روش های تولید محتوا خوب | تکنیک های تولید محتوا

با تبدیل شدن بازاریابی محتوایی به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابان، تولید محتوا بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده. تولید محتوای خوب و باکیفیت رمز باقی ماندن در دنیای پررقابت بازاریابی این روزهاست.

تولید محتوا هم مانند هر کار علمی دیگری اصول خاصی دارد که پیروی از آن شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌تان یاری می‌کند.
با ما همراه باشید تا راه و روش تولید محتوا را به شما نشان دهیم.

تولید محتوای خوب

تولید محتوای خوب سنگ بنای یک استراتژی موفق بازاریابی محتوایی است. با تولید محتوای خوب و با کیفیت می‌توانید شرکت خود را به ‌عنوان مرجعی قابل اعتماد و استناد در زمینه‌ی کاری خود به دیگران معرفی کنید.
محتوای شما راه ارتباطی میان شما و مخاطبان‌تان است. از طریق همین محتواست که مخاطبان شما را می‌بینند، از شما یاد می‌گیرند، پاسخ پرسش‌های‌شان را پیدا می‌کنند، به شما اعتماد می‌کنند و در نهایت برای استفاده از خدمات و محصولات شما ترغیب می‌شوند.
بنابراین ارائه‌ی محتوای خوب و باکیفیت یکی از مهم‌ترین رسالت‌های شما به‌عنوان صاحبان مشاغل است.

محتوای خوب چیست؟

بگذارید با یک تعریف ساده شروع کنیم. محتوای خوب محتوایی است که نتیجه‌ی مثبت به همراه داشته باشد و شما را به اهداف تجاری‌تان برساند.
محتوای خوب در واقع یک مفهوم کلی است. پس وقتی می‌گویم فلان محتوا خوب است منظورمان این است که آن محتوا در همه‌ی جنبه‌ها خوب عمل کرده. اگر یک محتوا را از ۴ زاویه‌ی کلی نگاه کنیم، محتوای موفق از هر چهار زاویه خوب به‌نظر می‌آید:

  • ایده
  • کیفیت محتوا
  • توزیع
  • زمان‌بندی

محتوایی که ایده‌ی خوبی داشته باشد، به‌صورت حرفه‌ای و به بهترین شکل تولید شود، از طریق کانال‌های مناسبی توزیع شود و در زمان مناسب و سر وقت به دست مخاطب برسد محتوای خوبی است. این محتوای خوب شما را به هدف‌های تجاری‌تان می‌رساند و مسیر رشد را برایتان هموار می‌کند.

چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

1. به دنبال ایده‌های خوب بگردید

هیچ محتوایی بدون ایده شکل نمی‌گیرد. این ایده‌های شما هستند که مسیر تولید محتوا را تعیین می‌کنند.
اما ایده‌ی خوب چه ایده‌ای است؟ تقریباً هیچ ایده‌ی تازه‌ای در جهان وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد آن‌قدر اندک است که نمی‌توان برای تولید مداوم محتوا روی آن حساب باز کرد. پس راه حل چیست؟
خلاقیت!
کمی متفاوت باشید و موضوعات را از زاویه‌های مختلف بررسی کنید. تغییر زاویه دید باعث می‌شود چیزهایی را ببینید که دیگران نتوانسته‌اند ببینند. اگر همه مشغول بررسی یک موضوع از نزدیک هستند، شما از آن فاصله بگیرید. شاید چیزهایی از دور ببینید که جذابیت بیشتری داشته باشند.
ایده‌ی خوب ایده‌ای است که بتواند موضوعات تکراری را از زاویه‌های جدید بررسی کند.

2. نیازهای مشتریان را برآورده کنید یا برای آن‌ها نیاز جدید به‌وجود بیاورید

در دنیای تجارت همیشه یک اصل مهم حرف اول را می‌زند: نسبت عرضه و تقاضا.
یکی از وظایف محتوای خوب این است که پاسخ‌گوی نیاز مخاطبانش باشد. مشتری‌های شما چه نیازهایی دارند؟ اگر بتوانید نسبت عرضه و تقاضا را در استراتژی تولید محتوای‌تان رعایت کنید یعنی کارتان را خوب انجام داده‌اید.
محتوای خوب دست روی پرسونای مخاطبانش می‌گذارد و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. از طریق همین شناخت دقیق پرسونای مخاطب می‌توانید کمی پای‌تان را از برطرف کردن نیازهای مخاطب فراتر بگذارید و برایش نیاز تعریف کنید.
افراد بسیاری هستند که شما را نمی‌شناسند و با خدمات شما آشنایی ندارند. وقتی کسی چیزی را نداند، نیاز به آن چیز را هم حس نمی‌کند. محتوای خوب این مخاطبان را شناسایی می‌کند و با آگاه کردن آن‌ها، احساس نیاز را در آن‌ها شکل می‌دهد. حالا که نیاز شکل گرفت می‌توانیم برگردیم به اصل مهمی که به آن اشاره کردیم: تناسب عرضه و تقاضا.
یادتان باشد که محتوای خوب نمی‌گذارد این چرخه از حرکت بایستد.

