ارتقاء محتوا چیست؟ ۳۰ راهکار ساده برای ارتقاء محتوا

امروز می‌خواهم درباره‌ی یکی از مهم‌ترین ابزارهای کار بازاریابان محتوایی حرف بزنم: لیست ایمیل. یک لیست پروپیمان از آدرس ایمیل مخاطبان به ما کمک می‌کند تا بتوانیم فرایندها و استراتژی‌های بازاریابی‌مان را به‌راحتی و بدون دردسر روی مشتری یا مخطب اعمال کنیم. این لیست ایمیل مثل گنجینه‌ای است که ما را به‌طور به خوانندگان سایت‌مان مستقیم وصل می‌کند.
خوب این لیست ایمیل را از کجا گیر بیاوریم؟ راه‌های زیادی برای گرفتن ایمیل مخاطبان سایت هست که بازاریاب‌ها امتحان می‌کنند و لیست ایمیل‌شان را مدام گسترش می‌دهند. اما جذاب‌ترین روش...
اگر بتوانید تک‌تک پست‌های بلاگ‌تان را به یک ماشین گسترش لیست ایمیل تبدیل کنید چه؟ اگر هر پست بلاگ شما بتواند به‌تنهایی تعدادی ایمیل را به لیست شما اضافه کند چه؟ تصور کنید لیست ایمیل با چه سرعتی بزرگ‌تر می‌شود! به این تکنیکْ ارتقاء محتوا می‌گوییم.

ارتقاء محتوا به چه معناست؟

ارتقاء محتوا یک ابزرا قدرتمند برای جذب اعضای سایت است؛ یک‌جور روش تشویقی برای مخاطب در ازای گرفتن آدرس ایمیلش. ما در این روش هر پست بلاگ‌مان را به‌طور اختصاصی به یک ماشین جایزه‌ساز برای مخاطب تبدیل می‌کنیم. بگذارید با یک مثال پیش برویم تا راحت‌تر موضوع را بررسی کنیم.
فرض کنیم همین حالا که شما مشغول خواندن این پست هستید، صفحه‌ای برای‌تان باز شود و از شما بخواهید که آدرس ایمیل‌تان را در آن وارد کنید. خوب حقیقت این است که من احتمال می‌دهم بیشتر شما از انجام دادن این کار سر باز می‌زنید. اگر بخواهم گروکشی کنم و بگویم خواندن ادامه‌ی این مطلب به شرط وارد کردن ایمیل‌تان ممکن است چه؟ احتمالاً واکنش مناسبی نخواهید داشت و می‌گویید «اصلاً نخواستیم.» بعد صفحه را می‌بندید و سراغ سایت دیگری می‌روید.
اما ارتقاء محتوا روشی را پیش پای من می‌گذارد که بدون تحت فشار گذاشتن شما یا متوسل شدن به روش‌های قلدرانه، ایمیل شما را با رضایت خودتان به دست بیاورم. برگردیم به مثال خودمان.
من برای به دست آوردن ایمیل شما دست به دامن ارتقاء محتوا می‌شوم و پیشنهاد ویژه‌ای را به شما می‌دهم. مثلاً من می‌دانم که بعد از خواندن این مطلب احتمالاً چه سؤالاتی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، اما جواب آن‌ها را در محتوا نمی‌آورم. حالا در آن صفحه‌ای که برای‌تان باز می‌شود به شما می‌گویم که اگر ایمیل‌تان را به من بدهید، من هم لیستی از سؤالات متداول و جواب‌های تخصصی هرکدام را برای‌تان ایمیل می‌کنم تا درک مطلب برای‌تان راحت‌تر شود.
به این می‌گویند یک معامله‌ی برد-برد که هر کدام از طرف‌های آن به چیزی که می‌خواهند می‌رسند و راضی و خوشحال از سر میز مذاکره بلند می‌شوند. من لیست ایمیلم را گسترش داده‌ام و شما هم در ازای کاری به سادگی وارد کردن ایمیل‌تان در سایت من، جایزه‌ی خوبی گرفته‌اید. من راضی، شما هم راضی.
بنابراین ارتقاء محتوا به معنای دادن یک جایزه‌ی ویژه و جذاب به مخاطب در ازای دریافت آدرس ایمیلش است. به این ترتیب مخاطب با کمال میل و رضایت قلبی ایمیلش را به ما می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا لیست‌مان را بزرگ‌تر کنیم.

