برای نشان دادن دستورالعمل‌های اجرایی، از محیط کاربری لپتاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند حین انجام کار فیلم بگیرید. این روش مخاطب شما را به‌طور دقیق راهنمایی می‌کند تا درست مثل شما بدون اشتباه مراحل را انجام دهد.

انواع محتوای صوتی
انواع محتوای صوتی

آدم‌های پرمشغله‌ای که می‌خواهند از تمام لحظه‌های‌شان استفاده کنند عاشق محتواهای صوتی‌اند. وقت‌هایی که پشت ترافیک سنگین گیرافتاده‌اند یا وقت‌هایی که در باشگاه مشغول تمرین ورزشی‌اند یا زمان‌هایی که خسته‌اند و تمرکز مطالعه یا حوصله‌ی تماشای ویدئو ندارند، محتوای صوتی بهترین گزینه است.
بیایید به بعضی انواع محتوای صوتی نگاهی کنیم.

57. پادکست

مجموعه‌ای از محتواهای صوتی و دنباله‌دار دیجیتیالی است که معمولاً بر روی یک پخش‌کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است.
محتوای صوتی پادکست

58. مصاحبه‌ی صوتی

باز هم مصاحبه! مصاحبه فرمی فوق‌العاده ارزشمند است که به‌راحتی می‌تواند در قالب صوتی منتقل شود. یک فرد خبره را پیدا کنید و سوالاتی را از او بپرسید که همه می‌خواهند بشنوند.
اگر مصاحبه‌ی ویدیویی دارید می‌توانید صدا را از فایل ویدئویی جدا کنید و به‌صورت جداگانه برای مخاطبان محتواهای صوتی منتشر کنید.

59. کتاب صوتی

این هم نوع دیگری از بازاریابی محتواست که در سال‌های اخیر آن‌قدر محبوب شده که شرکت‌های مختلفی دست‌به‌کار تولید آن شده‌اند. کتاب‌های صوتی به افراد این امکان را می‌دهند تا هنگام حرکت یاد بگیرند. اگر کتابی (چاپی یا الکترونیکی) نوشته‌اید، یک نسخه‌ی صوتی آن را هم تولید و منتشر کنید.

60. پست‌های صوتی

این محتوا به شما اجازه می‌دهد تا پیام‌تان را بدون واسطه و با صدای خودتان ضبط، و برای مخاطبان‌تان ارسال کنید.

 

منابع: 

  1. 100+ نوع محتوای دیجیتالی که می توانید تولید کنید
  2. 8 نوع مختلف محتوا و نحوه استفاده از آنها
  3. 113 نوع محتوا برای سازماندهی تقویم بازاریابی شما 
  4. 105 نوع مطلب برای پر کردن تقویم ویراستاری شما
  5. 101 نوع محتوای دیجیتالی مختلف 

 

نوشتن دیدگاه