3. محتوای اوریجینال و باکیفیت تولید کنید

لزوم تولید محتوای اصل و غیر کپی آن‌قدر همه‌جا تکرار شده که دیگر به‌نظر بدیهی می‌آید. اما این ویژگی برای تولید محتوای خوب آن‌قدر مهم و حیاتی است که هرچه بگوییم کم گفته‌ایم.
فرقی نمی‌کند چه محتوایی و برای چه پلتفرمی تهیه می‌کنید؛ محتوای شما چه یک توئیت چندکاراکتری باشد چه یک مقاله‌ی مفصل، باید اصیل و منحصربه‌فرد باشد. باید از منابع معتبر استفاده کنید و از رقبا الهام بگیرید اما آن‌چه در نهایت تولید می‌کنید باید محتوایی اصیل و با لحن منحصربه‌فرد شما باشد.
یکی از تکنیک‌هایی که برای حفظ اصالت محتوا می‌توان به کار گرفت استفاده از تجربیات شخصی و عنصر داستان‌سرایی در نوشتن محتواست.

4. محتوا را از طریق بهترین کانال‌ها به دست مخاطب برسانید

بهترین و تأثیرگذارترین حرف‌ها هم اگر وسط بیابان فریاد زده شوند به گوش کسی نمی‌رسند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای خوب این است که از طریق کانال مناسب به دست مخاطبانش برسد. برای مثال اگر گروه مخاطبان هدف شما کودکان باشند، نمی‌توانید محتوا را از طریق فیسبوک منتشر کنید. در این صورت حتی اگر بهترین ایده‌ها را توسط بهترین نویسندگان هم نوشته باشید، چون محتوا به‌طور دقیق به دست مخاطب نمی‌رسد، محتوای خوبی نیست.

5. وقت‌شناس باشید

پیدا کردن زمان مناسب برای تولید محتوا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. برای این کار باید دائماً در حال جست‌وجو و بررسی باشید تا از خبرهای داغ و اتفاقات روز مطلع شوید. در این صورت می‌توانید محتواها را بنا به اقتضای زمان تولید کرده و در بهترین زمان ممکن به دست مخاطب برسانید.
برای مثال اگر قرار است نتایج انتخابات را پوشش دهید لازم است از مدت‌ها قبل همه‌ی اتفاقات پیرامون آن را تحت نظر داشته باشید تا در زمان مناسب محتوای آماده شده را به دست مخاطبان‌تان برسانید. وگرنه پوشش نتایج انتخابات یک هفته بعد از اعلام نتایج چه لطفی دارد؟

تکنیک های تولید محتوا

تولید محتوا کلید ورود به قلب مخاطبان است و تولید محتوای تکنیکی شاه‌کلید. اگر این کلید توسط یک کلیدساز کارنابلد ساخته شده باشد نمی‌تواند هیچ دری را باز کند. پس راز ساختن این شاه‌کلید چیست؟
بازاریابان بزرگ در دنیا و متخصصان حوزه‌ی بازاریابی محتوایی، برای ساختن این شاه‌کلید، یعنی برای تولید بهترین محتوا تکنیک‌هایی را به ما معرفی کرده‌اند.
در ادامه به مهم‌ترین تکنیک‌های پیشنهادی متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا اشاره می‌کنیم.

تکنیک تولید محتوا

بهترین قالب را برای محتوا انتخاب کنید

ایده و موضوع محتوای شما در کدام‌یک از قالب‌های نوشتاری، تصویری، ویدئویی و صوتی بهتر عمل می‌کند؟ با کمی تحقیق و بررسی می‌توانید بفهمید کدام قالب برای محتوا و مخاطب شما مطلوب‌تر است.

عنوان‌های جذاب انتخاب کنید

یکی از اولین توصیه‌های متخصصان بازاریابی محتوایی این است که از زدن تیترهای تکراری و خسته‌کننده خودداری کنید. خلاق باشید و متفاوت و جذاب تیتر بزنید.

از مشتری‌های خود بازخورد بخواهید

شاید شما در بین مشتریان‌تان بسیار تحسین شده باشید. اما آیا این دقیقاً به این معناست که می‌دانید مردم چه می‌خواهند؟
با مشتریان خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید به شما پیشنهاد دهند و از شما انتقاد کنند. بازخورد مشتریان شما را نسبت به نقاط ضعف و قوت‌تان آگاه می‌کند تا با دید بازتری نسبت به نیازهای آن‌ها محتوا تولید کنید.