۳۰ تکنیک ساده اما جادویی برای ارتقاء محتوا

حالا که با کلیت موضوع آشنا شدید، می‌خواهم ۳۰ تا از بهترین تکنیک‌های ارتقاء محتوا را یادتان بدهم که خودم هم از بزرگ‌ترین محتوانویس‌ها و بازاریاب‌های محتوایی دنیا یاد گرفته‌ام. این لیست کمک‌تان می‌کند تا ایده بگیرید و بتوانید متناسب با شرایط و موقعیت تجاری خودتان در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. خوب... شروع کنیم.

  1. فایل PDF پستی که خواننده مشغول خواندن آن است

این یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای ارتقاء محتواست. اگر محتوای شما ارزشمند و باکیفیت باشد، مخاطب دوست دارد بارها و بارها و در هر موقعیت و زمانی مجدداً به آن مراجعه کند. یک نسخه‌ی PDF از پستی که منتشر کرده‌اید می‌تواند جایزه‌ی خیلی خوبی برای کسانی باشد که ایمیل‌شان را به شما می‌دهند.

  1. برگه‌ی تقلب یا چکیده‌ی مطلب

تقلب‌بازهای حرفه‌ای خوب می‌دانند که یک برقه‌ی تقلب تروتمیز و مفهومی چطور آدم را سر جلسه‌ی امتحان نجات می‌دهد.
برگه‌ی تقلبْ محتوایی است شامل مهم‌ترین نکات محتوا که اطلاعات اصلی متن را به‌صورتی زیبا و حرفه‌ای دسته‌بندی کرده تا مخاطب بتواند با نگاهی اجمالی، مطلب را به یاد بیاورد و برای خودش مرور کند.
این می‌تواند جایزه‌ای جذاب برای کسانی باشد که محتوای شما را دوست داشته‌اند و حالا می‌خواهند خلاصه‌ای کاربردی از مهم‌ترین نکات آن را در اختیار داشته باشند.

  1. چک‌لیست

چک‌لیست‌ها خوراک پست‌هایی هستند که دستورالعمل اجرایی کاری را ارائه کرده‌اند. مثلاً فرض کنیم که شما در پستی نصب ویندوز را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به مخاطبان‌تان آموزش داده‌اید. حالا در پایان مطلب می‌توانید یک چک‌لیست که شامل تمامی مراحل گفته شده به صورت تیتروار است را به‌عنوان پاداش در اختیار خوانندگانی قرار دهید که ایمیل‌شان را در سایت شما وارد می‌کنند.

  1. لیست منابع و لینک‌های کاربردی

ممکن است محتوای شما حاوی اطلاعات زیادی باشد که خواننده را به منابع مختلف ارجاع داده یا ابزارهایی را معرفی کرده که باید آن را از سایت‌های مختلف دانلود کرد. در این صورت شما لیستی از منابع مختلف و لینک‌های کاربردی که امکان دسترسی را برای مخاطب آسان می‌کند تهیه می‌کنید و آن را در ازای دریافت آدرس ایمیل به او پیشنهاد می‌کنید.

  1. ضبط ویدئو یا صدا

اگر میزبان یک وبینار یا کنفرانس هستید می‌توانید جلسه را به‌صورت صوتی یا تصویری ضبط کنید و به عنوان پاداش در اختیار کاربران سایت‌تان قرار دهید.

  1. رونوشت مصاحبه

اگر مصاحبه‌ی مهمی را به‌صورت صوتی یا تصویری با شخص مطرحی انجام داده‌اید، می‌توانید آن را پیاده‌سازی کنید و رونوشتی از آن را به عنوان جایزه به کسانی بدهید که ایمیل‌شان در سایت شما ثبت شده.

  1. راهنمای شروع سریع

گاهی پست‌های ما شامل آموزش مطالب پیچیده‌ای هستند که یادگیری آن‌ها دشوار است. در چنین شرایطی خوب است فرایند آموزش را با یک راهنمای ساده‌شده، برای مخاطب راحت‌تر کنیم و این راهنما را در اختیار کاربران ویژه‌مان قرار دهیم.

  1. راهنمای جامع

یکی دیگر از روش‌های آسان‌تر کردن فهم مطالب پیچیده، ارائه‌ی راهنمای گام‌به‌گام و جامع است. چه جایزه‌ای از این بهتر؟ مطمئن باشید مخاطب حاضر است با کمال میل ایمیلش را در ازای دریافت چنین آموزش خوبی به شما بدهد.

  1. گزارش

اگر در زمینه‌ای تخصص دارید و تحقیقات گسترده‌ای را در رابطه با آن انجام داده‌اید، می‌توانید نتایج کارتان را به‌صورت گزارشی حرفه‌ای در اختیار کاربران سایت‌تان قرار دهید.

  1. محتوای قابل چاپ

گاهی مخاطب لازم دارد تا محتوای شما را چاپ کند و از نسخه‌ی چاپی آن به هر صورت استفاده کند. شما می‌توانید در ازای دریافت ایمیل مخاطب، محتوا را برای او قابل چاپ کردن کنید تا بدون دردسر بتواند از آن استفاده کند.

  1. چالش

چالش‌ها پروژه‌های کوچک و کوتاه‌مدتی هستند که افراد مشارکت‌کننده را برای دستیابی به هدفی مشخص با هم هماهنگ می‌کنند. شما می‌توانید چالشی مفید و هیجان‌انگیز را ایجاد کنید و اطلاعات و مراحل مختلف آن را از طریق ایمیل در اختیار کاربران‌تان قرار دهید و تمامی پیگیری‌ها را هم از طریق ایمیل انجام دهید.

  1. تکلیف

اگر سایت شما چیزی را به مخاطب آموزش می‌دهد، می‌توانید برای مباحث مختلف آموزشی‌تان تکالیف مختلف و کاربرگ‌هایی را طراحی و برای کاربران‌تان ایمیل کنید تا فرایند آموزش برای‌شان ساده‌تر شود.

  1. مصاحبه‌های اختصاصی

با افراد متخصص و متبحر در زمینه‌ی تخصصی‌تان مصاحبه کنید و فایل مصاحبه را به‌عنوان پاداش در اختیار کاربران ویژه‌تان قرار دهید.

  1. موردپژوهی یا کیس‌استادی

سردرآوردن از رازورمزهای موفقیت افراد مشهور و بزرگ همیشه برای مخاطب جذاب است. چرا با یکی از این افراد گفت‌وگو نمی‌کنید و زندگی او را به‌صورت یک کیس‌استادی نمی‌نویسید و در اختیار اعضای سایت‌تان قرار نمی‌دهید؟

  1. محتوای پریمیوم

یادتان می‌آید که گفتم گروکشی جواب نمی‌دهد و مخاطب را دلزده می‌کند؟ محتوای پریمیوم یک‌جور گروکشی محترمانه و مؤدبانه است که احترام خواننده را هم حفظ می‌کند. شما می‌توانید متن بسیار جذاب و مفیدی بنویسید و اطلاعات مفید و ارزشمند را در سرتاسر آن به‌صورت یک‌دست قرار دهید.
وقتی مخاطب به میانه‌ی متن شما می‌رسد، اطلاعات بسیار آموزنده‌ای دریافت کرده و متوجه می‌شود که ارزش خواندن و وقت گذاشتن را دارد. حالا اگر در چنین شرایطی به او بگویید که برای ادامه‌ی مطلب ایمیلت را به من بده، واکنش بدی نشان نمی‌دهد و دلزده نمی‌شود.

  1. کتاب الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی یکی از جذاب‌ترین و وسوسه‌برانگیزترین جایزه‌ها برای مخاطب هستند. می‌توانید آموزش‌های خود را به‌صورت سریالی در کتاب‌های الکترونیکی کوچک طبقه‌بندی کنید و به تناوب آن‌ها را در اختیار اعضای سایت‌تان بگذارید.

  1. قالب‌ها و الگوها

مردم دوست دارند همه‌چیز را حاضر و آماده داشته باشند. پس اگر برای مثال نوشتن تقویم تولید محتوا را به مخاطب‌تان یاد داده‌اید، می‌توانید نمونه و قالب آماده‌ی آن را به عنوان پاداش برای کاربران سایت ایمیل کنید.

  1. اسکریپت‌ها یا متن‌های از پیش آماده شده

این هم مثل قالب و نمونه است با این تفاوت که اسکریپت‌ها متن‌هایی از پیش آماده شده‌اند. برای مثال اگر ترفندهای نگارش محتوا را به مخاطب یاد می‌دهید، می‌توانید اسکریپت استوری تلینگ را به‌صورت مفصل و مجزا آماده کنید و برای خوانندگان ایمیل کنید.

  1. فرمول‌ها

فرمول‌ها به مخاطب کمک می‌کنند تا براساس یک قاعده‌ی کلی کارهایی مشابه را انجام دهد و سریع به نتیجه برسد. یک چهارچوب کاربردی و انعطاف‌پذیر آماده کنید و در اختیار خوانندگان‌تان قرار دهید تا به کمک آن کارهای‌شان را آسان‌تر پیش ببرند.

  1. نسخه‌ی آزمایشی رایگان

هنگام فروش یک محصول یا خدمت الکترونیکی، می‌توانید نسخه‌ی آزمایشی رایگان آن را به‌عنوان پاداش به کاربرانی بدهید که ایمیل‌شان را در سیستم شما ثبت کرده‌اند. این نسخه‌های رایگان از هر قندی شیرین‌ترند.