از تجربه‌ی زیستی در تولید محتوا کمک بگیرید

حقیقت این است که مردم از تئوری‌بافی خسته شده‌اند. برای این‌که دل مخاطب‌های‌تان را به دست بیاورید از تجربیات شخصی‌تان در زندگی واقعی استفاده کنید و مثال بزنید تا مخاطب بتواند آن را بهتر درک کند و با آن همراه شود.

از آمار و ارقام استفاده کنید

یکی از راه‌های اثبات ادعاهای ما ارائه‌ی آمارهایی است که به‌صورت واقعی صحت گفته‌های ما را تأیید می‌کنند. استفاده از داده‌های عددی به باورپذیری محتوا کمک می‌کنند.

سریع سراغ اصل مطلب بروید

نوشتن مقدمه برای محتوا لازم و ضروری است اما از آن لازم‌تر این است که سریع به سراغ اصل مطلب بروید و مخاطب را در موضوع غرق کنید.
کلیدواژه‌ها را در مقدمه‌ی متن بگنجانید و بعداز توضیحی کوتاه فوراً وارد متن اصلی شوید.

خودتان را جای مخاطب بگذارید

یادتان نرود که محتوا برای مخاطب تولید می‌شود. پس لازم است خودتان را با او سازگار کنید و به زبان او بنویسید. چارچوب فکری شما باید همان چارچوب فکری مخاطب‌های‌تان باشد.

از تصویر استفاده کنید

این روزها سطح توجه مردم نسبت به گذشته کمتر شده. تصویر به‌طور مستقیم با مخاطب حرف می‌زند و در یک لحظه تمام توجه او را به خود جلب می‌کند. استفاده از محتوای تصویری نه تنها باعث جذابیت بصری محتوای شما می‌شود، بلکه میزان توجه مخاطب را هم بالامی‌برد و محتوای شما را بهتر در ذهن او ثبت می‌کند.

از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

پلتفرم‌های مختلف اثر هم را تقویت می‌کنند. پس اگر به فرض محتوایی را در سایت‌تان منتشر کردید می‌توانید آن را برای انتشار در فیسبوک و لینکدین بازنویسی و لینک سایت‌تان را به آن ضمیمه کنید. یا مثلاً می‌توانید در اینستاگرام یا توئیتر انتشار مطلب جدید را به مخاطب‌های‌تان اطلاع‌رسانی کنید.

به بهبود کیفیت زندگی مخاطب کمک کنید

اگر می‌خواهید در تولید محتوا موفق باشید، تنها برای خالی نبودن عریضه و رفع تکلیف ننویسید. مخاطبان شما شرکت‌های دغدغه‌مندی را که به کیفیت زندگی مخاطبان‌شان اهمیت می‌دهند، می‌شناسند و آن‌ها را پیگیری می‌کنند.
محتواهایی تولید کنید که به درد کاربران‌تان بخورند و باری از دوش آن‌ها بردارند. مطمئن باشید که اگر برای مخاطب خود ارزش قائل شوید او هم قدر شما را می‌داند.

یک لیست ایمیل داشته باشید

وجود یک لیست ایمیل از مشتری‌ها به شما کمک می‌کند تا خبرنامه‌های‌تان را به‌صورت گروهی و با یک کلیک برای تعداد زیادی از مخاطبان بفرستید.

بهترین روش تولید محتوا

محتوا خوراک اصلی وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌مارکتینگ، تبلیغات پولی، اینفلوئنسر مارکتینگ و ... است.
این که چه روشی بهتر و چه روشی بدتر است بستگی به دیدگاه شما نسبت به این خوراک دارد. هدف شما از تولید محتوا چیست؟ بهترین روش تولید محتوا همان است که منجر به تولید محتوایی خوب می‌شود تا شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌تان قرار دهد.
بهترین روش تولید محتوا روشی است که با طراحی یک استراتژی دقیق و کارآمد و با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا، بتواند به صاحبان کسب‌وکارها کمک کند تا با صرف هزینه‌ای معقول گام‌هایی مطمئن به سمت رونق تجاری و افزایش درآمد بردارند.

 

منابع:

  1. 20 روش برای تقویت روند ایجاد محتوا
  2. "محتوای خوب" چیست و چگونه می توانم آن را ایجاد کنم؟
  3. نحوه ایجاد محتوا با کیفیت بالا
  4. اهمیت محتوای خوب
  5. "محتوای خوب" چیست؟
نوشتن دیدگاه