  1. تیزر محصول

تیزر اغواگر محصولی که می‌فروشید می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ارتقاء محتوا باشد. مثلاً اگر قرار است وبینار آموزشی درباره‌ی تولید محتوا برگزار کنید، یک تیزر جذاب که شامل قسمت‌هایی از سرفصل‌های آموزشی‌تان است آماده کنید و برای کاربران بفرستید.

  1. دوره‌ی رایگان

این امکانات رایگان مخاطب را عاشق شما می‌کند. یکی از دوره‌های آموزشی‌تان را رایگان در اختیار کسانی قرار دهید که ایمیل‌شان را به شما می‌دهند و ببینید که چطور به طرفداران شما تبدیل می‌شوند.

  1. ایمیل‌های سریالی

می‌توانید به جای یک بار ایمیل کردن جایزه، پاداش مخاطب را به‌صورت یک سری از محتواهای به هم مرتبط و پشت سر هم دربیاورید و سلسله‌وار برایش بفرستید. هم هیجانش بیشتر است و هم کاری می‌کند تا مخاطب برای دریافت ایمیل بعدی از طرف شما لحظه‌شماری کند.

  1. تصاویر رایگان

اگر عکاسی هستید که باید برای مشاهده‌ی گالری عکس‌هایش هزینه‌ای را پرداخت کرد، می‌توانید گزیده‌ای از عکس‌های‌تان را به‌صورت رایگان به کاربران ویژه‌تان جایزه بدهید.

  1. اینفوگرافیک

پست بلاگ خود را به‌صورت یک اینفوگرافیک جذاب و خوش‌آب‌ورنگ دربیاورید و برای اعضای سایت‌تان ایمیل کنید. خواندن اینفوگرافیک‌ها آسان‌تر و جذاب‌تر است و مخاطب را به شدت سر کیف می‌آورد.

  1. اسلایدشر (SlideShare)

SlideShareها همان پست بلاگ شما هستند که خلاصه‌تر از مطلب اصلی هستند و به‌صورت مجموعه‌ای از تصاویر برای مخاطب به نمایش درمی‌آیند.

  1. فوت کوزه‌گری

شما به‌عنوان متخصص در زمینه‌ی کاری‌تان حتماً فوت‌های کوزه‌گری خاصی دارید که کمک‌تان می‌کند از دیگران متمایز شوید. ابزاری خاص، منبعی موثق، چیزی که به آن دسترسی دارید و دیگران ندارند؛ مهارتی که به‌طور ویژه در خودتان تقویت کرده‌اید و دیگران نکرده‌اند. این فوت‌های کوزه‌گری را خیلی سربسته و در حد اشاره به مخاطبان خاص‌تان یاد بدهید.

  1. صفحه گسترده

صفحه گسترده یک محتوای عالی برای راهنمایی دقیق مخاطب است. برای مثال اگر دارید اصول سئوی متن را به مخاطب یاد می‌دهید، می‌توانید یک صفحه گسترده ایجاد کنید و همه‌ی مراحل را به‌صورت دقیق در آن قرار دهید. یا اگر صاحب یک شرکت حسابداری هستید می‌توانید صفحه گسترده‌ای را ایجاد کنید که ردیف بودجه‌ها را برای مخاطب به‌صورت مشخص و دقیق تعریف کرده.

  1. نسخه‌ی متنی پادکست

اگر صاحب یک پادکست هستید، می‌توانید مقاله‌ای شامل کلیات پادکست و گلچین مطالب موجود در آن آماده کنید و برای کاربران خود ایمیل کنید تا در صورت نیاز بتوانند آن را بخوانند.

  1. پاسخ به سؤالات متداول

برای بیشتر آدم‌ها بعد از خواندن یک مطلب، سؤالات کم‌وبیش مشابهی به‌وجود می‌آید؛ سؤالاتی که دانستن جواب‌شان در هضم کردن مطلب به مخاطب کمک ویژه‌ای می‌کند. یکی از روش‌های خوب ارتقاء محتوا که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردم همین لیست سؤالات متداول و جواب‌های کاربردی و راهگشای آن است.

  محتوای ارتقا یافته

خوب تمام شد. البته که این لیست با توجه به خلاقیت و شرایط شما می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. اما این ۳۰ ترفند، مهم‌ترین روش‌های ارتقاء محتوا هستند که می‌توانند در شروع کار کمک‌تان کنند؛ تا زمانی که آن‌قدر حرفه‌ای شوید که خودتان بتوانید ایده بدهید و روش‌های بهتری را متناسب با کارتان ابداع کنید.

نوشتن دیدگاه